گوا

معبد شری منگهشا گوا هند

اطلاعات و راهنمای کامل درباره معبد شری منگهشا گوا هند

معبد شری منگهشا گوا هند Shree Mangesha temple

درباره معبد شری منگهشا گوا هند

معبد شری منگهشا در روستایی به همین نام و در پریول، پوندا تالوک، گوا واقع شده است.
این مکان در فاصله 1 کیلومتری از ماردول نزدیک به ناگوشی، 21 کیلومتری از پاناجی پایتخت گوا و همچنین 26 کیلومتری از ماراگو می باشد.
این معبد یکی از بزرگترین و پربازدیدترین معابد گوا می باشد که سالانه میزبان تعداد بسیار بالایی از توریست ها و گردشگران علاقه مندی است که در سفرشان به گوا از این معبد بسیار زیبا نیز بازدید می کنند.
خاستگاه این معبد کوشاستالی کورتالیم، روستایی در مورموگائو بود که در سال 1543 میلادی به دست مهاجمان پرتغالی افتاد.
در سال 1560میلادی و زمانی که پرتغالی ها مسیحیت را در مورموگائو تالوکا شروع کردند، ساراسوات های کاوندینیا گوترا و واتسا گوترا، مانگش لینگا را از این منطقه نقل مکان کردند.
مکان اصلی کوشستالی یا کورتالیم در سواحل رودخانه آغاناشینی (زواری) (سانکواله) تا مکان کنونی آن در مانگشی در روستای پریول آترونجا تالوکا، که در آن زمان توسط پادشاهان هندو سوند از آنتروز محل (پوندا) اداره می شد.
از زمان جابجایی، معبد دو بار در دوران سلطنت ماراتاها و بار دیگر در سال 1890 میلادی بازسازی و نوسازی بر روی آن صورت گرفته است.
بازسازی نهایی در سال 1973 میلادی انجام شد که یک کالاشا (ظروف مقدس) طلایی بر فراز بلندترین گنبد آنجا نصب شد.
این مجموعه همچنین دارای زیارتگاه های خدایان در معبد است که عبارتند از:
ناندیکشوار، گاجانا، باگاواتی و گراماپوروشا دوا شارمای واتسا گوترا.
زیارتگاه‌های فرعی در پشت ساختمان اصلی، دوتاس را در خود جای داده اند.
معبد 450 ساله شری منگهشا که به شیوا اختصاص داده شده است با ساختار ساده و در عین حال بسیار ظریف خود به زیبایی در مکانی که ساخته شده است چشم نوازی می کند و قابل ذکر است که معماری معبد از چندین گنبد، ستون و نرده تشکیل شده است.
معبد همچنین دارای یک مخزن آب باشکوه است که گمان می رود قدیمی ترین قسمت معبد را شامل می شود.
این نکته نیز در رابطه با این معبد قابل ذکر است که هر دوشنبه، بت منگوش را قبل از عصر آرتی برای یک راهپیمایی در پالخی همراه با موسیقی می گردانند.
جشنواره های سالانه شامل راما ناوامی، آکشایا تریتا، آنانت ویریوتساوا، ناواراتری، دوسرا، دیوالی، جشنواره ماگا پورنیما (جاتروتساو) و ماهاشیوراتری می باشد که در اطراف این معبد و برخی مواقع در داخل آن برگزار می شود.
دسترسی به آنجا بوسیله تاکسی و ماشین های شخصی به راحتی امکان پذیر می باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا