دهلی نو

معبد نیلوفر آبی دهلی

اطلاعات و راهنمای کامل درباره معبد نیلوفر آبی دهلی

معبد نیلوفر آبی Lotus Temple

درباره معبد نیلوفر آبی

معبد نیلوفر آبی، واقع در دهلی، هند، یک عبادتگاه بهائی است که در دسامبر سال 1986 میلادی وقف شده است.
این موضوع نیز لازم به ذکر است که معبد نیلوفر آبی در 23 تا 27 دسامبر سال 1986 میلادی با گردهمایی 8000 بهائی از 107 کشور، از جمله حدود 4000 بهائی از 22 استان هند، وقف شده است.
در 1 ژانویه همان سالی که این معبد وقف شد، معبد به روی عموم باز شد و بیش از 10000 نفر از آن روز اول بازدید کردند که جمعیت قابل توجهی را شامل می گردد.
هیئت دائمی هند در یونسکو اظهار داشت که معبد نیلوفر آبی تا آوریل سال 2014 میلادی بیش از 100 میلیون بازدید کننده داشته است.
هر فرد می تواند بدون توجه به پیشینه مذهبی، جنسیت یا سایر تمایزات وارد معبد نیلوفر شود، همانطور که در مورد همه عبادتگاه های بهائی این امکان وجود دارد.
در این معبد آواز خوانی و نیایش صورت می پذیرد اما هیچ گونه موسیقی در داخل معبد نواخته نمی شود.
این معبد به دلیل شکل گل مانند آن، به یک جاذبه برجسته در شهر برای بازدید کنندگان تبدیل گردیده است و طبیعت زیبا و سرسبز اطراف آن نیز بسیار چشم نواز و زیبا می باشند.
مانند همه عبادتگاه ها، معبد نیلوفر آبی بدون توجه به مذهب یا هر شرایط دیگری در هایش را به روی تمامی بازدید کنندگان باز می کند و می توانید به راحتی از داخل و فضای بیرونی ان دیدن نمایید.
به گفته شوقی افندی، معبد بهائی «معلم خاموش» آیین بهائی محسوب می شود و دز میان این قشر بسیار پر اهمیت بوده و احترام بالایی برایش دارا می باشند و به خوبی از آن نگه داری و حفاظت می کنند.
این ساختمان از 27 گلبرگ پوشیده از سنگ مرمر تشکیل شده است که در خوشه های سه تایی چیده شده اند تا 9 ضلع را تشکیل دهند که به یک سالن مرکزی با ارتفاع کمی بیش از 34 متر باز می شود.
همه عبادتگاه های بهائی، از جمله معبد نیلوفر آبی، دارای عناصر معماری خاصی هستند که برخی از آنها توسط کتاب مقدس بهائی مشخص شده است.
تمام عبادتگاه های فعلی بهائی دارای یک گنبد هستند، این امر جزء ضروریت معماری آنها محسوب نمی گردد.
کتاب مقدس بهائی همچنین بیان می کند که هیچ تصویر، مجسمه ای در داخل این مکان و عبادت گاه نمایش داده نمی شود و هیچ منبر یا محراب به عنوان یک ویژگی معماری در ساختار داخلی گنجانده نمی شوند.
این معبد ظرفیت پذیرش حدود 1300 نفر را در خود دارا می باشد.
معبد نیلوفر آبی برنده جوایز معماری متعددی شده است و در بسیاری از مقالات، روزنامه ها و مجلات به نمایش درآمده است و در رابطه با آن نوشته شده است.

معبد نیلوفر آبی دهلی
معبد نیلوفر آبی دهلی

از زمان تاسیس و وقف این عبادت گاه بواسطه دلایل مختلف این مجموعه و افرادی که در تاسیس آن دخیل بوده اند جوایز متعددی را دریافت نموده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود.
در سال 1987 میلادی، فریبرز صهبا، معمار خانه عبادت بهائی، جایزه برتر در هنر و معماری مذهبی را توسط مؤسسه مهندسین سازه مستقر در بریتانیا به دلیل تولید ساختمانی «که زیبایی یک گل را به نمایش می گذارد و بسیار چشمگیر است» دریافت کرد.
مجمع بین ادیان دین، هنر و معماری، وابسته به مؤسسه معماران آمریکا، واشنگتن دی سی، اولین جایزه افتخار خود را برای “تعالی در هنر و معماری مذهبی” را در سال 1987 میلادی به فریبرز صهبا برای طراحی خانه بهائی اعطا نمود.
در سال 2000 میلادی، آکادمی گلوب آرت، مستقر در وین، اتریش، جایزه “آکادمی گلوب آرت 2000” خود را به معمار معبد نیلوفر آبی، فریبرز صهبا، به دلیل “عظمت خدمات او اعطا نمود.
از طریق رزرو تورهای یکروزه و همچنین به صورت شخصی می توانید دسترسی آسانی به این عبادتگاه داشته باشید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا