دهلی نو

موزه ملی راه آهن دهلی

راهنما و اطلاعات کامل درباره موزه ملی راه آهن دهلی

موزه ملی راه آهن National Rail Museum

درباره موزه ملی راه آهن

موزه ملی راه آهن در چاناکیاپوری، دهلی نو، نمایشگاه هایی از تاریخ حمل و نقل ریلی در هند را به نمایش می گذارد.
موزه در 1 فوریه 1977 میلادی در مساحتی حدود 11 هکتار افتتاح گردید.
این مجموعه شامل یک ساختمان هشت ضلعی است که شش گالری نمایشی را در خود جای داده است و یک محوطه باز بزرگ برای شبیه سازی فضای یک حیاط راه آهن طراحی شده است.
این موزه همه روزه به غیر از دوشنبه ها و ایام تعطیل رسمی باز بوده و آماده میزبانی از تمامی بازدید کنندگان می باشد.
پیشنهاد ساخت موزه حمل و نقل برای اولین بار در سال 1962، با توصیه مایکل گراهام ساتو که علاقه مند به قطار و راه آهن بوده است.
این پیشنهاد در سال 1970 میلادی شکل ملموسی به خود گرفت و در 7 اکتبر 1971 میلادی سنگ بنای آن توسط رئیس جمهور وقت هند گذاشته شد.
به این نکته مهم بعد از ارائه تمامی پیشنهادات برای ایده برداری و ساخت این موزه می بایست اشاره نمایین و آن این موضوع است که این موزه به عنوان موزه حمل و نقل ریلی در سال 1977 توسط کامالاپاتی تریپاتی، وزیر حمل و نقل عمومی افتتاح گردید.
این موزه در ابتدا قرار بود بخشی از یک موزه بزرگتر باشد که تاریخچه راه‌آهن، جاده‌ها، راه‌های هوایی و آبراه‌های هند را پوشش می ‌دهد.
با این حال، این موضوع هرگز اتفاق نیفتاد و در سال 1995 میلادی این مجموعه رسما به موزه راه آهن ملی تغییر نام داد.
از جمله مهمترین این آثار می توان به موتورهای طراحی و ساخته شده در سال 1885 میلادی
و موتورهای بخار که در سال 1855 میلادی ساخته شده اند اشاره نمود.
از امکانات این موزه می توان به سالن نمایش آن اشاره نمود که قابل ذکر است این قسمت از موزه دارای سالنی مدرن با ظرفیت 200 نفر را دارا می باشد.
موزه دارای یک سالن کنفرانس دارای تهویه مطبوع با ظرفیت 20-25 نفر است که به صورت وی آی پی مورد استفاده قرار میگیرد.
در این موزه رستورانی با نام د ریلز نیز برای استفاده بازدید کنندگان وجود دارد در کپی ساختمان اصلی پایانه چاتراپاتی شیواجی قرار دارد.
این رستوران شکل ‌گیری راه‌آهن هند را از طریق اتحاد 42 شرکت راه‌آهن مستقل که توسط ایالت‌های شاهزاده ‌ای هند و شرکت بریتانیایی هند شرقی برگزار می‌شود، به تصویر می‌ کشد.
این رستوران با ساختن یک لوکوموتیو بخار در اطراف رستوران و سرو غذا در میزهایی که به نام ایستگاه های تاریخی در کشور نامگذاری شده اند میزبان مهمانان می باشد.
در این موزه یک فروشگاه سوغات فروشی نیز وجود دارد که در آن مدل های کوچک وسایل نورد، کتاب، پوشاک، قاب و چاپ و غیره برای فروش موجود و قابل دسترس و خرید می باشند.
بازدید از این موزه همه روزه به غیر از دوشنبه از ساعت 10 صبح الی 5 بعد از ظهر امکان پذیر می باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا