دنیزلی

راهنمای سفر به دنیزلی

نگاهی به دنیزلی

A glance to Denizli

دنیزلی قطب تجاری و ترابری در جنوب شرق دریای اژه، کشور ترکیه است. شهر دنیزلی روی تپه ای نزدیک رود بزرگ میندر واقع شده، دنیزلی به دلیل نزدیکی به چشمه های آب گرم طبیعی همیشه پر از گردشگر است. البته دنیزلی قطب کشاورزی این بخش از ترکیه هم هست.

بازارهای روباز دنیزلی خیلی پر جنب و جوش هستند، در هر نقطه ای از شهر دنیزلی یک غذاخوری هست. راستش را بخواهید دنیزلی هرگز مقصد نهایی مسافرهای خارجی نبوده !

اتوبوس مستقیم یا غیر مستقیم از فتحیه، استانبول، نوشهر، سلجوق به شهر دنیزلی می رود. از این مسیرهای مشخص که بگذریم، مسافر می تواند از دنیزلی با اتوبوس به شهرهای اصلی ترکیه برود مثل آدانا، ازمیر، دیاربکر، آنکارا. هنگام خرید بلیط به شرکت های مسافربری معتبر در دنیزلی مراجعه کنید. پایانه اتوبوس رانی دنیزلی معتبرترین محل رزرو بلیت اتوبوس است. قبل از سفر زمینی از دنیزلی، علاوه بر نام مقصد در ترکیه به گیت خروجی و زمان خروج هم دقت کنید. کارمند فروش تیکت اتوبوس در دنیزلی انگلیسی بلد نیست باید از زبان بدن استفاده کنید.

شرکت محلی دنیزلی (پاموک ‌کاله توریسم) بهترین گزینه برای انجام سفرهای زمینی از مبدأ دنیزلی است چون هر یکی دو ساعت یکی از اتوبوس های کمپانی پاموق ‌قلعه از شهر دنیزلی خارج می شود. اما گردشگر می تواند برنامه حرکت همه شرکت ها را آنلاین ببیند.

بیشتر شرکت های اتوبوس رانی (پاموک قلعه، کامل کوچ، مترو) از پایانه اتوبوس رانی تا مرکز شهر دنیزلی سرویس شاتل رایگان دارند و مسافر از دردسر تاکسی گرفتن در دنیزلی خلاص می شود.

مقصد خود در شهر دنیزلی را به راننده اتوبوس گفته و طوری رفتار کنید که بفهمد اهل ترکیه نیستید تا در صورت لزوم به شما کمک کند.

تقریبا هر دو ساعت یک بار یک مینی بوس دولموش از دنیزلی به سمت پاموک ‌کاله حرکت می کند. قبلا دو پایانه مسافربری در دنیزلی بود که الان یکی از آنها به شاپینگ مال تبدیل شده و اوتوگار دنیزلی پاتوق مینی بوس ها است.

در حال حاضر فقط می توان از ازمیر با قطار به دنیزلی رفت. پاموک کاله اکسپرس در 2008 به دلیل بازسازی ریل متوقف شد و معلوم نیست دوباره حرکت قطار از استانبول به دنیزلی قطعی شود یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت راه آهن جمهوری ترکیه مراجعه کنید.

فرودگاه چارداک با کد یاتا DNZ نزدیک شهر دنیزلی، هم اکنون ترکیش ایرلاینز روزی سه بار از آتاتورک استانبول به دنیزلی می آید. زمان انجام پروازهای دنیزلی نیمه شب یا صبح خیلی زود است. فرودگاه چارداک یک ساعت با شهر دنیزلی فاصله دارد. مسافر می تواند با تاکسی از چارداک به مرکز شهر دنیزلی برود یا اینکه با پرداخت پانزده لیره ترک برای رفتن به قلعه پنبه ای سوار مینی بوس های دولموش شود.

یا اینکه پرواز مسافر در فرودگاه عدنان مندرس ازمیر در 260 کیلومتری دنیزلی فرود بیآید و سفر زمینی از ازمیر به دنیزلی با قطار پنج ساعت زمان می برد. دنیزلی شهر بزرگی نیست. دسترسی گردشگر به مینی بوس و اتوبوس در دنیزلی آسان است. در شهر دنیزلی خبری از تراموا و مترو نیست. بافت قدیم شهر دنیزلی به درد قدم زدن می خورد. با اتوبوس به حومه شهر دنیزلی بروید. مبدأ و مقصد اتوبوس های درون شهری دنیزلی مشخص است.

جاذبه های گردشگری در دنیزلی

دنیزلی یک مقصد گردشگری مطرح در کشور ترکیه نیست و هزار و یک جاذبه گردشگری هم ندارد.

پارک های زیبایی در شهر دنیزلی هستند. برای لذت بردن از هوای پاک هم که شده، به پارک های دنیزلی بروید: پارک چاملیک در دنیزلی و اینچیلی پینار پارک در دنیزلی.

خانه موزه مصطفی کمال آتاترک – بنیان گذار جمهوری ترکیه – در خیابان باباداغلیلار ایشانی واقع شده و تعداد زیادی پارچه فروشی اطراف این موزه در دنیزلی هست.

سایت تاریخی هیراپولیس در پاموق ‌قلعه، یک آمفی تئاتر و یک گورستان قدیمی دارد.

سایت باستانی هیراپولیس و موزه هیراپولیس و آمفی تئاتر هیراپولیس در دنیزلی – نزدیک ویرانه های لاودیکیا

هیراپولیس در مسیر دولموش از دنیزلی به پاموک کاله واقع شده و از کنار جاده تا لاودیکیا پانزده دقیه پیاده روی دارید. به تازگی دانشگاه پاموق‌ قلعه در حفاری منطقه لاودیکیا خیلی موفق بوده، در این سایت یک کافه کوچک و یک فروشگاه سوغات ترکیه و چند توآلت عمومی هست. به توصیه وب سایت قاره پیما جاده اصلی (خیابان سوریه) منتهی به معبد را تا آخر بروید. زیرزمین معبد از بالای سقف شیشه ای معلوم است. قلعه پنبه ای فاصله زیادی با این معبد ندارد. لاودیکیا در مسیر پاموق قلعه است.

منسوجات دنیزلی در سراسر ترکیه شناخته شده اند. لباس های محلی دست دوز هم در شهر دنیزلی پیدا می شوند. بیشتر مغازه های محلی در خیابان باباداغلیلار ایشانی اند. برای خرید جنس های لوکس تر به شاپینگ مال تراسپارک دنیزلی و فوریوم چاملیک دنیزلی بروید.

در دنیزلی هم خوراک های محلی ترکیه پیدا می شوند – مهم تر از همه دنیزلی کباب در انور کباب چی و کباب چی هالیل – هر دو در منطقه بایرامیری شهر دنیزلی. در جاهای دیگر ترکیه این غذا در دنیزلی را (تندیر کباب) نامیده اند. ظهر، بهترین زمان خوردن کباب در شهر دنیزلی است.

کاسیری آلابالیک نوعی غذای محلی است که با ماهی و پنیره رنده شده در فر درست می شود. خوردن نان تست و دورتلو در رستوران های دنیزلی خالی از لطف نیست.

یک شرکت محلی به نام حاجی شریف در شهر دنیزلی انواع خوردنی های شیرین تولید ترکیه را عرضه می کند از لکوم گرفته تا آبنبات و شکلات. فروشگاه اصلی حاجی شریف در داون تاون دنیزلی (محله چنار) و شعبه های کوچکتر در جاهای دیگر شهر دنیزلی واقع شده اند. شرکت خانوادگی حاجی شریف در 1938 تأسیس شد و خیلی زود به دل مردم محلی دنیزلی نشست. حلوای ایرمیک از آرد سمولینا و دانه کاج درست شده، حاجی شریف یک اسکوپ بستی داخل یک لیوان کوچک ریخته و با حلوای ایرمیک داغ روی آن را می پوشاند. مزه دسر با آرد سمولینا حرف ندارد.

سالن نمایش و بار ایمجین در محله سیتلر شهر دنیزلی

با اینکه مسافر می تواند در مرکز شهر دنیزلی جای مناسبی برای اقامت پیدا کند ولی هتل های نزدیک پاموق قلعه یا چشمه های آب گرم کاراهایت گزینه بهتر و ارزان تری برای گردشگر خارجی اند.

هتل های واقع در منطقه Karahayıt دنیزلی سرویس فوق العاده ای به گردشگر می دهند.

هتل ایلدیریم در سوقاق کنار پایانه مسافربری دنیزلی از 1989 وارد بازار گردشگری ترکیه شده است.

دنیزلی در قیاس با دیگر مقاصد توریستی در ترکیه شهر امنی است. افراد ساکن در دنیزلی خیلی خونگرم و خوش برخورد هستند ولی باز هم به عنوان مسافر خارجی خیلی شل رفتار نکنید.

برنامه سفر به دنیزلی بدون دیدن پاموق ‌قلعه تکمیل نمی شود – با دولموش. آفرودیسیاس یک شهر باستانی در ترکیه است که مردم محلی آن را با نام افسوس می شناسند.

دکمه بازگشت به بالا