دهلی نو

مجتمع حوض خاص دهلی

اطلاعات و راهنمای کامل درباره مجتمع حوض خاص دهلی

مجتمع حوض خاص Hauz Khas Complex

درباره مجتمع حوض خاص

حوض خاص محله ای در دهلی جنوبی است که قلب آن مجموعه تاریخی که به همین نام می باشد نیز محسوب میگردد.
نام حوض خاص برگرفته از یک آب انبار باستانی به همین نام است که اکنون بخشی از مجموعه وسیع حوض خاص را تشکیل میدهد.
در زبان اردو حوض به معنای مخزن آب و خاص به معنای سلطنتی (مخزن سلطنتی) می باشد.
مخزن یا مخزن بزرگ آب برای اولین بار توسط علاءالدین خلجی در بین سالهای 1296 میلادی الی 1316 میلادی برای تامین آب ساکنان قلعه سیری ساخته شده است.
روستای حوض خاص که در قرون وسطی شناخته شده بوده است، دارای ساختمان های شگفت انگیزی است که در اطراف آب انبار ساخته شده است.
بقایایی از معماری اسلامی نیز در این مجموعه وجود دارد که تقریبا با ترکیبی از فرهنگ شهری رنگ آمیزی شده است.
این مجموعه توسط پارک سری آروبیندو مارگ در غرب، پارک بالبیر ساکسنا به سمت شمال، سارواپریا ویهار به سمت جنوب و روستای آسیا و قلعه سیری به سمت شرق احاطه شده است.
حوض خاص از نظر تاریخی به حوض العالی معروف بوده و محلی است که خسروخان سلطنت دهلی در سال 1320 میلادی توسط غازی مالک (والی دیپالپور) شکست خورد.
این مجموعه اکنون در حال تبدیل شدن به مرکز گردشگران داخلی و بین المللی می باشد.
این منطقه همچنین خانه بناهای تاریخی است و دسترسی آسان به متروی دهلی دارد، که آن را برای بسیاری از بازدیدکنندگان از هند و بازدیدکنندگان طبقه متوسط ​​داخلی از سایر ایالت های هند به مکانی مطلوب تبدیل می کند.
این منطقه با هاستل ها و کافه های متعدد گردشگران جوان را به خود جذب می کند که لذت حضورتان در این مجموعه را چندین برابر می گرداند.
به نکته مهم و قابل توجهی نیز می بایست اشاره نمود که در داخل این مجموعه مکان هایی چون حوزه ی علمیه، مسجدی که با بودن در آنجا می توانید از پنجره اش منظره ای زیبا را شاهد باشید، مقبره ی فیروز شاه ،پارک گوزن ها زیبایی و منحصر به فرد بودن این مجموعه را چندین برابر می گرداند.
هر ساله تعداد بسیار بالایی از علاقه مندان به بناها و مکان های تاریخی و قدیمی در حین سفرشان به شهر دهلی کشور هند از مجتمع حوص خاص نیز بازدید می کنند و لحظات خوش را برای خود با حضورشان رقم می زنند و همچنین عکس های یادگاری بسیار خاص و زیبایی را نیز میگیرند.
دسترسی به این مجموعه توسط تاکسی و وسایل نقلیه شخصی به راحتی امکان پذیر می باشد.

آدرس مجتمع حوض خاص :

Deer Park, Hauz Khas, New Delhi, Delhi 110016, India

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا