دهلی نو

گالری ملی هنرهای مدرن دهلی

اطلاعات و راهنمای کامل درباره گالری ملی هنرهای مدرن دهلی

گالری ملی هنرهای مدرن National Gallery of Modern Art

درباره گالری ملی هنرهای مدرن

گالری ملی هنر های مدرن، برترین گالری هنری ساخته شده در شهر دهلی می باشد که زیر نظر وزارت فرهنگ، دولت هند اداره و حفاظت می شود.
در این مجموعه، از بیش از 1700 اثر از 2000 هنرمند شامل هنرمندانی مانند توماس دانیل، راجا راوی ورما، آباندرانات تاگور، رابیندرانات تاگور، گاگانندرانات تاگور، ناندالال بوز، جامینی روی، آمریتا شیر گیل و همچنین هنرمندان خارجی ارائه می شوند.
به این موضوع نیز می توان اشاره نمود که برخی از قدیمی ترین آثاری که در اینجا حفظ شده اند به سال 1857 میلادی باز می گردد.
با 12000 متر مربع فضای نمایشگاهی، شعبه دهلی یکی از بزرگترین موزه های هنر مدرن در جهان را به خود اختصاص داده است.
این ساختمان که در انتهای راجپات، در شش ضلعی مرکزی در اطراف دروازه هند قرار دارد، یک کاخ مسکونی سابق مهاراجه جیپور بود، از این رو به عنوان خانه جیپور شناخته می شده است.
ساختمان پروانه ای شکل با گنبد مرکزی و ساخته شده در سال 1936 و طراحی آن توسط سر آرتور بلومفیلد، پس از ساخت دهلی لوتینز می باشد.
اگرچه ایده گالری ملی در سال 1949 میلادی مطرح شد، اما به طور رسمی توسط معاون رئیس جمهور دکتر اس.راداکریشنان در سال 1954 میلادی با حضور جواهر لعل نهرو نخست وزیر افتتاح شد.
هدف راه اندازی موزه کسب و حفظ آثار هنری از سال 1850 میلادی تا به امروز، عمدتا نقاشی، مجسمه و گرافیک و بعدها نیز عکس بوده است.
سپس در سال 2009 میلادی، بخش جدیدی از گالری ملی هنر مدرن افتتاح شد که تقریبا شش برابر فضا به گالری موجود افزوده شد، به علاوه دارای یک سالن جدید، یک تئاتر پیش نمایش، آزمایشگاه حفاظت، کتابخانه و بخش آکادمیک و همچنین یک کافه نیز می باشد.
اولین پیشنهاد برای گالری هنر ملی توسط یک سازمان هنرمندان مستقر در دهلی به نام ایفکس و در سال 1938 میلادی ارائه گردید.
برادران بارادا و سارادا اوکیل که شاگردان آبانیندرانات تاگور بودند در سال 1946میلادی انجمن اولین نمایشگاه بین المللی هنر معاصر را که شامل نقاشی های هنرمندان مدرن فرانسوی و انگلیسی و همچنین حکاکی هایی از هنرمندان آمریکایی بود را ترتیب دادند.
این نمایشگاه مصادف شد با اولین کنفرانس سراسر هند، که در آن قطعنامه ای برای انتصاب ایفکس به عنوان یک نهاد هنری مرکزی صادر به تصویب رسید.
با این حال، در سال‌های بعد، ادعاهای ایفکس توسط جناح‌هایی که در میان هنرمندان به وجود آمد، کمرنگ شد، و انجمن تازه تأسیس هنرهای زیبای تمام هند، آژانس خود را به عنوان یک سازمان مرکزی در سومین کنفرانس هنر سراسر هند معرفی کرد.
بعد از گذر مدتی و با برگزاری جلسات و کنفرانس هاس متعدد در حضور هنرمندان مطح و شناخته شده قابل ذکر است که قطعنامه ای برای تأسیس زودهنگام گالری هنر ملی و بهبود موزه ملی و همچنین تشکیل سه آکادمی به عنوان بخشی از کمیسیون فرعی فرهنگ کمیسیون ملی هند برای همکاری با یونسکو به تصویب رسید.
در سال 1953، انجمن دومین نمایشگاه بین المللی هنرهای معاصر را در ساختمان جدید خود ترتیب داد که تحت حمایت دولت قبلاً در سال 1954 به وجود آمده بود و به طور رسمی توسط معاون رئیس جمهور وقت افتتاح گردیده بود.
بعد از گذر چندین سال از افتتاح این مجموعه، یک مورخ هنر مشهور آلمانی اولین متصدی بازسازی آن شد و با گذشت زمان امکانات جدیدی مانند خدمات مرمت هنر، کتابخانه مرجع هنری و مرکز اسناد را به مجموعه اضافه کرد.
گالری با نمایشگاهی از مجسمه ‌های معاصر افتتاح شد، جدای از نمایش مجموعه اولیه خود از حدود 200 اثر، که شامل نقاشی‌هایی از آمریتا شر-گیل، رابیندرانات تاگور، جامینی روی، ناندالال بوز و ام‌آر.چگتای و دیگران می بوده است.
هر ساله علاقه مندان به هنر که به دهلی سفر می کنند از این موزه دیدن می کنند.
دسترسی به این موزه بوسیله مترو بسیار آسان می باشد به نحوی که براحتی در ایستگاه خان مارکت و یا خط بنفش می توانید پیاده شده و با طی مسافتی کم به این موزه دسترسی داشته باشید.
این موزه همه روزه به غیر از دوشنبه از ساعت 10 صبح الی 5 بعد از ظهر میزبان تمامی بازدید کنندگان می باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا