ارمنستان
موضوعات داغ

راهنمای سفر به ارمنستان

راهنما و اطلاعات کامل درباره هزینه - بلیط - هتل و ... به ارمنستان

اطلاعات کلی درباره ارمنستان و راهنمای سفر به ارمنستان به صورت هوایی و زمینی

درباره ارمنستان

جمهوری ارمنستان کشوری است واقع شده در قفقاز جنوبی که با کشورهای ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان، نخجوان و گرجستان همسایه و هم مرز می باشد و پایتخت آن شهر ایروان می باشد.
زبان رسمی مردم و ساکنین این کشور زیبا ارمنی و واحد پول آنها درام می باشد.
این کشور زیبا کوهستانی و مرتفع می باشد و اطراف آن طبیعت های زیبا نیز قابل مشاهده است.
کوه آرارات که در مرز ترکیه است و از ایران و ارمنستان هم قابل مشاهده است یکی از مهمترین سمبل های کشور ارمنستان محسوب می گردد.
مردم این کشور بسیار مهمان نواز هستند و این امر باعث شده سالانه تعداد زیادی از توریست ها از کشور های مختلف برای مسافرت  این کشور زیبا با فرهنگ تاریخی را انتخاب می کنند.

 

جمعیت و دین ارمنستانبهترین زمان سفر به ارمنستانشهرهای ارمنستاندرباره ایروان ارمنستانناحیه های ایروانجاهای دیدنی ارمستانفرودگاه ارمنستانرستوران های ایروان ارمنستانحمل و نقل عمومی در ارمنستان (مترو – تاکسی – اتوبوس)نوشیدنی های ارمنستانهتل های ارمنستانهزینه سفر و واحد پول ارمنستانبلیط و تور ارمنستان

 

جمعیت و دین در ارمنستان

آئین مسیحیت ارمنی را می توان دین اکثریت بالای مردم ارمنستان دانست.

اکنون جمعیت در کشور ارمنستان حدود 3 میلیون نفر می باشد که اکثر این جمعیت ساکن در شهر ایروان پایتخت این کشور می باشند.

این نکته نیز قابل ذکر است ارمنیان بیشتری نسبت به جمعیت ذکر شده در کشورهای خارج از ارمنستان مقیم می باشند اما بسیاری از ساکنین در این کشور زیبا ارمنیان اصیل می باشند.

ارمنستان بعنوان اولين كشوري است كه مسيحيت را در اواخر قرن سوم ميلادي بعنوان مذهب رسمي كشور برگزيد

طي تاريخ پر فراز و نشيب خود ، كليساي ارمني تاثير زيادي در حفظ هويت ملي ارامنه داشته است.

مذهب گریگوری از فرقه های اولیه مسیحیان ساکن در ارمنستان می باشد.

بهترین زمان سفر به ارمنستان

ارمنستان کشور خوش آب و هوایی است که در هر فصل می توانید به آنجا سفر کنید و از زیبایی های آن فصل لذت ببرید.
اما قابل ذکر است که بهترین فصل برای سفر به ارمنستان تابستان می باشد زیرا هوای گرم و مطلوبی دارد ولی زمستان ارمنستان سرد است.

راهنمای سفر به ارمنستان
نقشه ارمنستان – قاره پیما

شهر های کشور ارمنستان

ایروان Yerevan

ایروان پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان و همچنین یکی از قدیمی ترین شهرهایی که به طور مداوم در آن زندگی می کنند می باشد.

این شهر واقع در کنار رودخانه هرازدان ، مرکز اداری، فرهنگی و صنعتی کشور است.

تاریخچه ایروان به قرن هشتم قبل از میلاد ، با تأسیس قلعه اربونی در سال 782 قبل از میلاد توسط پادشاه آرگشتی اول در انتهای غربی دشت آرارات باز می گردد.

با رشد اقتصاد ارمنستان ، ایروان دستخوش تحول اساسی شده است.

ساخت و سازهای زیادی از اوایل دهه 2000 در سطح شهر انجام شده است و فروشگاه های خرده فروشی مانند رستوران ها ، مغازه ها و کافه های خیابانی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی نادر بودند ، چند برابر شده اند.

از دیدنی های قابل توجه ایروان ، قلعه اربونی به عنوان زادگاه این شهر در نظر گرفته می شود

همچنین کلیسای کاتوگیکه از قدیمی ترین کلیسای بازمانده از ایروان است و کلیسای جامع سنت گرگوری بزرگترین کلیسای جامع ارمنی در جهان است .

سوان Sevan

یکی از تفریحی ترین و محبوب ترین مناطق گردشگری در کشور ارمنستان می باشد.

سوان در استان گقارکونیک در سواحل شمال غربی دریاچه سوان واقع شده است.

این شهر در ارتفاع بیش از 1925 متر (6،316 فوت) از سطح دریا و 65 کیلومتر (40 مایل) شمال شرقی پایتخت ایروان واقع شده است.

سوان با پارک ملی سوان احاطه شده است ، یک منطقه حفاظت شده طبیعی که از قسمتهای شمال شرقی شهر تا جنوب غربی امتداد دارد ، در حالی که دریاچه سوان مرز طبیعی شهر را به سمت شرق تشکیل می دهد.

جرموک Jermuk

یک شهر آبگرم کوهستانی و مرکز جامعه شهری جرموک که در قسمت جنوبی کشور ارمنستان واقع شده است.

این شهر یکی از مقاصد محبوب گردشگری پزشکی در اتحاد جماهیر شوروی به حساب می آمد و در حال حاضر نیز بسیاری از مردم ساکن در ارمنستان و همچنین گردشگران در سفر خود به ارمنستان حتما از این شهر بازدید می نمایند.

جرموک بخاطر چشمه های آب گرم و مارک های آب معدنی موجود در این شهر مشهور است.

به دلیل هوای تازه ، آبشار ، دریاچه های مصنوعی ، مسیرهای پیاده روی ، جنگلهای اطراف و استخرهای آب معدنی جذاب است.

این شهر در حال بازسازی است تا به یک مرکز مدرن جهانگردی و خدمات درمانی تبدیل شود.

آبوویان Aboviyan

این شهر در استان کوتایک واقع شده است.

همچنین آبوویان در 16 کیلومتری (10 مایل) شمال شرقی ایروان و 32 کیلومتری (20 مایل) جنوب شرقی مرکز استان هرازدان واقع شده است.

با داشتن یک بزرگراه و راه آهن که از طریق شهر متصل می شود و ایروان را با مناطق شمال شرقی متصل می کند ، ابوویان به عنوان یک شهر ماهواره ای پایتخت ارمنستان در نظر گرفته می شود.

بنابراین ، ابوویان عموماً با عنوان “دروازه شمالی ایروان” شناخته می شود.

قره باغ Karabakh

منطقه ای خاکی در قفقاز جنوبی ، در محدوده کوهستانی قره باغ ، در بین قره باغ پایین و زنگزور قرار دارد و محدوده جنوب شرقی کوه های قفقاز کوچک را در بر می گیرد.

این منطقه بیشتر کوهستانی و جنگلی است.

قره باغ کشوری است مستقل که اکثر ساکنین آن ا ارامنه تشکیل می دهند.

منطقه قره باغ در همسایگی شمال‌غرب ایران و در شمال رود ارس قرار دارد.

از طریق مرز زمینی از کشور ایران می توانید به قره باغ سفر کنید.

این شهر دارای طبیعت بسیار زیبا و گذشته تاریخی می باشد که تمامی گردشگران را مجذوب خود می گرداند.

این شهر زیبا و تاریخی دارای زمستانی ملایم و تابستانی گرم و خنک است.

گوریس Goris

گوریس در استان سیونک در جنوب ارمنستان در دره رودخانه گوریس (یا وارارک) واقع شده است و در فاصله 254 کیلومتری از ایروان پایتخت ارمنستان و 67 کیلومتری مرکز استان کاپان قرار دارد.

گوریس از نظر جمعیت بعنوان دومین شهر بزرگ سونیک  نیز شناخته شده می باشد.

تعداد بالایی از آثار تاریخی و فرهنگی زیبا در این منطقه ساخته شده است و به همین علت در بین مردم ارمنستان و همچنین گردشگران بسیار شهری شناخته شده و محبوب می باشد.

دلیجان Dilijan

دلیجان یکی از مهمترین استراحتگاه های ارمنستان است که در پارک ملی دلیجان واقع شده است.

این شهر جنگلی و تفریحی ، دارای تعداد زیادی از هنرمندان ، آهنگسازان و فیلمسازان ارمنی است و برخی از معماری های سنتی ارمنی را در خود جای داده است.

پیاده روی ، دوچرخه کوهستان و پیک نیک از فعالیتهای تفریحی رایج  قابل دسترس در این منطقه می باشد.

خیابان شاربابیان در مرکز ، به عنوان “یک شهر قدیمی” ، با کارگاه های صنایع دستی ، گالری و موزه ، حفظ و نگهداری شده است و همین امر باعت جذب گردشگران بسیاری در سفر خود به ارمنستان به این شهر می باشد.

آرارات Ararat

آرارات شهری است واقع شده در بزرگراه ایروان-نخجوان در 42 کیلومتری (26 مایل) جنوب شرقی پایتخت ایروان و 19 کیلومتری (12 مایل) جنوب استان نخجوان.

بر اساس تخمین رسمی سال 2016 ، جمعیت این شهر زیبای تاریخی حدود 20300 نفر است.

گردگشران بسیاری در سفر خود به کشور ارمنستان از این شهر نیز بازدید کرده و لحظات خوشی را برای خود رقم می زنند.

گارنی Garni

گارنی روستایی بزرگ در استان کوتایک ارمنستان است.

گارنی همچنین یک معبد معروف و محبوب در بین ارامنه می باشد و قابل ذکر است این معبد کلاسیک در این نزدیکی شناخته شده است.

این استان دارای تاریخ باستانی بالایی است و بیشتر به خاطر معبد  گارنی ( که در قسمت بالا به آن اشاره گردید) شناخته می شود.

به طور کلی می توان گفت این شهر بعنوان یکی از شهر های مذهبی در میان مردم و گردشگران سفر به ارمنستان شناخته شده می باشد

تمامی گردشگران در سفر خود بازدید از این استان را در لیست اولویت های بازدید خود قرار می دهند.

 

نگاهی به ایروان

A glance to Yerevan

(ایروان) پایتخت جمهوری ارمنستان و یکی از سه قطب اصلی قفقاز جنوبی است. بیشتر از یک میلیون ارمنی در کشور ارمنستان زندگی می کنند – بزرگ ترین جامعه ارمنی در دنیا. 

در دوره شوروی شهر ایروان با طرح های معمار معروف، آلکساندر تامانیان بازسازی شد. او می خواست یک شهر نئو کلاسیک با خیابان های عریض شبیه پاریس و وین و سن پترزبورگ بسازد.

مرکز ایروان معماری دوره شوروی را به رخ می کشد، مرمر نماهای مدرن و پست مدرن در ایروان حاصل جنون انجام کارهای بزرگ معماری ارمنی هستند. قدیم ها به دلیل رنگ سنگ های به کار رفته در ساخت بناهای ایروان، این شهر در ارمنستان لقب (شهر صورتی) گرفته بود.

 

ناحیه های ایروان ارمنستان

کنترون، مرکز شهر، داون تاون

جاذبه های گردشگری ایروان در مرکز شهر هستند. داون تاون ایروان خیلی جمع و جور است و توریست می تواند پیاده کل منطقه را زیر و رو کرده و در کافه ها و رستوران های سیتی سنترایروان از خودش پذیرایی کند. ناحیه های دیگر ایروان معمولا در خواب ناز هستند بنابراین یک توریست واقعی دلیلی برای نبودن در داون تاون ایروان پیدا نمی کند.

کلمه کنترون از زبان یونانی آمده، یعنی مرکز یا شاید شکل دیگری از کلمه کاقاک است، یعنی شهر. کنترون قلب ایروان و کل ارمنستان است. گرچه کارهای معماری مرکز شهر ایروان شبیه هم نیستند، از معماری دوران زیبا گرفته تا معماری دوره شوروی، ولی معماری هنرهای زیبا در ایروان غالب بوده است. تامانیان (یک معمار اهل ارمنستان) می خواست ایروان یک شهر گرد با دو مرکز باشد: میدان گراند جمهوری در ایروان و ناحیه اپرا ی ایروان (خانه اپرا ایروان، میدان آزادی در ایروان، پارک دریاچه سوان) و این دو میدان از طریق یک خیابان سنگ فرش (نورترن اونیو) به هم وصل شوند. راستش را بخواهید در تمام شصت سال گذشته خیابان شمالی ایروان همچنان در حال ساخت بوده و در نهایت به کوند ایروان می رسد. دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه پزشکی ایروان و دانشگاه مهندسی ایروان و دانشگاه کشاورزی ایروان و دانشگاه اقتصاد ایروان، در کنترون ایروان جمع شده اند. همه موزه های ایروان و هتل های خوب ایروان در ناحیه کنترون هستند و هیچ گردشگری داون تاون ایروان را سرسری نمی گیرد.

نور نورک آخرین ناحیه ای است که در دوران شوروی برای توسعه شهری ایروان ساخته شد. این ناحیه در ایروان پر از ساختمان های سه تا پنج طبقه آجر نما است. هر مسافری در مسیر بازدید از معبد گارنی یا صومعه گغارد به ناچار از نور نورک می گذرد. تندیس گی بارزترین جاذبه گردشگری در نور نورک است و اصلا به همجنس گرایی ربط ندارد، برای اینکه ذهن شنونده منحرف نشود معمولا از این جاذبه در ایروان با نام تندیس گای یاد می شود. با اینکه مردم محلی ارمنستان این جاذبه را گائی آرزان نامیده اند، این مجسمه هایک پزشکیان است. اگر می خواهید با کسی در شهر ایروان قرار بگذارید، کافی است بگویید گائی آرزان و او به موقع خودش را به شما می رساند. ولی همه خود هایک پزشکیان را نمی شناسند. او یک فرمانده نظامی شوروی در دوران جنگ داخلی روسیه بود که در ارمنستان غربی درخشید. در زبان روسی آوای (اچ) وجود ندارد و روس ها به او لقب گائی دادند. گائی آرزان بلندترین مجسمه در نوع خود در دنیا است. تندیس گی با ارتفاع دوازده و نیم متر / وزن سی تن در 1978 ساخته شد.

بارکاموتیون یعنی دوستی، ناحیه اطراف ایستگاه مترو ی بارکاموتیون در شهر ایروان است. نزدیک ترین ناحیه به بارکاموتیون، آرابکیر است که از منطقه های مرکزی ایروان می باشد. بازار سرپوشیده هایاستان هانراخانوت در ناحیه بارکاموتیون قرار گرفته، بارکاموتیون به خیابان های کیویان و کومیتاس دسترسی آسان دارد.

بنای یادبود پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در منطقه مانیومنت بر فراز پله های کاسکاد ایروان واقع شده، ساختمان عظیم موزه کافسجیان در این منطقه، مجموعه ای از آثار هنری معاصر را به نمایش گذاشته، پارک ویکتوری ایروان هم در این ناحیه است.

دژ اربونی هفتصد و هشتاد و دو سال قبل از میلاد توسط پادشاه آرگیشتی در ناحیه اربونی ایروان ساخته شد. مجسمه داود ساسون مقابل ایستگاه قطار ایروان قرار گرفته و یکی از ایستگاه های مترو ایروان، داوید ساسونی نام دارد. لیون پارک در پایین خیابان منتهی به ایستگاه قطار ایروان قرار گرفته است. دریاچه بزرگ و چمنزار زیبا و محوطه بازی کودکان، پارک لیون ایروان را به یک فضای پیک نیک تبدیل کرده، یک حمام نمک هم بی نام و نشان در ناحیه اربونی رها شده که مردم محلی ایروان از آن استفاده می کنند.  

(بنگلادش) را با کشور بنگلادش در آسیا اشتباه نگیرید. این ناحیه در ایروان جذابیت خاصی برای گردشگر ندارد، رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون. (بنگلادش) فاصله زیادی با مرکز شهر ایروان دارد و به همین دلیل مردم آن را (بنگلادش) نامیده اند. بزرگ ترین بازار روباز ایروان در این منطقه از شهر ایروان قرار گرفته است.

نتیجه حفاری های باستان شناسی مربوط به دو هزار و هشتصد سال پیش در ایروان گویای آثار زندگی انسان ها در کنار رود هرازدان است و مصنوعات کشف شده در موزه های ایروان به نمایش گذاشته شده اند. ترکیه و روسیه و ایران همیشه بر سر تصرف ارمنستان با هم در جنگ بوده اند. ایروان بارها در جنگ ها و بلایای طبیعی ویران شد. بعد از زلزله ایروان در قرن هفدهم تقریبا چیزی از سازه های قدیمی ایروان باقی نماند.

بعد از استقلال ارمنستان در 1918 وقتی ایروان پایتخت ارمنستان مستقل شد، فقط بیست هزار نفر جمعیت داشت. بازسازی ایروان از همان موقع با طرح های شهری آلکساندر تامانیان آغاز شد. پیاده رو و خیابان و میدان و پارک و ساختمان های چند طبقه جایگزین ویرانه های ایروان شدند. این معمار ارمنی می خواست ایروان به یک کلان شهر با جمعیت دویست هزار نفری تبدیل شود.

(گذر از آرارات) زندگی نامه میخائیل آرلن، اولین آمریکایی ارمنی است که به ارمنستان سفر کرده بود.

ایروان شهری یک دست است گرچه اقلیت های ایزدی و مالاکان در پایتخت ارمنستان ساکن هستند. صد سال پیش حدود بیست هزار نفر در ایروان زندگی می کردند. خود ارمنی های ساکن ایروان از جاهای مختلف دنیا به ایروان مهاجرت کرده اند – روستاها و شهرهای کوچک در ارمنستان، تفلیس (پایتخت گرجستان)، ارزروم (ترکیه)، خاورمیانه، اروپا . . .  بعد از جنگ جهانی دوم، نسل کشی ارمنی ها دلیل اصلی سرازیر شدن ارامنه به کشور ارمنستان بود. از استقلال ارمنستان به بعد، ایروان هسته مرکزی کشور شد و تعداد افراد ساکن در ایروان از جمعیتی که در جاهای دیگر ارمنستان زندگی می کنند، بیشتر است.

شاید از شنیدن این حقیقت تعجب کنید که نه تنها ارمنستان قطب مسیحیت در قفقاز است بلکه اولین کشور دنیا است که مسیحیت را دین رسمی خود دانست – در سال 301 بعد از میلاد مسیح. مردم ارمنستان با مسیحیت خو گرفته اند.

کلیسای حواری ارمنی در ایروان کلیسای ملی ارمنستان است. کلیسای ارمنی خیلی سنتی است و به هیچ یک از مذهب های کاتولیک یا پروتستان وابستگی ندارد و شبیه کلیسای انگلستان عمل می کند. از طرفی کارهای خاصی در کلیسای گریگوری در شهر ایروان انجام می دهند، مثل قربانی کردن حیوانات یا برگزاری جشن سال نو در روز ششم ژانویه.

اکثر ارمنی ها در ارمنستان خود را مسیحی آپوستولیک دانسته و رهبر کاتولیک خاص خودشان را دارند. امروز ارامنه هر یک شنبه به کلیسا نمی روند مگر گاهی برای عروسی و غسل تعمید و شمع روشن کردن کارشان به یکی از کلیساهای ایروان بیفتد. در دوره شوروی چند کلیسای جدید در ایروان ساخته شد و کلیساهای قدیمی ایروان را بازسازی کردند. مسیحیان پروتستان فقط به یک کلیسا در خیابان باقرامیان (ساختمان قدیم سفارت آمریکا در ایروان) می روند. انگلیکان ها برای روز شکرگزاری به کلیسای زوراوور می روند. 

مسیحی های ارتدوکس در حال حاضر فقط به یک کلیسا در منطقه کاناکر ایروان می روند. یک کلیسای ارتدکس بزرگ گنبد پیازی در منطقه لیک ایروان در حال ساخت است و از جاده منتهی به فرودگاه زوارتنوتس ایروان پیدا است. البته این کلیسا در پایتخت ارمنستان سمبلیک است، تعداد کمی مسیحی ارتدوکس در ایروان زندگی می کنند.

آشوری ها اصلا در ایروان کلیسا ندارند اما در روستاهای اطراف ایروان چند نیایشگاه برای آشوری ها ساخته شده است.

مراسم آیینی ایزدی ها به طور پنهانی در شهر ایروان برگزار می شود.

بعد از انحلال اتحاد جماهیر شوروی با مهاجرت ایرانی ها به ارمنستان تعداد مسلمان های ساکن ایروان افزایش یافت. در حال حاضر یک مسجد در خیابان ماشتوتس ایروان ساخته شده است.

تعداد زیادی کلیسای آزاد در گوشه و کنار ایروان وجود دارد.

آب و هوای ارمنستان قاره ای است، ایروان تابستان های گرم طولانی و زمستان های سرد دارد و از بارندگی زیاد، خبری نیست. در بهار تپه های سرسبز و گل های وحشی، زیبایی ایروان را دو چندان می کنند. در تابستان بیشتر کافه های ایروان تا نیمه شب باز هستند. هر سبزی و میوه ای در ایروان پیدا می شود. پاییز ایروان دیدنی است و مردم محلی ایروان با مواد غذایی ارگانیک، خوراک های محلی درست می کنند.

 

جاهای دیدنی ارمنستان

بیشتر جاذبه های گردشگری ایروان در مرکز شهر هستند که مسافر می تواند با پای پیاده به مکان های دیدنی ایروان سر بزند. پکیج تور ایروان معمولا روی سه شب و چهار روز بسته می شود. بازار ورنیساج آخر هفته در ایروان را از دست ندهید.

معبد گارنی / کلیسای گغارد

بنای یادبود سارداراباد / آستان قدس اچمیادزین

کلیسای آشتاراک / صومعه هووهاناوانک / صومعه ساغموساوانک

صومعه خور ویراپ

غارهای آزات، قلعه کاکاوابرد / ذخیره گاه دولتی جنگل خسرو / کلیسای استپانوس مقدس / صومعه اووتس تار

ارمنستان هم مثل دیگر کشورهای پسا شوروی در زمینه استعمال دخانیات به مشکل خورد، مردم ممنوعیت سیگار را نادیده گرفته و کسی پای حرف شهروندان غیر سیگاری ننشست. از هر دو نفر ساکن در پایتخت ارمنستان یکی سیگاری بود. به دلیل آگاه نبودن از اثرات سیگار کشیدن بر سلامت انسان، مردم محلی در مکان های عمومی، رستوران های ایروان و هنگام استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در ایروان هم سیگار می کشند. به توصیه وب سایت قاره پیما توریست ایرانی باید به آن دسته از رستوران ها و کافه های سیگار ممنوع ایروان برود ! مانند آرت لانچ در ایروان، شعبه یام یام دوناتس در ایروان، سینابون در ایروان، کافه د گرین بین در ایروان، . . . طوری رفتار کنید که راننده تاکسی یا اتوبوس در ایروان بفهمد سیگار کشیدن حین رانندگی کار درستی نیست و باید به حقوق مسافر احترام بگذارد.

 

فرودگاه های ارمنستان

فرودگاه بین المللی زوارتنوتس ورودی اصلی کشور ارمنستان است. در 2006 یک ترمینال جدید در فرودگاه EVN ساخته شد که قطب بیشتر پروازهای ورودی ایروان و پروازهای خروجی ایروان است. فرودگاه ایروان کوچک است و مسافر در ترمینال خروجی به وای فای دسترسی دارد.

به غیر از شرکت هواپیمایی آرماویا با کد یاتا U8، ایرلاین های دیگری مانند ایر فرانس، لوفت هانزا، چک ایرلاینز، آسترین ایرلاینز، آئروفلوت، آرمنیا ایرویز، آرمنیا ایر کمپانی به فرودگاه ایروان رفت و آمد دارند. ایروان به همه شهرهای اصلی در اروپا و خاورمیانه پرواز دارد مثل لندن، پاریس، آمستردام، آتن، مسکو، وین، برلین، پراگ، سن پترزبورگ، زوریخ، مینسک، ریگا، کی یف، استانبول، دوبی، حلب، تهران، بیروت و . . . مسافر برای رفتن به کشورهای پیرامون خلیج فارس و هند و مصر از پایتخت ارمنستان باید با خط هوایی ایر عربیا و توقف در شارجه سفر کند. پرواز ایروان تفلیس هفته ای دو بار با آرماویا همچنان برقرار است.

فرودگاه بین المللی زوارتنوتس چهارده کیلومتر با داون تاون ایروان فاصله دارد.

 

ترانسفر – اتوبوس تاکسی و مترو ارمنستان ( حمل و نقل عمومی )

شاتل شماره 201 فرودگاه بیست و چهار ساعته بین زوارتنوتس و کنترون ایروان در رفت و آمد است. ایستگاه اتوبوس درست چند متر آن طرف تر از ساختمان اصلی فرودگاه اینترنشنال ایروان است. ایستگاه شاتل مرکز شهر ایروان در یریتاسارداکان ورودی مرکز خرید مترونوم نبش خیابان های ایساهاکیان و آبوویان واقع شده است. کرایه شاتل از فرودگاه تا سیتی سنتر ایروان برای هر مسافر سیصد درام ارمنستان است.

حالا اگر مسافر بخواهد با تاکسی از فرودگاه ایروان EVN به کنترون برود باید ده تا پانزده دلار کرایه بدهد. گاهی راننده تاکسی می خواهد گردشگر را قانع کند که کرایه بیشتری بپردازد ولی روی حرف او حساب نکنید و بگویید اگر بیش از حد اصرار کند با پلیس ایروان تماس می گیرید. تقریبا همه تاکسی های ایروان تاکسی متر دارند و بهتر است برای پرداخت کرایه تاکسی در ایروان چند درام ارمنستان داشته باشید.

آئرو تاکسی – شرکت تاکسی مخصوص فرودگاه زوارتنوتس، یعنی اگر مسافر چمدان خود را در تاکسی جا بگذارد می داند کجا دنبال آن بگردد. مسافر نباید کرایه پیشنهادی راننده تاکسی های ایروان را قبول کند، فقط به تاکسی متر اعتماد کنید – حتی هنگام سوار آئرو تاکسی شدن در مسیر فرودگاه ایروان. مسافر در آئرو تاکسی به وای – فای رایگان هم دسترسی دارد و می تواند کرایه تاکسی را با دستگاه پوز بی سیم پرداخت کند یا اینکه آنلاین تاکسی بگیرد و مطمئن شود تاکسی در ورودی محوطه فرودگاه EVN ایروان در انتظار اوست یا اینکه به دفتر آئرو تاکسی مستقر در ترمینال مسافری فرودگاه مراجعه کند. تاکسی ها درست مقابل درب ورودی این ترمینال صف کشیده اند.

قطار شب در روزهای زوج ساعت 22:15 از تفلیس (گرجستان) به پایتخت ارمنستان می آید. سفر ریلی از تفلیس به ایروان نه ساعت زمان می برد و مسافر 07:20 صبح روز بعد به مقصد می رسد. تشریفات گمرکی یازده شب شروع شده و خیلی زمان نمی برد. واگن های قطار، استاندارد دوره شوروی را دارند ولی راحت هستند. آب و غذا با خودتان ببرید که این قطار رستوران ندارد. کرایه سفر با قطار از تفلیس به ایروان سی و یک لاری گرجستان برای هر مسافر است (ملحفه، بالش، حوله به مسافر داده می شود) صبح زود بلیط قطار ایروان از تفلیس را رزرو کنید چون تختخواب های پایینی سریع پر می شوند.  

این قطارهای شب مسیرهای بین المللی در زمستان ساعت هشت یا ده شب حرکت کرده و باید ساعت حرکت روز سفر خود را در ایستگاه قطار چک کنید. حداقل زمان سفر ریلی از گرجستان به ارمنستان تقریبا یازده ساعت است. راستش را بخواهید با صندلی واگن های باری به قیمت بیست و دو لاری گرجستان هم می توان از تفلیس به ایروان آمد ولی مسافر باید بین جعبه های نارنگی تازه و میوه های دیگر بنشیند.

حواستان باشد در تابستان این قطار از باتومی حرکت کرده، ساعت بیست و یک و چهل دقیقه شب به تفلیس می رسد و از تفلیس تا ایروان هم ده ساعت در راه خواهد بود. تشریفات گمرکی بین گرجستان و ارمنستان ساعت دو نیمه شب شروع می شود.

از نوآمبر 2015 برنامه سفر ریلی بین المللی به این شکل است که قطار ساعت بیست و بیست دقیقه شب از مبدآ حرکت کرده و ساعت شش و پنجاه و پنج دقیقه صبح به مقصد رسیده و قیمت بلیط هر نفر پنجاه لاری گرجستان است – معادل بیست و دو دلار آمریکا.

درست در ایستگاه قطار ایروان، یک ایستگاه متروی شهری ایروان هم هست. صرافی در زیر گذر منتهی به ایستگاه مترو واقع شده، از آگوست 2019 ساعت کار این صرافی از هفت صبح تا شش عصر است. یک دستگاه خود پرداز در ساختمان ایستگاه راه آهن ایروان وجود دارد و همه شعبه های بانک های ارمنستان در شهر ایروان هم دستگاه ای تی ام دارند.

مسافر می تواند زمینی از ایران یا گرجستان به ارمنستان برود. طول سفر زمینی از مرز بین ایران و ارمنستان تا شهر ایروان حدودا شش ساعت است و در مسیر مسفر از جنوب ایروان گذر می کند یعنی: سیسیان و مغری و گوریس و کاپان و غیره. جاذبه های گردشگری ارمنستان در این جاده ترانزیتی عبارتند از: شهر باستانی مغری، صومعه تاتو، مجموعه غار آرنی، کلیسای نوراوانک، صومعه خور ویراپ، کوه خوستوپ، غارهای خندزورسک.

مسافری که از گرجستان به ارمنستان می رود از جاده های شمالی ارمنستان گذر می کند و چهار پنج ساعته به ایروان می رسد. دو راه برای رفتن به ایروان وجود دارد: مرز ساداخلو – باگراتاشن و باورا – نینوتسمیندا. مسافر با گذر از مرز اول صومعه های هاقپات و ساناهین و دژ آختالا و شهر کوچک دیلیجان و دریاچه سوان را دیده و از مسیر جاده مرزی دوم، گیومری (پایتخت فرهنگی ارمنستان) را می بیند.

بزرگراه های منتهی به ایروان استاندارد هستند اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه، باریک هستند طوری که در هر لاین فقط یک ماشین حرکت کند. از آگوست 2018 جاده های مرزی ارمنستان در حال بازسازی اند.

مسافر می تواند با اتوبوس از تفلیس (پایتخت گرجستان) به ایروان برود، کرایه اتوبوس ایروان از تفلیس پانزده لاری گرجستان است. سفر زمینی از تفلیس تا ایروان دوازده ساعت زمان می برد. گاهی چند مسافر با هم سوار یک تاکسی دربست شده و با پرداخت کرایه بیشتر سریع تر جاده های بین دو کشور را طی می کنند. 

