دهلی نو

آرامگاه همایون دهلی نو

اطلاعات و راهنمای کامل درباره آرامگاه همایون دهلی نو

آرامگاه همایون دهلی نو Humayun’s Tomb

درباره آرامگاه همایون

این آرامگاه، مقبره امپراتور مغول همایون می باشد که در کشور هند و شهر دهلی ساخته شده است.
این مقبره توسط همسر ارشد همایون، ملکه بیگا بیگم (همچنین به نام حاجی بیگم شناخته می شود) در سال 1558میلادی و توسط میراک میرزا قیاس طراحی شد و پسرش سید محمد که معماری ایرانی بود ساخته شد.
آرامگاه همایون را می‌ توان شاهکاری در معماری ایرانی در شبه قاره هند دانست.
این بنای تاریخی مرتبط با قرن شانزدهم میلادی می باشد و بعنوان یکی از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری پایتخت هند به حساب می آید.
گنبد عظیم آرامگاه با روکشی از سنگ مرمر و ارتفاع 42.5 متر می باشد که ساخت کل این مسجد نیز مدت زمانی هشت ساله را طی نموده است تا به شکل امروزی خود در بیاید.
این مجموعه بعنوان اولین باغ – مقبره در شبه قاره هند شناخته شده می باشد و در نظام الدین شرقی، دهلی، هند، نزدیک به ارگ ​​دینا پناه که همچنین به نام پورانا قیلا (قلعه قدیمی) شناخته شده می باشد که همایون در سال 1533 میلادی آنرا یافت، قرار دارد.
همچنین این مجموعه بعنوان اولین سازه ای بود که از ماسه سنگ قرمز در چنین مقیاسی برای ساختش استفاده شده بود.

آرامگاه همایون Humayun's Tomb
آرامگاه همایون Humayun’s Tomb

این مقبره در سال 1993 میلادی به عنوان میراث جهانی در لیست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.
علاوه بر محوطه آرامگاه اصلی همایون، چندین سنگ قبر کوچکتر در مسیر منتهی به آن از ورودی اصلی در سمت غربی وجود دارند که می توانید در زمانی که در این مکان حضور دارید آنها را نیز ببینید.
این مجموعه شامل مقبره اصلی امپراتور همایون است که مقبره های ملکه بگا بیگم، حمید بیگم و همچنین دارا شیکوه، نبیره همایون و پسر امپراتور بعدی شاه جهان، و همچنین بسیاری دیگر از مقبره های بعدی را در خود جای داده است.
در این آرامگاه، مقبره و مسجد ایسلا خان، گبند نیلا و چند جاذبه دیدنی و مشهور دیگر نیز قرار دارند که دلیل بر محبوبیت این بنا شده اند.
از زمان تاسیس تاکنون این بنای تاریخی چندین بار مورد بازسازی های متعددی قرار گرفته است.
دسترسی به این آرامگاه به راحتی بوسیله تمامی وسایل نقلیه عمومی و شخصی امکان پذیر می باشد و قابل ذکر است هزینه ورودی برای برخی مردم ساکن در کشور های همسایه روسیه 10 روپیه و مابقی مردم 5 دلار می باشد.
به تمامی مسافران و گردشگران توصیه می شود در سفرشان به کشور هند و شهر دهلی حتما از این بنای تاریخی نیز دیدن کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا