دهلی نو

پارلمان هند دهلی نو

اطلاعات و راهنمای کامل درباره پارلمان هند دهلی نو

پارلمان هند Parliament Of India

درباره پارلمان هند

مقر اصلی مجلس و پارلمان هند ساختمانی با معماری زیبا و منحصر به فردی می باشد که در شهر دهلی واقع شده است.
در اطراف این مجموعه مراکز دیدنی و جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارند و این مجموعه در کل توسط دروازه هند، موزه یادبود جنگ، دفتر نخست وزیری و اقامتگاه وی، ساختمان های وزارتخانه و سایر واحدهای اداری دولت هند احاطه شده است.
این ساختمان توسط معماران بریتانیایی سر ادوین لوتینز و سر هربرت بیکر طراحی شد و بین سال های 1921 و 1927 میلادی ساخته شد.
در ژانویه 1927 میلادی به عنوان مقر شورای قانونگذاری امپراتوری افتتاح شد.
پس از پایان حکومت بریتانیا در هند، مجلس مؤسسان و پس از آن که قانون اساسی هند در سال 1950 میلادی لازم الاجرا شد، توسط پارلمان هند اداره گردید.
این نکته قابل ذکر است که در حال حاضر یک ساختمان جدید برای قرار گرفتن پارلمان درست در مقابل ساختمان فعلی به عنوان بخشی از پروژه بازسازی مرکزی ویستا دولت هند در دست ساخت است.
این بنا که در ابتدا خانه پارلمان نامیده می شد، همانطور که در قسمت قبل اشاره نمودیم توسط معماران بریتانیایی سر ادوین لوتینز و سر هربرت بیکر در سال های 1912-1913 به عنوان بخشی از مأموریت گسترده تر آنها برای ساختن پایتخت اداری جدید برای هند بریتانیا طراحی شد.
ساخت مجلس پارلمان در سال 1921 آغاز شد و در سال 1927 به پایان رسید.
سنگ بنای آن توسط شاهزاده آرتور، دوک کانات و استراثارن، در فوریه 1921 گذاشته شد و تکمیل ساختمان پنج سال به طول انجامید.
در 18 ژانویه 1927، سر بوپندرا نات میترا، عضو شورای اجرایی فرماندار کل، مسئول بخش صنایع و کار، از لرد ایروین نایب السلطنه هند دعوت کرد تا ساختمان را افتتاح کند.
در سال 1956 به دلیل تقاضا برای فضای بیشتر، دو طبقه به این سازه اضافه شد.
موزه پارلمان که در سال 2006 افتتاح شد، در کنار ساختمان پارلمان در ساختمان کتابخانه پارلمان قرار دارد که در زمانی که در محوطه آن می باشید می توانید ساختمان پارلمان را نیز مشاهده نمایید.
محیط ساختمان مدور است و 144 ستون در بیرون دارد.
در مرکز ساختمان اتاق مرکزی مدور قرار دارد و اطراف این اتاق سه تالار نیم دایره است که برای جلسات اتاق شاهزادگان (اکنون به عنوان تالار کتابخانه استفاده می شود)، شورای ایالتی (اکنون برای راجیا سبها استفاده می شود) ساخته شده است، و مجلس قانونگذاری مرکزی (اکنون برای لوک سبها استفاده می شود).
اطراف بنا را باغ های بزرگ احاطه کرده است و اطراف آن با نرده های ماسه سنگی (جلی) احاطه شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا