دهلی نو

موزه عروسک های شانکار دهلی

اطلاعات و راهنمای کامل درباره موزه عروسک های شانکار دهلی

موزه عروسک های شانکار Shankar’s International Dolls Museum

درباره موزه بین المللی عروسک های شانکار

این موزه بین المللی مجموعه ای عروسک ها را شامل می شود که در شهر دهلی کشور هند واقع شده است.
این مجموعه را یک کاریکاتوریست با نام شانکار پیلای راه اندازی نمود.
این موزه بین المللی در ساختمان اعتماد کتاب کودک در بهادر شاه ظفرمرگ واقع شده است که از طریق ورودی جداگانه، پلکانی پیچ در پیچ، به سرسرای منتهی می شود.
این نکته نیز قابل ذکر است که مساحت این موزه حدود 480 متر مربع می باشد.
مجموعه اصلی شامل هدایایی از نخست وزیر جواهر لعل نهرو و بسیاری از نخست وزیران بعدی از جمله ایندیرا گاندی و راجیو گاندی است.
همچنین چندین سفارت و نمایندگی های دیپلماتیک در دهلی عروسک هایی را به موزه هدیه دادند که به خاص بودن قسمت های آن افزوده است.
موزه عروسک ها یکی از مشهورترین موزه های دهلی نو است که مجموعه عظیمی از عروسک ها از سراسر جهان را در خود جای داده است.
این موزه را در سال 1965 با هزاران عروسک تأسیس گردید و از آن تاریخ به بعد به ارائه خدمات به تمامی بازدید کنندگان و علاقه مندان پرداخته است.
رئیس جمهور سابق هند، دکتر اس. راداکریشنان، موزه عروسک ها را افتتاح کرد و در زمان افتتاح تعداد عروسک ها تنها 500 عدد بوده است.
در بین سال های 1965 تا 1987 میلادی، تعداد عروسک ها به 5000 عدد افزایش یافته است که اکثریت قریب به اتفاق به عنوان هدیه به موزه ارائه شده اند.
در داخل، موزه به دو نیمه مساوی تقسیم شده است. این دو بخش دارای بیش از 160 جعبه شیشه ای به طول 300 متر هستند که بر روی دیوارها نصب شده اند.
یک بخش دارای نمایشگاه هایی از اروپا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزلند، ثروت مشترک کشورهای مستقل و بخش دیگر از کشورهای آسیایی، خاورمیانه، آفریقا و هند است.
مجموعه اصلی موزه عروسک ها از 150 نوع عروسک هندی تشکیل شده است که در کارگاه اختصاصی موزه که در داخل موزه قرار دارد ساخته شده است.
صنعتگران عروسک ها را با نهایت کمال خلق می کنند تا سمفونی از ویژگی های فیزیکی، لباس ها و زیور آلات ایجاد کنند.
این نکته نیز قابل ذکر است که هر عروسک پس از تحقیقات دقیق در مورد ویژگی های فیزیکی، لباس و جواهرات شخصیت های فردی ساخته می شود.
این موزه همچنین دارای یک قسمت خاص برای ترمیم و به حالت کلینیک عروسک های را دارا می باشد که مجموعه های آسیب دیده را ترمیم و درست می کند.
دسترسی به این موزه بسیار آسان می باشد و قابل ذکر است ساعات کاری آن به غیر از ایام تعطیل و دوشنبه ها از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر می باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا