آذربایجان

کاخ اسماعیلیه باکو آذربایجان

راهنما و اطلاعات درباره کاخ اسماعیلیه باکو آذربایجان

کاخ اسماعیلیه باکو The Ismailiyya Palace

درباره کاخ اسماعیلیه

این کاخ که دارای معماری بسیار خاص و زیبایی می باشد در خیابان استقلالیت باکو واقع شده‌ است و قابل ذکر است که در سال 1913 میلادی و به دست جوزف پلاشکو با هزینه موسی نقی‌ اف تاسیس و ساخته شده است.
نکته ای نیز که باید به ان اشاره نماییم این موضوع است که ساخت کاخ اسماعیلیه از سال 1908 آغاز شد و پس از 5 سال، در سال 1913 به پایان رسید.
در حال حاضر و امروزه این کاخ به عنوان آکادمی ملی علوم آذربایجان مورد استفاده قرار گرفته شده است.
این کاخ به سبک معماری گوتیک ونیزی ساخته شده‌ است که همین موضوع باعث محبوبیت و منحصر به فرد بودن آن گردیده است و هر ساله تعداد بسیار بالایی از علاقه مندان به این گونه سبک های معماری برای بازدید از ان به باکو سفر می کنند.
این کاخ و تمامی مدارک موجود در آن در سال 1918 میلادی بر اثر آتش سوزی از بین رفت اما در سال 1923 و توسط وارتان سرکیسف این کاخ مجدد مرمت شد و به حال و هوایی امروزه آن که تحت حمایت دولت اداره می شود تبدیل گردیده است.
در آن زمان و قبل از آتش سوزی حکاکی های بسیاری در داخل و بر روی دیوارهای کاخ وجود داشته اند که از بین رفته اند و همچنین در آن زمان بر روی دیوارهای کاخ آیات قرآن و تعدادی حدیث با طلا حک شده بود که آن نیز در زمان آتش سوزی کاملا از بین رفتند.

کاخ اسماعیلیه باکو The Ismailiyya Palace
کاخ اسماعیلیه باکو The Ismailiyya Palace

از تعدادی متن ها و نوشته های مهمی که قبل از سوخته شدن و خرابی کاخ قبل از بازسازی مجدد بر روی دیوار های این کاخ نوشته شده بوده اند می توان به 4 مورد که در ادامه آنها را خواهیم گفت اشاره نمود:
انسان با کار کردن پیشرفت می کند و فقط به کمک آن می تواند به اهدافش دست یابد.
مسلمانان، عصر شما با شما می میرد، فرزندانتان را برای آینده آماده کنید.
اگرچه مسیر طولانی است، برای دانش بکوشید.
انسان باید از لحظه تولد تا مرگ برای کسب دانش تلاش کند.
با اینکه این نوشته ها از بین رفته اند اما تا کنون برای بسیاری از مردم کشور آذربایجان مورد احترام بوده و به صورت کامل از تک تک آنها پیروی می کنند.
بعد از به پایان رسیدن مرمت این کاخ قسمت های بسیاری به ان اضافه شد از جمله سالن اجتماعات کاخ که با سنگ های سفید تزیین شده بود و قابل ذکر است در این سالن کنفرانس ها، ملاقات ها و جلسات بسیاری برقرار گردیده است.
سازمان ها و نهاد های بسیاری نظیر کمیسیون باستان شناسی ، جامعه فرهنگی ترکی ، علوم اتحاد جماهیر شوروی سابق در این کاخ استقرار داشته و اداره و انجام امور خود پرداخته اند.
امروزه پس از گذشت سالیان متعدد و زیاد کاخ اسماعیلیه هنوز یکی از مهم ‌ترین جاذبه ‌های تاریخی باکو محسوب می شود و قابل ذکر است که مردم اذربایجان با دیدن این کاخ با معماری فوق العاده زیبا به گذشته خود افتخار می‌ کنند.
دسترسی به این کاخ بسایر آسان و راحت می باشد.
اگر در مرکز شهر باکو حضور دارید تنها کافی است با کمی پیاده روی به سمت ایچری شهر بروید و این کاخ و بنای زیبای آن درست در نزدیکی درب ورودی شهر قدیمی واقع شده است.
اگر از مرکز شهر فاصله دارید، میتوانید از تاکسی آنلاین یا متروی استفاده کنید تا به این کاخ برسید.
لازم به ذکر است که نزدیکترین مترو به کاخ اسماعیلیه باکو،متروی ایچری شهر می باشد که با استفاده از ان نیز می توانید به راحتی به این کاخ دسترسی داشته و از آن بازدید نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا