آذربایجان

یانار داغ باکو آذربایجان

راهنما و اطلاعات کامل درباره یانار داغ باکو آذربایجان ( فیلم و عکس از کوه سوزان آذربایجان – قیمت یانار داغ آذربایجان )

یانار داغ (کوه سوزان) Yanar Dag

درباره یانار داغ (کوه سوزان)

یانار داغ که به نام کوه سوزان نیز شناخته شده می باشد آتش سوزی گاز طبیعی است که به طور مداوم در دامنه تپه ای در شبه جزیره آبشرون در دریای خزر در نزدیکی شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان واقع شده است.
شعله های آتش در این منطقه در فاصله 3 متری از یک لایه ماسه سنگی نازک و متخلخل به هوا پرتاب می شوند.
به این نکته نیز میتوان اشاره نمود که یانار داغ از نظر اداری متعلق به بخش آبشرون کشور آذربایجان می باشد.
بر خلاف آتشفشان های گلی، شعله یانار داغ به طور پیوسته می سوزد، زیرا شامل پخش شدن مداوم گاز از سطح زیرین می باشد.
این موضوع نیز توسط مردم بومی ساکن در شهر باکو ادعا می شود که شعله یانار داغ تنها زمانی مورد توجه قرار گرفت که به طور تصادفی توسط یک چوپان در دهه 1950 میلادی روشن گردیده است.
در قلمرو یانار داغ، با فرمان ریاست جمهوری مورخ 2 مه 2007 میلادی، ذخیره‌ گاه تاریخی، فرهنگی و طبیعی دولتی تأسیس گردید که این نکنه نیز قابل ذکر است که تحت کنترل آژانس دولتی گردشگری کشور آذربایجان فعالیت دارد.
آتش یانار داغ هرگز خاموش نمی شود و اطراف این مکان که به صورت روباز نیز می باشد مملو از بوی گاز نیز می باشد.
سطح نهرهای نزدیک آتش یانار داغ را می توان با کبریت مشتعل نمود.
این نهرها که در غیر این صورت آرام به نظر می رسند، به یانار بولاگ معروفند: «چشمه های سوزان».
چندین چشمه از این دست در مجاورت رودخانه ویلاسکای وجود دارد که مردم محلی در آنجا حمام های درمانی می کنند.
بر اساس مطالعه انجام شده توسط دانشمندان و زمین شناسان سازمان زمین شناسی آذربایجان، تجزیه و تحلیل چهار نمونه گرفته شده از یانار داغ نشان می دهد که ناحیه حداکثر شار در سمت بالایی اسکارپ گسل واقع شده است.
بر اساس گزارشات محققان این نکته قابل ذکر است که مقدار ریز نشت ثبت‌ شده در محدوده 103 میلی ‌گرم متر مربع در روز در حدود 30 متر از آتش ‌سوزی، در قسمت بالایی منطقه مورد مطالعه و مشاهده بوده است.
این موضوع نیزاستنباط شده است که ناحیه گاز زدایی بزرگتر از ناحیه اندازه گیری شده است و به احتمال بسیار زیاد ریزنشت در امتداد ناحیه گسل فراگیر را دارا می باشد.
به منظور حفاظت از این بنای دیدنی و حمایت از گردشگری در این منطقه، ذخیره ‌گاه تاریخی، فرهنگی و طبیعی دولتی یانارداق با فرمان ریاست جمهوری در تاریخ 2 مه 2007 تأسیس شد که در قسمت ابتدایی نیز به این موضوع اشاره کردیم.
پس از تعمیرات اساسی بین سال های 2017-2019، موزه یانارداق و نمایشگاه سنگ یانارداق کروملچ در محدوده این ذخیره گاه راه اندازی شد که بسیار زیبا و دیدنی نیز می باشد.
این موزه دارای 3 قسمت با نمایشگاه‌ هایی است که سنگ‌ های باستانی و قطعات صنایع دستی مورد استفاده مردم محلی را به نمایش می ‌گذارد.
همچنین سنگ قبرها، کورگان های باستانی و دو محل دفن با گورهای تاریخی نیز از زیبایی ها و خاص بودن های این مجموعه به حساب می آیند.
هرساله گردشگران و توریست های بسیاری در حین سفرشان به کشور آذربایجان و شهر باکو از این مجموعه طبیعی و حیرت انگیز نیز بازدید می کنند که می تواند تجربه ای خاص برای افراد و بازدید کنندگان محسوب شود.
همانطور که در مورد بازدید مردم اشاره کردیم، گردشگران تورهای باکو می توانند یکی از زیبا ترین و شگفت انگیز ترین جاذبه های توریستی باکو که در فاصله 10 کیلومتری از شهر زیبا و تاریخی باکو قرار گرفته است را مشاهده نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا