دهلی نو

راجون کی بائولی دهلی

راهنما و اطلاعات کامل درباره راجون کی بائولی دهلی

راجون کی بائولی Rajon Ki Baoli

درباره راجون کی بائولی

راجون کی بائولی همچنین به عنوان راجون کی باین نامیده می شود یک چاه پلکانی معروف در پارک باستان شناسی مهرائولی دهلی، کشور هند می باشد که دارای طرفداران بسیاری در میان مردم بومی دهلی، توریست ها و گردشگران می باشد.
برای ساخت این بنا و مجموعه دولت خان در سال 1506 پس از میلاد، یکی از مدیران سلسله لودی از سلطنت دهلی دستورات مربوطه را صادر نمود.
محوطه راجون کی بائولی شامل یک مسجد و یک مقبره نیز می باشد که به یکی از دلایل پربازدید بودن آن این دو قسمت تبدیل گردیده اند.
نام راجون کی بائولی از «راجبیر» یا «میستریس» گرفته شده است – اصطلاحی که برای سنگ ‌تراش استفاده می‌ شود.
نام مجموعه را در اوایل قرن بیستم به دلیل سنگ تراشی هایی که در این بنا مورد استفاده قرار گرفته اند نامگذاری کرده و مانده است.
از شمال، پله ها به سمت آب پر شده در چاه پله منتهی می شوند و از سمت شرق و غرب پلکان با دیوارهای بلند محصور شده است.
دیوارها دارای یک ضلع باریک برای راه رفتن و دوازده ستون در دو طرف است که طاقچه های قوسی شکلی را در بر گرفته است می باشند.
این بنا اولین برداشت خود را از دوره قرون وسطی به نمایش می گذارد. حیاطی احاطه شده توسط ایوانی با ستون های بسیار زیبا و طاق نماهای ایوان به سبک معمولی شمال هند در آن زمان ساخته شده است.
یک چاه پله در مرکز سازه وجود دارد که پله های منتهی به چاه پله به گونه ای ساخته شده اند که وقتی نزدیک چاه پله می رسد سردتر می شود.
راجون کی بائولی در پارک باستان شناسی مهرائولی، جمالی کمالی در منطقه مهرائولی دهلی جنوبی واقع شده است که در نزدیکی مقبره ادهم خان و گانداک کی بائولی نیز قرار دارد و دسترسی به آن نیز بوسیله وسایل نقلیه شخصی و همچنین تاکسی به راحتی امکان پذیر می باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا