ازمیر

راهنمای سفر به ازمیر

نگاهی به ازمیر

A glance to Izmir

ازمیر با جمعیت چهار میلیون نفر سومین شهر بزرگ در ترکیه است. بعد از استانبول، ازمیر دومین بندر بزرگ در ترکیه و یکی از بهترین پایانه های حمل و نقل است. جالب اینکه نیمی از افراد ساکن در ازمیر زیر سی سال هستند و به همین دلیل ازمیر شهری پر از امید و آرزو است. ده ها هزار دانشجو، دانشگاهی، دانشمند، هنرمند، بازرگان موفق در شهر ازمیر زندگی می کنند. ازمیر یک شهر در حال توسعه در محدوده دریای اژه در ترکیه است.

ازمیر همان شهر سمورنا است که امروز به شکل مدرن و پیشرفته به عنوان یک مرکز تجاری حول یک خلیج بزرگ و محصور در کوه ها قرار گرفته، به دلیل ساخت بلوارهای عریض و ساختمان های بلند و مرکز خریدهای مدرن در کنار سقف های شیروانی سرخ رنگ و بازارهای محلی و اماکن مذهبی قدیمی (ازمیر) بیشتر شبیه شهرهای اروپا شده است.

ازمیر موقعیت اقتصادی و اجتماعی اش را از آب و هوا و لوکیشن خود گرفته، مردم با ادیان و فرهنگ های متفاوت کنار هم در ازمیر زندگی می کنند. در گذر زمان ازمیر بخشی از تمدن های مختلف پارس، یونان باستان، بیزانس، عثمانی، روم باستان بوده است. تاریخ ازمیر به سه هزار سال قبل از میلاد برمی گردد زمانی که اهالی تروآ شهری به نام یشیلووا را در بورنووا بنا کرده و سپس پای آنها به ویرانه های تپکوله – سمورنا باز شد و در آخر نوبت به کادیفه قلعه در حومه شمالی بی راکلی رسید.

می گویند هومر حدود قرن هشتم قبل از میلاد در ازمیر متولد شد. در آخر ایولیون ها در نبرد با ایونیان ها پیروز شدند. در 334 پیش از میلاد اسکندر کبیر ازمیر را بازسازی کرد اما لیدیون ها همه چیز را خراب کردند.

بعد از مرگ اسکندر، ژنرال های بازمانده شهر سمورنا را روی یک کوه در کادیفکاله ساختند و ازمیر زیر سایه رومی ها پیشرفت کرد. در زلزله 178 بعد از میلاد شهر ازمیر به شدت آسیب دید ولی در دوران امپراتوری به یک بندر تجاری مهم در منطقه تبدیل شد. بعد از آن ازمیر در دست عرب ها و سلجوقیان و صلیبی ها و مغول ها چرخید تا اینکه در 1415 بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی شد. در زمان سلطنت سلیمان سمورنا با وجود زلزله های پی در پی، مرکز تجاری محسوب می شد. گروه های مسیحی در کنار ارمنی ها و یهودی ها و مسلمان ها در سمورنا زندگی می کردند.

مردم محلی ازمیر به یک زبان صحبت کرده و بازرگان های بین المللی در ازمیر به زبان های مختلف حرف می زدند و . . .

به دنبال جنگ جهانی اول و سقوط امپراتوری عثمانی، چون اکثر جمعیت ساکن در ازمیر یونانی بودند، یونان کنترل شهر ازمیر را از متحدان گرفت و آتن بر حوزه دریای اژه مسلط شد.

تنش به قدری بالا گرفت که یونانی ها به امید تصرف بخش هایی از آسیای صغیر به قلب آناتولی حمله کردند. ارتش ترکیه به رهبری کمال آتاترک کنترل ازمیر را به دست گرفت.

یونانی ها هفتاد درصد ازمیر را با خاک یکسان کردند. آتش سوزی بزرگ، ازمیر را از سکه انداخت. تعداد زیادی از ساکنان یونانی و ارمنی ازمیر از این شهر رفتند. در 9 سپتامبر 1992 آتاتورک رسما کنترل ازمیر را به دست گرفت و هر سال 9 سپتامبر را به عنوان روز آزادی ازمیر جشن می گیرند.

آب و هوای دیگر بخش های استان متفاوت از شهر ازمیر نیست. از آنجایی که بیشتر از سیصد روز در سال هوای ازمیر آفتابی است، پتانسیل انرژی خورشیدی ازمیر به دلیل لوکیشن این شهر بالا است.

تحمل تابستان های گرم و خشک در ازمیر بدون وجود کولر گازی در اتاق هتل های ازمیر ممکن نیست. قطعا مهمان در شب اول اقامت در هتل های ازمیر راحت نمی خوابد، بستن یا نبستن پنجره اتاق هتل هم درد مسافر را درمان نمی کند. نسیم خنکی از دریا به سمت ساحل می وزد و حداقل شب ها هوای نقاط نزدیک به دریا دلپذیر می شود.

در زمستان های طوفانی و بارانی ازمیر دمای هوا به صفر درجه سانتیگراد هم می رسد. هر ده سال یک بار در ازمیر برف می آید.

ماوی ترن در یک سفر چهارده ساعته از ازمیر به آنکارا می رود. روزی سه قطار اکسپرس از ازمیر به مقصد دنیزلی حرکت کرده و طول سفر با قطار از ازمیر تا اسپارتا نه ساعت است. در مسیر ریلی ازمیر به استانبول مسافر با کشتی از باندیرما جا به جا می شود.

ایستگاه راه آهن باسمان از طریق خط مترو به کوناک در غرب ازمیر و بورنووا در شرق ازمیر متصل شده است.

ایستگاه راه آهن آلسانجاک

آخر هفته ها فرابر از ازمیر به استانبول می رود و هفته ای یکی دو بار کشتی ازمیر ونیز (ایتالیا) مسافر می گیرد. همه اینها به لنگرگاه آلسانجاک در دو کیلومتری ازمیر رفت و آمد دارند. کشتی های مسافربری ازمیر سراسر سال در آلسانجاک لنگر می اندازند. کوناک یعنی مرکز شهر ازمیر دو کیلومتر با آلسانجاک فاصله دارد.

عمدتا کشتی های باری از ازمیر به پیرئاس یونان می روند.

مرکز شهر ازمیر (کوناک) در دو کیلومتری جنوب آلسانجاک واقع شده است. به محض خروج از محدوده اسکله، کنار آب راه بروید تا از کوردون به کوناک برسید – کلا بیست و پنج دقیقه پیاده روی.

برنامه پرواز از فرودگاه عدنان مندرس در شانزده کیلومتری جنوب ازمیر به استانبول و آنکارا و آنتالیا روزانه است. از فرودگاه ازمیر ADB به تعداد زیادی از شهرهای اروپا هم پرواز هست. چند شرکت هواپیمایی محلی ترکیه به شهر ازمیر برنامه پروازی منظم دارند: ترکیش ایرلاینز، آنادولوجت، پگاسوس ایرلاینز، سان اکسپرس.

مسافر می تواند با سه وسیله نقلیه مختلف از فرودگاه بین المللی ازمیر به مرکز اصلی ازمیر برود:

تقریبا در ازای هر پروازی که وارد فرودگاه ADB ازمیر می شود، یک ایرپورت شاتل به مرکز شهر ازمیر می رود (کرایه هر مسافر بیست لیره ترک) در زمان شیوع کرونا ویروس در ازمیر برنامه حرکت شاتل های فرودگاه تغییر کرده بود.

کرایه اتوبوس های درون شهری ازمیر در قیاس با مینی بوس های دولموش پایین تر است.

قطار سریع السیر ازمیر در آگوست 2010 دوباره راه افتاده و از شش صبح تا یازده و نیم شب فرودگاه عدنان مندرس را به ایستگاه آلسانجاک در مرکز شهر ازمیر / شمال میدان کوناک را به ایستگاه های تبادلی کانکت می کند. مسافر می تواند از ایستگاه قطار حلقه‌ پینار (آخرین ایستگاه) به ایستگاه متروی ازمیر برود و خودش را به نقاط میانی شهر ازمیر برساند مثل میدان کوناک.

بلیط قطار را باید دستی از گیشه بخرید. شهروندان ترکیه مجاز به خرید لوکال تراسپورت کارت هستند ولی گردشگر برای انجام سه یا پنج سفر به ترتیب باید شش یا پانزده لیره ترک پرداخت کند. با خرید کارت اعتباری با نرخ شش لیره ترک قابل شارژ، امکان استفاده از اتوبوس و قطار و فرابر در شهر ازمیر را خواهید داشت.

با قطار در طول نیم ساعت به حلقه پینار رفته و از آنجا با متروی ازمیر خود را به کوناک برسانید (یک ربع) یا برای رفتن به کارشیاکا (بیست دقیقه) به اسکله بروید و با قطار به فرودگاه عدنان مندرس رفتن خیلی ارزان تمام می شود.

پایانه اتوبوس رانی ازمیر در شش کیلومتری شمال شرق ازمیر است. گرچه تعداد زیادی دولموش در مرکز شهر ازمیر در رفت و آمد هستند. ترمینال بزرگ اتوبوس رانی ازمیر: یک کافی نت، چند رستوران، دفاتر فروش بلیط اتوبوس دارد و البته توآلت عمومی. سفر زمینی از ازمیر تا استانبول با اتوبوس 9 ساعت زمان می برد. با پرداخت کرایه صد لیره ترک در مسیر یک طرفه، با آب و نوشیدنی داغ و اسنک از مسافر اتوبوس پذیرایی هم می شود.

فرابرها مدام در سواحل ازمیر در تردد هستند. مسافر نهایت استفاده را از هوای خوب ازمیر می برد. مسیرهای پر رفت و آمد فرابر در ازمیر عبارتند از: کوناک – کارشیاکا، آلسانجاک – کارشیاکا، کوناک – بوستانلی، کارشیاکا – گوزتپه.

سیستم اتوبوس درون شهری ازمیر همه نقاط شهر را پوشش می دهد. تاکسی های ازمیر با کرایه مصوب مسافر را جا به جا می کنند. مرکز شهر ازمیر (کوناک) از طریق مترو به حومه شمال شرق ازمیر (بورنووآ) کانکت شده است.

ایزبان سیستم ریلی دورن شهری ازمیر است. مسافر خارجی هم می تواند از سرویس ایستگاه های اجاره دوچرخه در ازمیر استفاده کند. در بعضی از محله های ازمیر امکان درشکه سواری هم هست، درشکه ها از هشت صبح تا یازده شب در کوچه و خیابان های ازمیر می چرخند – کرایه 20 لیره ترک ! 

جاذبه های گردشگری در ازمیر

برج ساعت میدان کوناک سمبل شهر ازمیر است

بناهای واقع در خیابان های باریک منطقه آلسانجاک در ازمیر به سبک معماری عثمانی ساخته شده اند. منطقه آلسانجاک در ازمیر جای خوبی برای نوشیدن چای ترک یا آبجو و قلیان کشیدن است.

برج ساعت واقع در میدان کوناک ازمیر در 1901 ساخته شد. مسجد کوناک یالی و بازار کمرالتی هم نزدیک کوناک ازمیر هستند.

آسانسور یک بنای تاریخی در قره طاش است که در 1907 توسط یک بازرگان یهودی در این منطقه در شهر ازمیر ساخته شد تا مردم محلی راحت تر خود را به بالای تپه برسانند. آسانسور ازمیر با آب کار می کرد. بعدا شهرداری ازمیر این آسانسور را بازسازی کرد و الآن برقی است. رستوران طبقه بالای آسانسور به شهر ازمیر دید دارد.

افراد زیادی در سواحل ازمیر مانند: چشمه، سفری حصار، اورلا، فوچا، دیکیلی برای ارائه خدمات گردشگری به توریست ها و راهنمایی آنها به اقامتگاه های ساحلی ازمیر حضور دارند.

ویرانه های سمورنا

کارشیاکا آن طرف خلیج ازمیر به کوناک و آلسانجاک دید دارد. بازار خرید و تفریحات شبانه در کارشیاکا ی ازمیر داغ است. مسافر می تواند از ازمیر با فرابر یا قطار سریع السیر به کارشیاکا برود.

قلعه پاگوس در زمان سکونت آمازون‌ ها در ازمیر روی تپه ای به نام کادیفه کاله ساخته شد.

با در نظر گرفتن پنج هزار سال قدمت شهر ازمیر، به دلیل آتش سوزی بزرگ 1920، از سایت های تاریخی ازمیر چیزی باقی نمانده است.

تله کابین ازمیر بعد از مدت ها دوباره شروع به کار کرده و مسافرها را به ارتفاع 423 متر بالاتر از سطح دریا می برد. رستوران و کافه و فروشگاه در ایستگاه آخر تلفریک ازمیر در حال ساخت هستند.

در کوردون ازمیر کنار دریای اژه قدم زده، از تماشای ساختمان های بلند و سایه درختان نخل و درشکه سواری لذت ببرید.

مسافر می تواند در لانژهای بازار کمرالتی ازمیر کمی استراحت کند.

برای خرید فرش و زیورآلات به کاروانسرا قدیمی در شهر ازمیر بروید.

در کنار مردم محلی ازمیر با قایق از کوناک به کارشیاکا بروید.

تور قایق سواری

تور پاموک کاله

تور مزه کردن شراب

تور پرگامون گردی

تور بازدید از شهر افسوس

کوناک پیئر مال در کوردون ازمیر – یک سینما و تعداد زیادی فروشگاه بین المللی و محلی دارد.

فوریوم مال در بورنووا ازمیر – یک سوپر مارکت روباز و تعاد زیادی فروشگاه دارد.

بازار کمرالتی در داون تاون ازمیر

شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی دنیا بیست و دو عضو فعال از کشورهای مختلف داشت و در 2015 شهر هم به این گروه پیوست.

ماهی خاردار کباب شده و مزه های مختلف. در هر فصلی رستوران های ازمیر پر از ماهی تازه آماده طبخ هستند.

غذاهای ازمیر

پنیر تولوم در ازمیر

کومرو نوعی ساندویچ گرم تهیه شده از نان کنجدی، سوسیس ترک، پنیر کبابی، گوجه فرنی، فلفل دلمه ای است. کومروی ازمیر در هیچ جای دیگری در ترکیه پیدا نمی شود. همه دکه ها در کوچه و خیابان های ازمیر کومرو می فروشند. اول صبح بهترین زمان خوردن کومرو با نان تازه است. یک نفر با خوردن دو کومرو کاملا سیر می شود – هر کومرو 1.25 لیره ترک.

به لطف هوای گرم ازمیر، همیشه ملون تازه در دسترس مردم است.

بویوز نوعی کلوچه محلی در ازمیر است که در کنار یک فنجان چای و یک تخم مرغ آب پز برای صبحانه سرو می شود. طرز تهیه بویوز یادگاری است که یهودی های سفاردی برای اهالی ازمیر باقی گذاشته اند. در نانوایی های آلسانجاک و مزارلیک باشی، بویوز سلیقه ای با کنگر فرنگی یا اسفناج یا پنیر یا ارده ترکیب می شود.

شیش کباب در ازمیر

بیش از یک قرن است که مردم ازمیر به عنوان میان وعده یا غذای خیابانی چبورکی می خورند. چبورکی خمیر سرخ شده در روغن با گوشت چرخ شده و دلمه پنیر است.

سیمیت نان گردی است که روی آن کنجد می زنند. در ازمیر قبل از گذاشتن خمیر نان در فر آن را در شیره قند می چرخانند. این روش پخت نان سیمیت از قفقاز به ازمیر رسیده است. سرو سیمیت ترد و داغ در کنار یک تکه پنیر بز و چند ورق گوجه فرنگی تازه و یک فنجان چای خوب دم کشیده به عنوان صبحانه در ازمیر، دل گردشگرها را برده ! در تمام طول روز در همه دکه های شهر ازمیر سیمیت پیدا می شود.

بلکهوه: ازمیر از دید آتاتورک در 1992

در یک کافه رستوران در کمرالتی ازمیر خوراک های محلی ترکیه سرو می شود مثل: کوفته و کوکورچ و قهوه ترک در فنجان و . . .

به توصیه وب سایت قاره پیما مسافر می تواند در نایت کلاب های واقع در منطقه آلسانجاک و خیابان غازی کادینلار ازمیر خوش بگذراند.

همه کافه ها و میخانه های واقع در خیابان کوردون ازمیر به یک اندازه باصفا هستند، مخصوصا روزهای چهارشنبه و جمعه و شنبه و یک شنبه.

1448 سوقاق در منطقه آلسانجاک پر از بار و میخانه است که در پیاده رو میز و صندلی چیده و قیمت یک بطری نیم لیتری آبجو در ازمیر دوازده لیره ترک است.

در کافه Ehlem Türkü Evi در کوناک ازمیر همیشه بساط اجرای موسیقی محلی ترکیه و رقص و آواز برقرار است.

هتل و هتل آپارتمان های ازمیر

هر تیپ مسافری که فکرش را کنید، هتل های ازمیر را پسند می کند. مهمان هتل هیلتون ازمیر یا سوئیسوتل ازمیر یا موونپیک هتل در ازمیر پیاده تا میدان جمهوریت در شهر ازمیر می رود.

هتل ایبیس ازمیر فاصله خیلی کمی با ایستگاه راه آهن آلسانجاک دارد.

هتل کروان پلازا ی ازمیر در فاصله سی دقیقه ای از داون تاون قرار گرفته است.

اتاق های هتل بودروم سوقاق پلاک دوازده منطقه چانکایا شهر ازمیر (پنج دقیقه پیاده روی تا ایستگاه راه آهن رو به دریا) اینترنت پرسرعت، سیستم تهویه مطبوع، کانال های تلویزیونی ترکی دارند – چهل لیره ترکیه برای هر شب اقامت در هتل بودروم در شهر ازمیر با سرویس تخت و صبحانه

اجاره آپارتمان های شرکت زینا هاوس در شهر ازمیر

هتل یامان در سوقاق ازمیر: تلویزیون ماهواره ای، سیستم تهویه مطبوع، وای فای، گاوصندوق دارد.

هزینه رزرو یک اتاق دو تخته هتل گوزل پلاک نه میدان ایلول سوقاق باسمان ازمیر، 35 یورو است.

هتل ماسالا محله توکوگلو در آلاچاتی فقط شش اتاق دارد – هفتاد و پنج کیلومتری شهر ازمیر.

بنای هتل اوگلکسی اوغلو پارک بوتیک در سوقاق کوناک (ایستگاه متروی باسمان، بلوار فوزی پاشا، بعد از هتل مارلایت ازمیر) به سبک معماری ایتالیا ساخته شده است.

هتل چهار ستاره لارا در محله بویالیک کویو سقاریه چشمه ازمیر با ماشین یک ساعت تا شهر ازمیر فاصله دارد. اتاقهای هتل لارا ی ازمیر بزرگ و مرتب هستند. مهمان در همه جای هتل به وای فای دسترسی دارد.

هتل سنترال پارک در چشمه، هفتاد کیلومتر با فرودگاه عدنان مندرس ازمیر فاصله دارد – اینترنت رایگان، استخر، اتاق های مرتب. نرخ یک اتاق دو تخته در هتل سنترال پارک چشمه 35 یورو است.

شانتی هوم تنها هاستل در آلسانجاک نزدیک کوردون ازمیر است. صبحانه هاستل شانتی هوم حرف ندارد. رزرو اتاق اشتراکی: سی لیره ترک، رزرو اتاق یک تخته: پنجاه لیره ترک، رزرو اتاق دو تخته: شصت لیره ترک.

هاستل لوتوس گاردن در آلتینوردو کوناک با ایستگاه قطار باسمان و جاذبه های گردشگری مرکز شهر ازمیر فاصله کمی دارد. سرویس لوتوس گاردن هاستل در ازمیر تخت و صبحانه است.

هتل نوساز مایا در محله آلسانجاک کوناک ازمیر

بخش اطلاعات گردشگری فرودگاه عدنان مندرس

دفتر مرکزی اطلاعات گردشگری در شهر ازمیر

اداره فرهنگ و گردشگری استان ازمیر

کنسولگری یونان در خیابان آتاترک منطقه آلسانجاک ازمیر

کنسولگری بریتانیا در سوقاق پلاک 49 آلسانجاک

با توجه به مساحت ازمیر این شهر در ترکیه به نوبه خود امن است ولی باز هم یک سری از محله های ازمیر به درد توریست خارجی نمی خورند. مرکز شهر ازمیر و حومه های پرجمعیت ازمیر در طول روز خطرناک نیستند. شب ها تنها از کوچه و خیابان های تاریک و باریک ازمیر در آلسانجاک و کوناک گذر نکنید. اصلا به بندرگاه اصلی ازمیر و خیابان های اطراف دو ایستگاه راه آهن در ازمیر نروید. در صورت اقامت در هاستل های واقع در منطقه باسمان خیلی احتیاط کنید. حتی کادیفه قلعه هم برای توریست بی خطر نیست. پیاده روی در محله های جنوب ریل قطار در ازمیر اصلا به مسافر توصیه نمی شود.

تا جایی که کار احمقانه ای انجام ندهید، در ازمیر به مشکل نمی خورید. در شرایط خاص از تماس با پلیس ازمیر 155 هراس نداشته باشید. بخشی به نام پلیس گردشگری در ازمیر فعال است که توریست می تواند گم شدن گذرنامه یا هر مورد دیگری را به آن گزارش دهد. کارکنان پلیس توریسم در ازمیر ترکیه به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، عربی صحبت می کنند.

نام قبلی آلاچاتی، آپریلیا بوده و تا یک قرن پیش یونانی ها در این منطقه زندگی می کردند. از 2000 به دلیل استقبال موج سوارها، صنعت گردشگری در آلاچاتی رونق گرفت.

چشمه یک روستای کوچک در سی کیلومتری غرب ازمیر است که به درد تفریحات تابستانی می خورد.

سواحل اوزدره و هتل های ساحلی در اوزدره

تیره در کرانه دریای اژه یک ساعت با داون تاون ازمیر فاصله دارد. سه شنبه بازار تیره و خوردن کوفته قلقلی در رستوران های محلی تیره برای مسافرها جالب است.

با رفتن به مانیسا مسافر می تواند شهر باستانی سارد و کوه سیپیلوس نزدیک مغنیسا را هم ببیند.

سفر زمینی با قطار یا اتوبوس از ازمیر تا سلجوق چند ساعت زمان می برد – شهر باستانی افسوس، معبد آرتمیس، مسجد عیسی بیگ. شهر سلجوق به قوش آداسی نزدیک است.

شراب های معروف روستای سیرینس در ششصد کیلومتری ازمیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا