آذربایجان

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

راهنمای کامل سفر به باکو - هزینه / اطلاعات کلی / پول باکو در قاره پیما

اطلاعات کلی درباره آذربایجان و راهنمای سفر به آذربایجان به صورت هوایی و زمینی

درباره آذربایجان

آذربایجان بزرگترین کشور منطقه قفقازبوده و در قاره اروپا در کنار دریای خزر واقع می باشد و پایتخت آن شهر باکو می باشد.
زبان رسمی مردم و ساکنین کشور آذربایجان، ترکی آذربایجانی و واحد پول آنها منات می باشد.
آذربایجان با کشورهای ایران، ارمنستان، ترکیه، گرجستان و روسیه همسایه و هم مرز است.
آذربایجان جزو کشورهای نفت خیز دنیا می باشد و نفت بخش بزرگی از اقتصاد آن را تشکیل می دهد.
از صنایع دستی مهم کشور آذربایجان می توان به ورنی، چرم، فرش و غیره اشاره کرد.
طی سالهای اخیر این کشور مقصد گردشگران بسیاری از جمله ایرانیان گردیده است و طرفداران بسیاری را دارد.

 

جمعیت و دین در آذربایجان

جمعیت کشور آذربایجان در سال 2019 حدود 10 میلیون نفر بوده است.
اکثر ساکنین این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند، که از مسلمانان ساکن اکثریت آنان شیعه و درصد کمی سنی هستند.
در آذربایجان گروه های قومی زیادی نظیر: آوارها، تالیشها، تاتارها، یهودیها، گرجیها، کردهنا، روسها، اودینها و… در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

بهترین زمان سفر به آذربایجان

دمای کشور آذربایجان در فصول مختلف سال متغییر است و بر اساس رطوبتی که دارد در بیشتر زمان ها در طول سال با آب و هوای معتدلی روبرو خواهید بود.
تابستان در کشور آذربایجان گرم و دارای زمستانی سرد می باشد.
اما می توان گفت بهترین زمانی که می توانید برای سفر خود به کشور آذربایجان انتخاب نمایید در فصل های بهار و پاییز می باشد که دارای آب و هوای معتدلی بوده و فصل سفر و گردشگری در این کشور محسوب می گردد. راهنمای سفر به آذربایجان

سفر زمینی به باکو

شهر های کشور آذربایجان

باکو

پایتخت جمهوری آذربایجان ، شرقی ترین پایتخت قاره اروپا و بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر جمهوری آذربایجان محسوب می گردد.
باکو ازپرجمعیت ترین و محبوب ترین شهر های کشور آذربایجان که مقصد گردشگران بسیاری نیز می باشد محسوب می گردد.
بخش قدیمی شهر باکو همراه با حصار و برج شهر آذربایجان جزو یکی از آثار ثبت شده به عنوان میراث فرهنگی یونسکو نیز محسوب می گردد.
واقع شدن تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا ‏جذبه خاصی به این شهر داده‌ است و همچنین مردم این کشور و مخصوصا” گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند تا در سفر خود به آذربیاجان حتما به این شهر سفر نمایند.
بوسیله انوع راه ها می توانید به این شهر برسید که راحت ترین مسیر را می توان مسیر هوایی دانست و قابل ذکر است فرودگاه بین المللی حید علی اف در قسمت شمال شرقی باکو و در فاصله 20 کیلومتری از آن واقع شده است.

گنجه

شهری واقع شده در قسمت شمال غربی جمهوری آذربایجان که از قدیمی‌ترین شهرهای قفقاز نیز محسوب می گردد.
گنجه از طرف شمال و شرق با شهرستان ساموخ، از طرف جنوب و غرب با شهرستان گوی گل همسایه است.
گنجه بعنوان دومین شهر بزرگ کشور آذربایجان شناخته شده می باشد و همچنین زادگاه یکی از معروف ترین شاعران فارسی‌ زبان و آسیای مرکزی یعنی << نظامی گنجوی>> می باشد.
این شهر دارای فاصله حدود 370 کیلومتری تا پایتخت آذربایجان می باشد.
گردشگران بوسیله هواپیما، قطار و اتوبوس می توانند به این شهر دسترسی داشته باشند.
از اماکن دیدنی در این شهر که پربازدید و پرطرفدار می باشند می توان به مقبره نظامی، خانه بطرب، مسجد شاه عباس، موزه مرکزی و مهمانسرای باستانی و مقبره جوان خان اشاره کرد.

نخجوان
جمهوری خود مختار نخجوان یکی از شهر های استثنا با مساحت حدود 5.500 کیلومتر مربع بوده با جمعیت حدود 450.000 نفر در کشور آذربایجان می باشد.
این شهر از سمت شرق با کشور ارمنستان و از شمال با کشور ایران و همچنین از قسمت جنوب و غرب نیز با کشور ترکیه همسایه و هم مرز می باشد.
منطقه ای که اکنون نخجوان است بخشی از سلسله صفوی ایران در قرن شانزدهم شد.
در سال 1828 ، پس از آخرین جنگ روسیه و پارسی و پیمان ترکمنچای ، خانات نخجوان از ایران به تصرف امپریال روسیه گذشت.
پس از انقلاب فوریه 1917 ، نخجوان و منطقه پیرامون آن تحت اختیار کمیته ویژه خاورمیانه دولت موقت روسیه و متعاقباً جمهوری فدرال دمکراتیک کوتاه مدت خاورمیانه بودند.
در ژانویه سال 1990 و بعد از مدت زمان طولانی اعتراض و جنگ نخجوان از اعتراض به سرکوب جنبش ملی در آذربایجان استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد و یک سال بعد به جمهوری خودمختار نخجوان در جمهوری تازه استقلال یافته آذربایجان تبدیل گردید.

سومقاییت
سومقاییت سومین شهر بزرگ در جمهوری آذربایجان است که در نزدیکی دریای خزر ، در حدود 31 کیلومتری (19 مایل) با پایتخت فاصله دارد.
در تقسیمات کشوری جمهوری آذربایجان شهر واحدی است که به تنهایی اداره می‌شود و امورات مربوط به روستاها و سایر مناطق اطراف آن ممکن است وابسته به آن شهر نباشد.
آب و هوا در این شهر معتدل می باشد در طول سال میزان اندکی از بارش در آنجا مشاهده می شود.
بهترین زمان سال برای بازدید از شهر سومقاییت، در جمهوری آذربایجان، از ماه مه تا ماه سپتامبر است که دارای آب و هوای مطلوبی برای گشت و گذار و لذت بردن از سفر را برای مسافران محیا می سازد.
از جاذبه های گردشگری این شهر می توان به حیدر باغی، دنیز کناری پارک و لونا پارک اشاره کرد.

 

نگاهی به باکو

A Glance to Baku

درباره باکو

باکو یکی از شهرهای میزبان مسابقات قهرمانی فوتبال اروپای یوفا 2020 بود.

باکو پایتخت کشور آذربایجان است.

باکو، بزرگترین شهر در قفقاز جنوبی و پایتخت کشور آذربایجان است. باکو در کرانه دریای کاسپین، جنوب شبه جزیره آبشرون واقع شده است. شهر باکو به سه بخش تقسیم شده: ایچری شهر (بافت قدیم شهر باکو)، بناهای ساخته شده به سبک معماری استالینیستی، ساختمان های نوساز. جمعیت باکو طبق نتایج سرشماری های انجام شده در 2012 سه میلیون و دویست و دو هزار و سیصد نفر می باشد.

دمای میانگین سالانه باکو 14.2 درجه سانتی گراد است. میانگین بارش سالانه تقریبا 239 میلیمتر است. تابستان های باکو، گرم و خشک و زمستان های باکو، خنک و همراه با بارندگی است.

بعضی اوقات خیلی برف می بارد ولی معمولا عمق برف نشسته بر روی زمین کم است. بارش باران در تابستان در باکو خیلی کم است. به دلیل وجود دریای کاسپین در باکو، تغییرات آب و هوایی در فصل های مختلف سال زیاد نیست. در بیشتر ماه های سال در شهر باکو، نسیم خنک می وزد.

فرودگاه باکو

فرودگاه بین المللی علی اف با کد یاتا GYD در بیست و پنج کیلومتری مرکز شهر باکو واقع شده است. بزرگترین شرکت های هواپیمایی دنیا به این فرودگاه در باکو رفت و آمد دارند، مانند: آئروفلوت، آسترین ایرلاینز، آذربایجان ایرلاینز (آزال)، بوتا ایرویز، ترکیش ایرلاینز، لوفت هانزا، قطر ایرویز و . . .

یکی از ارزان ترین خطهای هوایی بین باکو و قاره اروپا، آئروفلوت است که هر روز از / به مسکو (پایتخت روسیه) پرواز دارد. ایر بالتیک هم بلیط ارزان باکو با توقف در ریگا را صادر می کند.

شرکت هواپیمایی ارزان‌ قیمت ترکیه ‌ای (پگاسوس ایرلاینز) از فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول به باکو پرواز دارد و با شرکت هواپیمایی حامل پرچم آذربایجان (آزال) یک پرواز را به اشتراک می‌گذارد و نرخ پایه بلیط یکطرفه باکو از صد و سی دلار شروع می شود.

ویز ایر هم یک گزینه ارزان قیمت از بوداپست به باکو است (شروع قیمت بلیط باکو یکطرفه از 39 یورو) این پرواز باکو در مارس 2015 متوقف شد اما خوشبختانه از مارس 2016 دوباره برگزار شد.

ترنسفر از فرودگاه باکو (اتوبوس – تاکسی – مترو)

اتوبوس های اکسپرس با فضای کافی برای جا دادن وسایل سفر مسافرها، مدام بین فرودگاه بین المللی و شهر باکو در رفت و آمد هستند و نزدیک دو ایستگاه متروی باکو: کوراوغلو و 28 مه. اتوبوس ها با شکل و ظاهری نو / فضای مناسب برای

جلوی پای مسافرها / توآلت، از 06 صبح تا 10 شب هر نیم ساعت یک بار و در طول شب ساعتی یک بار، به سمت داون تاون باکو حرکت می کنند. از اکتبر 2018 کرایه مسیر فرودگاه اینترنشنال حیدر علی اف تا بافت قدیم شهر باکو، 1.5 مانات آذربایجان شده که مسافر باید قبل از سوار اتوبوس شدن، بپردازد.

کنار همه درهای خروجی ترمینال های فرودگاه، دستگاه فروش خودکار بلیط اتوبوس هست. این دستگاه های فروش خودکار بلیط در تمام ایستگاه های اتوبوس باکو و ایستگاه های متروی شهری باکو دیده می شوند، کلا اگر قصد استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی باکو را دارید، به محض ورود به شهر باکو، در همان فرودگاه بین المللی باکو بلیط بخرید.

صفحه نمایش این دستگاه ها در ابتدا دو گزینه به کاربر می دهد: خرید باکو کارت شارژی پلاستیکی به نرخ 2 منات آذربایجان / خرید باکو کارت اکسپرس کاغذی یکبار مصرف به قیمت 0.20 مانات آذربایجان. کارتهای پلاستیکی برای اتوبوس و متروی باکو قابل استفاده اند. کارت های کاغذی قابل شارژ نیستند.

حداقل کرایه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر باکو، پانزده تا بیست منات است ولی بعضی از راننده تاکسی های باکو تا شصت منات هم از مسافرهای آذربایجان طلب می کنند.

فقط یک شرکت تاکسی خصوصی از ایرپورت باکو مجوز فعالیت دارد ولی مسافر به محض ورود به فرودگاه باکو با تعداد زیادی راننده تاکسی مواجه می شود. پلیس باکو هر از گاهی همه راننده تاکسی ها را از اطراف فرودگاه بین المللی دور می کند و مسافر باید هر کرایه ای که راننده تاکسی های حاضر در فرودگاه می خواهند را بپردازد.

تاکسی های بنفش رنگ باکو تاکسی متر دارند ولی معمولا راننده آن را خاموش می کند پس قبل از سوار تاکسی شدن، درباره کرایه تاکسی به توافق برسید. اگر نه، از فرودگاه خارج شده، از باجه کرایه تاکسی بگذرید و سوار یکی از ماشین های آن طرف پارکینگ فرودگاه شوید، ولی مسئولیت این کار با خود مسافر است. معمولا وقتی به مقصد در شهر باکو می رسید، راننده کرایه بیشتری طلب می کند که نباید زیر بار بروید.

تاکسی اینترنتی اوبر خدمات خوب با قیمت مشخص ارائه می دهد. افرادی که آذرسل یا اینترنت موبایل ندارند تا در شیشه ای سالن انتظار فرودگاه بین المللی باکو به وای فای رایگان دسترسی دارند. از سپتامبر 2017 تا امروز کرایه اوبر از فرودگاه تا بافت قدیم شهر باکو روی دوازده منات آذربایجان ثابت مانده است.

با پرداخت پنج منات آذربایجان مسافر می تواند با تاکسی از فرودگاه بین المللی بینا به ایستگاه متروی کوراوغلو برود (ایستگاه متروی عزیز بیگوو سابق) فقط از 06 صبح تا نیمه شب با پشت سر گذاشتن چهار تا شش ایستگاه مترو از فرودگاه به مرکز شهر باکو می رسید.

قطار های شهری و بین شهری باکو 

قطار مسافربری شبرو طبق یک برنامه زمانی ثابت از روسیه و اوکراین به باکو می آید.

سه بار در هفته حرکت قطار از مسکو به باکو، طول سفر شصت ساعت

فقط یکشنبه ها حرکت قطار از سن پترزبورگ به باکو، طول سفر هفتاد ساعت

سفر ریلی از نووسیبیرسک و یکاترینبورگ به ترتیب هشتاد / هفتاد و پنج ساعت زمان می برد.

هر شنبه حرکت قطار از کی یف به باکو، طول سفر شصت و هشت ساعت و قرار است به زودی از شهرهای دیگر اوکراین هم امکان سفر با قطار به شهر باکو (آذربایجان) فراهم شود.

هر از گاهی قطار مسافربری از برست (بلاروس) با یک توقف در مینسک به مقصد باکو حرکت می کند، طول سفر هشتاد و یک ساعت.

هر شب ساعت 20:40 قطار شب به باکو از تفلیس (گرجستان) حرکت می کند، این سفر ریلی با دوازده توقف در مسیر (گنجه، روستاوی، . . .) چهارده ساعت طول می کشد. هزینه سفر ریلی به کشور آذربایجان با یک کوپه چهار تخته برای هر نفر 51 لاری گرجستان و هزینه سفر با قطار از تفلیس به باکو با یک کوپه دو تخته برای هر نفر 97 لاری گرجستان است. تنها راه خرید بلیط قطار باکو از گرجستان مراجعه حضوری به ایستگاه راه آهن تفلیس و پرداخت پول نقد است.

واگن های درجه یک دستگاه تهویه مطبوع دارند اما با هر بار توقف قطار، خاموش و روشن می شوند بنابراین لباس گرم بپوشید تا سرما نخورید. توآلت های داخل قطارهای آذربایجان، دستمال توآلت ندارند. این قطارها معمولا در راه رسیدن به شهر باکو، تعداد زیادی توقف کوتاه دارند که به مسافر فرصت خرید غذا داده نمی شود، داخل قطار هم فقط انواع نوشیدنی به فروش می رسد.

بلیط قطارهای داخلی آذربایجان خیلی ارزان است، حتی کمتر از سه منات آذربایجان ! یعنی کمتر از هزینه یک شب اقامت در هاستل های باکو

هر روز ساعت 11:50 صبح، سه و چهار و پنج بعد از ظهر اتوبوس از باکو به مقصد لنکران حرکت می کند. مسافر هر یک ساعت یک بار با پرداخت چهار منات آذربایجان امکان سفر از باکو به شکی با اتوبوس را دارد. اتوبوس های اینترنشنال از باکو به ایران، ترکیه، تفلیس می روند. وب سایت قاره پیما با یک حساب سرانگشتی کرایه اتوبوس در آذربایجان را در ازای هر یک ساعت سفر، یک مانات آذربایجان برآورد کرده – مثلا سفر زمینی از باکو تا آغستفا هفت هشت ساعت زمان می برد و کرایه این مسیر هشت منات است.

اسباب سفر زمینی از باکو به شهرهای دیگر آذربایجان با مینی بوس فراهم است. طول سفر زمینی از باکو تا شکی: شش ساعت /  طول سفر زمینی از باکو تا لنکران: پنج ساعت / طول سفر زمینی از باکو تا خاچماز: سه ساعت. طول سفر زمینی از باکو تا ساعتلی: پنج ساعت. طول سفر زمینی از باکو تا ایمیشلی: چهار ساعت.

 

سفر دریایی از باکو

شماره تلفن ترمینال دریایی باکو 00994124477314 می باشد.

برنامه سفر دریایی از باکو تا روسیه، ایران، قزاقستان، ترکمنستان تفریبا هفته ای یک بار قابل اجرا است. قبل از شروع سفر برای اخذ ویزاهای لازم اقدام کنید.

ترافیک جاده ای در باکو خیلی سنگین است و اصول رانندگی خودروهای شخصی و اتوبوس ها و متروی شهری باکو در کل خشن است.

تاکسی های لندن به تازگی در خیابان های باکو رفت و آمد می کنند، کرایه تاکسی در محدوده داون تاون باکو هفت تا ده منات آذربایجان است – هر چند صبح زود ترافیک شهری باکو سرعت حرکت تاکسی ها را کم می کند. به هر حال قبل از سوار تاکسی شدن در باکو، درباره کرایه با راننده به توافق برسید. تاکسی های اینترنتی اوبر و بولت هم در شهر باکو، در دسترس کاربر هستند.

شرکت باکو وی آی پی ترانسفر، تلفن 00994502509852 سرویس ترانسفر با اتومبیل های لوکس از فرودگاه بین المللی باکو تا هتل های باکو و بالعکس را به مسافرها ارائه می دهد. این شرکت اجاره خودرو فقط خدمات پنج ستاره ارائه می دهد و در میان رقبای خود در شهر باکو رتبه اول را دارد. مسافر باکو می تواند با راننده آشنا به زبان خودش جا به جا شود: انگلیسی، روسی، ترکی استانبولی، آذربایجانی، ایتالیایی، فرانسوی، مجاری (کرایه نوزده یورو)

باکو ایرپورت ترانسفر، تلفن 00994708334037 سرویس 24 ساعته، رزرو آنلاین تاکسی و ارائه رسید چاپ شده برای ترانسفر از هتل های باکو تا فرودگاه اینترنشنال حیدر علیف، راننده انگلیسی زبان (کرایه نوزده یورو)

رویال تاکسی تلفن 009940518802009 هزینه ترانسفر از فرودگاه اینترنشنال بینا تا مقصد مسافر در باکو (با توجه به فاصله از فرودگاه باکو) پانزده تا بیست و پنج مانات آذربایجان خواهد بود.

ترانسفر در باکو تلفن 00994505027132 ترانسفر فرودگاهی از ایرپورت باکو با کد یاتا GYD تا هتل محل اقامت مسافر در باکو. بدون شارژ اضافه، کرایه تاکسی را فیکس کنید. اتومبیل های نو، تمیز، کولر دار با صندلی های راحت. هزینه ترانسفر فرودگاهی در باکو از هفده تا بیست یورو متغیر است.

 

گشت و گذار در باکو

بهترین راه گشت و گذار در شهر باکو، دوچرخه سواری است. با وجود راننده های خل و چل و ترافیک سنگین در باکو، وب سایت قاره پیما گردشگر را به دوچرخه سواری تشویق نمی کند. به غیر از بالای شهر باکو، سطح خیابان های ایچری شهر و داون تاون صاف است و راندن دوچرخه از این لحاظ سخت نیست.

از مسیر دوچرخه سواری در خیابان های باکو خبری نیست، پیاده روهای شهر باکو هم برای دوچرخه سواری ساخته نشده اند. بنابراین اتومبیل ها و دوچرخه ها از فضای مشابه استفاده می کنند. بافت قدیم شهر باکو مناسب دوچرخه سواری نیست و محلی ها با این حرکت گردشگرهای خارجی برخورد خوبی ندارند. در سال های اخیر ترافیک سنگین در خیابان های باکو معضل شده، در سال 2012 دویست و هشتاد و پنج مرگ و هزار و صد و هشتاد و پنج تصادف عابر پیاده با وسایل نقلیه عبوری ثبت شد. راستش را بخواهید آمار واقعی تلفات جانی، بیشتر از هزار نفر در هر سال است چون چهل درصد راننده های باکو اصلا گواهینامه رانندگی ندارند.

بلوار باکو بهترین جای ممکن برای پیاده روی در باکو است. این بلوار ساحلی در باکو از سالن ورزشی باکو تا میدان نشنال فلگ کشیده شده، خودرو را در پارکینگ جنب سالن ورزشی پارک کرده و از همان جا قدم زدن را شروع کنید. طول این بلوار جدید در باکو تقریبا پنج کیلومتر است. در تمام مسیر پیاده روی امکان نفس گرفتن در فضای بیرونی رستوران های ساحلی باکو و بارهای ساحلی باکو و کافه های ساحلی باکو هست. با تمام شدن پروژه ساخت هتل نیو هالیدی این باکو در کرانه دریای خزر، دوچرخه سوار می تواند ده کیلومتر بی دغدغه رکاب بزند. در بلوار باکو امکان کرایه دوچرخه و سایر وسایل نقلیه پدالی برای گردشگر خارجی وجود دارد: دو ساعت اول، سه منات آذربایجان و یک مانات برای هر یک ساعت بعد از آن.

با اینکه باکو یکی از امن ترین پایتخت ها در دنیا است، اگر خواستید دوچرخه کرایه ای را کنار یکی از خیابان های باکو پارک کنید، حتما از ایستگاه، یک قفل برای قفل کردن دوچرخه بگیرید. یک ایستگاه اجاره دوچرخه در ایچری شهر به نام مای بایک، دوچرخه های مناسب جاده های کوهستانی و زمین های ناهموار به گردشگرها می دهد. با داشتن نقشه (باکو گردی با دوچرخه) مسیر دوچرخه سواری را پیدا می کنید. کرایه بیست و چهار ساعته یک دوچرخه از ده تا بیست منات آذربایجان متغیر است. ارائه پاسپورت و دپوزیت قابل استرداد الزامی است. برای جلوگیری از اتلاف وقت، مدرک شناسایی، آدرس و شماره تلفن محل اقامت خود در باکو را همراه داشته باشید.

تعداد زیادی کارگر مهاجر انگلیسی و آمریکایی ساکن پایتخت آذربایجان هستند به همین دلیل دوچرخه سواری کوهستان یک ورزش محبوب در باکو شده و تپه های خارج از شهر باکو شلوغ می شوند، از این مکان ها، شهر باکو و دریای کاسپین پیدا هستند.

چند کلوپ در سطح شهر باکو برنامه دوچرخه سواری در بلوار باکو و تپه های اطراف را ارائه می دهند. مراکز کرایه دوچرخه در باکو اطلاعات بیشتری در اختیار گردشگر می گذارند.

اصول دوچرخه سواری در باکو قطعا با استاندارد مورد نظر گردشگر خارجی همخوانی ندارد.

گردشگر با پرداخت کمترین هزینه ممکن می تواند با مینی بوس و اتوبوس به نقاط مختلف شهر باکو برود، کمتر از یک منات آذربایجان !‌ مقصد نهایی روی شیشه جلو اتوبوس و بدنه آن نوشته شده و در وب سایت http://www.niim.az/en/bus-info امکان بررسی مسیر حرکت و لوکیشن ایستگاه ها را دارید.

متأسفانه افراد معلول امکان استفاده از اتوبوس های درون شهری باکو را ندارند. اگر روی ویلچر نشسته یا اختلال حرکتی دارید قید سوار اتوبوس شدن در پایتخت آذربایجان را بزنید چون ارتفاع پله های اتوبوس زیاد است. راننده اتوبوس های باکو معمولا بی اعصاب هستند، یکدفعه ترمز می گیرند، با سرعت بالا حرکت می کنند و مسافرها امنیت جانی ندارند !

 

متروی باکو آذربایجان

متروی شهری باکو مسافر را به مقاصد مختلف در شهر می برد. بعد از راه رفتن، استفاده کردن از مترو ارزان ترین راه جا به جا شدن در باکو است. با خرید یک آذربایجان متروپولیتن کارت، بی دردسر سوار متروی باکو شوید. داشتن آذربایجان سوشال کارت هم خالی از لطف نیست. اگر گردشگر خارجی به زبان آذری یا روسی حرف بزند، کارکنان مترو راحت تر او را راهنمایی می کنند. هنگام رفت و آمد قطارها در ایستگاه های مترو مراقب باشید.  

در ایستگاه های تبادلی متروی باکو، نام ایستگاه مقصد نهایی قطار نوشته شده و برای سوار قطار شهری بعدی شدن، نیازی به تعویض سکو نیست. یک قطار مسافرهای خط قرمز را سوار کرده و قطار بعدی مسافرهای خط سبز را سوار می کند. در ساعات پر رفت و آمد، ایستگاه های متروی باکو خیلی شلوغ می شوند و طبیعی است مسافر نتواند سوار اولین قطار شهری باکو شود و با استفاده از مترو، سر ساعت به مقصد مورد نظر خود در شهر باکو نمی رسید.

این را هم بگویم عکاسی در ایستگاه های متروی باکو، آذربایجان ممنوع است. حواستان باشد مسافری که روی ویلچر نشسته نمی تواند با آسانسور خود را به سکو برساند و از ورودی مترو تا سکو فقط پله برقی هست. 

هنگام ورود به ایستگاه های متروی باکو، وسایل مسافر را می گردند.

مسافرهای متروی باکو با مفهوم صف آشنا نیستند. اگر هنگام سوار یا پیاده شدن از واگن های متروی باکو، مسافری درست جلوی در خروجی ایستاد و به خاطر شما کنار نرفت، تعجب نکنید چون مسافری که با عجله خود را به سکو رسانده، به فکر دیگران نیست.

اگر نمی خواهید سوار قطاری که وارد ایستگاه شده، بشوید، یک گوشه با فاصله از سکو منتظر بمانید.

اولویت روی صندلی نشستن با خانم ها و سالمندان است و معمولا مردها جای خود را به اینها می دهند.

به دلیل شلوغ بودن متروی باکو، مخصوصا اگر کنار در خروجی واگن ایستاده باشید، مسافرها شما را هل می دهند و از یکدیگر عذرخواهی هم نمی کنند و از شما هم همچین انتظاری ندارند.

گردشگر خارجی می تواند پیاده محدوده میدان فانتین در باکو، بلوار باکو، بافت قدیم شهر باکو را ببیند ولی امکان قدم زدن در همه کوچه ها و خیابان های باکو وجود ندارد. دولت آذربایجان به مشکل ترافیک و خطرات احتمالی برای عابران پیاده در خیابان های باکو واقف است به همین دلیل هر روز یک زیرگذر جدید می سازد. آمار مرگبار حوادث خیابانی، عابر پیاده ای را دربرمی گیرد که می خواهد با عجله از وسط خیابان های باکو رد شود. مخصوصا نزدیک هر ایستگاه مترو در شهر باکو، یک راهروی زیرزمینی مجهز به پله برقی و گاها آسانسور وجود دارد که این هم برای افراد معلول کاربرد ندارد. . .

از قبل، گذرگاه عابران پیاده در خیابان های باکو را نشان کنید تا سردرگم نشوید. اگر دیدید کارگرها مشغول سنگ فرش کردن پیاده روهای باکو هستند، مسیر دیگری برای قدم زدن انتخاب کنید.

کار گردشگر آشنا به زبان انگلیسی و روسی در شهر باکو راه می افتد اما داشتن یک کتاب زبان آذری در سفر برای گردشگر خارجی خالی از لطف نیست. قبل از سفر به باکو معلومات خود را در زمینه یکی از زبان های آذری / ترکی استانبولی / روسی بالا ببرید. تقریبا هشتاد درصد افرادی که در شهر باکو زندگی می کنند، متوجه زبان روسی می شوند و نیمی از افراد زیر 35 سال ساکن باکو، چند کلمه انگلیسی بلد هستند. ترکی استانبولی تفاوت چندانی با زبان آذری ندارد و مادامی که حرف های قلمبه سلمبه نزنید، افراد معمولی متوجه منظور شما می شوند. به لطف مهاجرت خارجی ها به باکو برای اشتغال در صنعت نفت و گاز، گردشگر خارجی در فروشگاه ها و رستوران ها و بارهای باکو با دانستن زبان انگلیسی گلیم خود را از آب بیرون می کشد البته بد نیست چند کلمه ترکی آذربایجانی هم بداند.

 

جاذبه های گردشگری فرهنگی در باکو

گردشگر خارجی می تواند پیاده جاذبه های گردشگری واقع در بافت قدیم شهر باکو (ایچری شهر) را ببیند.

کاخ شیروانشاه: در نیمه دوم سال از 10:00 صبح تا 18:00 عصر و در نیمه اول سال از 10:00 صبح تا 19:00 عصر بازدید برای عموم آزاد است، کاخ قرون وسطایی شروان شاه گل سر سبد بافت قدیم شهر باکو است. گردشگر خارجی با پرداخت دو منات آذربایجان می تواند از قسمت های مختلف این بنا در باکو عکس بگیرد و با پرداخت شش منات یک راهنما (به زبان مادری گردشگر) توریست را همراهی می کند. از اکتبر 2017 ورودی کاخ شروان شاهان برای هر بازدید کننده محلی دو مانات و برای هر توریست خارجی ده مانات می باشد.

قلعه دختر : (قیز قالاسی) بازدید هر روز از 10 صبح تا 7 شب. این برج اسرار آمیز و عجیب و غریب در دو محدوده زمانی قرن پنج و شش (مرحله اول) و قرن دوازده (مرحله دوم) ساخته شد و در گذر زمان کاربردهای مختلفی داشته: برج دیده بانی، رصدخانه، برجک دفاعی، نیایشگاه زرتشتیان. در هر طبقه از قلعه دختر، نمایشگاهی برای بیان تاریخ و اسطوره های مربوط به این قلعه در شهر باکو برقرار است. از اکتبر 2017 به بعد ورودی قیز قالاسی برای مردم آذربایجان: دو منات / گردشگرهای خارجی: ده مانات / دانش آموزها و دانشجوها: پنج منات می باشد.

شبه جزیره آب شوران : مسافر با تاکسی / اتوبوس / متروی باکو می تواند خود را به چند مکان گردشگری خارج از شهر باکو واقع در شبه جزیره آب شوران برساند. زیبایی جاده های خارج از شهر باکو هم به جذابیت این گشت اضافه می کند:

استخرهای زیرسطحی نفت خام و گاز طبیعی اطراف باکو.

آتشگاه باکو: مسافر با قطار برقی با پرداخت ده گپیک از ایستگاه باکو تا ایستگاه سوراخانی می رود. از ایستگاه متروی قارا قارایف با مارشروتکا شماره 191 و از ایستگاه متروی عزیزبیگوف با اتوبوس شماره 184 می توان به این آتشگاه در باکو رفت. کافی است صد متر از ایستگاه سوراخانی دور شوید تا به معبد برسید. ورودی هر بزرگسال: دو منات آذربایجان / ورودی هر دانشجو یا دانش آموز: 0.40 مانات آذربایجان / ورودی هر کودک: 0.20 منات آذربایجان و هزینه عکاسی از آتشکده باکو جدا است: دو مانات آذربایجان.

یانار داغ: از ایستگاه متروی کوراوغلو در باکو سوار اتوبوس شماره 217 شوید که آخرین ایستگاه یانار داغ است. هزار سال از روشن بودن آتش این کوه در باکو می گذرد. حتی هنگام بارش باران هم به دلیل وجود گاز طبیعی، شعله های آتش اطراف این تپه خاموش نمی شوند. ورودی یانار داغ: دو منات آذربایجان.

قلعه: از ایستگاه متروی کوراوغلو در باکو سوار اتوبوس شماره 101 یا 150 شوید. بعد از نیم ساعت با دیدن یک برج قلعه نوساز پیاده شده و تقریبا یک کیلومتر پیاده بروید. قلعه، یک موزه باستان شناسی و قوم نگاری فضای باز دارد. حیوان های زنده هم در این موزه می بینید، مانند: شتر، گوسفند، خرگوش. یک دژ جدید هم کنار قلعه باستانی ساخته شده که دید خوبی به شهر باکو دارد. ورودی موزه: شش منات آذربایجان.

جزیره آرتیوم: از ایستگاه متروی کوراوغلو در باکو سوار اتوبوس شماره 150 شده و مستقیم به جزیره آرتیوم بروید. این جزیره اولین محل استخراج نفت در کشور آذربایجان است. طبیعت جزیره آرتیوم خیلی زیبا نیست ولی گردشگر خارجی از گذراندن یک روز در این جزیره کوچک در کشور آذربایجان لذت می برد. به سمت فانوس دریایی قدم زده و در این جزیره بگردید. اینجا پر از قهوه خانه و رستوران و فروشگاه است. 

موزه ها و گالری های باکو

مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

موزه لباس محلی آذری در باکو (موزه عروسک)

موزه فرش و هنر کاربردی لطیف کریموف در باکو

موزه تاریخی تقی یف

خانه موزه جعفر جبارلی در باکو

مکان های دیدنی دیگر باکو

بلوار باکو

خیابان نظامی و میدان فانتین (نزدیک بافت قدیم شهر باکو) مرکز خریدها و رستوران های واقع در این خیابان سنگفرش شده در باکو پاتوق گردشگرهای خارجی هستند.

پارک دندرو

همه افراد خارجی برای بازدید از میادین نفتی باکو باید از شرکت دولتی نفت و گاز جمهوری آذربایجان مجوز بگیرند.

آف مال واقع در خیابان نظامی باکو، فروشگاه های مد روز / لانژ تابستانی / استخر روباز دارد.

مرکز خرید پارک بلوار باکو درست مقابل هتل پارک این باکو، فروشگاه های مد روز / سینما / آسمان نما / سالن سرپوشیده بولینگ / چند کافه و رستوران زنجیره ای (کی اف سی، اسبارو، . . .) دارد.

سالن فیلارمونیک دولتی ماقمایف آذربایجان واقع در خیابان استقلالیت باکو در 1912 با الهام از کازینوی مونت‌ کارلو ساخته شد و ارکستر سمفونیک دولتی آذربایجان را در خود جا داد.

اجرای تور قایق سواری در باکو، در همان محدوده بلوار باکو چهل دقیقه زمان می برد.

با پرداخت شش منات آذرباجان، یک نمایش بی کلام در سالن تئاتر واقع در بلوار باکو ببینید.

سالن باله و اپرای ملی باکو واقع در خیابان نظامی

آکوآ پارک : باکو واقع در خیابان رشید بهبودوف

تقریبا یک دهه از عمر مرکز سرگرمی باکو در منطقه ختایی میگذرد. این مجموعه در شهر باکو شامل شاپینگ سنتر، سالن بولینگ، هلث کلاب، سالن کنفرانس با ظرفیت 350 نفر، چند رستوران و کلوپ می شود.

قدیمی ترین حمام عمومی باکو نزدیک ایستگاه متروی ایچری شهر واقع شده است. روزهای دوشنبه و جمعه، خانم ها و باقی روزهای هفته، آقایان از این حمام عمومی در شهر باکو استفاده می کنند. کیسه کشی: 10 منات و ماساژ: 10 منات.

شهربازی لونا در باکو :

اسپای هتل پارک هایت باکو واقع در خیابان ازمیر

قطار کابلی باکو، تنها با پرداخت یک منات آذربایجان

حمام عمومی تزه بی در بافت قدیم شهر باکو، مردانه است. به دلیل داشتن حمام های مختلف (حمام ترکی، حمام فلاندی، . . .) در قیاس با حمام های دیگر باکو، ورودیه بیشتری دارد.

سواحل باکو :

ساحل شیخوف در باکو به دلیل وجود زباله های شهری و صنعتی دیگر برای گردشگرها جذاب نیست.  خارج از شهر باکو، ساحل شنی امبوران و ساحل شنی پیله گاه در شمال جزیره آبشوران مکان مناسبی برای استراحت و تفریح توریست ها است.

جشنواره های باکو

جشنواره جاز باکو

با همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان / مجله جهان جاز / صندوق فرهنگ کشور آذربایجان هر سال به مدت یک هفته در ماه ژوئن در شهر باکو برگزار می شود. ستاره های معروف داخلی و خارجی موسیقی جاز در این پروژه فرهنگی در باکو حاضر می شوند. برای تهیه بلیت به باکو جاز سنتر پلاک 19 خیابان رشید بهبودوف  شهر باکو بروید.

خرید در کشور آذربایجان

خرید عتیقه جات در بافت قدیم شهر باکو (ایچری شهر)

خرید فرش در باکو

خرید سیب درختی از قوبا

خرید چای و لیمو از لنکران

خرید حلوا از شکی

خرید عروسک سنتی از بردع

خزید نان حلی از گنجه

در گوشه و کنار شهر باکو، مخصوصا داون تاون و خروجی ایستگاه های مترو، دستگاه خودپرداز هست. با این دستگاه ها می توان اعتبار باکسل یا آزرسل را شارژ کرد. بانک بین المللی آذربایجان شمار دستگاه های خودپرداز موجود در شهر باکو را دارد و بعضی از این دستگاه ها، دلار و یورو هم دارند. 

رستوران های خیلی خوبی در باکو پذیرای گردشگرهای خارجی هستند. 

رستوران هف وی این واقع در خیابان 28 مه شهر باکو، سرو غذاهای بین المللی

رستوران ل اپارت در خیابان استقلالیت باکو، سرو غذاهای اروپایی و آذری

رستوران یو دالی در خیابان ام ابراگیموف باکو، سرو غذاهای گرجستانی

رستوران لبنانی در خیابان تقی یف باکو، سرو غذاهای لبنانی

رستوران اوناسیس در خیابان اینشاتچی لار باکو، سرو غذاهای اروپایی و یونانی

رستوران های آذربایجانی / ترکیه ای

رستوران آنادولو در خیابان پوشکین باکو

رستورن ازمیر گاردن در خیابان ازمیر در شهر باکو

رستوران ماسال در خیابان خاقانی باکو

رستوران جنت باغی در خیابان حسن علی اف باکو

رستوران کاروانسرا در ایچری شهر باکو

رستوران ناملی کباب نزدیک هتل آستین در باکو، سرو غذاهای آذری و اروپایی

رستوران لیدو نبش خیابان نخجوانی در باکو، سرو غذاهای اروپایی و آذربایجانی

رستوران به به در خیابان شیهالیف باکو

رستوران رسپوبلیکا لوکس در خیابان خاقانی باکو، سرو غذاهای آذربایجانی و اروپایی

رستوران هفدهم سده در خیابان صفر اوغلو باکو، کلاب رستوران در پایتخت آذربایجان

رستوران مقامی در خیابان رازیوا باکو، سرو غذاهای اروپایی و آذربایجانی

رستوران های اتحاد شوروی

رستوران دخان در خیابان نظامی باکو، سرو غذاهای گرجی

رستوران جورجین هوم نبش خیابان های بشیر صفر اوغلو و میرزا ابراهیموو، سرو غذاهای گرجستانی

رستوران خوتور در خیابان ام مختاروف باکو، سرو غذاهای اوکراینی

رستوران ماکسیم در خیابان گالا (بافت قدیم شهر باکو) سرو غذاهای گرجستانی

رستورن راسپوتین در خیابان علی اف باکو، سرو غذاهای روسی

رستوران های اروپایی در باکو

رستوران خاویار در خیابان تفلیس در شهر باکو، سرو غذاهای بین المللی

رستوران دولچه ویتا در خیابان عزیز علی اف باکو، سرو غذاهای ایتالیایی

گراند هتل یوروپ در خیابان تفلیس در پایتخت آذربایجان، سرو غذاهای بین المللی

رستوران کافه سیتی در خیابان رشید بهبودوف باکو

رستوران نارا در خیابان عزیز علی اف شهر باکو، سرو غذاهای فرانسوی

رستوران پارک اینز گلوری در خیابان آزادلیگ باکو، سرو غذاهای اروپایی

رستوران مونشن در خیابان نظامی باکو، سرو غذاهای آلمانی و آبجو

رستوران یونیورسال کلاب در خیابان تقی یف باکو، سرو غذاهای بین المللی

رستوران رد لاین در خیابان محمدعلی یف باکو، سرو غذاهای انگلیسی 

رستوران ایگوز در خیابان خاقانی باکو، سرو غذاهای اروپایی

رستوران ل میراژ در خیابان نظامی باکو، سرو غذاهای اروپایی (نایت کلاب دارد)

رستوران سوهو در خیابان علیاربیوف باکو، سرو غذاهای بین المللی

رستوران های اروپایی در باکو

رستوران ل آر در خیابان رمونتوف باکو، سرو غذاهای اروپایی  

رستوران مکزیکانا در خیابان تقی یف باکو

رستوران کورلئونه در خیابان خاقانی باکو، سرو غذاهای ایتالیایی

رستوران گریسی بارنیز در خیابان جی عباسف باکو، سرو انواع ساندویچ

رستوران پائوزا در خیابان 28 مه باکو، سرو غذاهای بین المللی

رستوران پیتزا هالیدی در لرمونتوف کوچسی، سرو انواع پیتزاها و غذاهای ایتالیایی 

رستوران قازلی ایوی در خیابان نظامی باکو، سرو غذاهای اینترنشنال

رستوران های آسیایی در باکو

رستوران بودا در خیابان تقی یف باکو، سرو مجموعه از غذاهای محلی آسیایی

رستوران تاج محل در خیابان خاقانی باکو، سرو غذاهای هندی

رستوران های لوکس باکو

رستوران تراس گاردن در بیوک قلعه (ایچری شهر باکو) سرو خوراک های سنتی آذربایجان و غذاهای اروپایی 

هاوس آو سلطانز در بافت قدیم شهر باکو، سرو غذاهای بین المللی و آذربایجانی

رستوران مزو در خیابان باکیخانوف (داخل مجموعه هتل هایت باکو) سرو غذاهای مدیترانه ای

رستوران چینار در خیابان شوکت علی اکبروا باکو، غذاهای پن ایژین، قهوه خانه مدرن، بار مجلل

رستوران اروپایی بروری در خیابان استقلالیت باکو 

رستوران توسکانا در خیابان باستی باگیرووا باکو، سرو خوراک های ایتالیایی 

رستوران شانگهای در خیابان رسول رضا باکو، سرو غذاهای چینی

محلی ها در قهوه خانه های باکو دور هم جمع شده، چای می خورند، تخته نرد یا دومینو بازی می کنند. 

کافه های باکو

کافه آرما در خیابان یو حبیبایوف باکو

کافه آزا در خیابان صفرلی باکو

کافه باکو روستینگ کمپانی نزدیک الیملر آکادمیاسی در شهر باکو

کافه کارامل در خیابان علیزاده باکو

کافه شکلات در خیابان محمد علی اف باکو 

کافه کاتیج مقابل ویلا پترولیا در شهر باکو

گورمت شاپ در خیابان ماردانوف قارداشلاری باکو

بارها و میخانه های باکو

با اینکه در همه قهوه خانه های باکو آبجو سرو می شود (یک شیشه ودکا: 2 منات آذربایجان) برای خوردن تکیلا، جین، رام باید به یک بار در باکو یا هتل های باکو رفته و یورو / دلار بپردازید.

بار کاسپین در خیابان تفلیس در شهر باکو 

بار بلوگا در خیابان باکیخانف باکو

بار آدامز اسپورتس در خیابان علیزاده باکو

بار د کورنر در خیابان نظامی باکو  

میخانه بریتانیا در خیابان باکیخانف (هایت هتل باکو)

بار فینگانز در خیابان ای علیزاده جنب موزه تاریخ در باکو

میخانه گلدن ریجز در خیابان ماردانوف قارداشلاری باکو: با دسترسی به وای فای، بزرگترین میخانه در پایتخت آذربایجان است. سوسیس نورنبرگ / میگوی تازه دریای کاسپن / انواع پای / چیپس و ماهی و همراه با موسیقی زنده  

بار همپستید در خیابان باستی باگیرووا باکو

بار پارک اینز ویکتورز در خیابان آزادلیگ باکو

میخانه ویکینگ در خیابان بلبل باکو

بار کوئینز هد در خیابان نفتچیلر باکو

بار تایگر در خیابان محمد علی اف باکو

میخانه تی جیز در خیابان علی یاربکوف باکو

بار فینیکس در خیابان محمد علی اف باکو

بار کالدونیا در خیابان رسول رضا باکو، معمولا مردم برای دیدن مسابقات ورزشی در این بار دور هم جمع می شوند.

بار تکیلا جانکشن جنب بیزینس سنتر آی اس آر پلازای باکو 

نایت کلاب های باکو

نایت آفیس باکو در خیابان ای. علیزاده

کاروان جاز کلاب در خیابان علی اف باکو، شاید باورتان نشود ولی باکو سبک موسیقی جاز خاص خودش را دارد. ورود به این کلوب شبانه در شهر باکو رایگان است.

روم 103 در نفتچیلر پراسپکت باکو، سرو انواع کوکتل و اجرای موسیقی زنده جاز (شبها) حواستان باشد صورت حساب نهایی شما در این باشگاه شبانه در باکو از قیمت های مذکور در منو بیشتر خواهد بود. مثلا یک قوری چای را به جای شش منات، 10 منات با مشتری حساب کرده و می گویند منو قدیمی بوده ! منتهی بودن در این فضای شاد در باکو، ارزش چند مانات آذربایجان بیشتر هزینه کردن را دارد. ‌

باکو جاز سنتر در خیابان رشید بهبودوف (نزدیک ایستگاه 28 مه)، یک سالن روباز بزرگ که بعد از 09 شب با اجرای موسیقی زنده مهمان ها را سرگرم می کند.

هتل های ارزان باکو

هاستل باکو استیشن واقع در خیابان 28 مه (فرودگاه ایرپورت) این هاستل از اکتبر 2009 در حال بازسازی است. هزینه اقامت برای هر مهمان در اتاق یک تخته 6 منات، اتاق دو تخته 3 مانات

هاستل کاسپین واقع در خیابان آصف زینالی (بافت قدیم شهر باکو، نزدیک هتل مریدین باکو و هاستل توزند کملز در باکو) هزینه اقامت بری هر مهمان 16 منات آذربایجان

گست هاوس این در خیابان آزادلیگ را با هاستل و مهمانخانه گست این در بافت قدیم شهر باکو اشتباه نگیرید. یک اتاق سینگل / هفت اتاق دابل / یک اتاق تریپل / یک خوابگاه که همه این واحدهای اقامتی دستگاه تهویه مطبوع، یخچال، تلویزیون ماهواره ای، اینترنت دارند.

هاستل باکو اولد سیتی در خیابان ولی محمدوف در قلب بافت قدیم شهر باکو: مسافر فاصله کمی با ایستگاه های اتوبوس و مترو دارد، پیاده تا میدان فانتین / موزه ادبیات / مسجد جمعه / قیز قالاسی می رود. فقط با پرداخت 18 منات آذربایجان بابت هر شب اقامت در این هاستل در باکو، صبحانه هم می خورد !

هتل های خوب باکو

هتل و سوئیت های رامادا باکو در منطقه نریمانوف و چند دقیقه فاصله با داون تاون باکو

هتل سوآن در خیابان روستروپوویچ باکو، نزدیک ایستگا متروی ایچری شهر، نرخ اتاق دابل در این هتل در باکو 75 دلار

هتل آراز واقع در یک کیلومتری لنگرگاه در باکو

هتل دلفین در 9 کیلومتری بزرگراه سومقاییت، به مهمان فرصت بازی پینت بال می دهد (هر 50 گلوله، ده منات آذربایجان)

هتل کنسول در خیابان حسن علی اف باکو، منطقه گنجلیک، هزینه اقامت در اتاق توئین 50 مانات آذربایجان

هتل دیز باکو با تاکسی در فاصله پانزده دقیقه ای از فرودگاه بین المللی حیدر علی اف واقع شده، 102 اتاق مهمان / وای فای / یک رستوران اینترنشنال / یک لانژ بار / دو اتاق کنفرانس دارد.

هتل دپیلمات در خیابان سلیمان رحیموف باکو، قیمت اتاق دو تخته در هتل 90 منات آذربایجان

هتل الیت در جاده نفتچیلر باکو، یک هتل چهار ستاره در باکو با پیشنهاد نرخ 85 منات برای اقامت دو نفر در یکی از اتاق های دابل هتل

هتل ایمپایر در خیابان خاقانی باکو

هتل هپی این در خیابان عباس صحت در مرکز شهر باکو نزدیک دانشکده پزشکی و اسپورت سنتر حیدر علی اف، با 42 اتاق مهمان

هاستل و مهمانخانه گست این در خیابان حربی (بافت قدیم شهر باکو) مسافر ده دقیقه پیاده با ایستگاه مترو ی ایچری شهر فاصله دارد. همه اتاق های مهمانخانه تلویزیون و یخچال دارند، یک شب اقامت در هاستل: 60 منات آذربایجان

هتل های پارک در خیابان بی ببک باکو

هتل هالیدی این باکو ایرپورت

هتل امبر در خیابان جعفر جبارلی باکو، یک هتل شیک چهار ستاره در پایتخت آذربایجان

هتل ریگز در خیابان حاجی بیوو با 24 اتاق مهمان

هتل آرتیوم در خیابان حیدر علی اف باکو با 16 اتاق مهمان

هتل نیو باکو در خیابان حسن علی اف: 48 اتاق مهمان / رستوران / بار / کافی شاپ / دو اتاق کنفرانس مدرن / راهنمای تور / وای – فای / ایرپورت شاتل / پارکینگ / خشک شویی / گاوصندوق

هتل پارک این در جاده نفتچیلر، دارای بیزینس سنتر / رستوران / بار / کافی شاپ / پنج اتاق جلسه / سالن رقص / فروشگاه سوغات کشور آذربایجان / ترانسفر فرودگاهی در باکو / پارکینگ روباز / کانسیرژ شبانه روزی می باشد.

هتل هالیدی این باکو ایرپورت واقع در فرودگاه اینترنشنال حیدر علی اف (25 دقیقه فاصله از مرکز شهر باکو با تاکسی) مهمان در همه اتاق های هتل به اینترنت پرسرعت دسترسی دارد، روزی چند بار سرویس رایگان از هتل تا ایچری شهر برقرار است.

هتل هیل کای در خیابان میرزا ابراهیموف، یک هتل لوکس آمریکایی در پایتخت آذربایجان، 24 سوئیت مبله، نرخ هر شب اقامت در این هتل (تخت و صبحانه) 130 منات آذربایجان ‌

هتلهای لوکس باکو

هتل بلوار این باکو

آف هتل آکوآ پارک واقع در منطقه نوخانی تلفن 009940124483030 بزرگترین ریزورت در منطقه قفقاز. این مجتمع اقامتی در باکو شامل استخر، سونا، سالن ورزشی، پارک آبی، مرکز سرگرمی، تسهیلات هتل می شود. هزینه اقامت در آف هتل باکو از هشتاد منات آذربایجان (اتاق دو تخته استاندارد) تا پانصد مانات آذربایجان ( سوئیت پرزیدنتال ) متغیر است.

اکسلسیور هتل باکو واقع در خیابان حیدر علی اف تلفن 00994124968008 یک هتل پنج ستاره مجلل در باکو، هزینه اقامت در یکی از اتاق های هتل اکسلسیور باکو از 250 تا 2450 دلار آمریکا متغیر است.

هتل هایت ریجنسی باکو واقع در خیابان باکیخانف تلفن 00994124961234 با دسترسی مهمان هتل به اینترنت پرسرعت، اجاره لیموزین با راننده، فروشگاه های هتل، وای – فای، بیزینس سنتر، بلوگا بار، کلاب اوئیسیز فیتنس سنتر، استخر شنا، زمین تنیس، زمین اسکوآش، سالن رقص، دوازده اتاق جلسه، . . . هزینه هر شب اقات در یکی از اتاق های هایت ریجنسی هتل باکو از 270 تا 450 منات آذربایجان متغیر است.

هتل پارک هایت باکو واقع در خیابان ازمیر در شهر باکو تلفن 00994124901234 کنار یک مرکز همایش و کنفرانس بزرگ در باکو، مهمان اتاق های پارک هایت هتل باکو برای صرف صبحانه بین قاره ای و نوشیدنی های الکلی به کلاب لانژ دسترسی خواهد داشت. 

ریزورت های باکو

هتل المپیک واقع در منطقه نوخانی تلفن 00994503809999 این هتل چهار ستاره در بیست کیلومتری بافت قدیم شهر باکو و دو کیلومتری کرانه شمالی دریای خزر در شبه جزیره آبشوران واقع شده است.

کلوپ ساحلی امبوران در پیله گاه تلفن 00994124538685 این مجتمع اقامتی در جمهوری آذربایجان سه استخر شنا، چند اوت لت فست فود و رستوران با آشپزهای آذری و اروپایی، دیسکو، سالن بازی، زمین فوتبال و والیبال ساحلی، مرکز سرگرمی، تیم انیمیشن سازی

هتل ساحلی کرسنت در ساحل شیخوف 009940124974780 این مجتمع اقامتی ده ساختمان مجزا رو به دریای کاسپین / چند استخر روباز و سرپوشیده / بار و رستوران / اینترنت پرسرعت دارد. لطفا با بخش پذیرش این هتل در باکو تماس بگیرید.

کافی نت در کشور آذربایجان با نام اینترنت کلاب شناخته شده و در هر کوی و برزنی در باکو، یک اینترنت کافه هست. تعداد کمی از این کافه ها اینترنت بی سیم دارند. اخیرا دسترسی به وای – فای درمکان های عمومی در شهر باکو برای گردشگرهای خارجی ممکن شده، در این کلابها تعداد زیادی بازی آنلاین هم در دسترس کاربر هست.

اداره پست جمهوری آذربایجان در مکان های مختلف باکو دفتر دارد. هزینه پست یک نامه به مقصدهای بین المللی از 0.8 منات آذربایجان به بالا است.

آذربایجان ایرلاینز

همه آژانس های مسافرتی مستقر در باکو به سیستم رزرواسیون آزال دسترسی دارند. برای خرید بلیط باکو نخجوان با آذربایجان ایرلاینز یا رزرو بلیط های لحظه آخری آزال حتما به یک شرکت هواپیمائی در باکو مراجعه کرده یا برای کسب اطلاعات بیشتر با یک مشاور سفر در باکو تماس بگیرید 00994554201220

باکو شهر امنی است و افراد بی خانمان در باکو، گردشگرهای خارجی را اذیت نمی کنند. بزرگترین معضل در باکو، رانندگی است. بیشتر راننده های باکو قوانین و مقررات رانندگی را جدی نگرفته و با سرعت بالا رانندگی می کنند. بعضی از تاکسی های باکو اصلا کمربند ایمنی ندارند.

شماره تلفن های اضطراری در باکو

آمبولانس در باکو 103

آتشنشانی در باکو 101

خرابی گاز در باکو 104

ساعت گویا باکو 106

پلیس باکو 102

در صورت صحبت کردن به یکی از زبان های آذری، ترکی استانبولی و روسی به نتیجه می رسید. قبل از سفر به کشور آذربایجان حداقل چند عبارت کلیدی یاد بگیرید.

وجود زیرگذر عابر پیاده / خط کشی عابران / چراغ قرمز امنیت خیابان های باکو را بالا برده، اگر گردشگر خارجی بی هوا از خیابان های شلوغ باکو بگذرد، پلیس ترافیک او را بیست منات آذربایجان جریمه می کند.

حواستان باشد در صورت وجود زیرگذر، عابر پیاده حق عبور از خیابان های باکو را ندارد. در صورت تخلف از این قانون، پلیس آذربایجان حتی گردشگرهای خارجی را هم جریمه خواهد کرد.

تا جایی که امکان دارد به حومه شهر باکو نروید.

مسافر می تواند با اتوبوس از باکو به ایران و گرجستان برود.

قدمت سنگ نگاره های گوبستان در پنجاه کیلومتری جنوب شهر باکو به سده 12 قبل از میلاد برمی گردد. ردپای ارتش های متجاوز اسکندر کبیر و تراژان در دیوارنگاری های گوبستان مشخص است و یافته های باستان شناس ها در موزه ای در پارک گوبستان به نمایش گذاشته شده اند.

یک کشتی با عبور از دریای کاسپین از باکو به ترکمنستان می رود. کوله به دوش های همیشه حاضر در جاده ابریشم سوار این کشتی می شوند و این سفر دریایی به درد گردشگرهای ماجراجو می خورد.

مسافر می تواند با اتوبوس از باکو به شهر زیبای شکی واقع در رشته کوه های قفقاز برود – کاخ خان های شکی

هفت هشت روز یکبار یک کشتی از باکو به آکتائو (قزاقستان) می رود. لنگرگاه در دو کیلومتری غرب بافت قدیم شهر باکو واقع شده و این بلیط کشتی به راحتی قابل خرید نیست.

عجیب اینکه پرواز از فرودگاه بین المللی باکو به نخجوان انجام می شود، بخشی از سرزمین آذربایجان. مسافری که قصد سفر به نخجوان را دارد باید اول وارد باکو شود.  

برای بازدید از ریزورت ها و حمام روغن در لابراتورها به نفتالان واقع در دویست و پنجاه کیلومتری غرب باکو بروید.

روستای ساحلی نابران در خاچماز، یکی مقصدهای گردشگری در کشور آذربایجان محسوب می شود

نام های کهن باکو

آتشی باکوان – آتش خدا

باد کوبه – شهر دستخوش باد

باغ کوی – شهر خدا

در گذر زمان این شهر در آذربایجان را باکه / باکی / باکویه نامیدند و امروز با الفبای لاتین، پایتخت کشور آذربایجان (باکو) نام دارد.

در 1823 اولین کارخانه پارافین جهان در شهر باکو برپا شد. 

در 1846 برای اولین بار در دنیا، از یک چاه در حومه باکو (بی بی هیبت) نفت استخراج شد.

در 1850 هفت هزار و چهارصد نفر در شهر باکو زندگی می کردند.

زرتشت، اولین کشتی نفت کش دنیا در 1878 توسط برادران نوبل در بندر باکو لنگر انداخت.

نفت داشلاری در باکو، قدیمی ترین سکوی نفتی جهان است. نفت داشلاری، شهرکی در پنجاه و پنج کیلومتری ساحل دریای کاسپین در آذربایجان است. ساخت این شهرک در جمهوری آذربایجان در 1949 آغاز شد و در 1951 به بهره برداری رسید. کم کم چند هتل و هاستل هم در این شهرک نزدیک باکو بنا شد. هنوز هم دکل های سکوی نفتی حوالی باکو برای استخراج نفت به کار می آیند و تقریبا پنج هزار نفر در شهرک نفت داشلاری ساکن هستند.

بیشتر سکانس های یکی از فیلم های جیمز باند (دنیا کافی نیست) در نفت داشلاری فیلمبرداری شده اند. 

 اوایل قرن بیستم میلادی، باکو نفت مورد نیاز بیش از نیمی از جهان را تولید می کرد – دویست و دوازده هزار بشکه نفت در روز ! در طول جنگ جهانی دوم شهر باکو یک تنه هشتاد و پنج درصد نفت مورد نیاز ارتش اتحاد جماهیر شوروی را تأمین می کرد.

بیشتر گل فشان های دنیا در باکو ی بزرگ مشتمل بر شبه جزیره آب شوران قرار دارند. در 05 سپتامبر 2004 نام بزرگ ترین گل فشان جمهوری آذربایجان در کتاب رکوردهای جهانی ثبت شد. زمین شناسان ناسا به این نتیجه رسیدند که ساختار گل فشان های کشور آذربایجان شبیه ارتفاعات سیاره مریخ است.

اولین و تنها کارخانه تولید دستگاه تهویه مطبوع در اتحاد جماهیر شوروی در 1970 در باکو آغاز به کار کرد. کوبا بزرگترین مشتری تولیدات این کارخانه در شهر باکو بود.

در 08 فوریه 1924 اولین خط تراموا و دو سال بعد، اولین خط آهن برقی در اتحاد جماهیر شوروی، از باکو تا منطقه سوراخانی راه افتاد.

باکو، بیست شهر خواهرخوانده در سراسر دنیا دارد. مثل: هیوستون در ایالت تگزاس، ایالات متحده آمریکا و شهرهای استانبول و ازمیر در کشور ترکیه، تبریز در ایران، ناپل در ایتالیا، بصره در عراق، جده در عربستان صعودی، ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، مسکو در روسیه و . . .

اولین اپرای جهان مسلمان در شهر باکو روی صحنه رفت، در سال 1908 لیلی و مجنون اثر عزیر حاجی بیگف

دمای میانگین سالانه باکو و کره زمین، یکی است: 14.2 درجه سانتی گراد

 دانشگاه دولتی باکو، اولین دانشگاه در کشور آذربایجان، در پانزده نوآمبر 1919 تأسیس شد.

در تاریخ فرمول یک، والتری بوتاس از فنلاند با ثبت سرعت 378 کیلومتر در ساعت برنده جایزه بزرگ اروپا 2016 در شهر باکو، کشور آذربایجان شد.

صفحه (شهر باکو) در ویکی پدیا به صد و بیست و زبان مختلف ترجمه شده است.

قدمت زندگی انسان در باکو به عصر حجر برمی گردد. شهر باکو، تاریخ و فرهنگ غنی ای دارد. 

یک موزه منحصر به فرد در باکو به کتاب های مینیاتوری اختصاص داده شده، این موزه در سال 2002 در باکو افتتاح شد و در دنیا تک است. بیش از شش هزار و پانصد کتاب از شصت و چهار کشور مختلف در این موزه به نمایش درآمده اند، علاوه بر این سه کتاب کوچک جهان که تنها با استفاده از ذره بین قابل خواندن هستند، در این موزه در شهر باکو نگهداری می شوند.

جالب اینکه شهر باکو (پایتخت آذربایجان) بیست و هشت متر پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است.

باکو، بزرگ ترین شهر در منطقه قفقاز، واقع در ساحل غربی دریای کاسپین می باشد. باکو با 2.140 کیلومتر مربع مساحت، بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد.

سه آسمان خراش کنار هم در باکو، تصویر شعله های آتش را در ذهن آدم ترسیم می کنند. برج های شعله باکو یادآور قدمت پرستش آتش در کشور آذربایجان هستند. این سه برج در شهر باکو به عنوان مجتمع مسکونی و واحدهای اداری و هتل کاربرد دارند. ارتفاع بلندترین سازه بین این سه برج 597 فوت است. بعد از تاریک شدن هوا، تصویر شعله های آتش روی صفحه نمایش برج های شعله به نمایش در می آید. در یک برنامه مستند در شبکه تلویزیونی دیسکاوری از این برج های باکو به عنوان یک شاهکار مهندسی نام برده شد.

ونیز کوچک واقع در بلوار باکو یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر در آذربایجان است. درست مانند ونیز ایتالیا، مسافر با گوندولا در آب های کم عمق می چرخد و از زیر پل ها عبور می کند.

مچ اندازی یک ورزش محبوب در شهر باکو است. در واقع باشگاه های ورزشی باکو و بارهای باکو پاتوق مچ اندازی اند. فدراسیون مچ اندازی جهانی WAF در شهر باکو دفتر دارد.

تعداد زیادی گل فشان نزدیک شهر باکو هست که گل و لای آنها از زیر زمین به شکل چشمه وار به سطح زمین می رسد.

شعله های یانار داغ، در دامنه کوهی در شبه جزیره آبشرون، تا 9.8 فوت بالاتر از سطح زمین می آیند. ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی در این منطقه از کشور آذربایجان باعث روشن مانده شعله های کوه سوزان شده است.

در پارک زورگه باکو یک بنای یادبود به افتخار ریچارد سورگه ساخته شده – ژورنالیست و افسر اطلاعاتی نظامی شوروی که به صورت مخفیانه در آلمان نازی و امپراتوری ژاپن جاسوسی می کرد و نقش مهمی در عملیات بارباروسا ایفا کرد.

موزه فرش آذربایجان در باکو در نوع خود بی نظیر است. بنای این موزه به شکل یک فرش تا شده در 2014 افتتاح شد و مجموعه ای از نقش های گلدار را به نمایش گذاشت. توریست می تواند بافت فرش را از نزدیک ببیند.

 

نگاهی به گنجه

A Glance to Ganja

گنجه شهری در شمال غرب کشور آذربایجان است. گنجه با جمعیت بیشتر از پانصد هزار نفر دومین شهر بزرگ در آذربایجان می باشد. ش

جالب اینکه گنجه تا قرن هجده بخشی از خاک ایران بوده و قاجارها طی پیمان گلستان این شهر را به روس ها دادند.

گنجه یکی از قدیمی ترین شهرهای قفقاز است.

در گذر زمان این شهر در آذربایجان نام های مختلف داشته، نام گنجه از گنج پارسی گرفته شده و در منابع عربی (جنزه) است. نام گنجه در دوران روسیه تزاری به الیزابت ‌پول تغییر پیدا کرد. گنجه در دوران شوروی (کیروف آباد) نام داشت. نام ارمنی این شهر (گندزک) در فارسی قدیم به معنای گنج و ثروت بوده است.

برای اول بار در کتاب های تاریخی ترک های اوغوز به گنجه اشاره شد.

گنجه محل تولد شاعر مشهور پارسی (نظامی گنجه ای) است. مقبره نظامی یکی از مکان های دیدنی گنجه می باشد.

آب و هوای شهر گنجه نیمه خشک سرد است.

قیمت بلیط قطار آستارا گنجه برای یک مسافر هشت منات آذربایجان است – سفر به گنجه از ایران.  

طول سفر از باکو تا گنجه با قطار سریع السیر شش ساعت است. نرخ بلیط قطار شب رو باکو گنجه ده مانات آذربایجان می باشد.

کرایه اتوبوس باکو گنجه برای هر مسافر شش منات آذربایجان است. اولین حرکت از باکو به گنجه 07:30 صبح و آخرین سرویس 18:00عصر است. گنجه سیصد و هفتاد و پنج کیلومتر از باکو فاصله دارد.

از هشت صبح تا شش عصر ساعتی یک اتوبوس از گورانبوی به گنجه می رود – نود گپیک آذربایجان.

دوشنبه و چهارشنبه و جمعه هر هفته پرواز مستقیم باکو یا نخجوان در فرودگاه بین المللی گنجه فرود می آید. قیمت بلیط هواپیمای باکو گنجه و نرخ بلیت هواپیما نخجوان گنجه به ترتیب 56 و 39 مانات آذربایجان است.

پرواز گنجه مسکو هم انجام می شود – فرودگاه ونوکووآ در شهر مسکو.

مسافر ورودی گنجه باید برای ترانسفر از فرودگاه گنجه با کد یاتا KVD تا بافت قدیم شهر گنجه بیست گپیک پرداخت کند.

شهر گنجه دو منطقه دارد: کپز و نظامی.

شش شهرک اداری گنجه عبارتند از: حاجی کند، جواد خان، شیخ زمان لی، ناتوان، مهستی، سدیل لی

 

جاذبه های گردشگری در گنجه

موزه مرکزی گنجه

باتل هاوس خانه ای ساخته شده از بطری های شیشه ای خالی در گنجه

حمام های قرون وسطایی در گنجه

مقبره جواد خان، جواد خان یکی از خان های گنجه بود که در راه محافظت از شهر گنجه در برابر روس ها جان خود را از دست داد.

آرامگاه نظامی در خارج از شهر گنجه در 1991 بازسازی شد.

موزه دیارشوناسلق در گنجه

مکان های مذهبی در شهر گنجه

در قرن پانزدهم مسجد شاه عباس به نشانه استقلال شهر گنجه از امپراطوری عثمانی ساخته شد.

گوی امام زاده گنجه

مسجد شاهسون ‌لر

مسجد قرخ‌ لی  

مسجد قزاق لار

کلیسای الکساندر نوسکی

کلیسای لوتریانیسم آلمانی

کلیسای سنت جان

کلیسای سنت سرکیس

رستوران های زیادی در گنجه کباب سرو می کنند. به توصیه وب سایت قاره پیما در گنجه آب معدنی شیشه ای بخورید. گنجه پر از قهوه خانه های سنتی است.

 

هتل های گنجه

هتل گنجه قدیمی ترین اقامتگاه گردشگری در بافت قدیم شهر گنجه است.

هتل 5 ستاره رامادا پلازا بای ویندهام گنجه

هتل 4 ستاره لیکوس در گنجه

هتل وگو در بافت تاریخی شهر گنجه

باکو هتل گنجه بار و لانژ اشتراکی دارد.

هاستل ان بوتیک در گنجه

هتل چهار ستاره مای وی بلوار در شهر گنجه

کاروانسرای شاه عباسی در گنجه

هتل 4 ستاره پرمیوم گنجه

هاستل مانگال در گنجه

هتل دیلوکس در گنجه دو ستاره

هتل آپارتمان بویوک آشیریم در گنجه

هاستل وی ام در گنجه

مسافرخانه ینی گنجه

پیش شماره شهری گنجه 16 است.

مبدأ حرکت ون های مارشروتکا، پایانه مسافربری بین المللی در شرق شهر گنجه است.

با اتوبوس های شهری (29، 23، 17، 9، 2) می توان به پایانه مسافربری گنجه رفت. پایانه اتوبوسرانی گنجه چند مغازه و دکه فست فود و توآلت عمومی دارد.

روزی چهار اتوبوس از گنجه به شکی می رود، کرایه هر مسافر چهار منات آذربایجان.

قیمت بلیط اتوبوس گنجه داش کسن چهل گپیک است.

 

نگاهی به نخجوان

A glance to Nakhchivan

نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان است که از شمال غرب با ترکیه و از شمال با ارمنستان و از جنوب با ایران مرز زمینی دارد.

هنوز هم آذربایجن و ارمنستان سر نخجوان با هم جنگ دارند. ورود گردشگر به بعضی از منطقه های نخجوان ممنوع است.

آن طور که در انجیل آمده بعد از فرو نشستن طوفان، کشتی نوح در کوهستان آرارات فرود آمد و این منطقه ناخ ناگان ایجه وان یعنی نخستین استراحتگاه نام گرفت.

زبان ملی نخجوان آذری است اما مردم بومی نخجوان متوجه زبان ترکی استانبولی و روسی هم می شوند.

ارمنی ها ساکن هر کشوری که باشند، در صورت ارمنی بودن نام و نام خانوادگی در گذرنامه اجازه سفر به نخجوان را ندارند.

بهترین راه سفر به نخجوان رزرو پرواز نخجوان از شهر باکو است. هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز شاتل رایگان از فرودگاه با کد یاتا NAJ تا مرکز شهر نخجوان را هم پوشش می دهد. پرواز نخجوان از ترمینال شماره دو فرودگاه بین المللی باکو می پرد. طول پرواز نخجوان باکو کمتر از یک ساعت است، روزی سه تا شش پرواز نخجوان باکو انجام می شود. هم ترمینال قدیمی فرودگاه حیدر علی‌ اف و هم فرودگاه بین المللی نخجوان هر دو کوچکند. این ترمینال ها چیزی برای سرگرم کردن مسافر ندارند. چهل دقیقه قبل از زمان تیک آف پرواز، کانتر آزال بسته می شود. پرواز نخجوان مسکو با یو تی ایر هفته ای یک بار و پرواز نخجوان استانبول با ترکیش ایرلاینز سه بار در هفته برقرار هستند.

اگر مسافر خارجی هستید در بدو ورود به فرودگاه نخجوان باید علت سفر به نخجوان را برای مأمورها توضیح دهید. نخجوان علاقه ای به ارتباط با عوامل سازمان های مردم نهاد و خبرنگارهای خارجی ندارد.

نرخ بلیط هواپیما برای مسافرهای اهل آذربایجان و خارجی یکسان نیست. بلیط باکو نخجوان یا بلیت نخجوان باکو را از وب سایت آذربایجان ایرلاینز بخرید. یا اینکه به یک آژانس هواپیمایی زیر مجموعه آزال مراجعه کنید.

قیمت بلیط هواپیمای نخجوان باکو برای هر مسافر: هفتاد مانات آذربایجان

نرخ تیکت هواپیما نخجوان گنجه برای هر گردشگر: سی و نه منات آذربایجان

دفتر مرکزی هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز در ساختمان شماره 84 خیابان نظامی شهر باکو واقع شده است. امکان خرید بلیط با کارت اعتباری از دفتر مرکزی آزال باکو وجود دارد و کارکنان این شرکت هواپیمائی به زبان انگلیسی صحبت می کنند. به محض ورود به این دفتر، نوبت دریافت می کنید و یکی یکی به کار همه مسافرها رسیدگی می شود. اگر قصد سفر به نخجوان از باکو را دارید، سریع بلیط بگیرید که صندلی های هواپیمای باکو – نخجوان خیلی زود پر می شوند. اواسط ژوئیه باید یک هفته صبر کنید تا بلیط هواپیمای نخجوان گیرتان بیآید. پروازهای نخجوان از ترمینال شماره دو فرودگاه بین المللی باکو می پرند.

از فرودگاه نخجوان تا بافت قدیم شهر نهایتا سه کیلومتر باشد. ترانسفر فرودگاهی یک طرفه در نخجوان تقریبا پنج منات آذربایجان آب می خورد.

برای سفر به آنکارا از نخجوان مسافر باید خودش را به فرودگاه ارزروم در دویست و پنجاه کیلومتری نخجوان برساند.

برای سفر زمینی از ایران به نخجوان مسافر باید از جلفا بگذرد، یعنی با قطار یا اتوبوس خود را به تبریز برساند – جلفا صد و سی و پنج کیلومتر با شهر تبریز در ایران فاصله دارد.

به محض ورود به نخجوان تاکسی بگیرید ولی قید پول را بزنید. کرایه تاکسی با نوسان قیمت بنزین در نخجوان کم و زیاد می شود. یک لیتر بنزین در نخجوان هفتاد و پنج دلار است ! تشریفات گمرکی مرز ایران نخجوان زمان بر است.

قبل از رسیدن به فرودگاه یا مرز زمینی نخجوان با یک ایمیل به شرکت نخجوان تاکسی، تاکسی بگیرید. یا اینکه یک خودرو با راننده کل روز در اختیار شما باشد. راننده های این شرکت انگلیسی حرف می زنند.

صدرک مرز نخجوان و ترکیه است، مسافر راحت از نخجوان به ایغدیر می رود. سفر زمینی از نخجوان تا ایغدیر با اتوبوس دو ساعت زمان می برد. مرز زمینی نخجوان – ترکیه بیست و چهار ساعته باز است. خود مأموران مرزی ترکیه نخجوان فاسد هستند. کلا تشریفات گمرکی مرز نخجوان ترکیه خیلی کند انجام می شود.

بهترین راه گشت و گذار در نخجوان تاکسی است. هزینه جا به جایی مسافر از یک نقطه شهر نخجوان به نقطه ای دیگر یک یا دو دلار می شود. سر کرایه تاکسی به خارج از شهر نخجوان باید با راننده چانه بزنید. گران ترین کرایه تاکسی مربوط به مسیر صدرک تا اردوباد است: بیشتر از پنجاه دلار آمریکا.

 

جاذبه های گردشگری در نخجوان

مقبره مؤمنه خاتون در نخجوان

قیزلار بولاغی یا چشمه دختران در نخجوان

قلعه نخجوان

تقریبا ده هزار سنگ قبر در گورستان ارمنی جلفا هست. نقش صلیب روی این سنگ قبرها کنده شده (خاچکار). تا اواخر دهه نود این گورستان دست نخورده باقی مانده بود که دولت آذربایجان کمر به تخریب این بناهای یادبود کرد. انجمن پیشبرد علوم ارمنستان در دسامبر 2010 با قیاس عکس های ماهواره ای این گورستان در فاصله زمانی 2003 تا 2009 به این نتیجه رسید که قبرسان ارمنی جلفا تقریبا با خاک یکسان شده و این یعنی یک فاجعه بزرگ . . .

باتابات به مرز نخجوان ارمنستان می رسد و دو هزار متر بالاتر از سطح دریا است.

زنبوردارهای محلی حوالی دریاچه باتابات به گردشگرها عسل تازه می فروشند. حداقل یک بطری آب از چشمه های معدنی زوربولاغ بردارید.

گردشگر با پرداخت پنجاه منات آذربایجان از شهر نخجوان به دریاچه باتابات و چشمه های زوربولاغ می رود.

دوزداغ یعنی کوه نمک. در صورت سفر به نخجوان در روزهای گرم تابستان، برای خنک شدن به غار نمکی در کوه بروید. نیازی به پرداخت مبلغ ورودیه نیست. می گویند فضای داخل این غار نمکی در نخجوان برای درمان آسم و برونشیت مفید است. هزینه یک شب اقامت در هتل دوزداغ برای هر مسافر فقط پانزده منات آذربایجان است.

سرو قطاب و دلمه و بوزارتما و خاش در رستوران های نخجوان

کاشت درخت مو در دره آراز نخجوان به خیلی وقت پیش برمی گردد. تابستان های سوزان و پاییزهای گرم شرایط پرورش انگورهای شیرین را در نخجوان فراهم کرده، محصولات کارخانه های شراب سازی نخجوان، ازنابورک، آپراکونیس، شاهبوز در این منطقه محبوب هستند.

 

هتلهای نخجوان

هتل شاهین در خیابان نظامی نخجوان

هتل ساعت میدانی نخجوان

هتل 5 ستاره تبریز در خیابان آزادلیق نزدیک حمام های قدیمی نخجوان

هتل تهران در شهر نخجوان

هتل توگرود در چهار کیلومتری جنوب شرق بافت قدیم نخجوان

هتل اوکراین در نخجوان

هتل پنج ستاره دوزداغ در نخجوان

هتل آوتوواگزال نزدیک یک ایستگاه اتوبوس در نخجوان

ریزورت اسکی آغ بولاق

نخجوان به دلیل قرار گرفتن بین ایران و ترکیه، بعد از باکو یکی از شهرهای کازماپولیتن آذربایجان محسوب شده می شود.

عکس گرفتن از منظره های نخجوان الکی نیست حتی اگر به سمت مرز جمهوری خود مختار نخجوان و ارمنستان هم ایستاده باشید، امکان ضبط دوربین شما وجود دارد.

مسافر می تواند از نخجوان به ایغدیر یا صدرک برود.

 

 

هزینه سفر به کشور آذربایجان

سفر به کشور آذربایجان همانند دیگر کشورها درای هزینه های متعددی است که در ادامه این مطلب به برخی از این هزینه هایی که با آنها در سفر خود به کشور آذربایجان روبرو خواهید شد اشاره خواهیم کرد.
برای اقامت در هتل های کشور آذربایجان بسته به نوع هتل و ستاره های آن و میزان سرویس دهی آنها هزینه ها فرق می کند.
برای مثال برای انتخاب هتل 3 ستاره به ازای هر شب اقامت شما می بایست مبلغ 30 الی 100 منات بپردازید.
برای اقامت در یک هتل 4 ستاره به ازای اقامت هر شب می بایست مبلغی بین 100 الی 300 منات بپردازید.
برای گذراندن اقامت خود در یک هتل 5 ستاره میزان مبلغی که به ازای هر شب اقامت باید بپردازید 400 الی 1000 منات می باشد.
قیمت هر وعده غذایی در یک رستوران معمولی چیزی حدود 10 الی 15 منات و برای استفاده از مغازه های فست فود فروشی چیزی حدود 8 الی 10 منات به ازای هر وعده غذایی می بایست بپردازید.
و همچنین برای استفاده از یک رستوران متوسط میلغی حدود 10 الی 20 منات به ازای هر وعده غذایی می بایست بپردازید. بهترین راهنمای سفر به آذربایجان

واحد پول باکو – پول آذربایجان چیست ؟

قیمت منات آذربایجان
منات آذربایجان – قاره پیما

مانات (Azerbaijani manat)

مانات، ارز رسمی جمهوری آذربایجان است. مانات برابر با ۱۰۰ گپیک(Qapik) تقسیم می شود. 

علامت اختصاری

مانات با کد الفبایی AZN، یکای پول رایج در کشور جمهوری آذربایجان می‌باشد.

زیر واحد پول جمهوری آذربایجان

گپیک (Qapik)

گپیک یک یکای پول کسری است و برابر با ۱/۱۰۰ از یک یکای پول پایه می‌باشد. 

خرید بلیط هواپیما – اخذ ویزا – رزرو تور و هتل در باکو با ارزانترین قیمت در قاره پیما :

هزینه سفر هوایی به باکو
راهنمای سفر به آذربایجان – قاره پیما

راه های سفر به آذربایجان باکو

برای سفر به آذربایجان نیاز به دریافت ویزای این کشور می باشد . با دریافت ویزای آذربایجان اجازه اقامت 30 روزه در این کشور به شما داده می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای آذربایجان قیمت و مدارک مورد نیاز و … وارد لیسنک زیر شود .

قیمت ویزای فوری و عادی آذربایجان

پرواز به آذربایجان

خطوط هواپیمایی آزال – بوتا و ایران ایر در حال حاضر پروازهای مستقیم از تهران به باکو انجام می دهند .

خرید بلیط هواپیما آذربایجان

سفر زمینی به آذربایجان

ایرانیان می توانند به وسیله اتوبوس و یا ماشین شخصی به آذربایجان سفر داشته باشند .

توجه داشته باشید روزانه چندیدن اتوبوس از ترمینال های آزادی و بیهقی تهران به سمت باکو آذربایجان حرکت دارند .

خرید بلیط اتوبوس آذربایجان

همچنین برای سفر با ماشین شخصی ایرانیان می توانند پس از اخذ گواهی نامه بین المللی و کاپتاژ ماشین از مرز آستارا وارد این کشور شوند .

راهنمای اقامت در باکو
مراکز اقامت آذربایجان – قاره پیما

اقامت در باکو آذربایجان

در حال حاضر امکان اقامت در هتل و اجاره آپارتمان و سوئیت در آذربایجان وجود دارد .

رزرو آنلاین هتل در آذربایجان ( باکو )

توجه داشته باشید به طور معمول برای افراد مجرد امکان اجازه آپارتمان و سوئیت در آذربایجان وجود ندارد و آپارتمان و سوئیت های باکو تنها به خانواده ها اجاره داده می شود . و افراد مجرد می بایستی از هتل ها استفاده نمایند .

قبل از سفر به باکو آذربایجان دانستن این اطلاعات واجب است :

زبان رسمی: ترکی آذربایجانی

واحد پول: منات (AZN)، هر منات در تاریخ ۲۱ بهمن ۹۶ ۲۸۵۰ تومان بوده است.

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز

پیش شماره کشور: ۹۹۴+

پیش شماره شهری: ۱۲

اختلاف ساعت باکو با تهران: ۳۰+

شماره های ضروری:

  • آمبولانس: ۱۰۳
  • آتش نشانی: ۱۰۱
  • پلیس: ۱۰۲

فرودگاه ها:‌ فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف

مکان های دیدنی و توریستی باکو آذربایجان

مسجد بی بی هیبات آذربایجان Bibi-Heybat Mosque

بهترین مراکز دیدنی باکو آذربایجان
مسجد بی بی هیبات آذربایجان – قاره پیما

مسجد بی بی هیبات یک مسجد تاریخی در کشور آذربایجان می باشد که در دهه 1990 ساخته شده است.
مسجد بی بی هیبت شامل آرامگاه اویهما خانم (فرزند محمد) است و امروز مرکز معنوی مسلمانان منطقه و یکی از بناهای مهم معماری اسلامی آذربایجان است.
بر اساس معماری زیبایی که این مسجد دارد گردشگران بسیاری در سفر خود به کشور آذربایجان از این مسجد دیدن می نمایند.

تئاتر اپرا و رقص باله دولتی آذربایجان Azerbaijan State Academic Opera and Ballet Theater

لیست جاهای دیدنی آذربایجان
اپرا و رقص باله آذربایجان – قاره پیما

تئاتر در سال 1910 توسط مهندس معروف ساخت و ساز، آقای بیو ساخته شده است.
همانند سایر آثار معماری ملی از آغاز قرن، شامل عناصر و ویژگی های سبک های باروک، روکوکو و مغولی است.
توسعه اپرا ملی نزدیک به نام یکی از آهنگسازان برجسته قرن بیستم، بنیانگذار موسیقی حرفه ای آذربایجانی، اوزییر حاجیبیلی، که اولین اپرای آذربایجانی، لیلی و مجنون در سال 1908 را ایجاد کرد، مرتبط است.
این مکان زیاب هر ساله تعداد بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب می کند و برنامه های بسیاری در تمامی فصول سال در آن برگزار و اجرا می گردد.

فیلم مکان های دیدنی در باکو

پاساژ های ارزان قیمت باکو در آذربایجان

مترو پارک

مراکز خرید نزدیک مرکز شهر باکو آذربایجان
پاساژ متروپارک باکو – قاره پیما

ساختمان این بنا بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد  و چشم گردشگران بسیاری را به خود جلب می نماید.

در این مکان می توانی بسیاری از  برند های مطرح دنیا  وحتی آنهایی که در مراکز خرید دیگر پیدا نمیکنید را ببینید و خرید های خود را از آنجا انجام دهید.

در این مکان می توانید از اسلن های سینما، سالن های تفریحی، کافی شاپ و فود کورت ها نیز استفاده کرده و از حضور خود در این مکان ها و خرید های انجام گرفته خود لذت ببرید.

گنجلیک

بازارهای ارزان آذربایجان باکو
مرکز خرید گنجیلیک باکو – قاره پیما

این  مرکز خرید در منطقه ای به همین نام واقع شده است و دارای بنای زیبایی می باشد.

این مرکز خرید از محبوب ترین مناطق گردشگری در این خیابان می باشد.

علاوه بر مغازه های فروش برند های بین المللی و اجناس دیگر همچنین می توانید از سینما، شهر بازی و رستوران ها و کافی شاپ های ساخته شده در آنجا نیز استفاده نمایید.

راه های خرید ارزان قیمت در باکو

از باکو آذربایجان چی بخریم ؟

کلاه های سنتی

سوغات باکو چیست
کلاه های سنتی آذربایجان باکو – قاره پیما

کلاه های سنتی مردان یکی دیگر از سوغات های کشور آذربایجان می باشد که بسیار محبوب در میان مردم این کشورو حتی گردشگران می باشد.

این کلاه ها از دو نوع  و جنس پشم گوسفند و نخ ابریشم به همراه تزیینات ساخته شده اند.

کلاه هایی که از جنس پشم گوشفند هستند کاملا با اقلیم سرد منطقه قفقاز و روسیه هماهنگ است.

اما کلا های نخی جزو قسمتی از لباس های مردان این کشور می باشد که برخی از انها در اعیا د مراسم های خاص آنها را بر سر می گذارند.

ظروف مسی

صنایع دستی آذربایجان باکو
ظروف مسی در باکو – قاره پیما

یکی دیگر از سوغات هایی که در سفر خود به کشور آذربایجان می توانید آنها را خریداری نمایید ظروف مسی می باشند.

این ظروف در طرح های خاصی ساخته شده و برای فروش به مغازه های مخصوص ارائه داده می شوند.

اگر به منطقه قدیمی و یا همان ایچری شهر باکو سری بزنید از انواع مغازه های آنجا می توانید ظروف بسیار زیبا با نقش های زیباتری را پیدا کرده و بسته به نوع سلیقه خود از آنها خریداری نمایید.

هزینه خرید سوغات در باکو

خوشمزه ترین غذا های آذربایجان باکو

پلو آذربایجانی

غذا های خیابانی باکو
پلو آذربایجانی – قاره پیما

یکی از غذاهای سنتی کشور آذربایجان می باشد که با برنج  و گوشت تهیه می شود و به آن ادویه های مخصوص اضافه می گردد.

بر روی این برنج انواع گوشت گوسفند و یا گوساله می ریزند  و از اجزای اصلی آن می توان به زعفران، دارچین و گیاهان معطر نیز اشاره کرد که به طعم بی نظیر آن می افزایند.

در محله نخایی پخت این غذا و قبل از سرو آنرا با مخلوطی از سبزیجات و میوه‌های تازه و گاهی میوه‌های خشک و آجیل تزیین می کنند.

دلمه آذری

قیمت غذا در باکو آذربایجان
دلمه آذری – قاره پیما

این نوع از دلمه بسیار شبیه به دلمه ایرانیان می باشد ولی تفوت آن در این است که مواد مخصوص را آذربایجانی های در کاهو می پیچند.

درون این برگه کاهو ها را با برنج، گوشت، سبزی و ادویه های مخصوص پر می کنند.

پس از طبخ آن و جا افتادنش آنرا در کنار ماست و نان برای شما سرو می کنند.

خوراکی های سنتی باکو

رستوران هایی که در سفر به آذربایجان حتما می بایستی به آنها سر بزنید !!

خانه استیک پاول Paul’s Baku Steakhouse

رستوران های ایرانی باکو
خانه استیک پاول باکو – قاره پیما

اگر از تعداد افرادی هستید که علاقه مند به خوردن غذاهای گوشتی و مخصوصا استیک می باشد حتما پیشنهاد می شود در سفرتان به آذبایجان حتما به این رستوران سر بزنید.

این رستورا ندر نزدیکی شهر قدیمی باکو می باشد و از اسل 2003 در این کشور مشغول به فعالیت می باشد.

شما همچنین در این رستوران می توانید  علاوه بر استیک، انواع برگر و کباب های خوشمزه و لذیذ آن را نیز امتحان نمایید و از طعم و مزه آنها نهایت لذت را ببرید.

این رستوران در روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۱۰ شب باز می باشد.

رستوران دلمه Dolma Restaurant

قیمت رستوران های آذربایجان باکو
رستوران دلکه باکو – قاره پیما

یکی دیگر از بهترین و پرطرفدارترین رستوران های کشور آذربایجان می باشد.

این رستوران همچنین در نزدیکی موزه نظامی نجوی واقع شده است.

در این رستوران از انواع غذاهای خوشمزه محلی و آذری را می توانید پیدا نمایید، اما همانطور که از نام آن می توانید ببینید دلمه بخش مهمی از منوی غذایی این رستوران را تشکیل می دهد و دلمه های سرو شده در این رستوران بسیار پرطرفدار می باشند.

ساعات کاری این رستوران شنبه تا جمعه ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بامداد می باشد.

رستوران های ایرانی در باکو آذربایجان

سوالات متداول درباره سفر به باکو :

هزینه سفر به باکو چقدر است ؟

هزینه دقیق سفر به باکو بستگی به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر – نرخ دلار و منات آذربایجان – نوع سفر زیمینی یا هوایی – کیفیت هتل و … دارد بنابرین امکان بیان قیمت دقیق وجود ندارد .
البته قیمت تقریبی بلیط – هتل – غذا – حمل و نقل – ورودی مکان های تاریخی و … در قاره پیما برای شما آورده شده است لطفا برای آگاهی وارد سایت شوید .

از چه راه هایی می شود به باکو رفت ؟

در حال حاضر امکان سفر هوایی با پروازهای مستقیم و همچنین امکان سفر با اتوبوس و یا ماشین شخصی به باکو از ایران وجود دارد .

فرمول تبدیل منات به تومان و تومان به منات باکو ؟

برای تبدیل دلار به دارم و یا توان به درام و بلعکس می توانید وارد سایت شده و از محاسبگر سایت استفاده کنید .
محاسبگر آنلاین منات به تومان و دلار

آیا برای سفر به باکو به ویزا نیاز است ؟

بله ایرانیان می بایستی قبل از سفر به باکو ویزای آذربایجان را دریافت نمایند .
امکان دریافت ویزای باکو در فرودگاه حیدرعلی اف باکو نیز وجود دارد . ولی در مرز زمینی امکان دریافت ویزا وجود ندارد و مسافر می بایستی قبل از سفر ویزای دریافت نماید .
ویزای اینترنتی آذربایجان

قیمت بلیط هواپیما باکو ؟

قیمت بلیط پروازهای باکو بستگی به تاریخ سفر و نوع بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت دارد .
برای آگاهی از قیمت بلیط لحظه آخری باکو وارد سایت شوید .
توجه داشته باشید در حال حاضر تنها از تهران پرواز مستقیم به آذربایجان انجام می شود .

قیمت بلیط اتوبوس باکو ؟

قیمت بلیط اتوبوس باکو نیز در تاریخ ها و با شرکت های مختلف متفاوت است برای خرید بلیط ارزان اتوبوس به باکو وارد سایت قاره پیما شوید .

قیمت رزرو هتل و اجاره سوئیت و آپارتمان در باکو ؟

برای آگاهی از قیمت هتل و آپارتمان و … وارد قسمت رزرو هتل در باکو ارزان سایت شوید .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اگر سوالی در مورد سفر به آذربایجان دارید می توانید در این قسمت با قاره پیما در تماس باشید

دکمه بازگشت به بالا