اتوبوس هایی که از استانبول یا دیگر شهرهای ساحلی دریای سیاه به تفلیس می آیند در تفلیس توقف دارند.

سرویس مستقیم اتوبوس از ایروان به تبریز و از ایروان به تهران هر روز برقرار است. جالب اینکه قیمت بلیط اتوبوس ایروان تهران و بلیت اتوبوس ایروان تبریز یکی است: بیست و پنج هزار درام ارمنستان. یک متصدی خانم تا پنج عصر در دفتر فروش بلیت اتوبوس کار می کند که یک کلمه انگلیسی هم بلد نیست. برای خرید بلیط اتوبوس در ایروان ارائه پاسپورت مسافر الزامی است. اتوبوس هر روز حدود ساعت دوازده ظهر از پایانه مسافربری ایروان به سمت ایران حرکت می کند. اتوبوس هایی که از ارمنستان به ایران می آیند خیلی راحت هستند و در مسیر با یک بسته حاوی اسنک و آب معدنی از مسافر پذیرایی می شود. در هر طرف مرز زمینی ارمنستان و ایران اتوبوس حداقل یک بار می ایستد پس از منظره های زیبای جاده های مرزی لذت برده و به سختی بیست و دو ساعت سفر زمینی از ایروان تا تهران فکر نکنید.

از نوآمبر 2015 به بعد تشریفات گمرگی مرز بین دو کشور ارمنستان و ایران با سرعت بیشتری انجام می شود ولی باز هم دو سه ساعت زمان می برد.

مسافر بعد از رد کردن مرز ایران و ارمنستان می تواند دلار خود را خرد کند و چند سال است نرخ تبادل ارز در ایران افزایش یافته و این به نفع مسافر ارمنی است.

بعضی از شرکت های مسافربری ترکیه ای فعال در مسیرهای بین المللی اتوبوسرانی که در پایانه مسافربری ایروان دفتر فروش دارند عبارتند از شرکت Oz Aybaki و شرکت Karbut Tour. کرایه بلیط اتوبوس از ایرون تا استانبول ترکیه شصت دلار آمریکا است.

کرایه هر مسافر که با یک ون (مارشروتکا) از ایروان به قره باغ می رود پنج هزار درام ارمنستان است – پنج ساعت طول سفر زمینی. 

تعداد زیادی اتوبوس هم از مسکو روسیه به پایتخت ارمنستان می آیند.

 

مترو ارمنستان

مرکز شهر ایروان خیلی کوچک است و توریست می تواند به راحتی پیاده داون تاون ایروان را زیر و رو کند. اما به این نکته توجه کنید که دویدن یا ناگهان از خیابان های ایروان گذر کردن جریمه دارد – نه هزار درام ارمنستان. وب سایت قاره پیما پیاده روی در حوالی قنات هرازدان غورج را به مسافر پیشنهاد می دهد.

مردم بومی ایروان اکثر اوقات با مترو در شهر ایروان رفت و آمد می کنند ک اوایل دهه هشتاد میلادی ساخته شده و نسبتا مدرن است. استفاده از مترو سریع ترین راه برای گشت و گذار در ایروان است – تنها با پرداخت صد درام ارمنستان. اصلا هزینه متروی ایروان از پیاده روی هم کمتر است ! مسافر برای سوار مترو شدن به سکه های پلاستیکی نیاز دارد ولی نه برای پیاده شدن. در همه ایستگاه های متروی ایروان یک باجه فروش سکه های پلاستیکی هست.

متروی ایروان فقط با یک خط و ده ایستگاه، مسیری دوازده کیلومتری را پوشش داده و از شش و نیم صبح تا یازده شب هر پنج دقیقه یک قطار وارد ایستگاه های مترو ایروان می شود: بارکاموتیون / چارباخ / داوید ساسونی / ژنرال آندرانیک / شنگاویت / گورتسارانائین / مارشال باقرامیان / میدان جمهوری ایروان / میدان گارگین نژده / یریتاسارداکان

در بعضی جا ها متروی ایروان روی زمین حرکت می کند و در جا های دیگر مثل بیشتر متروهای شوروی سابق، بیست تا هفتاد متر زیر زمین است و ایستگاه های قطار شهری ایروان با نقش های ملی ارمنستان و معماری دوره شوروی تزئین شده اند.

بیشتر از صد ون‌ عمومی (مارشروتکا) در شهر ایروان تردد کرده و حتی تا گرجستان و قره باغ هم می روند. مسافر با پرداخت صد درام ارمنستان کل شهر ایروان را با مارشروتکا زیر پا می گذارد. معمولا جای نشستن در مارشروتکا های درون شهری ایروان پیدا نمی شود و مسافر تا مقصد می ایستد. مسیر شماره یک همه خیابان های اصلی ایروان و لندمارک های مهم ایروان را پوشش می دهد. مسافر ایرانی حداقل یک کلمه ارمنی یاد بگیرد ՕՊԵՐԱ یعنی (اپرا) و مارشروتکا در همه مسیرها در ایروان از تالار ملی اپرای ارمنستان و باله آلکساندر اسپنداریان گذر می کند. در هر نقطه در مسیر حرکت مارشروتکا در شهر ایروان اگر مسافر بگوید (کانگنک) راننده ون ترمز می کند. هنگام پیاده شدن از مارشروتکا، کرایه بدهید. شماره ون ها در ایستگاه های اتوبوس در جاهای مختلف ایروان و همچنین در وب پیج اطلاعات گردشگری ایروان به همراه اسامی مقصدها نوشته شده است.

ایروان تعداد زیادی اتوبوس و واگن برقی شهری زیر پرچم یرگورترانس دارد. هزینه جا به جایی با اتوبوس در ایروان خیلی پایین است – 50 تا 100 درام ارمنستان و خیلی هم شلوغ نیست. 

اتوبوس و مینی ون عمده ترین وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی در ایروان هستند. مسافر در بیست و چهار ساعت می تواند خود را از ایروان به هر جایی در ارمنستان برساند. سیستم حمل و نقل عمومی ایروان از این لحاظ برای توریست های خارجی گیج کننده است که تعداد زیادی ایستگاه اتوبوس در ایروان هست ولی این وسایل نقلیه عمومی در هر نقطه ای از ایروان توقف می کنند. قبل از رسیدن به ایروان از راننده بخواهید شما را در یک جای مشخص در شهر ایروان پیاده کند. از اطلاعات درج شده در وب سایت Transport for Armenia استفاده کنید.

کیلیکیه بزرگترین ایستگاه مسافربری در ایروان است. کیلیکیه در خیابان فرمانده ایساکوف، جنوب شرق مرکز شهر ایروان واقع شده و حدودا یک کیلومتر با شوکا یعنی انتهای خیابان ماشتوتس فاصله دارد. با اتوبوس شماره 23 از ایستگاه مترو ی بارکاموتیون یا اتوبوس های شماره 15 و 68 و 75 از میدان جمهوری یا اتوبوس شماره 5 از خیابان ماشتوتس نزدیک اپرا ی ایروان می توان به پایانه کیلیکیه رفت. اتوبوس 259 از کیلیکیه به ایستگاه اتوبوس خیابان شمالی در شهر ایروان می رود. کرایه هر نفر تا خیابان کومیتاس تقریبا دویست درام ارمنستان است. البته اتوبوس این مسیر را فقط مردم محلی ایروان می شناسند. اتوبوس های پایانه کیلیکیه به وانادزور، کاپان، سیسیان، گیومری، گوریس می روند.

هر روز ده صبح اتوبوس هایی که با گذر از تبریز به پایتخت ایران (تهران بزرگ) می روند از ترمینال کیلیکیه ایروان حرکت می کنند و تنها با کرایه بیست و دو هزار درام ارمنستان مسافر را در ترمینال آزادی پیاده کرده و در بین راه برای صرف نهار و شام توقف خواهند داشت.  

ایستگاه اتوبوس خیابان شمالی در پنج کیلومتری شمال داون تاون ایروان یعنی بزرگراه سوان قرار گرفته است. پایانه مسافربری خیابان شمالی ایروان را به خاطر معماری دوره شوروی اش هم که شده، یک بار ببینید. از خیابان کومیتاس با اتوبوس شماره 113 یا مینی بوس شماره 101 به ترمینال خیابان شمالی بروید یا سوار اتوبوس شماره 259 بشوید که رابط بین دو پایانه اتوبوسرانی اصلی در ایروان است. کرایه اتوبوس شماره 259 برای هر مسافر در ایروان دویست درام ارمنستان می باشد. حواستان باشد شماره این اتوبوس در راهنمای مسیر اتوبوس های ایروان نوشته نشده است. مسافر می تواند با اتوبوس های ترمینال نوردرن اونیو به سوان و دیلیجان برود. 

پایانه مسافربری ماسیس در جنوب ایستگاه راه آهن اصلی ایروان، نزدیک ایستگاه مترو ی داوید ساسونی قرار گرفته است. راننده تاکسی های ایروان که ترمینال ماسیس را گم نمی کنند، اصلا مسافر پیاده از خروجی مترو تا این پایانه می رود. الآن مینی بوس های مغری و کاپان و گوریس از این ترمینال در ایروان حرکت می کنند. مسافر برای سفر به آرارات، ودی، دوین، آرتاشات باید به این پایانه در ایروان برود. اگر قصد بازدید از خور ویراپ را دارید، سوار اتوبوس های شهر ودی در ارمنستان شوید، راننده اتوبوس خودش می داند باید توریست خارجی را در پوکر ودی پیاده کند.

شهر ایروان پر از تاکسی است و گردشگر تنها با پرداخت هزار درام ارمنستان می تواند از این طرف ایروان به آن طرف شهر برود – معادل سه دلار آمریکا. نام شرکت تاکسی روی درب خودرو نوشته شده و همه تاکسی های ایروان تاکسی متر دارند و محاسبه کرایه بین شرکت های تاکسی ارمنی رقابتی است. تاکسی های بدون لوگو در ایروان مسافر خارجی را بیشتر از حد معمول شارژ می کنند. برای اینکه راننده تاکسی های ایروان شما را سر کیسه نکنند یا از یک شرکت بزرگ در ایروان تاکسی تلفنی بگیرید یا سوار اتومبیل های جدید مجهز به تاکسی متر شوید. به محض سوار تاکسی شدن در شهر ایروان از راننده بخواهید تاکسی متر را روشن کند تا در مقصد مبلغ کرایه تاکسی در ایروان برای گردشگر مشخص باشد. به پیشنهاد وب سایت قاره پیما همیشه چند سکه ده / سی / پنجاه لومایی همراهتان باشد تا سر داشتن یا نداشتن پول خرد با راننده تاکسی های ایروان چانه نزنید. کرایه تاکسی پنج کیلومتر اول در ایروان حدودا ششصد درام ارمنستان است و با طی کردن هر کیلومتر بعد از آن، مسافر بایستی صد درم بیشتر بپردازد. با پرداخت روزی بیست دلار یک تاکسی دربست از صبح تا شب در ایروان در اختیار توریست خواهد بود. گول راننده هایی که بابت مسیر فرودگاه زوارتنوتس تا داون تاون ایروان از مسافر بیست هزار دراخما طلب می کنند را نخورید. در آخر حرف هیچ راننده تاکسی ای را درباره اینکه نمی توانید با اتوبوس یا مینی بوس به مقصد مورد نظرتان در ایروان برسید، باور نکنید.

با دانلود کردن اپلیکیشن تاکسی اینترنتی یاندکس در ایروان در هزینه سفر به ایروان صرفه جویی کنید.

 

دیدنی های تاریخی ارمنستان

دژ اربونی در دوره پادشاهی اورارتو (تقریبا سه هزار سال قبل) در شهر ایروان کنونی ساخته شد. بقایای مناطق مسکونی به جا مانده در جنوب شهر ایروان به یک موزه روباز تبدیل شده اند. 

در 1924 آلکساندر تامانیان می خواست ریپالیک اسکوآر به عنوان میدان اصلی شهر ایروان باشکوه تر از میدان فعلی باشد اما هنوز هم یکی از شاهکارهای معماری دوره شوروی به حساب می آید. نمای بیرونی پنج ساختمان اصلی پیرامون میدان اصلی ایروان از سنگ های زرد و صورتی است. سبک معماری بناهای دور میدان جمهوری ایروان (کاخ حکومتی شماره یک ایروان، وزارت ترابری و ارتباطات ارمنستان، هتل ماریوت ایروان) ترکیبی از نئوکلاسیک و ارمنی است. میدان جمهوری در ایروان بیضی شکل است و در وسط، یک حوض با چند فواره موزیکال دارد.

خیابان شمالی ایروان یک پیاده راه با طول چهارصد و پنجاه متر، از میدان جمهوری تا تالار ملی اپرای ارمنستان است. ساخت و ساز در نوردرن اونیو ایروان به سبک معماری پست مدرن واکنشی به رواج سبک معماری دوره پسا شوروی در ارمنستان است. خیابان شمالی شامل یازده ساختمان و چهار میدان کوچک و یک مرکز خرید زیرزمینی و یک پارکینگ مسقف می شود.

فروشگاه های برندهای معروف در خیابان شمالی ایروان شعبه دارند: آرانی، استیو مادن، دسیگوال، بربری، . . .

رستوران های زنجیره ای فست فود و کافی شاپ های مد روز و کلوب های شبانه لوکس در خیابان شمالی ایروان پاتوق گردشگرهای خارجی اند.

خیابان های آبوویان و تومانیان در ناحیه کنترون ایروان از طریق نوردرن اونیو به هم وصل شده اند.

بناهای واقع در خیابان آبوویان در شهر ایروان به سبک معماری دوران زیبا ساخته شده اند. ساختمان های موجود در خیابان های نالباندیان و هانراپتوتیان با ترکیبی از دو سبک معماری احیائی و آرنوو بنا شده اند.

تالار ملی اپرای ارمنستان و باله آلکساندر اسپنداریان محبوب ترین جاذبه گردشگری در شهر ایروان است. تالار اپرا ایروان از دو سالن کنسرت تشکیل شده: تالار کنسرت آرام خاچاتوریان با هزار و چهارصد صندلی / سالن تئاتر ملی باله و اپرای آلکساندر اسپندیریان با هزار و دویست صندلی. ساخت این بنا در ایروان در 1930 در جریان جشن های دهمین سالگرد ارمنستان شوروی شروع شد. انگار این بنا را از روی تالار سیمپروپر در درسدن آلمان ساخته اند. ورودی سالن آلکساندر اسپندیریان از میدان آزادی  در ایروان و ورودی سالن خاچاتوریان از خیابان اصلی است.

میدان آزادی ایروان بخشی از مجموعه تالار اپرا است (از شمال) و سمت چپ میدان آزادی ایروان پر از کافه های روباز است و از جنوب به خیابان شمالی ایروان راه دارد و از سمت راست هم با پارک دریاچه سوان یکی می شود. همیشه یک نمایشگاه هنری در فضای باز این پارک برقرار است. تندیس آهنگساز مشهور اهل ارمنستان، آرنو باباجانیان، در این پارک است. میدان تئاتر یا میدان اپرای ایروان توسط چهار خیابان محصور شده است: تومانیان، تریان، سایات نووآ، ماشتوتس.

پارک تندیس های ایروان یک فضای سبز کوچک در شمال تالار اپرا است. این پارک کوچک با آثار هنری مجسمه سازهای معروف بین المللی مانند فرناندو بوترو / پل کاکس / جیومه پلنسا / بری فلاناگان / لین چادویک / یاروسلاو بریختوا / استانیسلاو لیبنسکی جان گرفته، خود پارک جزئی از محوطه موزه هنری کافسجیان است – نسخه ارمنی موزه گوگنهایم نیویورک. بخش اصلی موزه در کاسکاد است. باغ های معلق بابل تقریبا دور بنای امپایر استیت را گرفته اند. کاسکاد راه پله ای عظیم است که مرکز شهر ایرون را به پارک هافتناک و خیابان مانیومنت کانکت کرده، فضای بیرونی بنای هزار پله در ایروان با محوطه های کوچک گل کاری و با فواره و مجسمه تزئین شده است. گردشگر با ایستادن در سطح های بالایی هزار پله ارمنستان، کوه آرارات و پشت بام های رنگین ساختمان های ایروان را می بیند. بازدید از سطح اول کاسکاد و کتابخانه موزه هنر کافسجیان و بالا رفتن از پله ها برای توریست رایگان است.

در هر دو طرف خیابان ماشتوتس ایروان پیاده رو هست (طرح پراسپکت در شهرسازی دوره شوروی) به دلیل وجود ترافیک سنگین، ماشتوتس ایروان خیلی پر سر و صدا است ولی حوالی تالار ملی اپرای ارمنستان در خیابان ماشتوتس پاتوق توریست های خارجی است. موزه ماتناداران ایروان و مسجد کبود ایروان هم در خیابان ماشتوتس واقع شده اند.

متون خطی شامل تمامی اسناد، نسخه‌ ها و کتاب‌ های دست نویس به زبان ارمنی قدیم و دیگر زبان های کهن در ماتنادارانِ مسروپ ماشتوتس نگهداری می شوند. کتاب نجات اثر ابن سینا به شماره چهل و پنج در ماتناداران نگهداری می‌شود. ساختمان ماتنادارانِ روی یک تپه در ایروان بنا شده است.

مسجد آبی در مرکز شهر ایرون در دوران ایرانی ارمنستان ساخته شده، در ایروان قدیم هشت مسجد وجود داشته که از میان آن مساجد فقط مسجد جامع ایروان باقی مانده است. مسجد کبود در ایروان با بودجه بنیاد مستضعفان و جانبازان ایران بازسازی شد و در این مکان به ارمنی ها زبان پارسی آموزش داده می شود. روی تمبر مشترک ارمنستان و ایران تصویری از مسجد کبود ایروان و کلیسای ناجی مقدس اصفهان چاپ شده است.

میوه و سبزیجات تازه / خشک / کمپوت در بازار سرپوشیده ایروان به فروش می رسند. چند سال است این بازار سرپوشیده در ایروان به یک سوپرمارکت بزرگ در پایتخت ارمنستان تبدیل شده است. رفتن به گیوم مارکت ایروان هم خالی از لطف نیست.

ایستگاه راه آهن اصلی ایروان یک بنای نئو کلاسیک است شبیه آسمان خراش های دوره شوروی: ساختمان دانشگاه دولتی مسکو و کاخ فرهنگ ورشو. ایستگاه قطار مرکزی ایروان در میدان داوید ساسونی (یکی از پهلوان های میهنی ارمنستان) واقع شده، مجسمه ساسنا تسر سوار بر اسب اثر یرواند کوچار است. ایستگاه متروی داوید ساسونی در این ناحیه از شهر ایروان قرار گرفته و موزه ترابری ریلی ارمنستان هم اینجا است.

پارک ویکتوری، یک شهربازی در ایروان است که مجسمه بزرگ مام ارمنستان را در خود جا داده و تعدادی از تجهیزات نظامی دوره شوروی را به نمایش گذاشته است.

پارک عشاق، قدیمی ترین پارک عمومی در ایروان است و به سبک باغ ژاپنی متناسب با سلیقه شهروندان ارمنستان ساخته شده، همیشه یک نمایشگاه یا کنسرت در فضای باز پارک برپا است. برای رفتن به پارک عشاق در ایستگاه مارشال باقرامیان از مترو پیاده شوید.

پارک کودکان در ایروان یادگار سبک شهرسازی دوره شوروی است. این پارک در 1937 در دره ای کنار رود هرازدان ساخته شد و بعد از بازسازی در 2012 دیگر پارک ارواح نیست . . . آدرس پارک کودکان ایروان را باید از یک فرد محلی بگیرید.

از اوایل بهار تا اواخر پاییز هر روز عصر مقابل گالری بین المللی ارمنستان در حوض وسط میدان جمهوری ایروان بساط نور و آب نمای موزیکال به راه است. فواره های میدان اصلی ایروان با موسیقی کلاسیک / معاصر جاز و راک و پاپ می رقصند. این برنامه از ده تا یازده شب اجرا می شود.

پارک خاچکار چسب ایستگاه متروی میدان جمهوری ایروان پر از سنگ هایی است که روی آنها نقش صلیب کنده اند.

خانه موزه پاراجانف – میراث هنری و ادبی سرگئی پاراجانف، یکی از کارگردان های معروف شوروی، را به نمایش گذاشته و بچه ها / نوجوان ها / منتقدان هنری به موزه پاراجانف در ایروان علاقه دارند. گاهی جلسه های غیر رسمی دولت ارمنستان در خانه موزه سرگئی پاراجانف برگزار می شوند. پول ورودیه این موزه در ایروان برای هر توریست دو یورو است.

موزه ساریان رنگ های روشن و جلوه ای از مکتب هنری هیجان نمایی را به نمایش گذاشته، این بنا ی سه طبقه در ایروان در زمان حیات ماردیروس ساریان (یک نقاش به نام اهل ارمنستان) ساخته شده است.

موزه هنر مدرن کافسجیان داخل کاسکاد ایروان قرار گرفته و آثار هنرمندانی مانند مارک شاگال، آرشیل گورکی، اندی وارهول، . . . را به نمایش گذاشته و یک طبقه از بنای موزه کافسجیان به مجموعه چلچراغ های سواروفسکی اختصاص داده شده، برنامه های گوناگون مثل سخنرانی، فیلم، کنسرت در ساختمان کافسجیان برگزار می شوند. 

نگارخانه ملی ارمنستان و موزه تاریخ ملی ارمنستان هر دو در یک ساختمان مشترک دور میدان جمهوری ایروان قرار گرفته اند. تابلوهای نقاشی هنرمندهای مختلف از سراسر دنیا در ساختمان چند طبقه این موزه هنری در ایروان به نمایش درآمده اند. مجموعه آثار ارمنی که بی نظیر هستند، آثار روسی هم با کیفیت هستند، آثار اروپایی از دید هنر دوست ها ارزش دارند.

بنای یادبود نسل کشی ارمنی ها بالای دره هرازدان در شهر ایروان قرار گرفته، این بنا در پنجاهمین سالگرد نسل کشی ارمنی ها ساخته شد. نام این بنا در زبان ارمنی زیزرناکابرت است یعنی قلعه پرستوها. دوازده ستون نشانه دوازده مکانی اند که ارمنی ها در آنجا کشته شدند و آتش جاودان میان ستون ها روح و روان خاموشی ناپذیر ارمنی ها را به تصویر کشیده، روی دیوار صد متری پیرامون موزه زیزرناکابرت نام شهرها و روستاهایی که نسل کشی در آنها روی داده نوشته شده است. هر سال 24 آوریل ارمنی ها یادبود قربانیان نسل کشی را پر از گل می کنند. مجموعه نقاشی های ژان ژانسم، نقاش ارمنی اهل فرانسه، با مضمون نسل کشی ارمنی ها در این موزه در پایتخت ارمنستان نگهداری می شود. ستون چهل و چهار متری سوزن شکل کنار این ساختمان نماد تولد دوباره ارمنی ها است.

تمام دوره های زندگی انسان ها در ایروان از پارینه سنگی (پنج هزار سال قبل) تا امروز در موزه تاریخ ایروان به تصویر کشیده شده اند. نقشه های کهن و تصاویری از شهر گمشده – ایروان قبل از دوره شوروی – در موزه شهر ایروان خیلی مورد توجه توریست ها قرار گرفته اند.

تعداد زیادی کار هنری با چوب مثل مجسمه های چوبی و در و مبلمان و این طور چیزها مربوط به دوران قدیم ارمنستان در موزه چوب در پلاک دو خیابان بارونیان ایروان به نمایش گذاشته شده اند.

کلیساهای ایروان از صبح زود تا آخر شب باز هستند و بازدید از کلیساهای ایروان برای همه رایگان است. از یکی از کشیش ها در ایروان بخواهید برای شما دعای خیر کند.

کلیسا ی کاتولیک قدیمی ترین کلیسا ی ایروان است. بنای کوچک کلیسا کاتولیک ایروان به سبک معماری ارمنی ساخته شده و مردم بومی ایروان به این نیایش گاه لقب مادر خدا داده اند. در 2014 کلیسای سنت آنا در کنار همین کلیسا در ناحیه کنترون ساخته شد. کلیسای کاتولیک ایروان در تقاطع خیابان های آبوویان و سایات نووآ واقع شده است.

ساخت کلیسای جامع گریگور روشنگر در 2001 همزمان با برگزاری جشن هزار و هفتصد سالگی ارمنستان به عنوان یک ملت ارمنی به پایان رسید. استپان کیورکچیان این بنا در ایروان را به سبک معماری ارمنی طراحی کرده‌، کتدرال گریگور روشنگر در ایروان پر از چراغ است و یک جا شمعی ای هم ندارد. ساختمان کناری این کلیسا محل روشن کردن شمع است. بنای کلیسا گریگور روشنگر از میدان جمهوری در ایروان پیدا است و فاصله کمی با ایستگاه متروی ژنرال آندرانیک دارد.

کلیسای جامع سارکیس مقدس بر کرانه رود هرازدان در ایروان به سبک معماری ارمنی ساخته شده و از پل ویکتوری / کارخانه براندی به این کلیسا جامع حواری ارمنی دید خواهید داشت. کتدرال سارکیس مقدس در ایروان همیشه شلوغ است، ساخت و ساز این ساختمان در 1842 به پایان رسید.

کلیسای قدیس استفاتسین کپی برابر اصل کلیسای مادر خدا در ایروان در قرن هجدهم است که در خلال سکولاریزاسیون دوره شوروی ویران شد. به دلیل مرگ ناگهانی نیکوکار سازنده کلیسا، این پروژه هرگز به پایان نرسید. بهترین راه دسترسی مسافر به کلیسا قدیس استفاتسین استفاده از قطار کابلی ایروان است. البته کلیسا به ایستگاه قطار کابلی نچسبیده و در ادامه مسیر باید از مردم محلی ایروان کمک بگیرید. ورودی قطار کابلی ایروان از تقاطع خیابان های نالباندیان و چارنتس است در حالیکه کلیسا ی قدیس استفاتسین در ناحیه نورک واقع شده – محله اعیان نشین ایروان. 

کارخانه کنیاک آرارات قدیمی ترین کارخانه در کشور ارمنستان است. کارگزار تور ارمنستان معمولا بازدید از فکتوری کنیاک آرارات و مزه کردن نوشیدنی های الکلی را در برنامه مسافر جا می دهد.

آکوآورلد یکی از پارک های آبی محبوب مردم محلی ایروان محسوب می شود.

رستوران ل آتلیئر و مجموعه ای از آنتیک های دوره امپراتوری روسیه در پلاک سی و هفت خیابان ماشتوتس واقع شده است.

زیرزمین اسرارآمیز لوون – ببینید چطور لوون زیرزمین خانه اش در شهر ایروان را برای انبار کردن سیب زمینی آماده کرد.

به توصیه وب سایت قاره پیما در روز اول ورود به شهر ایروان در یک تور ایروان گردی (با پای پیاده) شرکت کنید. مسافر طی دو ساعت و نیم پیاده روی در منطقه کنترون، آثار معماری و هنری ایروان را از نزدیک می بیند.

اگر به موسیقی علاقه دارید باید بگویم همیشه با پرداخت مبلغی ناچیز می توان به تماشای یک اجرای زنده در تالار اپرا ی ایروان نشست. شاید هم در زمان سفر به ارمنستان شانس تماشای رقص یک گروه محلی در ایروان به گردشگر رو کند.

تا دیر وقت در کافه های پارک اپرا یا پیاده روی کافه ملودی ایروان جا خوش کنید.

در محدوده کمربند سبز اطراف شهر ایروان استراحت کنید. مردم محلی ایروان علاقه زیادی به وقت گذراندن در پارک پاپلاوک نزدیک خیابان های مسکوویان و تریان / همچنین پارک چرنی فانتین حوالی دو خیابان سایات نووا و خانجیان دارند.

هر یک از رستوران های حوالی تنگه هرازدان در ایروان تم خاص خود را داشته و غذاهای متفاوت مثل خوراک خرچنگ آب شیرین سرو می کنند. قیمت غذا در رستوران های واقع در مناطق خوش آب و هوای ایروان، بالا نیست ولی قبل از سفارش یک بطری شراب و مشروبات الکلی، منو نوشیدنی ها را دقیق چک کنید.

سلانه سلانه از پله های کاسکاد ایروان بالا رفته، از تماشای منظره کوه آرارات لذت برده، بعد از گذر از خیابان وارد پارک ویکتوری ایروان شده، یک پشمک بخرید و سوار چرخ و فلک شوید.

در بازار هفتگی روباز ورنیساژ ایروان نزدیک ایستگاه مترو ی میدان جمهوری ایروان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود: فرش، سوغات ارمنستان، تابلوهای نقاشی، زیورآلات دست ساز، لوازم حیوانات خانگی، . . .

برای دیدن کنسرت به هزار پله ایروان یا پارک عشاق در ایروان بروید. همیشه یکی دو نمایشگاه در پارک عشاق یا پارک دریاچه سوان برقرار است.

در زمستان مردم محلی ارمنستان برای اسکیت بر روی یخ به دریاچه سوان در شصت کیلومتری شهر ایروان می روند.

هزینه درمان در ارمنستان در قیاس با اروپا پایین تر است، جراحی قلب / درمان ناباروری / رینوپلاستی / کاشت مو / لیزیک .

شرکت خدمات مسافرتی انووی تورز در ساختمان شماره پنجاه و چهار خیابان پوشکین در شهر ایروان مجری تورهای فرهنگی و تاریخی در سراسر کشور ارمنستان است. مسافر در جریان ارمنستان گردی با سبک زندگی مردم محلی در ایروان آشنا می شود. این شرکت مجری تورهای انفرادی / گروهی، پیاده روی، فصلی، طبیعت گردی، تماتیک، . . . در ارمنستان و گرجستان است. راهنماهای تور در کمپانی انووی تورز به زبان انگلیسی مسلط بوده و با رفتارهای گردشگرهای خارجی کنار می آیند.

وارداوار در زبان سانسکریت به معنی وارت (آب) / وار (پاشیدن) است. بدین سان وارداوار یعنی آب پاشی. وارداور یکی از پنج جشن بزرگ کلیسای ارمنی است. در واقع با این کار ارمنی ها خود را وقف الهه آستقیک (دومین ایزد بانوی ارمنیان) می کردند. بعضی از پارک های ایروان هر سال برای برگزاری وارداوار تجهیز می شوند.

درندز به معنی پیشوازی خدایگان، یکی از جشن های مهم کلیسای حواری ارمنی است. در شامگاه سیزده فوریه بعد از تشریفات کلیسایی، بین همه شمع توزیع کرده و روحانی برگزار کننده دیاراندآراج، چند شمع را روشن کرده و مردم شمع های خود را به خانه برده و با آن آتش روشن کرده و از روی آن می پرند (مخصوصا تازه ازدواج کرده ها)  

دومین شنبه ماه اکتبر روز تولد ایروان است. در این روز شاهد اجرای تئاترهای خیابانی و گروه های موسیقی در جاهای مختلف شهر ایروان مخصوصا میدان جمهوری خواهید بود – مخصوصا فولکلور / جاز / راک / پاپ / کلاسیک.   

جشنواره بین ‌المللی فیلم زردآلو ی طلایی ایروان هر سال در ژوئیه برگزار شده و ارمنی ها به آن افتخار می کنند.

جشنواره فیلم ReAnimania هر سال پاییز در شهر ایروان برگزار می شود.

برگزاری نمایشگاه و فستیوال هنری ARvesT Expo در یک گالری محلی در ایروان در ماه مه 

اجازه کار در ارمنستان و اقامت در ارمنستان بدون هیچ مشکلی به همه ارمنی های پراکنده در جهان داده می شود. درخواست ویزای ده ساله ارمنستان بهترین راه حل ممکن است – 350 دلار آمریکا. افراد دیگر (غیر ارمنی) تنها با داشتن دعوتنامه رسمی از طرف یک ارمنی یا ثبت شرکت در ارمنستان اجازه اقامت در کشور ارمنستان را خواهند داشت.

عضو واحد های داوطلب ارمنی شدن آسان ترین راه اخذ اقامت موقت ارمنستان برای یک خارجی است. با شرکت در برنامه برث رایت آرمنیا حتی هزینه سفر مسافر بر عهده همین کمپانی است.

اگر زبان مادری شما انگلیسی است برای تدریس خصوصی به ارمنی ها به ارمنستان بروید.

کنیاک ارمنی یکی از بهترین برندی های دنیا است. به نظرم هر توریست خارجی در راه برگشت به کشورش، یک بطری براندی ارمنی با خود ببرد ! شراب سوخته ارمنستان انتخاب وینستون چرچیل بود. فروشگاه های زیادی در مرکز شهر ایروان براندی تولید کارخانه کنیاک آرارات را عرضه می کنند. دیوتی فری فرودگاه ایروان هم مکان مناسبی برای خرید کنیاک ارمنی است. هر چه قدر عرق شراب بیشتر تصفیه شود، قیمت آن بالاتر می رود.

آرارات قدیمی ترین شرکت تولید کننده براندی در ارمنستان است (1887) کم کم افراد مشهور مثل فرانک سیناترا (خواننده آمریکایی) و آگاتا کریستی (نویسنده انگلیسی) از سراسر دنیا خواهان برندی ارمنی شدند. توریست ها امکان بازدید از محل تقطیر در این کارخانه شراب سازی در ایروان را دارند. تاریخچه ساخت فکتوری آرارات و تولید نوشیدنی های الکلی، در موزه آرارات به تصویر کشیده شده است. گردشگر در سرداب قدیمی کارخانه چند نوع شراب مختلف را مزه می کند.

فرش های ارمنی همیشه مورد توجه توریست های خارجی بوده اند، نو و دست دوم. برای خرید فرش های نو ارمنی به کارخانه فرش مرگریان در ایروان بروید. نمایشگاه فرش توفنکیان نزدیک خیابان آبوویان فرش های گران قیمت تر دارد. البته تشریفات گمرکی فرودگاه بین المللی ایروان را برای خارج کردن فرش های ارمنی از ارمنستان دست کم نگیرید. فرش های دست دوم در ورنیساژ ایروان فراوان هستند. خارج کردن فرش های نو از ارمنستان محدودیت خاصی ندارد ولی صدور مجوز برای بردن فرش های قدیمی از طرف وزارت فرهنگ ارمنستان حداقل یک هفته زمان می خواهد.

مردم محلی ایروان با هر چیزی که فکرش را کنید مربا درست می کنند، حتی گردو !

ودکای ارمنی از میوه درست شده، مخصوصا هلو و زردآلو. آرتساخ معروف ترین برند ودکای تولید ارمنستان است.

قیمت سیگار در ایروان بالا نیست ولی قبل از رفتن به فرودگاه بین المللی زوارتنوتس از فروشگاه های داخل شهر ایروان سیگار بخرید. مسخره است اما در فروشگاه های دیوتی فری ایرپورت قیمت سیگار دو برابر است. ‌

درام نام یکای پول ارمنستان است، یک یورو معادل 546 درام ارمنستان و یک دلار معادل 482 درام ارمنستان و یک پوند انگلیس معادل 608 درام ارمنستان می باشد. البته نرخ تبدیل ارز رایج ارمنستان مدام در حال تغییر است. به توصیه وب سایت قاره پیما مبلغ کمی از پول خود را در صرافی های داخل فرودگاه بین المللی ایروان چنج کنید در حدی که بتوانید خود را با تاکسی به یکی از هتلهای ایروان برسانید. در هر نقطه ای از شهر ایروان یک صرافی هست و صراف های ارمنی واقعا منصف هستند. اما بانک های ایروان جای مناسبی برای تبدیل ارز نیستند. یعنی اگر می خواهید مقدار زیادی دلار را به درام تبدیل کنید، دنبال دلال ارز در شهر ایروان بگردید. مسافر می تواند در رستوران های ایروان و فروشگاه های ایروان دلار خرج کند.

از دستگاه های خودپرداز در ایروان فقط می توان درام ارمنستان گرفت. بهتر است به ای تی ام بانک های محلی مثل آرارات رجوع کنید. دستگاه های خودپرداز اچ اس بی سی در شهر ایروان فقط به کارت عابر بانک ارمنستان جواب می دهند. با اینکه رستوران های ایروان و سوپرمارکت های ایروان و فروشگاه های ایروان ویزا کارت / مستر کارت قبول می کنند، بهتر است همیشه کمی پول نقد همراه توریست باشد. برای خارج کردن دلار از کارت اعتباری خود باید به یک بانک در ایروان بروید.

تقریبا همه دکه های کوچک در جاهای مختلف شهر ایروان لم بعجین می فروشند. این اسنک ارزان با یک لایه خمیر و گیاهان معطر و گوشت خرد شده درست می شود – چیزی شبیه پیتزا !

اگر به سبزیجات و گوشت بدون چربی علاقه دارید که در سوپرماکت های ایروان هم چیزی برای خوردن پیدا می کنید. ‌هزینه خوراک در پایتخت ارمنستان بالا نیست. بیشتر غذاهایی که در رستوران های ایروان سرو می شوند، سرد هستند. مثلا قیمت یک بشقاب سالاد سبزیجات، یک تکه گوشت، سیب زمینی سرخ شده، گندم سیاه 1200 تا 1500 درام ارمنستان است.

آرت لانچ یکی از بزرگترین رستوران های زنجیره ای سلف سرویس ارمنی است که انواع خوراک های محلی ارمنستان را سرو می کند. آرت لانچ حتی در قزاقستان و روسیه و گرجستان هم شعبه دارد. مشتری آرت لانچ نباید در فضای رستوران سیگار بکشد.

 

رستوران های ارمنستان ایروان

رستوران زنجیره ای سلف سرویس فورشت بوفه با سرو غذاهای محلی ارمنستان هر روز تعداد بیشتری مشتری جذب می کند. در حال حاضر فورشت بوفه فقط در شهر ایروان سه شعبه دارد: خیابان آمیریان، خیابان استپان زوریان، خیابان مارکس.

رستوران، کافه، شیرینی فروشی، نانوایی گاستروپولیس در طبقه همکف ساختمان مرکزی آمریا بانک نزدیک پارک شاهومیان در ایروان. رستوران سلف سرویس گاستروپولیس غذاهای بین المللی، ارمنی، اروپایی، آسیایی سرو می کند.

نانوایی دونا در خیابان مسروپ ماشتوتس نزدیک بنیاد دست نوشته‌ های کهن ماتِناداران، شیرینی های خیلی خوشمزه ای دارد. قیمت اسنک های دونا هم خیلی پایین است.

کافه جازوه در ایروان

رستوران خینکالی در خیابان تومانیان ایروان نزدیک رستوران مر تاقه، پیراشکی گوشت و پنیر سرو می کند.

لاگونید یک رستوران خاورمیانه ای در خیابان نالبندیان است که قیمت ساندویچ های آن از سه دلار شروع می شود.

رستوران مر تاقه در خیابان تومانیان لحم بعجین سرو می کند.

رستوران خانوادگی آنتاب در خیابان کوغباتسی انواع کباب (اورفه، آدانا، اسکندر) و پودینگ برنج و نان لواش سرو می کند.

رستوران آرت بریج در خیابان آبوویان صبحانه فرانسوی سرو میکند و نان تست فرانسوی جزء لاینفک منوی این رستوران در ایروان است.

رستوران آرتاشی موت در خیابان اسپندیریان ایروان بهترین کباب ارمنی (خوروواتس) را سرو می کند – کباب گوشت خوک / قارچ کبابی / ماهی کبابی و پیتی با سس گوجه فرنگی مخصوص آرتاش.

رستوران مکزیکی کاکتوس در خیابان ماشتوتس (تاکو، آچوز، نایاکا، چیلاکیولز، گوآکاموله، غذاهای برنجی مکزیک، ذرت مکزیکی، بوریتو) سرو می کند. قیمت غذاهای رستوران کاکتوس در ایروان کمی تند است ولی باز هم برای توریست های اروپایی ارزان هستند.

سنترال کافه در خیابان آبوویان

سفارش پخت یکی از ماهی های آکواریوم داخل رستوران قفقاز در خیابان هانراپتوتیون بدهید.

رستوران چارنتسی 28 قبلا یک خانه دو طبقه بوده که در تابستان و پاییز غذاهای مدیترانه ای و هندی و تایلندی و ارمنستان غربی را در بالکن و حیاط جلویی سرو می کند.

رستوران ل اورنج در خیابان تومانیان

رستوران مر گیوقع در خیابان سایات نووآ خوراک های سنتی ارمنستان را سرو می کند – پلو با جوجه و میوه خشک !

دکور رستوران هین ایروان در خیابان شمالی مشتری را به یاد دیزنی می اندازد.

رستوران لبنانی تبوله در خیابان زاکیان ایروان مزه های لبنانی و غذاهای کبابی سرو می کند.

رستوران سنتی پاندوک چهار شعبه در جاهای مختلف ایروان دارد. عصرها با اجرای موسیقی سنتی ارمنی مشتری را به رقص درمی آورند. بیشتر گردشگرهای خارجی به شعبه این رستوران در خیابان دریان، مقابل بانک اچ اس بی سی می روند. کمپوت میوه های تازه به عنوان پیش غذا در رستوران پاندوک سرو می شود. تقریبا همه گردشگرها از عهده پرداخت صورت حساب پاندوک برمی آیند. کباب گوشت بره، گوساله، خوک در کنار گوجه و فلفل و بادمجان کبابی پای ثابت منوی رستوران پاندوک هستند. سه شعبه دیگر رستوران پاندوک ایروان در خیابان های آمیریان / پارونیان / مسی خورنی هستند.  

شراب خانه مامولیان و دوستان در خیابان یزنیک کوغباتسی در زیرزمین، خوراک های محلی ارمنستان را سرو می کند – غذاهای گوشتی، دلمه، سوپ، سالاد. یک فروشگاه سوغات ارمنستان هم در ورودی این رستوران در ایروان هست.

چایخانه شانتی اولین رستوران گیاهی در پایتخت ارمنستان در خیابان کومیتاس، انواع چای سنتی (چین، هند، سری لانکا، گرجستان، ارمنستان، صربستان) و قهوه، آب میوه، چای سرد، لیموناد سرو می کند.

رستوران ایتالیایی آی لئونی در خیابان تومانیان و رستوران ایتالیایی هتل ایروان در خیابان آبوویان

رستوران دلماما در خیابان پوشکین یکی از بهترین رستوران های سنتی در شهر ایروان است.

رستوران ایتالیایی روسینی در هتل گلدن تولیپ واقع در خیابان آبوویان به مشتری دسترسی رایگان به وای فای می دهد و یک لیست بلند از شراب های مختلف دارد.

رستوران رافائلو در ایروان خوراک های ارمنی و اروپایی سرو می کند.

رستوران د کلاب در خیابان تومانیان بورک و مانتی و دلمه سرو می کند. قیمت پیتزاهای برشته این رستوران در ایروان فقط پنج دلار است.

AEON Anti-Café در خیابان دریان ایروان یک فضای عمومی است که مردم در کنار هم کار می کنند. در کنار دوست های خود خوش گذرانده، جشن تولد می گیرند، در فضای باز فیلم سینمایی یا کنسرت تماشا کرده، نمایشگاه برگزار می کنند، با آدم های معروف جلسه گذاشته، . . . برای هر ساعت وقت گذراندن در AEON در فاصله زمانی دوازده ظهر تا شش عصر باید ششصد درام ارمنستان پرداخت کنید. خوردن چای / قهوه / چای گلاسه / میوه / بیسکویت رایگان است. به بیش از سی نوع کنسول بازی ویدئویی دسترسی خواهید داشت. وای فای و نوت بوک و تبلت و پروژکتور و پرده نمایش. نقاشی و صنایع دستی و اجرای موسیقی و چاپ اول  کتاب های معروف. اسکنر و دستگاه کپی و پرینتر. برگزاری کنفرانس یا سمینار. با ارئه کارت دانشجویی در ازای شش ساعت استفاده از امکانات AEON ایروان فقط پانصد درام ارمنستان بپردازید. اگر حساب کاربری تان در کاوچ سرفینگ یا بی ویلکم بیش از یک سال قدمت دارد، نیم ساعت استفاده از خدمات AEON در ایروان برای شما رایگان خواهد بود. یک فنجان چای یا قهوه نوش جان کرده، بعد از چک کردن ایمیلتان و استراحتی کوتاه، به راه خود ادامه دهید. در قسمت گردشگری AEON مسافر به نقشه و راهنمایی و اطلاعات مفید درباره سفر در ارمنستان (ویزا ی ارمنستان، اقامتگاه های کمپینگ در ارمنستان، هتل های ارمنستان) دسترسی رایگان دارد. هیچ هایکینگ در ارمنستان ممکن است. خود کارکنان AEON ایروان اهل سفر هستند و تجربیات خود را در اختیار گردشگرهای خارجی می گذارند.

یوتوپیانلب در خیابان هانراپتوتیان یک فضای کار اشتراکی عمومی در ایروان است که چند روز متوالی میزکار و اینترنت در اختیار شما گذاشته و به راحتی با مردم محلی ایروان و متخصص های آی تی ارتباط کاری برقرار خواهید کرد. 

کشور ارمنستان بهشت گردشگرهای علاقه مند به نوشیدن مشروبات الکلی است و هیچ ممنوعیتی برای خوردن نوشیدنی های الکلی در مکان های عمومی در پایتخت ارمنستان وجود ندارد – کافه های ایروان، رستوران های ایروان، بارهای ایروان، کلاب های ایروان و حتی فضاهای باز حومه شهر ایروان. در ایروان انواع مشروبات الکی در دسترس گردشگر است: ودکا، شراب، آبجو، شامپاین، کنیاک. در ایروان حتی داخل خودروی شخصی هم نوشیدن مشروبات الکلی بلامانع است البته نه برای راننده. با راننده های مست در خیابان های ایروان و جاده های منتهی به ایروان برخورد جدی می شود.

آب چشمه های آب معدنی حوالی ایروان چنان زلال است که شرکت های اروپایی این آب ها را داخل بطری ریخته و می فروشند.

در تابستان بهترین مکان برای خوردن مشروبات الکلی در ایروان کافه ها و رستوران های روباز است، یعنی دور و بر میدان جمهوری در شهر ایروان.

یک سری از بارهای ایروان بیست و چهار ساعته باز هستند مانند: بار Tro’s در ایروان، بار ساریان فایو استریت در ایروان، بار ترول در ایروان، بار کالومیت در ایروان و بار دولچه ویتا در هتل گلدن تولیپ ایروان.

وب سایت قاره پیما به مسافر پیشنهاد می دهد قهوه توت فرنگی در کافه جزوه ایروان را مزه کند.

کافه پورپور در خیابان پارپتسی چند بلوک بالاتر از هاستل اینوی در ایروان واقع شده و تا نیمه شب باز است. موسیقی رقص الکترونیک، پورپور را از دیگر کافه های ایروان متمایز کرده است.

بار ایلیک در تقاطع خیابان های پوشکین و ماشتوتس در ایروان واقع شده است.

 

نوشیدنی های معروف در ایروان

کنیاک – در همه کافه ها و بارهای ایروان سرو می شود.

ودکا ی میوه ای – دست ساز از میوه طبیعی درست شده (شاه توت، گلابی، زردآلو، هلو، زغال اخته) و مثل ودکاهای میوه ای اروپایی با طعم دهنده های مصنوعی نیست.

خوشاب – نوعی آب میوه خانگی است و فقط در خانه مردم محلی ایروان پیدا می شود.

شراب – انگور آرنی فقط در ارمنستان هست و قدیمی ترین نوع انگور در جهان است. بهترین برند شراب در ارمنستان (اولد ایروان) نام دارد.

تان – ترکیب ماست و آب و نمک (دوغ) که عطش آدم را از بین می برد. تان در قیاس با سودا نوشیدنی سالم تری است. در سوپر مارکت های ایروان تان شیشه ای می فروشند.

 

باشگاه های شبانه در ایروان

نایت کلاب های معروف اصولا در داون تاون ایروان هستند و تا دیر وقت به مسافرها سرویس می دهند مثل: آتلانتیک، ریلکس، آسترال، کلاب وان و غیره.

بانکر کلاب در پلاک دوازده سایات نووا ی ایروان 

اپرا کلاب در زیرزمین سالن اپرای ایروان خیابان تامانیان پلاک پنجاه و چهار

د کلاب در خیابان تامانیان ایروان

استاپ کلاب در پلاک سی و هفت خیابان مسکوویان ایروان

اگو کلاب در خیابان کوریون منطقه سیتدال بیزینس سنتر ایروان

کامی کلاب در پلاک هجده خیابان آبوویان نزدیک سینما مسکو در پایتخت ارمنستان

کلاب شانزلیزه در خیابان شمالی ایروان

کلاب توچکا در خیابان باقرامیان فقط مشتری مرد می پذیرد.

کلاب تورنادو به تازگی در منطقه بنگلادش ساخته شده است.

کلاب آپ تاون در خیابان کوریون در یک مجتمع مسکونی بزرگ قرار گرفته که چند بار و دیسکو در طبقه اول آن هست. صدای رقص و آواز از پشت در کلاب آپ تاون هم شنیده می شود. آخر هفته ها جوان های 35 – 25 ساله تا نیمه شب در این کلاب در ایروان جمع می شوند.

 

بارها و میخانه های ایروان

میخانه آیریش 26 در خیابان پارپه تسی ایروان

میخانه وایلد وست در خیابان تومانیان ایروان

پاب رد بول در خیابان مسکوویان پایتخت ارمنستان

لانژ بار کالومیت اتنیک در خیابان پوشکین شهر ایروان

تفریحات شبانه در ایروان به دلیل وجود استریپ کلاب ها رونق گرفته است.

استریپ کلاب های ایروان

امگا کلاب در پلاک پنجاه و نه خیابان دریان ایروان

گروه کلاب های الا در شهر ایروان

گلکسی کلاب نزدیک هتل ماریوت ایروان در خیابان آمیریان

منهتن کلاب پشت ساختمان وزارت امور خارجه ارمنستان تقاطع خیابان های بیوزاند و آبوویان در ایروان

پیرمید کلاب در خیابان سایات نووآ

کالومیت کاباره در خیابان باقرامیان

چری کلاب در خیابان لنینگرادیان

گروه کلاب های سافاری در میدان جمهوری ایروان، خیابان آرشاکونیاتس، خیابان شاهومیان

کلاب های کارائوکه در ایروان

گروه کلوپ های کارائوکه ماما میا در شهر ایروان

سون نوتس در خیابان سایات نووآ ایروان

آیسبرگ در خیابان شمالی ایروان

کلاب 96 در ساوات نووآ استریت ایروان

 

هتل های ایروان

شمار اقامتگاه های گردشگری در پایتخت ارمنستان یکی دو تا نیست ولی هزینه اقامت در ایروان بیش از حد انتظار توریست بالا است. به توصیه وب سایت قاره پیما اگر می خواهید مدت طولانی در ایروان بمانید به فکر اجاره آپارتمان در ایروان باشید.

رزرو هتل ارزان در ایروان تقریبا غیر ممکن است. اجاره کردن اتاق در خانه یکی از خانواده های محلی ایروان هم ایده خوبی برای پایین آوردن هزینه های سفر به ایروان است – فقط با پرداخت هشت تا دوازده دلار برای اقامت هر شب یک مسافر. این خانه ها معمولا در داون تاون ایروان واقع شده و به درد مسافری می خورند که دوست دارد فرهنگ ارمنستان را از نزدیک لمس کند. آژانس توسعه گردشگری ارمنستان در پیدا کردن اقامتگاه مناسب در ایروان به مسافر ورودی کمک می کند.

هاستل جی آرز هاوس (پلاک 1/4 خیابان جیمز برایس ایروان) نزدیک دانشگاه امریکن در ایروان و سفارت بریتانیای کبیر در ایروان واقع شده است. اینترنت پرسرعت، سالن پذیرایی، نهار خوری، آشپزخانه، خدمات خشک شویی دارد. کارکنان این هاستل در ایروان درست به کارشان رسیدگی کرده و به چند زبان مختلف صحبت می کنند: انگلیسی، روسی، آلمانی، فرانسوی، لهستانی. سرویس جی آرز هاوس هاستل در ایروان تخت و صبحانه است. هزینه هر شب اقامت در این هاستل در پایتخت ارمنستان از سه هزار درام شروع می شود.

هاستل ایروان در فاصله سه دقیقه ای (پیاده) از ایستگاه مترو ی میدان جمهوری ایروان قرار گرفته، تعداد زیادی رستوران و فروشگاه و بازار نزدیک هاستل ایروان هست. پرسنل انگلیسی زبان بیست و چهار ساعته به امور مهمان های هاستل رسیدگی می کنند. دوش آب گرم حمام های هاستل ایروان درست کار می کند. بخش پذیرش هاستل ایروان پکیج تور ایروان گردی هم برای مهمان های خود می بندد. مسافر امکان استفاده از اینترنت پرسرعت و کامپیوترهای دسکتاپ در سالن هتل را دارد. در صورت تمایل مهمان، آشپزخانه هاستل هر روز برای او از مواد غذایی تازه صبحانه آماده می کند. هاستل ایروان ساعت دقیق برای تحویل اتاق به مهمان تعیین نکرده و یک انبار کوچک برای نگهداری چمدان مسافر دارد.

هتل آپارتمان در خیابان واردانانتس فقط پانصد متر با میدان جمهوری ایروان فاصله دارد. همه واحدها وای – فای رایگان و سیستم تهویه مطبوع دارند. همه مهمان ها به یک آشپزخانه اشتراکی دسترسی داشته و امکان سفارش صبحانه با پرداخت سور شارژ وجود دارد. مهمان هتل آپارتمان به تعداد زیادی کافه و رستوران و بار حوالی خیابان واردانانتس دسترسی آسان دارد. اتاق های این هتل آپارتمان در ایروان راحت و تمیز هستند. بخش خانه داری هتل آپارتمان به مسافر دمپایی و سشوآر می دهد. فرودگاه بین المللی زوارتنوتس چهارده کیلومتر با خیابان واردانانتس در ایروان فاصله دارد. مهمان هتل آپارتمان می تواند با تاکسی (8 دقیقه) به ایستگاه راه آهن ایروان برود.

هتل آپارتمان آناهیت استپانیان در خیابان سایات نووآ مقابل میدان خانه اپرا، درست در طبقه های فوقانی یک گل فروشی بزرگ در ایروان قرار گرفته است. آناهیت استپانیان قدیمی ترین اقامتگاه گردشگری در ایروان با سرویس تخت و صبحانه است. پنجره های این هتل آپارتمان در ایروان به دریاچه سوان دید دارند. پرسنل هتل آپارتمان آناهیت استپانیان به زبان های انگلیسی و روسی و ایتالیایی و عربی صحبت می کنند. مهمان با پرداخت هفت یورو در ازای هر شب اقامت در این هتل آپارتمان به وای فای هم دسترسی رایگان خواهد داشت.

هاستل اپریکات کاچازنونی در دل شهر ایروان یک و نیم کیلومتر با میدان ریپابلیک ایروان فاصله دارد، میهمان های این هاستل در شهر ایروان به یک آشپزخانه اشتراکی، صبحانه و خوراک های محلی ارمنستان، وای فای، لانژ، شاتل سرویس دسترسی دارند. در اتاق های هاستل اپریکات برای هر مسافر حوله و ملحفه و لوازم بهداشتی هست. مسافر می تواند وسایل ارزشمند خودش را در گاوصندوق موجود در بخش پذیرش هاستل بگذارد. میهمان با پرداخت نه دلار علاوه بر اقامت در هاستل اپریکات کاچازنونی، می تواند برنامه تفریحی دیگری در شهر ایروان داشته باشد: خوردن غذا در رستوران های ایروان / تور ایروان گردی / بازدید از مکان های دیدنی خارج از شهر ایروان / تجربه زندگی کنار مردم محلی ایروان / بوم گردی در ارمنستان / خوردن غذاها و نوشیدنی های ارگانیک در پایتخت ارمنستان.

هاستل بالکن در منطقه آرابکیر ایروان، در ایستگاه مترو ی بارکاموتیون پیاده شده و در امتداد خیابان اچ هاکوپیان آن قدر پیاده بروید تا به یک تپه برسید. از تپه بالا رفته و به سمت راست بپیچید، به یک در آهنی کوچک می رسید. کرایه تاکسی از فرودگاه ایروان تا هاستل بالکن چهار هزار درام ارمنستان است. ساعت تخلیه اتاق در این هاستل در ایروان دوازده ظهر است. امکانات هاستل بالکن ایروان عبارتند از: اینترنت پرسرعت، سرو صبحانه (با پرداخت پانصد درام ارمنستان)، خدمات خشک شویی، ارائه اطلاعات گردشگری ایروان به میهمان هاستل، برنامه ایروان گردی، دسترسی به جدول زمان بندی حرکت اتوبوس های درون شهری و مترو ی ایروان، . . .

هاستل گرمی به تازگی در مرکز شهر ایروان ساخته شده، اقامت در این هاستل کوچک در ایروان برای گردشگر مقرون به صرفه است. آشپزخانه و حمام اشتراکی هاستل گرمی ایروان مثل دسته گل تمیز هستند. کارکنان هاستل گرمی دوستانه با مسافرها برخورد کرده و صرف چای یا قهوه برای مهمان هاستل رایگان است. هزینه هر شب اقامت در یک اتاق سینگل در هاستل گرمی: نه هزار درام ارمنستان.  

هزینه یک شب اقامت در یک اتاق اشتراکی در هاستل گرمی – شش هزار درام ارمنستان است. در صورت سرو یک وعده صبحانه مسافر باید پانصد AMD بیشتر پرداخت کند. در فاصله زمانی نوآمبر تا مه بخش پذیرش هاستل گرمی ایروان سر قیمت با مسافرها کنار می آید.

مسافرخانه گست هاوس در پلاک پنجاه و دو خیابان ماشتوتس ایروان خیلی جای دنج و راحتی است ولی معمولا اتاق خالی ندارد !

مالک هتل آپارتمان هقینه در میدان گارگینا ی ایروان یک خانم ارمنی باسلیقه است. او به زبان های ارمنی و روسی و فارسی صحبت می کند. مهمان با پرداخت پانزده دلار برای یک شب اقامت در هتل آپارتمان هقینه ایروان به حمام و اجاق گاز اشترکی هم دسترسی دارد.

هاستل گلاید یک اقامتگاه توریستی خصوصی در یک گوشه دنج در شهر ایروان است. مهمان هاستل گلاید پیاده تا ایستگاه مترو بارکاموتیون ایروان می رود. از پنجره اتاق مهمان در هاستل گلاید ایروان، کوه آرارات پیدا است.

هاستل کازابلانکا توریست هاوس در خیابان پاراکار ایروان حدودا ده کیلومتر با ناحیه کنترون فاصله دارد. مهمان با پرداخت شصت دلار آمریکا علاوه بر اقامت در یکی از اتاق های این هاستل در ایروان، از خدمات ایروان گردی، رفتن به منطقه ناگورنو قره باغ، سرو صبحانه و نهار و شام، بخش خانه داری هاستل، شاتل به / از مرکز شهر ایروان از نه صبح تا یازده شب، ترانسفر فرودگاهی در ایروان، خدمات خشک شویی، صرف چای یا قهوه هم استفاده می کند. کارکنان هاستل کازابلانکا توریست هاوس در ایروان به زبان های ارمنی، انگلیسی، عربی، فارسی، ترکی استانبولی صحبت می کنند. نرخ اقامت در این هاستل برای گروه های بالای هشت نفر پایین می آید.

هاستل تئاتر فقط پانصد متر با میدان اصلی شهر ایروان فاصله دارد. هاستل کوچک تئاتر در ایروان خیلی تمیز است و مهمان به وای فای دسترسی رایگان دارد. هزینه یک شب اقامت در هاستل تئاتر ایروان با صبحانه 4500 درم ارمنستان است.

هاستل و هتل پنت هاوس در خیابان کوریون نزدیک ایستگاه مترو یریتاسارداکان رو به کوه آرارات با سرو صبحانه محلی ارمنی

اتاق های هاستل رافائل در خیابان خانجیان ایروان شومینه هم دارند.

هاستل اینوی در خیابان پوشکین ایروان فقط چند دقیقه با خیابان ماشتوتس و خانه اپرای ایروان فاصله دارد. مهم اینکه همه پرسنل هاستل اینوی ایروان انگلیسی حرف می زنند. اینوی هاستل ایروان تازه بازسازی شده است.

هتل آپارتمان برسام در خیابان مهر مکرتچیان، لابی بار و بیزینس لانژ و تالار کنفرانس دارد. 

نرخ یک شب اقامت در اتاق یک تخته در هتل ارمنین رویال پالاس در حومه ایروان، هفتاد دلار است – با احتساب مالیات.  

هتل آرگ نزدیک میدان داوید ساسونی در جنوب شهر ایروان، شروع نرخ از پنجاه دلار برای هر شب 

سرویس هتل رویال پلازا در مرکز شهر ایروان تخت و صبحانه است.

هتل لاتار در حومه ایروان یک استخر گرد بزرگ دارد.

در راحتی تختخواب اتاقهای هتل پاریس حوالی میدان جمهوری، خیابان آمیریان ایروان شکی نیست. رستوران مون مارتر در پشت بام پاریس هتل است. این هتل چهار ستاره در ایروان تالار کنفرانس / بیزینس لانژ / باشگاه بدن سازی / وای – فای رایگان دارد.

هتل گلدن تولیپ اولین هتل در ایروان است (1926) این هتل قدیمی در ایروان همه امکانات یک هتل لوکس را دارد: استخر روباز، اتاق های شیک، رستوران بی نظیر، اتاق کنفرانس، بار

 

هتل های لوکس ایروان

هتل آرمنیا ماریوت

هتل گلدن پالاس در ایروان

هتل المپیا در یکی از بهترین ناحیه های ایروان واقع شده و مهمان هتل به کوه آراگاتس و دره هرازدان دید دارد.

هتل توفنکیان هیستوریک ایروان

ایروان از بسیاری از شهرهای اروپایی امن تر است. در ایروان خبری از آزار خیابانی نیست. اما در جاهای شلوغ و هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی در ایروان مراقب کیف قاپ ها باشید.

در ساعات اوج ترافیک در ایروان هنگام رد شدن از خیابان احتیاط کنید در غیر این صورت امکان دارد پلیس ایروان شما را جریمه کند.

معمولا بعد از صرف غذا در رستوران های ایروان، مبلغ درج شده در فاکتور از قیمت های موجود در منو بیشتر است البته افزودن هزینه خدمات و مالیات منطقی است ولی رستوران های ارمنستان جزئیات فاکتور را به زبان ارمنی آورده و مبلغ نهایی خیلی بیشتر از آب درمی آید مخصوصا با توریست های اروپایی و آمریکایی به این شکل برخورد می کنند.

در نایت کلاب های ایروان هم وضعیت به همین شکل است. در بدو ورود به باشگاه های شبانه ایروان برخورد گرمی با مشتری داشته و حسابی به او خوش می گذرد. در آخر حدود پنج هزار دارم ارمنستان به عنوان مبلغ ورودیه به فاکتور اضافه می شود. اگر اعتراض کنید، چهره واقعی خودشان را نشان می دهند. مردهای یونیفرم پوش وارد کلاب شده و خیلی خشن برخورد کرده و به هر ترتیبی پول را از گردشگر می گیرند. مخصوصا اسم کلاب پالازو دی لوسو در خیابان شمالی ایروان بد در رفته و در کل باشگاه های شبانه ایروان از سرویس دهی به توریست های خارجی پول درمی آورند.

آژانس توسعه گردشگری ارمنستان پلاک سه خیابان نالباندیان ایروان

سه شرکت ارائه دهنده خدمات جی اس ام در ارمنستان فعالیت دارند. به توصیه وب سایت قاره پیما مسافر ارمنستان باید یک سیم کارت اعتباری بخرد تا هزینه تماس در ارمنستان را به حداقل برساند. این شرکت ها سرویس اینترنت موبایل را هم پوشش می دهند. 

دو شرکت ویواسل و اورنج در همان فرودگاه اینترنشنال زوارتنوتس به مسافرهای ورودی ایروان سرویس می دهند. اگرنه در هر دکه ای در گوشه و کنار خیابان های ایروان امکان خرید سیم کارت این دو شرکت برای توریست وجود دارد. تلفن همراه بیشتر گردشگرهای خارجی با سیم کارت این دو شرکت در ارمنستان سازگار است.

ویواسل (ارمنی و روسی و انگلیسی) شرکت ارمنی پیشرو در ارائه خدمات سامانه جهانی ارتباطات سیار در کشور ارمنستان می باشد و زیر سایه غول روسی یعنی شرکت ام تی اس وارد بازار رقابتی در ایروان شده، بر اساس اعتبار درخواستی مشتری هزینه هر الو کارت ویواسل هزار و صد تا هفت هزار درام ارمنستان است. تماس با آمریکا و کانادا با استفاده از سیم کارت ویواسل حتی از تماس های درون شهری ایروان هم ارزان تر درمی آید. دفتر مرکزی ویواسل در میدان جمهوری ایروان با مسافرهای خارجی خوب کنار می آید. مناطق زیادی در حومه شهر ایروان تحت پوشش ویواسل هستند. دارنده سیم کارت ویواسل از طریق ویپ هزینه مکالمه با خارج از ارمنستان را به حداقل می رساند.

بیلاین (ارمنی و روسی) قبلا آرمنتل نام داشت اما نام برند روسی را برگزید. شرکت بیلاین به فردی که شهروند ارمنستان نباشد، سرویس نمی دهد البته روس ها و اوکراینی ها استثناء هستند. از 2019 توریست های اروپایی با ارائه پاسپورت در فرودگاه EVN قادر به خرید سیم کارت بیلاین هستند.

شرکت چند ملیتی فرانسوی اورنج (روسی و ارمنی) از اواسط 2009 وارد ارمنستان شده و آپشن های مختلفی مانند اتصال به اینترنت، بسته مکالمه رایگان شبانه، تماس ارزان با آمریکا و کانادا و روسیه به کاربر ارائه می دهد.

در ایروان همه و همه می خواهند از گردشگر خارجی پول اضافه بگیرند، از دست فروش گرفته تا مغازه دار و راننده تاکسی یا مارشروتکا. در پایتخت ارمنستان مخصوصا سر توریست های اروپایی که زبان روسی بلد نیستند، کلاه می رود.

وضعیت ترافیک در خیابان های ایروان (کشور ارمنستان) به بدی تفلیس (گرجستان) نیست چون راننده های ایروان بیشتر به حقوق عابرین پیاده توجه می کنند. عجیب تر اینکه در محل خط کشی عابر پیاده در خیابان های ایروان کلمه (توقف) نوشته شده نه در نقطه شروع حرکت خودروها بلکه از سمتی که مردم شروع به راه رفتن می کنند و فقط در ایروان این طوری است . . .

 

لیست سفارت ها در ایروان

سفارت هند در ایروان

سفارت آلمان در ایروان، خیابان چارنتس، پلاک بیست و نه

سفارت ایران در ایروان، پلاک یک، خیابان بوداقیان

سفارت کانادا در ایروان، خیابان آمیریان، پلاک یک

سفارت چین در ایروان، خیابان باقرامیان، پلاک دوازده

سفارت جمهوری چک در ایروان، خیابان نالباندیان، پلاک 1/48

سفارت فنلاند در ایروان، خیابان تامانیان، پلاک 6/14

سفارت فرانسه در ایروان، پلاک هشت، خیابان گریگور لوساووریچ

سفارت یونان در ایروان، خیابان دمیرچیان، پلاک شش

سفارت ایتالیا در ایروان، خیابان ویل ایتالیا، پلاک پنج

سفارت لهستان در ایروان، خیابان هانراپتوتیان

سفارت رومانی در ایروان، خیابان باربوس

سفارت روسیه در ایروان، خیابان گریگور لوساووریچ

سفارت اسلواکی در ایروان، خیابان سایات نووا، پلاک نوزده

سفارت بریتانیای کبیر در ایروان، خیابان باقرامیان، پلاک سی و چهار

سفارت ایالات متحده آمریکا در ایروان، خیابان امریکن، پلاک یک

 

اطلاعات مفید برای سفر به ارمنستان

به توصیه وب سایت قاره پیما از اول تا آخر سفر به ارمنستان در یک هتل ثابت در ایروان مانده و با گشت های یک روزه خود را راضی کنید.

از مقابل نمایشگاه مرسدس در شمال شرق داون تاون ایروان ساعت ده صبح سوار ون های گارنی و گوغت و گغارد شوید. کرایه ون برای این سفر زمینی چهل دقیقه ای 250 درام ارمنستان است. مسافر می تواند با تاکسی از معبد گارنی به گغارد برود – دو هزار درم ارمنستان. با پرداخت مبلغ اضافه تر امکان رفتن به خور ویراپ هم وجود دارد.

ویرانه های کلیسای جامع زوارتنوتس و اچمیادزین

اتوبوس های محلی از پشت ایستگاه راه آهن ایروان ساعت نه و یازده صبح به مقصد خور ویراپ حرکت می کنند – پانصد درم ارمنستان. درباره ساعت برگشت به شهر ایروان باید با راننده اتوبوس هماهنگ شوید. کرایه تاکسی از خور ویراپ تا داون تاون ایروان چهار هزار درام ارمنستان است. از پوکر ودی تا صومعه خور ویراپ یک ساعت پیاده روی داریم. مسافر در این مسیر، صومعه خور ویراپ و صومعه نوراوانک و دره نوراوانک و تاکستان آرنی را می بیند.

شهر باستانی دیلیجان، صومعه هاغارتسین، صومعه گوشاوانک

مسافر با گذر از مرز اول: صومعه های هاقپات و ساناهین و دژ آختالا و شهر کوچک دیلیجان و دریاچه سوان را دیده و از مسیر جاده مرزی دوم: گیومری (پایتخت فرهنگی ارمنستان) را می بیند.

دریاچه سوان، صومعه هایراوانک، گورستان نوراتوس، مجموعه سواناوانک

صومعه هووهاناوانک، صومعه ساغموساوانک، کاساغ کنیون، کلیسای آشتاراک

کنیون دبد، صومعه لوری، روستای هاقپات، روستای ساناهین، سورپ گریگوری، صومعه هورومایر، اودزون، صومعه کوبایر

در یک روز گرم تابستانی راهی پارک آبی ایروان شوید. پارک آبی دوازده هکتاری در شهر ایروان: دوازده سرسره آبی و هفت استخر روباز و سه استخر سرپوشیده و دو محوطه بازی برای بچه ها و استخر وی آی پی و استخر کودکان و چند رستوران.  

همه اعضاء خانواده راهی برای تفریح در پارک آبی ایروان پیدا می کنند، یعنی گروه های سنی مختلف.

به توصیه وب سایت قاره پیما، ایروان کارت بگیرید. با ایروان کارت به بیش از چهل موزه در ایروان و تعداد زیادی جاذبه گردشگری در ایروان دسترسی خواهید داشت. برای ورود به بیشتر از صد و پنجاه مکان در شهر ایروان ده تا چهل درصد تخفیف دارید و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در ایروان برای شما رایگان است.

به توصیه وب سایت قاره پیما مسافر در اتاق های هتل آکوآتک ایروان بماند، آبفشان ها و اسپا و باشگاه بدنسازی این هتل سه ستاره در ایروان برای مهمان هتل جالبند. خود هتل سه استخر دارد ولی به واتر پارک ایروان راه دارد.

به پیشنهاد وب سایت قاره پیما به قصد پیک نیک به پارک عشاق در ایروان / پارک تومانیان در ایروان / پارک بوئنوس آیرس در ایروان بروید. 

در زمستان یکی از استخرهای روباز پارک آبی ایروان به یک پیست اسکیت روی یخ پانصد متر مربعی تبدیل می شود.

کوند یکی از قدیمی ترین بخش های ایروان است که قدمت آن به سده هفدهم میلادی برمی گردد. خانه های واقع در کوند ایروان با دیوارهای گل چینه ای به ضخامت یک و نیم متر به سبک معماری عثمانی، ایرانی، اسلامی ساخته شده اند. عرض کوچه ها و خیابان های منطقه کوند در ایروان از نود تا صد و بیست سانتی متر متغیر است.

با قدم زدن در منطقه کوند در شهر ایروان از تماشای آثار معماری باستانی لذت ببرید.

خوراک های ارمنی نوعی غذای قفقازی اند، تازگی و کیفیت مواد تشکیل دهنده غذاهای سنتی ارمنی مهم تر از تنوع ادویه و طعم دهنده در آشپزی ارمنی است. 

نمی خواهم رک بگویم غذاهای ارمنی خوشمزه نیستند، به نظرم توریست باید بعضی از خوراک های محلی ارمنستان را مزه کند مثل: پلو و گوشت، کباب، گوموش.

در آشپزی ارمنی همیشه از گیاهان معطر تازه استفاده می شود مانند: جعفری، ترخون، گشنیز، پونه کوهی، ریحان، شوید. ادویه های ایرانی و ترکی هم مورد پسند ارمنی ها هستند.

برای تست کردن گوشت و ماهی کبابی به رستوران های اطراف رودخانه هرازدان در ایروان بروید. بعضی از این رستوران های سنتی ایروان با اجرای موسیقی ارمنی حال و هوای مشتری را عوض می کنند.

ایروان مقصد مناسبی برای دوستداران موسیقی است: اپرا، موسیقی فولک، راک، موسیقی رقص. مسافر به هر مکانی در ایروان برود، بساط رقص و موسیقی به راه است: رستوران های ایروان، پارک های ایروان، تالارهای کنسرت در ایروان، بارهای ایروان، باشگاه های شبانه در ایروان.

در بهار و تابستان کنسرت های زیادی در پارک عشاق ایروان و هزار پله ایروان برگزار می شوند. برای دیدن اپرا و سمفونی و باله در لحظات آخر باقی مانده تا شروع برنامه، بلیط خانه موسیقی مجلسی کومیتاس و تالار اپرای ایروان گیر می آید.

نایت کلاب های ایروان، میخانه های ایروان، جاز کافه های ایروان، بارهای کارائوکه ایروان همیشه پذیرای گردشگرهای خارجی هستند. با این کارها توریست با مردم محلی ایروان قاطی می شود. . .

پنج تیم از ایروان عضو لیگ فوتبال ارمنستان هستند: آرارات ایروان، اربونی ایروان، پیونیک ایروان، اورارتو ایروان، آلاشکرت ایروان و تعداد زیادی از تیم های فوتبال ایروان در لیگ های کوچک تر شرکت می کنند.

استادیوم هرازدان به باشگاه فوتبال آرارات ایروان تعلق دارد. بازی های تیم ملی فوتبال ارمنستان در ورزشگاه جمهوریت وازگن سارگسیان انجام می شوند. لحظه آخر هم بلیط مسابقه های فوتبال در ایروان گیر می آید.

ایروان در دامنهٔ کوه آرارات و بر کرانه رود هرازدان بنا شده و جمعیت آن در 1989 یک میلیون و دویست و یک هزار و پانصد و سی و نه نفر بود.   

شهر ایروان با دویست و بیست و سه کیلومتر مربع مساحت، نهصد و نود متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. 

ایروان مرکز بازرگانی فراورده‌ های کشاورزی است.

در 1582 کنترل ایروان به دست ترک ها افتاد، در 1604 ایرانی ها و نهایتا در 1827 روس ها.

بعد از فروپاشی شوروی، ایروان در 21 سپتامبر 1991 پایتخت جمهوری ارمنستان شد.

بعد از جنگ جهانی اول که هزاران بازمانده از نسل کشی ارمنی ها توسط امپراتوری عثمانی به این منطقه پناه آوردند، ایروان پایتخت نخسین جمهوری ارمنستان شد.   

ایروان در قرن بیستم که ارمنستان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بود خیلی پیشرفت کرد.

به دنبال رشد اقتصادی ارمنستان، ایروان از این رو به آن رو شد. بازسازی شهر ایروان از اوایل قرن بیستم شروع شد و امروز تعداد زیادی اوتلت و رستوران و فروشگاه و کافه خیابانی در شهر ایروان هست که در قیاس با دوره شوروی چند برابر شده اند.

مردم ارمنستان بر این باورند که شهر ایروان نام خود را از دژ اربونی گرفته که هفتصد و هشتاد و دو سال قبل از میلاد مسیح توسط آرگیشتی یکم، یکی از پادشاه های کشور باستانی اورارتو، در ایروان فعلی ساخته شد. از آنجایی که زبان اورارتویی و ارمنی با هم تلفیق شده اند، نام اربونی با گذر زمان به ایروان تبدیل شد.

عنوان پایتخت جهانی کتاب در 2012 به ایروان داده شد.

ایروان یکی از کهن ترین اسقف نشین های دنیا است – کلیساهای حواری ارمنی.

می گویند پایتخت ارمنستان نام خود را از یرواند، پادشاه چهارم دودمان اروندی، بنیان گذار شهر یروانداشات گرفته است.

 

هزینه سفر به ارمنستان

سفر به تمام نقاط دنیا با انجام هزینه های خاصی به همراه است که با سفر به ارمنستان شما ملزم به انجام هزینه هایی هستید که در ادامه این مطلب به برخی از این هزینه ها اشاره خواهیم کرد.
برای حمل و نقل شما می توانید از مترو و اتوبوسهای مخصوصی که به آنها مارشوتکا می گویند استفاده نمایید که هزینه آنها 100 درام ارمنستان می باشد.
برای استفاده از تاکسی ها ورودیه اولیه 600 درام ارمنستان می باشد که در ازای هر ساعت توفقف و همچنین توقف های دیگر نیز هزینه هایی به این مبلع اضافه می گردد و به ازای هر یک کیلومتر طی مسفات 100 درام ارمنستان نیز به مبلغ شما اضافه می گردد.
برای استفاده از هتل های کشور ارمنستان برای مثال برای یک هتل 3 ستاره مبلغی که به ازای هر شب می بایست پرداخت نمایید 5000 دارم الی 50000 درام ارمنستان می باشد.
برای استفاده از یک هتل 4 و 5 ستاره به ازای هر شب اقامت می بایست مبلغی حدود 2000 الی 100000 دارم ارمنستان پرداخت نمایید.
برای خورد و خوراک نیز هزینه ای که برای یک رستوران ارزان می پردازید برای یک وعده غذایی 2000 الی 3000 درام ارمنستان می باشد.
برای استفاده از یک رستوران معمولی مبلغی حدود 3000 الی 6000 درام ارمنستان می بایست هزینه نمایید و برای استفاده از یک رستوران گران برای یک وعده مبلغی حدود 5000 الی 20000 درام ارمنستان می بایست پرداخت نمایید.
برای استفاده از فست فود فروشی ها نیز حدودا برای هر وعده مبلغی حدود 2000 الی 4000 درام می بایست هزینه نمایید.

واحد پول ارمنستان – پول ارمسنتان چیست ؟

درام (در ارمنی դրամ) نام واحد پول کشور ارمنستان است. خود واژهٔ درام از «درم» پارسی میانه وارد زبان ارمنی شده. پارسی میانه خود، این واژه را از واژه یونانی دراخما وام گرفته بود. تلفظ‌های گوناگونی از آن واژه در خاورمیانه رواج گرفت مانند درم، درهم و درام.

امروز در زبان ارمنی واژه درم معنی پول هم می‌دهد.

هر 1000 درام معادل تقریبا 6000 ریال ایران است.سکه های ۱۰ و ۲۰ و ۵۰ و ۱۰۰ و ۲۰۰ و۵۰۰ درامی و اسکناسهای 1000 تا 100000 درامی در این کشور رایج است

واحد پول ارمنستان چیست ؟
فرمول تبدیل تومان و دلار به درام ارمنستان – قاره پیما

راه های سفر به ارمنستان ؟

کامل ترین راهنمای سفر به ارمنستان
سفر زمینی و هوایی ارمنستان – قاره پیما

راه های سفر به ارمنستان از ایران

در ابتدا توجه داشته باشید ایرانیان برای سفر به ارمستان نیاز به ویزا ندارند و تا 90 روز می توانند بدون ویزا در ارمنستان اقامت داشته باشند .

پرواز به ارمنستان

در حال حاضر تنها پرواز مستقیم به ارمنستان به وسیله هواپیمایی آرمنیا ایرویز انجام می شود برای خرید بلیط ارمنستان و مشاهده برنامه پروازهای می توانید وارد لینک زیر شود .

خرید بلیط هواپیما ارمنستان

سفر زمینی به ارمنستان

ایرانیان می توانند به وسیله اتوبوس و یا ماشین شخصی به ارمنستان سفر داشته باشند

توجه داشته باشید روزانه چندیدن اتوبوس از ترمینال های آزادی و بیهقی تهران به سمت ایروان ارمنستان حرکت دارند

خرید بلیط اتوبوس ارمنستان

همچنین برای سفر با ماشین شخصی ایرانیان می توانند پس از اخذ گواهی نامه بین المللی و کاپتاژ ماشین از مرز نوردوز ارمستان وارد این کشور شوند .

چگونه به ارمنستان سفر کنیم
رزرو هتل و اجاره آپارتمان های ارمنستان – قاره پیما

اقامت در ارمنستان

در حال حاضر امکان اقامت در هتل و اجاره آپارتمان و سوئیت در ارمنستان وجود دارد .

رزرو آنلاین هتل در ارمنستان

توجه داشته باشید به طور معمول برای افراد مجرد امکان اجازه آپارتمان و سوئیت در ارمنستان وجود ندارد و آپارتمان و سوئیت های ارمنستان تنها به خانواده ها اجاره داده می شود . و افراد مجرد می بایستی از هتل ها استفاده نمایند .

قبل از سفر به ارمنستان دانستن این اطلاعات واجب است :

زبان رسمی: ارمنی (البته زبان های روسی و انگلیسی هم در این کشور رواج دارد)
واحد پول: درام (AMD)
کد تلفن کشور ارمنستان: ۳۷۴+
کد تلفن شهر ایروان: ۱۰
نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت – ۵۰ هرتز
شماره‌های اضطراری: پلیس: ۱۰۲

 

آمبولانس: ۱۰۳

آتش نشانی: ۱۰۱

اختلاف ساعت با تهران: حدود نیم ساعت ارمنستان از ایران جلوتر است.
فرودگاه: فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

رستوران هایی که در سفر به ارمنستان حتما می بایستی به آنها سر بزنید !!

رستوران پروانه ارمنستان Parvana Resturant ( موزیک و رقص در رستوران پروانه )

موزیک در رستوران های ارمنستان
رستوران پروانه ایروان – قاره پیما

رستورانی در ارمنستان که حتما” پیشنهاد می شود در سفر خود به این کشور یک شب به آنجا سر بزنید.

محیط این رستوران خانوادگی بوده و کباب هایی که در آنجا پخته شده و سرو می گردد بسیار لذیذ می باشند.

همچنین می توانید علاوه بر غذا در این رستوران از انواع نوشیدنی ها، میان وعده های، دسرها و انواع میوه ها نیز سفارش داده و از آنها لذت ببرید.

این رستوران در 3 طبقه ساخته شده است و در بدو ورود فضای بازی برای تفریح، رقص و شادی به همراه موسیقی زنده برای مشتریان وجود دارد.

همچنین برای انجام برخی مراسم های خود نیز این رستوان محیطی بسیار عالی برای شادی ها و جشن های شما خواهد بود و همچنین قابل ذکر است که رستوران پاروانا در خیابان ایساهاکیان واقع شده است.

رستوران پاندوک ایروان Pandok Yerevan

رستوران با موزیک زنده در ارمنستان
رستوران پاندوک ارمنستان – قاره پیما

مکان دنج، راحت و ساکت برای پذیرایی حدود 30 مهمان در سالن اصلی این رستوران، همچنین دارای اتاق های کوچک 4 الی 8 نفره نیز می  باشد که به صورت و سبک های سنتی ارمنی طراحی شده اند و در اطراف آن عکس ها از مناظر چشم نواز و تاریخی ارمنستان نیز دیده می شود.

در این رستوران می توانید از انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه استفاده کرده و از آنها لذت ببرید.

مشاهده لیست کامل رستوران و کافه های ایروان ارمنستان

مکان های دیدنی و توریستی ارمنستان

معبد گارنی Garni Temple

قیمت مکان های دیدنی ارمنستان
معبد گارنی ارمنستان – قاره پیما

این معبد تاریخی و اثر باستانی در 28 کیلومتری جنوب شرقی ایروان ساخته شده است و همچنین در نزدیکی استان کوتایک نیز می باشد.

این مکان بسیار زیبا به علت دارا بودن آب و هوای دلچسب و معتدل در طی قرون مختلف مکانی بوده برای استراحت و شکار پادشهان مختلف.

این بنا ساختمانی با ستون های عظیم و مهراب هایی است که برای پرستش خدایان ساخته شده بوده است.

محوطه داخلی آن که محل عبادت بوده است، حدود 7 متر ارتفاع، 8 متر طول و 5متر عرض دارد و با ورود خود به این مکان معماری چشم نوازی را مشاهده خواهید کرد که همین دلیل به یکی از عواملی تبدیل گردیده که باعت می شود گردشگران بسیاری در سفر خود به کشور ارمنستان از این بنا بازدید نمایند.

تصویر نمای بیرونی این معبد با شکوه و عظیم، به عنوان یکی از سمبل های تاریخی کشور ارمنستان، سالها برروی اسکناس های 5000 درامی این کشور نقش بسته بود.

این معبد بسیار زیبا دارای پله های بسیار بزرگ و ستون های یونانی پر عظمتی است که سر ستون آنها با حاشیه های بسیار زینتی آراسته شده است.

در کنار معبد هم، ویرانه های یک حمام که عامه مردم حق استفاده از آن را نداشتند و مربوط به دوره روم باستان است و یک کلیسا مربوط به قرن هفتم وجود دارد.

معبد گارنی با شهر ایروان حدود 30 کیلومتر فاصله دارد.

برای رفتن به این معبد زیبا و تاریخی می توانید در انواع تور ها ثبت نام کرده و یا بوسیله اتوبوس و مینی بوس های مخصوصی به آنجا رفته و در ایستگاه گارنی پیاده شوید.

شهر جرموک ارمنستان Jermuk City

مراکز آب درمانی ارمنستان
شهر جرموک ارمنستان – قاره پیما

یکی از شهرهای زیبای کشور ارمنستان با طبیعتی چشم نواز بوده که به علت دارا بودن چشمه های آب گازدار آن بسیار پرطرفدار در میان مردم ارمنستان و گردشگران می باشد.

این محبوبیت باعث گردیده هر ساله در فصل تابستان گردشگران بسیاری به این شهر زیبا سفر کرده و از طبیعت آن استفاده نمایند.

همچنین این نکته نیز قابل ذکر است این شهر و محبوبیت بالای آن نیز بستگی که دارای بودن خواص درمانی چشمه های آب گازدار آن نیز می باشد.

جرموک یکی از دیدنی های ارمنستان می باشد که حتما باید از آن دیدن نمائید .

مکان های تاریخی ارمنستان

پاساژ های ارزان قیمت ایروان 

مرکز خرید دالما ایروان

مراکز خرید ایروان
پاساژ دالما ایروان – قاره پیما

مرکز خریدی وسیع و ساخته شده در دو طبقه که واقع شده در ایروان بوده  و دارای گالری ها و مغازه های بسیار شیک و زیبایی می باشد.

این مرکز خرید برای کودکان نیز مرکز تفریحی و سرگرمی نیز دارد.

در این مرکز خرید علاوه بر مغازه های ساخته شده همچنین می توانید از فود کورت، سینما و سالن بولینگ  آن نیز استفاده نمایید.

ساعات کاری این مجمعه از 10:00 صبح تا 22:00 شب می باشد.

بازار گوم شوکا Gum Market

بازارهای خرید خوراکی ایروان ارمنستان
گوم مارکت ایروان – قاره پیما

یکی از محبوب ترین بازار های محلی ساخته شده در ارمنستان می باشد که بیشتر مواقع مملو از جمعیت و خریداران مختلف می باشد.

بیستر محصولات مورد فروش در این بازار  کالاهای اصیل و مختص کشور ارمنستان می باشند.

در این بازار شما بیشتر می توانید کشاورزان محلی و فروشندگان صنایع‌دستی  را ببینید که محصولات و صنایع خود را برای فروش عرضه می نمایند.

شما خریداران محترم می توانید از انواع گوشت، سبزیجات، ظرف، میوه‌های خشک، ادویه و میوه‌های تازه، انواع شیرینی‌های خوشمزه، آجیل و … را در این بازار پیدا کرده و بر اساس نیاز خود از آنها خرید نمایید.

ساعات کاری این مجموعه از از 11:00 صبح تا 17:00 بعد از ظهر می باشد

مراکز خرید ارزان در ایروان ارمنستان

از ارمنستان چی بخریم ؟

شکلات ارمنستان

بهترین شکلات ارمنستان برای سوغاتی
گرند کندی ارمنستان – قاره پیما

یکی از بهترین سوغات هایی که می توانید از ارمنستان خریداری نمایید شکلات می باشد.

در طی سال های اخیر ارمنستان بواسطه کمپانی های معتبر اقدام به تولید شکلات های مختلف و خاص با انواع مزه ها کرده است که نظر مردم و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.

میوه خشک ارمنستان

میوه خشک ارمنستان برای سوغاتی
میوه های خشک ارمنستان – قاره پیما

ارمنستان به خاطر میوه هایی مانند هلو، آلو و زرد آلوهای با کیفیتش بسیار معروف می باشد.

سنت خشک کردن میوه در ارمنستان مرسوم و رایج می باشد.

در این کشور این میوه های پرطرفدار بصورت خشک شده نیز به فروش می رسند که همگی آنها بسیار خوشمزه و تازه می باشند و یکی از بهترین و خوشمزه ترین سوغات ها نیز محسوب می شوند.

این میوه ها برای مصرف در میاند وعده و آشپزی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت سوغات و هدیه در ارمنستان

خوشمزه ترین غذا های ارمنستان

باستورما Basturma

سوسیس و کالباس های ارمنستان
باستورما – قاره پیما

نوعی گوشت شبیه ژامبون بوده و در آن تکه های گوشت دودی شده با ادیه های مخصوص مخلوط می شوند.

مغازه های بسیاری برای سرو صبحانه خود از باستورما استفاده می نمایند و همین امر یه خوشمزه بودن وعده های صبحانه می افزاید.

همچنین مردم عادی نیز می توانند برای صرف صبحانه خود و یا هر وعده غذایی دیگری از این نوع گوشت خوشمزه و لذیذ استفاده نمایند.

کباب خوک

بهترین کباب خوک ارمنستان
کباب خوب ارمنستان – قاره پیما

این کباب از گوشت خوک خوابانده شده در موادی نظیر: پیاز، ادویه، لیمو ترش و …تهیه می شود که به لذیذ بودن آن می افزاید.

البته این گوشت را معمولا از یک شب قبل در مواد مخصوص می خوابانند. این کباب یکی از یهترین غذاهای ارمنستان می باشد .

غذاهای خیابانی ارمنستان

 

سوالات متداول درباره سفر به ارمنستان :

هزینه سفر به ارمستان چقدر است ؟

هزینه دقیق سفر به ارمنستان بستگی به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر – نرخ دلار و درام ارمنستان – نوع سفر زیمینی یا هوایی – کیفیت هتل و … دارد بنابرین امکان بیان قیمت دقیق وجود ندارد .
البته قیمت تقریبی بلیط – هتل – غذا – حمل و نقل – ورودی مکان های تاریخی و … در قاره پیما برای شما آورده شده است لطفا برای آگاهی وارد سایت شوید .

از چه راه هایی می شود به ارمنستان رفت ؟

در حال حاضر امکان سفر هوایی با پروازهای مستقیم و همچنین امکان سفر با اتوبوس و یا ماشین شخصی به ارمنستان از ایران وجود دارد .

فرمول تبدیل درام به تومان و تومان به درام ؟

برای تبدیل دلار به دارم و یا توان به درام و بلعکس می توانید وارد سایت شده و از محاسبگر سایت استفاده کنید .
محاسبگر آنلاین دارم به تومان و دلار

آیا برای سفر به ارمنستان به ویزا نیاز است ؟

خیر ایرانیان می توانند بدون دریافت ویزا تا 90 روز در ارمنستان اقامت داشته باشند .

قیمت بلیط هواپیما ارمنستان ؟

قیمت بلیط پروازهای ارمنستان بستگی به تاریخ سفر و نوع بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت دارد .
برای آگاهی از نرخ دقیق بلیط هواپیما به ارمنستان وارد سایت شوید .
توجه داشته باشید در حال حاضر تنها از تهران پرواز مستقیم به ارمنستان انجام می شود .

قیمت بلیط اتوبوس ارمنستان ؟

قیمت بلیط اتوبوس ارمنستان نیز در تاریخ ها و با شرکت های مختلف متفاوت است برای آگاهی از قیمت دقیق بلیط اتوبوس تهران ایروان وارد سایت قاره پیما شوید .

قیمت رزرو هتل و اجاره سوئیت و آپارتمان در ارمنستان ؟

برای آگاهی از قیمت هتل و آپارتمان و … وارد قسمت رزرو اینترنتی هتل های ارمنستان سایت شوید .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اگر سوالی در مورد سفر به ارمنستان دارید می توانید در این قست با قاره پیما در تماس باشید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا