وان

راهنمای سفر به وان

نگاهی به وان

A glance to Van

وان شهری در ترکیه است.

شهر وان نزدیک کرانه شرقی دریاچه وان واقع شده، این دریاچه آب شور 1640 بالاتر از سطح دریا است. دریاچه وان از شمال غرب به کوه سبحان و از جنوب به کوه های اختیار شهاب می رسد.

آب و هوای شهر وان در ترکیه قاره ای است.

وان مرکز پادشاهی آرارات بوده و بعدا به ترتیب دست بیزانسی ها، سلجوقیان، خاندان عثمانی افتاد. شهر باستانی وان نزدیک ساحل دریاچه وان و در مسیر جاده ابریشم در گذر جنگ های مختلف ویران شد. زمین لرزه 2011 هم شهر جدید وان را خراب کرد.

شهرت جهانی شهر وان به دلیل وجود گربه ‌های سفید پشمالو با یک چشم آبی و یک چشم زرد است: گربه وان.

روستای قدیمی شهباغ در حومه شمالی وان منطقه ‌ای با باغ‌ های فراوان است.

برای دیدن ساعات و برنامه حرکت اتوبوس های برون شهری به وب سایت کامل کوچ مراجعه کنید. پایانه مسافربری وان در سه کیلومتری شمال غرب شهر واقع شده است. اتوبوس هر روز از وان به آنکارا (نوزده ساعت) و استانبول (بیست و پنج ساعت) می رود. شاتل رایگان مدام از دفاتر فروش بلیط اتوبوس در مرکز شهر وان به ترمینال مسافربری وان می رود.

مینی بوس های دولموش از کرانه جنوبی دریاچه وان مدام از مرکز شهر وان به تاتوان می روند – صد کیلومتر. هیچ سرویس مستقیمی از شهر وان به ساحل شمالی دریاچه وان وجود ندارد به غیر از مسیری که به دغوبایزید ختم می شود – صد و هشتاد و پنج کیلومتر.

مرز ایران با ترکیه در صد کیلومتری کاپی کوی / رازی برای عبور وسایل نقلیه سبک باز است ولی از 2016 به بعد هیچ مینی بوس یا اتوبوسی از این مرز رد نمی شود. در واقع با تعلیق برنامه حرکت قطار ترکیه ایران، مردم امکان سفر به وان از ایران با وسایل نقلیه عمومی را از دست دادند. یعنی مسافر می تواند با تاکسی از خوی به وان برود ولی پیشنهاد وب سایت قاره پیما، سفر به ایران از طریق مرز بازرگان است.

هفته ای دو بار قطار مستقیم از آنکارا به تاتوان می آید (وانگولو اکسپرس) – شهری کوچک در ساحل غربی دریاچه وان. سفر زمینی با قطار از آنکارا به تاتوان تقریبا بیست و شش ساعت طول می کشد. در واگن های این قطار فقط امکان خوابیدن هست و خبری از کیترینگ نیست. این قطار در مسیر خود در شهرهای کایسری، سیواس، ملطیه، الازیغ توقف دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت راه آهن ترکیه رجوع کنید tcdd.gov.tr ولی به برنامه حرکت قطارها و سیستم رزرو اینترنتی بلیط قطارهای ترکیه در روزهای مختلف هفته دقت کنید. تا اوایل 2018 حتی مسیر ریلی آنکارا هم به دلیل تعمیرات مدتی تعطیل بود و مسافرها با اتوبوس به ایرماک می رفتند.

وانگولو اکسپرس معمولا وسط روز به تاتوان می رسد و مسافر تا عصر در هتلهای شهر وان مستقر خواهد شد. قطار ساعت هفت صبح به سمت آنکارا می رود پس گردشگر باید شب را در تاتوان بگذراند. هتل های تاتوان و تسهیلات گردشگری تاتوان از پس سرویس دادن به این مسافرها برمی آیند.

تا جولای 2015 هر هفته یک قطار بین المللی از مبدأ آنکارا (ترانس – آسیا اکسپرس) در مسیر تاتوان به ایران، مسافرها را با فرابر از دریاچه وان جا به جا می کرد و در ادامه قطار شب رو به تبریز و تهران می رفت.

مثل اینکه قطار وان – تبریز هفته ای دو بار مسافر می گیرد.

تا 2023 قطار سریع السیر از مبدأ آنکارا راه می افتد. در آخر، ریل دور دریاچه وان دو شهر تاتوان و وان را به هم متصل خواهد کرد و همین باعث ارتباط همیشگی ترکیه با اروپا و شبه قاره هند می شود اما این پروژه هنوز در حد صحبت است و اقدامات جدی صورت نگرفته اند.

فرودگاه فرید ملن در جاده وان – تاتوان، کمی با فاصله از مرکز شهر وان قرار گرفته است. از فرودگاه وان با کد یاتاVAN  پروازهای منظم به فرودگاه بین المللی آتاترک استانبول / فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول، آنکارا، آدانا، ازمیر، آنتالیا انجام می شود.

مسافر درست مقابل ترمینال پروازهای ورودی وان تنها با پرداخت بیست لیره ترک با تاکسی به داون تاون وان می رود. ون های فرودگاه وان هر دو ساعت یک بار به مرکز شهر می روند یا اینکه مسافر بعد از 300 متر پیاده روی کنار جاده سوار مینی بوس های دولموش شود – فقط یک لیره ترک. ترانسفر از فرودگاه فرید ملن تا بافت قدیم شهر وان یک ربع زمان می برد.

در صورت داشتن پرواز خروجی وان باید از محوطه نزدیک هتل آختامار وان یا خیابان کاظم قره بکر وان سوار دولموش های فرودگاه شوید.

روزی سه بار فرابر بین تاتوان و وان رفت و آمد دارد. گذر از دریاچه وان چهار ساعت زمان می برد.

جاذبه های گردشگری در شهر وان

ناحیه ادرمیت در شهر وان

قلعه وان در ارتفاع صد متری کرانه دریاچه وان واقع شده، کرایه دولموش از مرکز شهر وان تا دژ وان برای هر مسافر 2.25 لیره ترک است. امیدوارم هوس پیاده روی از بافت قدیم شهر وان تا قلعه وان به سرتان نزند که در زمستان طی کردن چهار و نیم کیلومتر راه با پای پیاده راحت نیست. در همان ورودی قلعه وان مبلغ ورودیه پنج لیره ترک را بدهید. سنگ نوشته ای از خشایارشای بزرگ چند متر بالاتر از زمین نزدیک دژ وان وجود دارد که در شرایط خوبی باقی مانده است.

کلیسای صلیب مقدس روی جزیره آختامار در جنوب دریاچه وان ساخته شده، قدمت این کلیسای ارمنی در وان به 921 می رسد ولی همین چند سال پبش بازسازی شده است. مسافر از شمال خیابان جمهوریت سوار مینی بوس های دولموش آک دامار می شود – کرایه ده لیره ترک. کرایه یک قایق دربست از اسکله تا جزیره آختامار صد و پنجاه لیره ترک است. ظرفیت قایق مسیر وان تا آکدامار شانزده نفر است. یک ساعت برای جزیره آختامار گردی کافی است. مبلغ ورودیه کلیسای آختامار برای هر توریست ده لیره ترک است. آخرین قایق ساعت شش عصر از جزیره آختامار خارج شده و آخرین دولموش ساعت هفت شب از اسکله به سمت مرکز شهر وان حرکت می کند.

شهر باستانی توشپا در چند کیلومتری غرب وان ترکیه واقع شده است.

مسافر ها در اسکله وان سوار کشتی و فرابر می شوند. ناحیه اسکله وان فضای پیک نیک دارد. از دریاچه وان ماهی گرفته و همان جا کباب کنید. اسکله وان محل مناسبی برای تماشای غروب آفتاب در ساحل دریاچه وان است. کرایه دولموش از خیابان جمهوریت وان تا اسکله برای هر نفر دو لیره ترک است.

مسافر می تواند با دولموش از 200 متری جنوب هتل بویوک اسر وان به قلعه های هوشاپ و هایک برود (چهل و پنج دقیقه) قلعه هوشاپ وضعیت خوبی دارد ولی قلعه هایک در گذر زمان کمی تخریب شده است.

گردشگر می تواند در دریاچه وان شنا کند. آب دریاچه وان تمیز ولی شور است. در سواحل وان خانم ها و آقایان نمی توانند با هم تفریح کنند.

صبحانه محلی وان (کاهوالتی) در کشور ترکیه معروف است: نان تازه اجاقی، پنیر محلی، عسل، ارده، زیتون، گوجه فرنگی، خیار، سرشیر، مینمین، چای – فقط ده لیره ترک. فقط راننده کامیون ها در رستوران های کنار جاده های منتهی به شهر وان صبحانه می خورند.

خرید در شهر وان

اورارتو هالی (فرش و گلیم دست باف) و وان ادرمیت یولو (در نه کیلومتری فرودگاه وان)

مردم محلی وان به زبان کردی حرف می زنند اما زبان ملی آنها ترکی استانبولی است. جوان های وان دست و پا شکسته انگلیسی بلد هستند، نه بیشتر.

تعداد زیادی بار و میکده در مرکز شهر وان هست ولی به توصیه وب سایت قاره پیما مسافر خانم تنها قاطی تفریحات شبانه در وان نشود.

همیشه صدای اپرا و موسیقی غربی از کافه نایس در خیابان مرعش شهر وان شنیده می شود. کارگرهای وان از هم نشینی با گردشگرهای خارجی در این بار کوچک در وان لذت می برند. در فصل زمستان کافه نایس وان شراب معطر سرو می کند.

لوپ بار در طبقه دوم ساختمانی واقع در خیابان جمهوریت شهر وان. آخر هفته بساط موسیقی زنده در بار لوپ وان برقرار است. خرید حداقل یک شیشه نوشیدنی الکلی برای ورود به این بار در وان الزامی است.

بار نورث شیلد در طبقه اول هتل تامارا در قیاس با دیگر بارهای وان کلاس بالاتر است و فضای خوبی برای تماشای مسابقات ورزشی برای مشتری ها فراهم کرده است.

کافه باغ اسکیچی در دل شهر وان پاتوق دانشجوها و گردشگرها و جوان ها است. ورودی این کافه در شهر وان از خیابان جاهت آکیوز است. نام اسکیچی روی یک تابلوی چوبی کوچک سردر کافه نوشته شده، از پله های کافه که بالا بروید به دو تراس پر از گل و گیاه می رسید. کافه اسکیچی وان چای و قهوه و نوشیدنی غیر الکلی سرو می کند، نه غذا. ولی مشتری می تواند غذای خودش را در فضای این کافه وان بخورد. تخته نرد بازی کردن در این کافه در وان تجربه ای جالب برای گردشگر خارجی خواهد بود. جمعه و شنبه به ترتیب به عنوان شب فیلم و شب موسیقی زنده در کافه اسکیچی وان تعریف شده اند. ساعت کار کافه از هشت صبح تا نیمه شب است.

تعداد زیادی هتل در منطقه شمالی بازار وان هست.

هتل چهار ستاره شاهماران مریت نزدیک دریاچه وان در ترکیه

هتل یاقوت در شهر وان

سر و صدای خیابان، آرامش مهمان هتل امره را می گیرد ولی به همه جای شهر وان دسترسی آسان دارد. بعد از زمین لرزه 2011 وان، هتل امره یکی ارزان ترین اقامتگاه های گردشگری ترکیه به حساب می آید.

پرسنل هتل بویوک اسر پشت اداره گردشگری در خیابان جمهوریت وان به زبان انگلیسی صحبت می کنند. رزرو اتاق یک تخته در هتل بویوک اسر وان و رزرو اتاق دو تخته در بویوک اسر هتل وان به ترتیب هشتاد و صد لیره ترک هزینه برمی دارد.

هتل ایپک در خیابان جمهوریت نزدیک مسجد بزرگ وان

هتل اصلان وان

سرویس هتل بهار در خیابان اردو نزدیک مسجد بزرگ یشیل وان تخت و صبحانه است – شصت لیره ترک.

هتل شهریوان با نرخ چهل لیره ترک برای یک شب اقامت در اتاق سینگل برای مهمان صبحانه سرو نمی کند.

امکان تردد به مرز رازی (ایران و ترکیه) در صد کیلومتری شرق کاپی کوی از شهر وان با وسایل نقلیه عمومی وجود دارد.

کوه آرارات افسانه ای (بلندترین کوه در ترکیه) و سرای نیمه مخروبه اسحاق پاشا در دغوبایزید صد کیلومتری وان واقع شده اند. در صورت امکان آبشارهای مرادیه در بزرگراه دغوبایزید – وان را ببینید. دغوبایزید در راه وان به ایران است. از ژوئن 2017 به بعد مسافر باید از مسیر دورتر و با گذر از آگری خود را به ایران برساند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا