دهلی نو

موزه ملی دهلی نو

اطلاعات و راهنمای کامل درباره موزه ملی دهلی نو

موزه ملی دهلی نو National Museum

درباره موزه ملی

موزه ملی دهلی نو که با نام موزه ملی هند نیز شناخته می شود، یکی از بزرگترین موزه های هند است که در سال 1949 میلادی تاسیس شده است.
این موزه در حال حاظر زیر نظر وزارت فرهنگ، دولت هند اداره می شود.
این موزه دارای حدود 200000 اثر هنری است که عمدتا” هندی هستند، اما برخی از آنها منشأ خارجی دارند که بیش از 5000 سال قدمت را در بر می گیرند.
همچنین مؤسسه ملی موزه تاریخ هنر، حفاظت و موزه ‌شناسی در طبقه اول این مجموعه قرار دارد که در سال 1983 میلادی تاسیس شد و از سال 1989 میلادی تبدیل به دانشگاه شد و از آن زمان به بعد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در تاریخ هنر، حفاظت و موزه‌شناسی را در آنجا برگزار می کند.
در سال 1946، ایده ساخت یک موزه ملی برای هند توسط کمیته جایور مطرح گردید.
سر موریس گویر، رئیس سابق دادگستری هند و معاون رئیس دانشگاه دهلی، ریاست این کمیته در آن زمان را بر عهده داشته است.
یکی از اعضای کمیته، سر مورتیمر ویلر بود که در آن زمان سرپرستی بررسی باستان شناسی هند را بر عهده داشته است، که اغلب از او به عنوان مبتکر اصلی موزه ملی یاد می شود زیرا او از توسعه موزه حمایت می کرد.
به این نکته مهم نیز می توان اشاره نمود که ریشه‌ های موزه ملی با نمایشگاهی از هنر و مصنوعات هندی آغاز می‌شود که توسط آکادمی سلطنتی هنر لندن برگزار می ‌شود.
این نمایشگاه در طول ماه های زمستان سال های 1947-1948 میلادی در گالری های خانه برلینگتون به نمایش گذاشته شد.
این نمایشگاه از هنر هند حمایت می کند که به آثار باستانی هند جایگاه هنری عالی و خاصب بخشیده است.
سال ۱۹۸۹ میلادی بود که در این موزه یک بخش جدید به عنوان مجموعه ی موزه شناسی افتتاح شد که طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است و علاقه مندان بسیاری با رفتن به این موزه از این قسمت و بخش نیز حتما بازدید می کنند.
نقاشی های تاریخی، مجسمه های ساخته شده زیبا، کوزه های ساخته شده قدیمی و تاریخی، نقاشی های تاریخی، تابلوهایی از جنس ابریشم، نسخه‌ های خطی قدیمی، جواهرات و شمشیرهای قدیمی از جمله آثاری هستند که در این موزه برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده اند.
طرح معماری این ساختمان به صورت دایره ای است و در اطراف آن محوطه ای اختصاصی و باغی سرسبز و زیبا نیز برای استفاده بازدید کنندگان وجود دارد.
یکی از ویژگی های این موزه دارد این است که دسته بندی بسیار خوبی برای نمایش آثار هنری در دوره های مختلف دارد و به همین علت می توان تنها در یک بازدید چند ساعته، تقریبا موزه را کامل بازدید نمود و لحظات خوش را در آنجا سپری کرد.

این موزه همچنین دارای گالری های هنری بسیاری نیز برای بازدید عموم مردم دارای می باشد که در ادامه به این گالری های اشاره ای مختصر انجام خواهیم نمود.

گالری هارپان

گالری هارپان
گالری هارپان

در این گالری وسایلی به نام ساراسوتی ها که وسایل زیستی و زندگی روزمره مردم هند در زمان های گذشته بوده است نگهداری می شوند.
یکی از وسایل مورد توجه ساخته شده در این گالری شمایل یه دختر ساخته شده از جنس برنز می باشد.
سنگی ساخته شده از جنس صابون نیز در این گالری وجود دارد که بسیار مورد توجه مردم و بازدید کنندگان قرار گرفته است.

گالری ارلی مدیوال

گالری ارلی مدیوال
گالری ارلی مدیوال

این قسمت بیشتر مورد توجه علاقه مندان و دانشجویانی قرار میگیرد که توجه بسیاری به اتفاقات مرتبط با دوره قرون وسطایی را دارا می باشند.

گالری نقاشی مینیاتور

گالری نقاشی مینیاتور
گالری نقاشی مینیاتور

هزاران نوع نقاشی در این موزه باری یازد عموم به نمایش گذاشته شده اند که نشان گر نحوه زندگی، آداب، رسوم و فرهنگ مردم هند از زمان های گذشته تا به حال می باشد.
جنس اجسامی که که حاوی این نقاشی ها می باشند معمولا از جنس برگ نخل، چوب و چرم می باشند که تمامی انها را بسیار منحصر به فرد و خاص گردانده اند.

گالری نسخه های خطی

گالری نسخه های خطی
گالری نسخه های خطی

نسخه هایی از زبان های مختلف و اولیه هندی در این بخش از موزه برای بازدید عموم مردم به نمایش گذاشته شده است که بسیار خاص، زیبا و منحصر به فرد می باشند.
این آثار بر روی کاغذهایی از جنس پارچه، برگ نخل خرما، انواع فلزات مختلف و پوست درخت کمی باشند که به خوبی در این بخش از موزه نگهداری و حفظ شده اند.

برای رفتن به این موزه قوانین گوناگونی وجود دارد که هر بازدید کننده ملزم به رعایت کردن تمامی آنها می باشد که از مهمترین آنها می توان موضوعاتی که در ادامه خواهیم گفت اشاره نمود:
بازدید کنندگان در داخل این موزه نمی توانند خوراکی به همراه داشته باشند.
برای گرفتن عکس های یادگاری از این موزه حتما باید اجازه ار مسئولین این موزه داشته باشید.
این موزه در روز دوشنبه تعطیل می باشد ولی ما بقی روزها آماده میزبانی از بازدید کنندگان می باشد.
برای بازدید از این موزه می توانید از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر به آنجا بروید.

آدرس موزه ملی دهلی کشور هند:

Barakhamba Road, Tansen Marg, New Delhi, India

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا