آذربایجان

برج دختر باکو آذربایجان

اطلاعات و راهنمای کامل درباره برج دختر باکو آذربایجان

برج دختر آذربایجان Maiden Tower

درباره برج دختر

برج دختر یک بنای قدیمی قرن دوازدهم می باشد که در قسمت قدیمی کشور آذربایجان و شهر باکو واقع شده است.
این برج یکی از نشانه های مهم تاریخی کشور آذربایجان نیز محسوب می شود و هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را چه از مردم عادی و بومی این شهر و کشور و چه از توریست ها و گردشگران را به خود جلب می کند.
ساخت این بنا به دوران سلطنت ساسانیان باز میگردد و لازم به ذکر است که در جنوب شرقی شهر باکو در منطقه ایچری شهر یا همان شهر قدیمی واقع شده است.
این برج دارای یک موزه است که نمایش دهنده سیر تاریخ تحول کشور آذربایجان می باشد و همچنین در کنار این موزه فروشگاه ها و مغازه هایی نیز وجود دارد که از آنجا می توانید سوغات و هدیه های خاص تهیه نمایید.
قلعه دختر در روزگارهای گذشته نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آنجا می رفتند و در میان مردم آن دوره تاریخی مکانی مذهبی و بسیار مورد احترام بوده است.
این برج استوانه ای دارای 29 متر ارتفاع می باشد و قدمت آن به قرن های هفتم تا دوازدهم میلادی می رسد.
این برج با سازه زیبا و چشم نواز خود در سال 1960 میلادی مرمت و در سال 1964 میلادی تبدیل به موزه برای استفاده بازدید کنندگان گردید.
این برج در 6 طبقه ساخته شده است و دارای 16 متر عرض و همچنین 29 متر طول میباشد که قابل ذکر است بواسطه جنگ های متعددی که در بین گذر سال ها رخ داده است آسیب های بسیاری دیده است و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته شده می باشد.
وقتی به داخل این برج رفتید می توانید از پلکان قدیمی ساخته شده در آنجا استفاده کرده و به بالا بروید و با رسیدن به بالاترین نقطه این برج (بخش پشت بام و سکوی تماشا) نما و منظره ای زیبا و چشم نواز از شهر باکو را می توانید نظاره گر باشید و با گرفتن عکسهای یادگاری و زیبا خاطراتی خوش و به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

این بنای تاریخی و گردشگری در حال حاضر تحت نظارت و حمایت دولت این کشور اداره می شود و لازم به ذکر است بعنوان میراثی باستانی به خوبی از آن حفاظت و نگهداری می شود.

تفاوت این بنای تاریخی با دیگر بناها در طراحی برج و سنگ استفاده شده ای است که در ان استفاده شده است.

ثبت برج دختر در لیست میراث جهانی

ثبت برج دختر در لیست میراث جهانی
ثبت برج دختر در لیست میراث جهانی

به نکته مهمی که در رابطه با برج دختر آذربایجان می توان به آن اشاره نمود این موضوع است که این بنای تاریخی و زیبا در سال 2001 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اموال فرهنگی به ثبت جهانی رسیده است.

عکس برج دختر بر روی اسکناس

عکس برج دختر بر روی اسکناس
عکس برج دختر بر روی اسکناس

این بنا بعنوان یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین نشان‌ های ملی آذربایجان شناخته شده می باشد، و قابل ذکر است عکس و تصویر این بنای تاریخی در اسکناس ‌های پول آذربایجان و سربرگ‌ های رسمی این کشور به تصویر کشیده شده است.

داستان وابسطه به برج دختر

داستان وابسطه به برج دختر
داستان وابسطه به برج دختر

در رابطه با این برج داستان های بسیاری گفته شده است اما محبوب ترین و پرتکرار ترین آن این داستان می باشد که، به گفته مردم در زمان های گذشته دختر پادشاه توسط برادرش در این برج زندانی شده بوده و او برای رهایی خود از بالای این برج به بیرون پریده است و همچنین داستان های بسیاری دیگر نیز وجود دارد که هر فرد بنا بر داستانی که خود تعریف میکنید باورهای مخصوص به خود را نیز دارا می باشند.

دسترسی به برج دختر

دسترسی به برج دختر
دسترسی به برج دختر

دسترسی به این بنا و جاذبه گردشگری بسیار آسان بوده فقط لازم است خود را به مرکز شهر رسانده و بوسیله وسایل نقلبه عمومی، شخص و یا تاکسی به آنجا رفته و با بازدید از آن تجربه بسیار لذت بخشی را در خاطرات خود به ثبت برسانید.
نزدیک ترین ایستگاه متروی باکو به برج دختر، ایستگاه بافت تاریخی می باشد.

اهمیت بازدید از برج دختر

این برج بواسطه قدمتی که دارد و سازه تاریخی و بسیار منحصر به فرد خود در کشور آذربایجان و شهر باکو و بواسطه ثبت آن در لیست میراث جهانی بعنوان یکی از محبوب ترین و اصلی ترین بناهای موجود و ساخته شده در باکو شناخته شده می باشد و هر ساله تعداد بسیار بالایی از توریست ها و گردشگران برای بازدید به این بنای تاریخی سر می زنند.

مراکز دیدنی اطراف برج دختر

در اطراف این برج پارک ها و مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری بسیاری نیز وجود دارد که می توانید از آنها نیز بازدید نمایید.
این بنا ساختاری بسیار ساده دارد ولی چشم ‌انداز شهر از بالای آن، یکی از منظره‌هایی است که نباید تماشای آن را در حین سفر خود به شهر باکو در کشور آذربایجان ازدست بدهید.
بعد از اینکه از این بنای زیبا بازدید نمودید همچنین می توانید از دیگر مراکز گردشگری موجود و ساخته شده در اطراف برج دختر نیز دیدن نمایید که در ادامه به محبوب ترین و پرتردد ترین آنها در میان مردم این شهر و همچنین توریست ها و گردشگران اشاره خواهیم نمود.
قلعه شیروان شاه.
موزه فرش آذربایجان.
بافت تاریخی شهر باکو.
تئاتر عروسکی باکو.
پارک هایلند.

آدرس برج دختر باکو:

Downtown Baku, Baku, Azerbaijan

ساعت بازدید از برج دختر:

همه روزه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر امکان بازدید از این برج و بنای تاریخی با پرداخت ورودی اولیه امکان پذیر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا