بمبئی

مرکز علمی نهرو بمبئی

اطلاعات و راهنمای کامل درباره مرکز علمی نهرو بمبئی هند

مرکز علمی نهرو بمبئی هند Nehru Science Centre

درباره مرکز علمی نهرو بمبئی هند

این مجموعه بعنوان بزرگترین مرکز علمی تعاملی در هند و شهر بمبئی فعالیت دارد.
این مجموعه فعالیت خود را از سال 1977 میلادی آغاز نمود و قابل ذکر است این مرکز به نام جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند نامگذاری گردیده است.
بعد از شروع به کار این مجموعه چندین سال بدون هیچ بازدید کننده ای فعالیت های خود را انجام می داد اما از سال 1985 میلادی به بعد توسط راجیو گاندی، نخست وزیر وقت هند، به روی عموم بازگشایی گردید.
این مرکز اولین نمایشگاه نیمه دائمی خود را با عنوان نور و دید در سال 1977 افتتاح کرد و پس از آن اولین پارک علمی جهان در سال 1979 در سال جهانی کودک افتتاح گردید و مورد استقبال تمامی اقشار و سنین قرار گرفت.
مرکز علمی نهرو، بزرگترین مرکز علمی کشور دارای یک پارک علمی وسیع نیز می باشد که دارای مساحتی حدود 32 هزار متر مربع می باشد.
انواع گیاهان، درختان و درختچه ها در پارک این مرکز علمی نگهداری و پرورش داده می شوند.
این مرکز یکی از چهار موزه علمی سطح ملی در ان سی اس ام است که به عنوان دفتر مرکزی منطقه غربی با پنج مرکز علمی در ناگپور، کالیکوت، بوپال، دارمپور و گوا که زیر مجموعه خود می باشند فعالیت می کند.
این مرکز به عنوان بخشی از فعالیت های خود، برنامه های آموزش علمی، فعالیت ها و مسابقات گسترده ای را به طور منظم و هر ساله برگزار می کند که قابل ذکر است شرکت کنندگان بسیاری نیز برای شرکت در این برنامه ها و مسابقات ثبت نام انجام می دهد.
این مرکز همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر، از جمله یکشنبه ها و تعطیلات رسمی، در طول سال به جز دو روز برای بازدید عموم باز است: یکی در روز دوم هولی (دولاندی یا روز رنگ ها) و دومی در روز دیوالی.
دسترسی به این مجموعه نیز بوسیله تاکسی، مترو، اتوبوس و وسایل نقلیه شخصی به راحتی امکان پذیر می باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا