آذربایجان

پارک ملی قبوستان آذربایجان

اطلاعات و راهنمای کامل درباره پارک ملی قبوستان آذربایجان

پارک ملی قبوستان Qobustan Milli Parkı

درباره پارک ملی قبوستان

پارک ملی قبوستان ( منطقه حفاظت شده تاریخی و فرهنگی) با نام رسمی و قانونی چشم ‌انداز فرهنگی سنگ ‌نگاره‌ های قبوستان، منطقه ‌ای است تپه ‌ای و کوهستانی که در جنوب شرقی رشته ‌‌کوه‌های قفقاز ( در حدود شصت و چهار کیلومتری جنوب غربی مرکز باکو) واقع شده است.
این منطقه در سال 1966 میلادی بواسطه دارا بودن سنگ ‌نگاره ‌های تاریخی، آثار باستانی، گل ‌افشانها و گاز سنگها از اهمیت تاریخی فراوانی برخوردار گردیده است.
ذخیره‌گاه دولتی قبوستان از نظر آثار باستان‌ شناسی بسیار غنی و پر اهمیت می باشد.
چشم انداز فرهنگی هنر صخره قبوستان در منطقه حفاظت شده با مساحت 537 هکتار دارای بیش از 6000 حکاکی صخره است که افراد، حیوانات، قطعات نبرد، رقص های آیینی، گاو بازی، قایق با پاروزنان مسلح، جنگجویان با نیزه در دست را به تصویر می کشد.
حکاکی ‌ها و سنگ نگاره‌های صخره‌ای که در بخشی از ذخیره‌گاه به نام منظره فرهنگی هنری صخره قبوستان واقع شده‌اند، تصاویری مسحورکننده از زندگی ماقبل تاریخ در قفقاز را به نمایش می‌ گذارند.
طرح های به خوبی حفظ شده جمعیت های باستانی را نشان می دهد که با قایق های نی سفر می کنند.
مردان در این طراحی و حکاکی، در حال شکار بز و گاو نر وحشی و زنان در حال رقصیدن می باشند.
بیشتر سنگ نگاره ها بر روی صخره های بزرگ قرار دارند که بین چندین اقامتگاه باستانی تقسیم شده اند و در برخی موارد بر روی تصاویر قدیمی تر حک شده اند.
اولین حکاکی‌ ها پیکره‌ های طبیعی انسان و حیوان را اغلب به ‌طور نامنظم به تصویر می‌کشیدند، اما با گذشت زمان بیشتر به اندازه‌ها و نسبت‌های سوژه ‌هایشان شباهت پیدا کردند، از جمله جزئیاتی مانند عضلات پای افراد در صحنه‌های شکار.

پارک ملی قبوستان Qobustan Milli Parkı
پارک ملی قبوستان Qobustan Milli Parkı

سر پیکره های انسان معمولا کوچک و بدون بینی، دهان، چشم یا گوش تراشیده شده است.
با این حال، کارشناسان این فقدان ویژگی های صورت را به عنوان نشانه ای از عدم مهارت فنی هنرمندان قبوستان تفسیر نمی کنند، زیرا برخی از کنده کاری ها درجه بالاتری از پیچیدگی و جزئیات را نشان می دهند.
صحنه های زیادی از زندگی قبیله ای در میان سنگ نگاره ها به تصویر کشیده شده است و تصاویری از غار هفت زیبا نشان می دهد که احتمالا زنان در آن زمام و در شکار شرکت کرده اند.
این مجموعه بواسطه دارا بودن سنگ نگاره ها و زیبایی های منحصر به فرد و چشم نوازی که دارای می باشد در سال 2007 میلادی بعنوان یکی از تاریخی ترین اماکن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده و در حال حاطر تحت نظارت و حفاظت دولت کشور آذربایجان اداره می شود.
این نکته نیز در رابطه با پارک ملی قبوستان قابل ذکر می باشد که، این مکان بعنوان یکی از قدیمی‌ ترین سکونت ‌های تاریخ بشری در آذربایجان شناخته شده می باشد که به خوبی فعالیت ‌های انسان‌ های کهن مانند مراسمات رقص، مناظر شکار، تصاویر حیوانات و نجاری را به نمایش گذاشته است.
هرساله علاقه مندان به اماکن تاریخی و باستانی در حین سفرشان به باکو از این بنا و با پرداخت ورودی اولیه دیدن کرده و عکس های یادگاری بسیار خاص و زیبایی را به ثبت می رسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا