بمبئی

موزه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج بمبئی

اطلاعات و راهنمای کامل درباره موزه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج بمبئی

موزه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگرهالایا Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya

درباره چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگرهالایا

چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگرهالایا که در اصل به نام موزه شاهزاده ولز در غرب هند نامیده می شد، موزه ای ساخته شده در شهر بمبئی کشور هند می باشد که تاریخ این کشور را از دوران ما قبل تاریخ تا مدرن را مستند می کند.
ساختمان موزه در مساحت 3 هکتار با مساحت 1215 متر مربع واقع شده است.
ساختمان موزه، ساخته شده از سنگ بازالت کورلا خاکستری بومی و سنگ ملاد تراکیتی رنگارنگ استفاده شده است.
این یک سازه مستطیل شکل سه طبقه است که با گنبدی که بر پایه ای قرار گرفته است پوشیده شده است.
این بنا که به سبک معماری هند غربی و هندو ساراسنیک ساخته شده است، یک ایوان ورودی مرکزی را در خود جای داده است که بر فراز آن یک گنبد، کاشی کاری شده بسیار زیبایی خود نمایی می کند.
همچنین می توان اشاره نمود که مجموعه‌ ای از قله‌ ها با گنبدهای مینیاتوری، گنبد مرکزی را در این مجموعه احاطه کرده‌اند.
این ساختمان به سبک معماری هندو ساراسنیک ساخته شده است و عناصر سبک های دیگر معماری مانند مغول، ماراتا و جین را نیز در خود جای داده است.
ساختمان موزه توسط باغی از درختان نخل و گل های رسمی احاطه شده است که به دلیلی دیگر در رابطه با محبوبیت آن تبدیل گردیده است.
این مجموعه در سال های اولیه قرن بیستم توسط شهروندان برجسته و شناخته شده بمبئی و با کمک دولت، به منظور بزرگداشت دیدار جورج پنجم که در آن زمان شاهزاده ولز بوده است تاسیس گردیده.
این موزه در نزدیکی دروازه هند ( دروازه بمبئی) واقع شده است که قابل ذکر است در سال 1998 میلادی به نام شیواجی، بنیانگذار امپراتوری ماراتا تغییر نام داد.
این موزه تقریبا” 50000 مورد نمایشی را از تاریخ هند باستان و همچنین اشیایی از سرزمین های خارجی را در خود جای داده است که عمدتا” در سه بخش طبقه بندی می شوند:
هنر، باستان شناسی و تاریخ طبیعی.
این موزه آثار باستانی تمدن دره سند و سایر آثار به جا مانده از هند باستان از زمان گوپتاها، موریاها، چالوکیاها و راشتراکوتا را در خود جای داده است.
ساختمان موزه مظهر شکوه و بلندی است که راج بریتانیا با برنامه های جاه طلبانه خود در ساخت کلان شهر بزرگ بمبئی پیش می رفت.
ساختمان موزه یک ساختمان میراث درجه یک شهر است و جایزه اول (جایزه میراث شهری) را توسط بخش بمبئی انجمن میراث هند برای نگهداری از بناهای میراث در سال 1990 دریافت کرد.
هرساله علاقه مندان بسیاری برای بازدید از این موزه در حین سفرشان به بمبئی به محل ساخته شده آن می روند و با تهیه بلیط ورودی به داخل موزه رفته و از تمامی قسمت های جذاب آن دیدن می کنند و نهایت لذت را از مدت زمان حضورشان در موزه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگرهالایا می برند.
امکان دسترسی به این موزه بسیار آسان و راحت می باشد و بوسیله تاکسی و وسایل نقلیه شخصی می توانید به آنجا برسید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا