قطر

راهنمای سفر به قطر

اطلاعات کلی درباره قطر و راهنمای سفر به قطر به صورت هوایی و زمینی و دریایی

درباره قطر

قطر با نام رسمی با نام رسمی دولت قطر کشوری است واقع شده در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانهو در شرق شبه جزیره عربستان و در بخش جنوبی خلیج فارس و پایتخت آن دوحه می باشد.

قطر یک کشور عربی شبه جزیره است که زمینهای آن شامل بیابانی خشک و ساحل و تپه های شنی می باشد.

زبان رسمی مردم و ساکنین این شهر عربی بوده و در برخی مناطق به زبان انگلیسی نیز صحبت می کنند و بعنوان زبان دوم این شهر نیز شناخته شده می باشد و واحد پول مورد استفاده آنها نیز ریال قطر میباشد.

قطر با کشورهای عربستان سعودی ایران، کویت، عراق، امارات متحده عربی و بحرین همسایه و هم مرز می باشد.

این کشور بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد و بعنوان بزگ‌ ترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان شناخته شده می باشد.

قطر همچنی بهعلت معماری های چشم نواز، مراکز دیدنی و تفریحات گوناگون مقصد بسیاری از گردشگران می باشد و همین امر باعث گردیده هرساله این شهر میزبان مسافران بسیاری باشد که برای گذرانن تعطیلات خود و لذت بردن از ان به این کشور سفر می کنند.

 

جمعیت و دین قطربهترین زمان سفر به قطرشهرهای قطرهزینه سفر و واحد پول قطردرباره دوحه قطرسوالات متداول درباره قطر

 

جمعیت و دین در قطر

دین رسمی مردم ساکن در قطر اسلام میباشد و قابل ذکر است قطری ها عمدتا مسلمانان سنی می باشند.

بسیاری از  بومیان کشور قطر از نوادگان شبه جزیره عربستان میباشند  و برخی دیگر  بازرگانان پارسی تبار را شامل می شوند.

همانگونه که در قسمت ابتدایی اشاره کردیم مردم قطر به زبان های عربی و انگلیسی صحبت می کنند و همچنین بواسطه کارگران خارجی که از آسیای جنوبی به این کشور مهاجرت کرده اند برخی مردم به زبان های هندی و اردو نیز صحبت می کنند.

فرهنگ کشور قطر تحت تاثیر فرهنگ سنتی بادیه نشین می باشد و قابل ذکر است مردم این شهر بسیار متدین و مذهبی می باشند و به دین خود احترام می گذارند.

بهترین زمان سفر به قطر

آب و هوای کشور قطر بیابانی و گرم و خشک است و زمستان های این کشور نیز خنک می باشد.

در زمستان در اثر توده هوایی، باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌ بارد که خسارات بسیاری را نیز به بار می آورد.

تابستان های قطر بسیار گرم و شرجی  می باشد و می توان اشاره کرد که بهترین زمانی که مسافران می توانند به قطر سفر کنند فصل پاییز می باشد زیرا دارای آب و هوای معتدل، مطلوب و قابل قبولی می باشد.

راهنمای سفر به قطر
نقشه کشور قطر – قاره پیما

شهر های کشور قطر

دوحه Doha

دوحه پایتخت کشور قطر می باشد که واقع شده در سواحل خلیج فارس نیز می باشد.
زبان رسمی مردم و ساکنین در دوحه کشور قطر عربی بوده و واحد پول مورد استفاده آنها ریال قطر می باشد اما قابل ذکر است که در برخی نواحی این شهر و برخی مردم آن به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند.
دوحه در دهه اخیر شاهد سرمایه ‌گذاری فروان در زیر ساخت‌ های شهری بوده ‌است. به ‌طوری ‌که از یک دهکده ساحلی به یک شهر مدرن تبدیل گردیده است و همین امر باعتث گردیده هرساله تعداد بسیار بالایی از گردشگران برای سفرهای تفریحی خود به این شهر سفر کنند.
این نکته نیز قابل ذکر است که بخش عمده نفت و گاز کشور قطر در محدوده دریایی دوحه قرار دارد.
به دلایل ذکر شده در بالا می توان گفت شهر دوحه میزبان بزرگ ‌ترین شرکت‌های نفتی و گازی در دنیا می باشد که به پیشرفت اقتصاد این کشور نیز کمک بسیاری را می کند.

الریان Ar-Rayyan

شهر الریان مرکز شهرداریی الریان بوده و واقع در کشور قطر می باشد.

نام این شهر برگرفته از نام و ریشه کلمه عربی “ری” می  باشد و قابل ذکر است  دلیل نامگذاري، اين شهر بنام الریان این نکته می باشد كه در زمان و فصل بارانی به علتکم بودن ارتفاع آن ناحيه الريان تبديل به دشت سیلابی گردیده و در طى آن مدت آب را به گیاهان متعدد وحشی که در این منطقه رشد می کنند منتقل می کند.

زبان رسمی مردم و ساکنین در شهر الریان کشور قطر عربی بوده  اما در برخی مناطق به زبان انگلیسی نیز صحبت می کنند و همچنین واحد پول مورد استفاده آنها نیز ریال قطر می باشد.

این نکته نیز قابل ذکر است که الریان قلب سرزمین  قطر لقب گرفته است که بسیاری از ادارات تصمیم گیرنده درخصوص اداره این کشور در  این شهر واقع شده اند.

در الریان  صنعت و حرفه ماهیگیری از اهمیت  خاصی برخوردار می باشد و درصد بالایی از مردم این شهر به این صنعت فعال هستند.

این شهر هرساله بواسطه اعیاد، جشن های برگزار شده و همچنین مراکز دیدنی و … پذیرای توریست های بسیاری است که برای سفر و گذراندن تعطیلات خود به این شهر می روند.

هزینه سفر به قطر

در ابتدا باید گفت که قطر جزو گرانترین کشورها برای سفر می باشد و اگر قصد سفر به این کشور را دارید با هزینه های بالایی روبرو خواهید شد.

برای اقامت در هتل 3 ستاره در قطر به ازای هر شب اقامت می بایست مبلغی حدود 300 ریال قطر پرداخت نمایید.

برای اقامت در یک هتل 4 ستاره به ازای هر شب می بایست مبلغی حدود 400 الی 500 ریال قطر بپردازید.

برای اقامت در یک هتل 5 ستاره در قطر برای هر شب اقامت مبلغی حدود 600ریال قطر می بایست بپردازید.

برای خورد و خورا و هزینه غذا در یک رستوران معمولی به ازای هر یک نفر حدودا می بایست مبلغ 50 الی 60 ریال قطر پرداخت نمایید.

برای استفاده از یک رستوران معمولی به ازای هر یک نفر می بایست 80 الی 100 ریال قطر بپردازید.

برای استفاده از نفر در یک رستوران لوکس می بایست حدودا 150 الی 200 ریال قطر باید پرداخت نمایید.

برای استفاده از حمل و نقل عمومی بسته به وسیله مد نظرتان می بایست هزینه ای حدود 20الی 100 ریال قطر پرداخت نمایید.

راهنمای سفر به قطر
واحد پول قطر – قاره پیما

واحد پول قطر – پول قطرچیست ؟

علامت اختصاری

ریال با علامت اختصاری QR و ر.ق و کد ایزوی QAR، یکای پول رایج در کشور قطر می‌باشد.

 

زیر واحد پول قطر 
درهم (Dirham)

درهم یک یکای پول کسری است که در کشور قطر به کار گرفته می‌شود.

اسکناس‌ها:

10 riyals, 1 riyal, 5 riyals, 50 riyals, 500 riyals, 100 riyals

 

سکه‌ها:

25 dirhams, 5 dirhams, 1 dirham, 50 dirhams, 10 dirhams

 

راهنمای سفر به قطر

نگاهی به دوحه

A Glance to Doha

فرودگاه بین المللی حمد در دوحه بهترین فرودگاه خاورمیانه و سومین فرودگاه بزرگ دنیا است. فرودگاه حمد DOH طولانی ترین باند فرود در آسیای غربی را دارد.

وب سایت قاره پیما با اطمینان می گوید قطر ایرویز بهترین ایرلاین دنیا است و حتی از سنگاپور ایرلاینز هم پیشی گرفته، به مقاصد گردشگری در هفت قاره جهان پرواز دارد، هواپیمایی قطر طولانی ترین پرواز برنامه ریزی شده را انجام می دهد: پرواز از دوحه به اوکلند – مدت پرواز شانزده ساعت و سی دقیقه.

اطلاعات مفید درباره قطر

احتمالا تا الآن فهمیده اید که خاک کشور قطر مسطح است و از یک صحرای خشک تشکیل شده، قطر بعد از مالدیو، دومین کشور کم ارتفاع در دنیا است. این خبر خوبی برای دوچرخه سوارها و دونده ها، خبر بدی برای کوهنوردها است.

جزیره الخور به لطف امکان قایق کایاک سواری دور جنگلها، یکی از دیدنی ترین نقاط قطر است. قدمت ابزارهای کشف شده در جزیره الخور به هزاره دوم پیش از میلاد برمی گردد. لقب (بنفش) این جزیره به دلیل تولید رنگ بنفش از حلزون های صدف دار برای اولین بار در اینجا است.

هزار و یک دلیل برای دوست داشتن قطر وجود دارد، از موزه های شگفت انگیز قطر گرفته تا گالری های هنری قطر، سواحل قطر، پارک های قطر. ولی دلیل اصلی مهاجرت به قطر این است که قطر امن ترین کشور دنیا است. شاخص جرم در قطر 11.90 از 100 است.

زیبایی تل های شنی بیابان همیشه چشمگیر بوده اما خور العدید در جریان البطنه یک استثناء است. خور العدید یکی از معدود منطقه هایی است که گردشگر می تواند شاهد تلاقی بیابان و دریا باشد. مسافر برای رفتن به خور العدید به یک خودرو ی بیابان گرد نیاز دارد. کشور قطر به دنبال ثبت نام این مکان طبیعی در مجموعه سازمان جهانی یونسکو است.

از میان جمعیت دو میلیون و هفتصد و بیست و سه هزار و ششصد و بیست و چهار نفری دوحه، هفتصد و پنجاه و چهار هزار و پانصد و نود و دو نفر زن هستند.

افراد زیادی به عشق هوای خوب، سبک زندگی لوکس، معافیت از مالیات بر درآمد متقاضی مهاجرت به قطر هستند. الآن بیشتر از دو میلیون مهاجر در کشور قطر زندگی می کنند یعنی دوازده درصد جمعیت کل قطر بومی اند – اهالی قطری.

در دهه هفتاد غزال اوریکس (حیوان ملی قطر) در حیات وحش منقرض شد اما تعدادی از آن در باغ وحش و مناطق حافظت شده باقی ماند. تصویر تیزشاخ عربی لوگوی قطر ایرویز است. عروسک بازی های آسیایی 2006 اوریکس بود.

نویسنده رومی، پلینی بزرگ، در آثار خود از ساکنان پنجاه هزار سال پیش شبه جزیره قطر با نام اهالی کتارا یاد می کند. همین نام در گذر زمان به (قطر) تبدیل شد.

مسابقه شتر سواری در قطر خیلی طرفدار دارد. هر سال از اکتبر تا فوریه مسابقه شتر سواری در پیست الشحانیه دوحه برگزار می شود. بچه ها به عنوان سوارکار حرفه ای در مسابقه های شتر سواری در دوحه شرکت می کردند اما از 2004 به بعد ربات جای کودکان سوارکار را گرفت. صاحب شتر کنار پیست مسابقه نشسته و ربات سوارکار را از دور کنترل می کند.

سال ها اهالی قطر از استخراج مروارید پول درمی آوردند و مروارید بخشی از فرهنگ قطر شده، در دهه بیست که ژاپن مروارید پرورشی را وارد بازار کرد، ورق برگشت. قطر هم مانند دیگر کشورهای پیرامون خلیج فارس به استخراج نفت روی آورد و در 1939 اولین چاه نفت را حفر کرد و استخراج نفت خام ده سال زمان برد و در سال های بعد میدان های نفتی بیشتری را در قطر کشف کردند. الآن نفت پای ثابت اقتصاد قطر است. عمیق ترین چاه نفت دنیا در کشور قطر است – با عمق 40.320 فوت.

با نگاهی به آسمان خراش های قطر و پروژه های جاه طلبانه ای مانند د پرل قطر پر واضح است که قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است. سرانه تولید ناخالص داخلی قطر 138.910 میلیون دلار از لوکزامبورگ هم بالاتر است. 60٪ ثروت قطر از ذخایر نفت و گاز این کشور به دست آمده است.

وقتی پای شاخص برابری قدرت خرید به میان می آید، قطر سومین کشور ثروتمند دنیا است.

پرچم قطر در هر گوشه ای از شهر دوحه دیده می شود اما تا حالا به معنای طرح پرچم قطر فکر کرده اید؟ خوب وب سایت قاره پیما این داستان را برای شما تعریف می کند. نه دندانه یعنی کشور قطر نهمین عضو امارت های هم سو کشورهای پیرامون خلیج فارس در زمان عقد قرارداد با بریتانیای کبیر در 1916 بوده و رنگ مارون قطری نشان پذیرفتن نقش بسزای قطر در رونق ساخت رنگ بنفش در الخور قطر است. پرچ قطر تنها پرچم دنیا است که عرض آن بیش از دو برابر طولش است.

رنگ پرچم قطر سفید و مارون است و این رنگ ها به ترتیب نماد خونریزی در جنگ های قطر و صلح هستند. رنگ غالب پرچم قطر قرمز بود درست مثل همانی که در پرچم بحرین می بینید ولی به دلیل زیر نور آفتاب قرار گرفتن تیره تر شد و الآن مارون قطری یک رنگ شناخته شده برای همه مردم دنیا است.

در واقع خاندان آل ثانی با امضاء معاهده با بریتانیا روی کار آمد و تمیم بن حمد آل ثانی امیر فعلی قطر است.

برج دوحه یکی از سازه های نمادین در وست بی است و در 2012 لقب بهترین آسمان خراش دنیا را به خود گرفت. معمار فرانسوی، ژان نوول، این برج چهل و شش طبقه در شهر دوحه را طراحی کرده و این سازه هسته مرکزی ندارد و اولین برج بلند دنیا است که به جای ستون بتنی در وسط از شبکه های مورب فولادی در داخل و گوشه ساخته شده، این طراحی در نمای برج مشخص است. نمای دوحه تاور از کاربرد مشرابیه در معماری اسلامی الهام گرفته و این سازه را در برابر نور خورشید در دوحه حفظ می کند. روشنی شب های دوحه از چراغ های برج دوحه می آید !

سوار متروی دوحه شدن ارزان ترین راه ممکن برای گشت و گذار در دوحه است. متروی دوحه سه خط دارد: قرمز و سبز و طلایی. مترو دوحه با سرعت صد کیلومتر در ساعت یکی از سریع ترین قطارهای شهری دنیا است.

کبسه غذای ملی قطر است. کبسه از برنج و گوشت و پیاز و گوجه فرنگی و ادویه تهیه شده، خوراک دریایی و خرما اقلام اصلی غذایی در کشور قطر هستند.

اگر مدتی در قطر بمانید داستان روز ملی قطر را می فهمید: آتش بازی در قطر و نمایش موزیکال در قطر و رژه ارتش قطر. 18 دسامبر روز ملی قطر است به افتخار قاسم بن محمد آل ثانی که قبیله های محلی قطر را دور هم جمع کرد. قبل از این، سه سپتامبر روز ملی قطر بود یعنی سالگرد استقلال قطر از بریتانیا.

رنگ هنر در هر گوشه ای از شهر دوحه پیدا است از بازارهای دوحه گرفته تا موزه های دوحه و مانیومنت های دوحه. معماری و طراحی داخلی مدرن در دوحه موج می زند مخصوصا هتل های دوحه و ویلاهای حومه شهر دوحه تصویر واقعی بناهای لوکس را در ذهن گردشگرهای خارجی حک می کنند.

بناهای یادبود قدیمی دوحه گویای وجود رگ هنر اسلامی و ظریف و الهام از کار هنرمندهای مطرح دنیا هستند. هنر در سازه های مختلف دوحه مانند: فرودگاه بین المللی حمد و قلعه الکوت و برج اسپایر پیدا است.

در حالیکه مکان های تاریخی دوحه هنر باستان را به رخ مسافر کشیده و آثار هنری قدیمی از جاهای مختلف دنیا در موزه های دوحه به نمایش گذاشته شده اند.

هر سال نمایشگاه های مختلفی در زمینه هنر، نقاشی های دیواری، صنایع دستی برای جذب توریست در شهر دوحه برگزار می شوند. مرکز هنری کتارا یا گالری المرخیه یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های هنری در دوحه است که در حفظ هنر معاصر عرب موفق بوده و مجموعه بزرگی از آثار هنری بین المللی در گالری سنت الکورنیش نگهداری شده و موزه اسلامی دوحه آثار مجسمه سازی، سرامیک سازی، پارچه بافی از 1400 سال پیش تا امروز را جمع آوری کرده است.

قطر سرزمین فرهنگ و آداب و رسوم است. در سفر به دوحه مسافر باید به فرهنگ لباس پوشیدن در قطر و رفتار خود در اماکن عمومی در دوحه دقت کند. گردشگر خارجی باید تابع قوانین و مقررات قطر باشد. واقعیت این است که دوحه یکی از امن ترین مقاصد گردشگری در دنیا است ولی توریست هم باید یک سری موارد را در نظر بگیرد.

نرخ جرم در قطر آنقدر پایین است که حتی جیب بری هم به ندرت در شهر دوحه اتفاق می افتد.

خانم ها به راحتی در خیابان های دوحه پرسه می زنند به شرط اینکه درست لباس پوشیده و در کوچه و خیابان های شهر دوحه خود را به نمایش نگذارند.

اگر گردشگر خارجی در طول سفر به دوحه مریض شود می تواند روی خدمات درمانی در پایتخت قطر حساب کند. مسافر یک ماه بعد از دریافت واکسن سرخک، سرخجه، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، واریسلا، آنفولانزا امکان ورود به دوحه را دارد.

تروریسم در قطر معنا ندارد به همین دلیل خانواده ها برای گذراندن تعطیلات به دوحه می روند.

قطر با داشتن ثروتی هنگفت در دنیا، کشور ثروتمندان است. قطر به دلیل داشتن ذخایر نفتی و گاز طبیعی ثروتمند ترین کشور جهان است و لوکزامبورگ را هم پشت سر گذاشته !

فرهنگ و هنر دوحه باعث درخشش این شهر در کشور ثروتمند قطر شده، هر سال هنرمندها و علاقه مندان به هنر جذب موزه ها و نگارخانه های پایتخت قطر می شوند. بیشترین تعداد مسافرهای ورودی قطر در 2022 به این کشور سفر می کنند.

مجلل ترین هتل های دنیا در قطر خاطره اقامتی لوکس را در ذهن گردشگر خارجی حک می کنند. دکوراسیون داخلی و مبلمان شیک و خدمات درجه یک این هتل ها تجربه سفری لوکس به دوحه را برای مسافر می سازند.

تجربه سفر به دوحه با فرهنگ این شهر در قطر گره می خورد. مراکز فرهنگی دوحه به دلیل تمرکز روی آثار هنری و صنایع دستی در دنیا شناخته شده اند. وب سایت قاره پیما برنامه سفر به دوحه را به مسافرهای های علاقه مند به تاریخ پیشنهاد می دهد.

گردشگر در روستای فرهنگی کتارا در دوحه، هنر و موسیقی و نمایش را تجربه می کند. مرکز فرهنگی کودکان، انجمن هنرهای زیبای قطر، آکادمی موسیقی قطر، انجمن تئاتر و موسیقی قطر همگی در کتارا هستند.

رسم و رسوم عهد باستان و آثار هنرمندهای بومی قطر و آثار فرهنگی قطر در موزه شیخ فیصل دوحه به نمایش درآمده اند. این مکان های فرهنگی در دوحه پاتوق خانواده ها هستند تا فرزندان خود را با میراث فرهنگی قطر آشنا کنند.

بدون شک سواحل دوحه و بیابان های دوحه و تپه های شنی ساحلی دوحه و صخره های مرجانی در دوحه در جذب مسافر به پایتخت قطر تأثیر دارند. شهر دوحه به طول چند کیلومتر به داخل خلیج فارس گسترده شده و برخی از ساحل های دوحه عبارتند از ساحل الوکره، ساحل کتارا، ساحل الغاریه، ساحل الخور. در گذشته در دوحه برای جستجوی مروارید در دریا غواصی می کردند.

نه تنها شن های سواحل دوحه زیر نور خورشید می درخشند بلکه زیبایی بیابان های دوحه هم خیره کننده است. تور شتر سواری در دوحه یا سافاری در دوحه یا بیابان گردی در دوحه یا چتربال سواری در دوحه را در برنامه سفر به دوحه جا دهید.

جاذبه های طبیعی و مصنوعی دوحه این شهر را یه یک مقصد گردشگری تبدیل کرده اند. دوحه شهری کوچک، کم جمعیت و پر از سرگرمی های مختلف است. حالا که به لطف وب سایت قاره پیما با پایتخت قطر آشنا شدید برای رزرو بلیط دوحه عجله کنید.

دوحه یک مقصد کاری در حال توسعه است و در ساخت و ساز سنگ تمام گذاشته و در آینده یکی از شهرهای برتر در کشورهای عربی خلیج فارس می شود.

آب و هوای دوحه هم مانند جاهای دیگر قطر گرم و خشک است. بهترین زمان سفر به دوحه از دسامبر تا مارس است که در طول روز دمای هوا خیلی بالا نمی رود. در این زمان دمای هوای دوحه در روز و شب به ترتیب 25 / 15 درجه سانتی گراد است. شاید گاهی دماسنج دمای پایین تر از ده درجه را هم نشان دهد ولی به ندرت به کمتر از پنج درجه برسد. میانگین بارش سالانه در دوحه هفتاد و پنج میلیمتر است. تابستان دوحه خیلی گرم و طولانی است. دمای هوای دوحه در آوریل و نوآمبر حدود سی درجه سانتیگراد و در اکتبر تقریبا نود و پنج درجه فارنهایت است. از مه تا سپتامبر گرم ترین روزهای تابستان در دوحه است که دمای هوا به 42 درجه سانتیگراد می رسد، تحمل این گرما در کنار رطوبت حاصل از خلیج فارس برای مسافر آسان نیست. بیشتر ساکنین دوحه از یازده صبح تا هفت شب در خانه مانده و وب سایت قاره پیما استفاده از تاکسی یا اتوبوس شهری دوحه را به گردشگر خارجی توصیه می کند. دوحه یکی از معدود شهرهای دنیا است که دمای هوای آن در تابستان به صد و بیست و سه درجه فارنهایت هم می رسد. متأسفانه در جولای و آگوست هوای دوحه در طول شب هم بالا است.

شهروندان کشورهای اروپایی می توانند بدون ویزا سه ماه در کشور قطر بمانند. در بدو ورود به قطر یک برچسب بارکد به پاسپورت مسافر ورودی زده و گردشگر هیچ فرمی مبنی بر ورود به قطر پر نمی کند، افسر مهاجرت از مسافر کانفرم رزرو هتل در قطر می خواهد.

فرودگاه بین المللی دوحه DOH نگین کشورهای پیرامون خلیج فارس است. شبکه پروازی هواپیمایی قطر (دوحه) را به نقاط مختلف دنیا وصل کرده، مانند: آفریقا، آسیا، استرالیا، اروپا، شبه قاره هند، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی. قطر ایرویز در 2013 به اتحاد وان ورلد پیوست.

اگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس هستید، ارزان ترین راه سفر به دوحه رزرو بلیط دوحه با عمان ایر و کویت ایرویز است اما به ناچار باید در شهر کویت یا مسقط توقف داشته باشید، قطب این دو ایرلاین به ترتیب در عمان و کویت است.

افرادی که توقف طولانی تری در فرودگاه بین المللی حمد داشته و می خواهند وارد شهر دوحه شوند، خود قطر ایرویز یک تور گردشگری شهری دوحه به مسافر می دهد.

از زمان راه اندازی ایستگاه متروی فرودگاه بین المللی حمد رفت و آمد مسافر ترانزیتی در پایتخت قطر آسان شده، مسافر می تواند با پرداخت دو ریال قطر از دستگاه فروش خودکار در ورودی ایستگاه ها بلیط مترو بخرد. هر روز از 06:00 صبح تا 22:30 شب هر پنج دقیقه یک قطار وارد ایستگاه متروی فرودگاه دوحه شده و طی بیست دقیقه مسافر به مرکز شهر دوحه می رسد.

بعد از به هم خوردن رابطه سیاسی قطر و عربستان سعودی، مرزهای زمینی قطر کاملا بسته شده اند. قرار است در آینده قطر با پل به دو کشور امارات محده عربی و بحرین وصل شود ولی این پروژه مثل لاک پشت پیش می رود. . .

به عنوان یک گردشگر خارجی در دوحه به این نکته توجه داشته باشید که هتل های دوحه و دیگر جاذبه های گردشگری دوحه در آدرس خود به پلاک و نام خیابان های دوحه اشاره نمی کنند. مثلا آدرس هتل دبلیو دوحه از این قرار است: وست بی، دوحه، قطر. بنابراین آدرس پیدا کردن در دوحه کار مسافر نیست و مردم بومی دوحه بر اساس لندمارک های شهر دوحه آدرس می دهند، مثلا می گویند روبروی سیتی سنتر مال دوحه. گوگل مپ هم خیلی در پیدا کردن آدرس در شهر دوحه به کار می آید گرچه باید به روز رسانی شود. البته شهرداری دوحه از 2012 خیابان های دوحه را شماره گذاری کرده و یک وب سایت به نام قطر جئو پورتال وجود دارد که سرعت آن در قیاس با گوگل مپ کمتر است.

اواخر 2005 رفت و آمد اتوبوس های عمومی در دو مسیر مختلف در دوحه شروع شد. تا مارس 2006 شش مسیر اتوبوسرانی به آن دو افزوده شد و امروز شبکه اتوبوس های شهری دوحه تمام نقاط پایتخت قطر را پوشش می دهد. ایستگاه اتوبوس اصلی دوحه جنب سوق طلای دوحه است. اتوبوس ها و ایستگاه ها سیستم تهویه مطبوع دارند.

راه دیگر جا به جا شدن در شهر دوحه برای گردشگر تاکسی است. شرکت حمل و نقل مواصلات خودروهای سبز رنگ کولر دار را تحت عنوان تاکسی های کروة وارد سیستم ترابری عمومی درون شهری دوحه کرده ولی وقتی مهمان یکی از هتل های بین المللی دوحه باشید فقط به لیموزین های این شرکت دسترسی خواهید داشت. کرایه لیموزین در دوحه دو برابر کروة های معمولی است و تاکسی متر هم ندارد. اگر به پول اهمیت نمی دهید که درباره کرایه با راننده لیموزین در شهر دوحه بحث نکنید در غیر این صورت دنبال خودروهای سبز رنگ مجهز به تاکسی متر باشید.

نرخ سوار و پیاده شدن از تاکسی در دوحه چهار ریال قطر و حداقل کرایه یک کورس تاکسی در شهر دوحه ده ریال قطر است. می گویند راننده تاکسی های دوحه تاکسی متر خودرو را دستکاری می کنند تا سه چهار برابر کرایه از مسافر خارجی پول بگیرند. حواستان به عدد روی صفحه نمایش تاکسی متر باشد و هر لحظه به صداقت راننده تاکسی های دوحه شک کردید از ماشین پیاده شوید. قبل از رسیدن به مقصد کرایه تاکسی را ندهید و در صورت مشاهده تقلب از بخش پذیرش هتل در دوحه بخواهید آن شرکت حمل و نقل را در جریان بگذارد.

تعداد مسافرها از تعداد تاکسی های دوحه بیشتر است به همین دلیل باید مدت زیادی منتظر تاکسی بمانید. در واقع در ساعات اوج ترافیک صبح در خیابان های دوحه تاکسی گیر نمی آید. در شرایط نرمال یک ساعت و نیم پس از تماس تلفنی مسافر در دوحه تاکسی به لوکیشن مبدأ می آید و توقف تاکسی در بیشتر جاهای دوحه ممکن نیست. مقابل مالهای دوحه و هتل های اینترنشنال دوحه و محوطه فرودگاه بین المللی دوحه برای تاکسی گرفتن مناسب است. از مه 2019 به بعد تعداد تاکسی های گردشی در دوحه بیشتر شده اند.

گاهی اگر مسافر کنار یکی از خیابان های دوحه ایستاده باشد، یکی از تاکسی های دوحه ترمز می کند، در قطر رسم بر این است که مسافر بعد از رسیدن به مقصد به راننده تاکسی کرایه می دهد. اگر تاکسی ای در خیابان های دوحه هنگام عبور از کنار مسافر سرعت خود را کم کند یعنی می خواهد او را سوار کند.

از دسامبر 2013 شرکت تاکسی آنلاین اوبر در شهر دوحه به مسافرها سرویس می دهد. معمولا یک ربع بعد از ثبت درخواست سفر، اوبر به لوکیشن مسافر در دوحه می رسد. مثل اپ های دیگر، مسافر تصویر / نام کامل / شماره تلفن راننده اوبر را روی گوشی هوشمند خود می بیند.

گردشگر خارجی می تواند از یکی از شرکت های اجاره خودرو در فرودگاه اینترنشنال دوحه اتومبیل بگیرد. به توصیه وب سایت قاره پیما قبل از ورود به خاک قطر ترتیب کرایه خودروی شخصی در دوحه را بدهید. چون توریست نمی تواند با نرخ مناسب در دوحه اتومبیل اجاره کند. از طرفی باید خیلی منتظر آوردن خودروی مورد نظر از محوطه خارجی فرودگاه به پارکینگ شود. بعضی از این شرکت ها از گردشگر خارجی گواهینامه بین المللی رانندگی می خواهند.

جاذبه های گردشگری دوحه

سازمان گردشگری قطر روزی چهار بار برای مسافری که مجبور به ماندن در سالن های ترانزیت فرودگاه بین المللی حمد است، تور رایگان گشت شهری در دوحه برگزار می کند. دوحه گردی دو ساعت و چهل و پنج دقیقه زمان می برد – ویزای قطر و ترانسفر فرودگاهی با اتوبوس در دوحه و راهنمای تور انگلیسی زبان هم دارد. در این برنامه مسافر قطعا جزیره مصنوعی مروارید قطر، دهکده فرهنگی کتارا، موزه هنر اسلامی در دوحه، سوق واقف را می بیند. از سپتامبر 2016 به بعد ساعت شروع تورهای دوحه گردی هشت صبح، یازده صبح، چهار بعد از ظهر، هشت شب است ولی یک ساعت زودتر مسافرها را یک جا جمع می کنند. در کل اگر فاصله بین دو پرواز قطر ایرویز شما کمتر از 7 ساعت است قید گشت شهری در دوحه را بزنید. هر اتوبوس شهری دوحه سی و سه مسافر را از فرودگاه DOH به بافت قدیم شهر دوحه می برد. شرکت مجری تور دوحه گردی نزدیک فروشگاه خرده فروشی دبلیو اچ اسمیت در مجموعه فروشگاه های فری شاپ فرودگاه بین المللی دوحه قرار گرفته است.

به شرط خرید بلیط خارجی قطر ایرویز مسافر امکان استفاده از این برنامه تور در دوحه را دارد به بیان دیگر اگر مسافر یک شرکت هواپیمائی دیگر هستید، حتی اگر یک لگ پروازتان با قطر ایرویز انجام شده باز هم نمی توانید به دوحه گردی بروید. سه شماره اول شماره بلیط سیزده رقمی بلیط مسافر تعیین کننده است و شماره بلیط های صادر شده توسط خط هوایی قطری با 157 شروع می شود. البته همیشه هم این طور نیست – حتی اگر مسافر یک ایرلاین دیگر هستید، باز هم شانس خود را امتحان کنید.

این تور در دوحه به درد مسافرهای تنبل نمی خورد چون فقط باید سی دقیقه در سوق واقف دوحه چرخیده و ده دقیقه برای عکس گرفتن در جاهای دیدنی دیگر دوحه وقت خواهید داشت و برای ورود به موزه نباید مبلغی بپردازید.

ویزای قطر

از آگوست 2017 به بعد مسافرهای هشتاد کشور مختلف دنیا برای ورود به قطر در فرودگاه بین المللی دوحه ویزا ی رایگان قطر می گیرند.

اما مسافر قطر ایرویز فقط می تواند بدون ویزا ی قطر و رایگان در محوطه ترانزیت فرودگاه بین المللی حمد بچرخد به شرط اینکه حداقل پنج ساعت و حداکثر نود و شش ساعت در قطر باشد.

درخواست ویزای ترانزیت قطر ثبت کردن نمادین است، متقاضی باید اسکن صفحه اول پاسپورت خود را در سایت آپلود کند به شرط اینکه پاسپورت آمریکایی / بریتانیایی / استرالیایی / اروپایی نداشته باشد. اعتبار این ویزا قطر یک هفته است.

موزه های دوحه

موزه های دوحه همیشه در حال بازسازی اند و ساعات بازدید از موزه ها در پایتخت قطر مورد پسند گردشگر خارجی نیستند. در وب سایت رسمی موزه به لوکیشن دقیق آن در شهر دوحه اشاره نشده، مسافر دوحه باید قبل از رفتن به موزه با دفتر آن تماس بگیرد تا زمانی برای حضور او در موزه مشخص شود.

با علم بر اینکه دوحه می خواهد قطب فرهنگی کشورهای عربی خلیج فارس شود، ماهیت موزه های دوحه سمبلیک است.

موزه هنر اسلامی در دوحه آثار مربوط به سه قاره در طول 1400 سال را یکجا جمع کرده، یک معمار معروف آمریکایی به نام آی ام پی طبق اصول اصلی معماری اسلامی بنای این موزه در پایتخت قطر را طراحی کرده، هر سال تعداد زیادی رویداد فرهنگی و نمایشگاه در ساختمان موزه هنر اسلامی در دوحه برگزار شده و رستوران ایتالیایی واقع در این ساختمان مورد پسند مردم بومی دوحه است. مسافر می تواند در پارک کنار موزه دوچرخه یا قایق پدالی کرایه کند.

موزه ملی قطر از 28 مارس 2019 در انتهای خیابان المتحف دوحه افتتاح شد.

مرکز فرهنگی مشیرب یک دوبه معلق در کورنیش دوحه نزدیک قدیمی ترین لندمارک دوحه (هتل شرایتون دوحه) است. مرکز فرهنگی مشیرب گذشته و آینده دوحه را به نمایش گذاشته و بازدید از مشیرب اینترتینمنت سنتر برای عموم از نه صبح تا هشت شب رایگان است.

متحف: موزه عرب هنر نوگرا در خیابان اللقطة شهر دوحه: شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی آثار هنری کم نظیر از هنر معاصر را در بنای خاص موزه متحف دوحه کنار هم گذاشته و ده دقیقه با تاکسی از کورنیش دوحه فاصله دارد.

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی واقع در سی کیلومتری شهر دوحه آثار فرهنگ و هنر اسلامی با مالکیت خصوصی شیخ را به نمایش گذاشته (بیش از سه هزار اثر هنری مانند: نسخه های خطی اسلامی، یافته های باستان شناسی، اقلام فلزی، منسوجات، فرش، مبلمان آنتیک) این کار نشان دهنده علاقه شیخ به فرهنگ و هنر اسلامی است. یک سری اتومبیل تاریخی هم در این موزه هنری در دوحه به نمایش گذاشته شده اند.

در واقع موزه الخور در بافت قدیم شهر دوحه نیست – شصت کیلومتری شمال پایتخت قطر. ساختمان موزه الخور رو به ساحل است. شیوه زندگی مردم بومی قطر در گذشته و یافته های باستان شناسی مربوط به عصر نوسنگی و عصر برنز در موزه الخور به نمایش گذاشته شده، مساحت هر سالن در دو طبقه موزه الخور دوازده در شش متر است. داستان اولین دزد دریایی مؤنث در خلیج فارس در موزه الخور به تصویر کشیده شده است.

موزه خاور شناسی در خیابان المتحف منطقه المرقاب دوحه حدود هفتصد تابلوی نقاشی از اوایل قرن هجده تا به حال را به نمایش گذاشته است.

مجموعه ای از سلاح ها و ابزارهای جنگی قرن شانزدهم در موزه نظامی در منطقه اللقطة به نمایش درآمده اند، شمشیرهای تشریفاتی متعلق به خاندان های حاکم خلیج – خنجر روکش طلا متعلق به شیخ علی بن عبدالله آل ثانی، شمشیر متعلق به پادشاه فیصل بن عبدالعزیز آل سعود عربستان سعودی، خنجری که همراه قهرمان فیلم حماسی لورنس عربستان بود. . . این مجموعه موجود در دوحه همتا ندارد.

سانتیاگو کالاتراوا، یکی از معروف ترین معمارهای دنیا، بنای موزه عکاسی دوحه را طراحی کرده که از مه 2012 تعطیل شده است. این موزه عکاسی یک لندمارک در مرکز شهر دوحه محسوب می شود. پانزده هزار آیتم مانند لوازم عکاسی و دوربین های قدیمی، عکس های ماندگار، اسناد تاریخی و آلبوم های دهه شصت میلادی در این موزه در دوحه به نمایش گذاشته شده اند.

موزه الوکره در هفده کیلومتری قطر

میراث فرهنگی دوحه

قلعه الکوت در 1880 در دوران امپراتوری عثمانی در حومه شهر دوحه ساخته شد، الآن این قلعه سپید عظیم در پارکینگ سوق واقف دوحه قرار گرفته، دژ الکوت قبلا موزه قوم شناسی بود، امروز صنایع دستی قطر را به مسافرها عرضه می کند.

اعداد روی صفحه ساعت کلاک تاور کنار مسجد جامع دوحه عربی هستند و برج روی یک تپه رو به کورنیش دوحه واقع شده است.

دوحه هریتج ویلج موزه ای در پارک الروملیا با تم روستایی است. در این موزه در دوحه امکان داو سواری / خرید و فروش مروارید وجود دارد. مردم دوحه بعضی از مناسبت ها را در محوطه همین موزه جشن می گیرند.

سوق واقف یکی از بازارهای مهم شهر دوحه است. گردشگر خارجی می تواند ساعت ها در پستوهای سوق واقف بچرخد. این بازار محلی در دوحه محل فروش لباس، پارچه، ادویه و حتی شاهین است. در یکی از رستوران های واقع در بازار واقف دوحه قلیان بکشید. این سوق در دوحه آن قدر قشنگ است که مسافر فکر می کند به شهر قصه ها آمده !‌

قلعه الزباره واقع در صد کیلومتری شمال دوحه در شهر کوچک الزباره یک سایت باستان شناسی است. دژ الزباره در 1938 دوران سلطنت شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی نزدیک یک قلعه متروکه ساخته شد. قلعه الزباره مربع شکل است و در سه گوشه از آن برجهای مدور و در یک گوشه برجی مستطیل شکل ساخته شده، این قلعه با دیوارهای بلند تا اواسط دهه هشتاد کاربرد دفاعی داشت. مسافر از ایستگاه اتوبوس الغانم دوحه سوار اتوبوس شماره صد شده و بعد از حدود دو ساعت به دژ الزبارة می رسد.

بیش از پنجاه و یک هزار کتاب به زبان عربی و دیگر زبان ها درباره قطر و خاورمیانه / ششصد نقشه قدیمی / دو هزار نسخه خطی / شش هزار عکس اورجینال / در کتابخانه هریتج دوحه نگهداری می شوند. این کتابخانه در دوحه یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی در خاورمیانه است، در 1979 شیخ حسن بن محمد آل ثانی این کار فرهنگی را شروع کرد.

گالری وی سی یو قطر در محوطه دانشگاه ویرجینیا کامن ولث شعبه دوحه محل برگزاری نمایشگاه های مختلف و نمایش آثار هنری دانشجوها و اعضا ی هیئت علمی همین دانشگاه است و بازدید برای عموم آزاد می باشد. گالری وی سی یو در دل شهر دوحه نقش پر رنگی در حیات فرهنگی مردم قطر و خاورمیانه دارد. دانشجوها در هر بخشی از استودیو / کتابخانه / آزمایشگاه رایانه / سالن سخنرانی این دانشگاه در قطر امکان تبادل نظر و ارتقاء فرهنگ دارند.

نسخه های خطی به زبان های خارجه و عربی مربوط به قرن پانزده تا بیست درباره هنر و سیاست در کتابخانه این دانشگاه در دوحه نگهداری می شوند.

دیگر مکان های دیدنی در دوحه

کورنیش دوحه یک بلوار ساحلی است که دور خلیج دوحه پیچیده و دید خوبی به پالم تری آیلند و آسمان خراش های دوحه دارد. هر روز عصر مردم بومی دوحه در کورنیش پرسه زده و خوش می گذرانند. کورنیش دوحه جای مناسبی برای دویدن است ولی دوچرخه سواری در این بلوار ساحلی در دوحه ممنوع است. جمعه ها صبح پرنده هم در کورنیش دوحه پر نمی زند.

خانواده ها می توانند برای تفریح به پارک های اطراف کورنیش بروند. چند تندیس بزرگ به کورنیش دوحه زینت بخشیده اند: اوریکس (نماد پانزدهمین دوره بازی های آسیایی در قطر) / صدف و مروارید / کوزه های آب.

باغ وحش دوحه نزدیک استادیوم اسپورتس سیتی (محل نگهداری تیزشاخ عربی)

مروارید قطر یک جزیره مصنوعی در خلیج فارس نزدیک شهر دوحه است. مروارید قطر جای خوبی برای تماشای کشتی های تفریحی، نمایشگاه های اتومبیل های لوکس مانند فراری / مازراتی / رولز رویس، خوردن غذاهای محلی قطر، خرید از فروشگاه های لوکس در دوحه است. مسافر می تاند با تاکسی آبی از پورتو عربیا مارینا عبور کند. منطقه قناة کارتیه در مروارید قطر درست مانند ونیز، کانال و پیاده رو و ویلاهای ساحلی دارد. حتی بدل پل ریالتو ونیز هم در این جزیره در دوحه ساخته شده، تا سال 2014 هیچ کس در این جزیره زندگی نمی کرد. مروارید قطر شبیه لوکیشن فیلم ها است.

جانگل زون یک پارک موضوعی سرپوشیده (با تم حیوانات) در هایت پلازا ی دوحه نزدیک استادیوم خلیفا در دوحه

روستای فرهنگی کتارا در سواحل شرقی وست بی، آمفی تئاتر رومی و موزه و گالری هنری و کتابخانه دارد. دهکده فرهنگی کتارا از اکتبر 2010 تا الآن میزبان جشنواره فیلم دوحه تریبکا بوده و رستوران های کتارا غذاهای هندی، ترکی، مصری و خوراک دریایی برای مسافر سرو می کنند.

پارک الرملیه در کورنیش دوحه: سالن تئاتر روباز و نگارخانه و محموطه بازی کودکان و اسکیت پارک دارد. چند فروشگاه و کافه تریا و توآلت عمومی در بخشی به نام البدع پارک قرار گرفته اند. چرخ و فلک و قایق و ترن پارک الرملیه برای بچه ها جالب هستند. البته این روزها الرملیه پارک در دوحه از رونق افتاده است.

الشحانیة در پنجاه و هفت کیلومتری دوحه به سمت دخان، یک منطقه حفاظت شده است. خانواده ها برای لذت بردن از طبیعت، پیک نیک، کنار حیوان ها بودن به الشحانیه قطر می روند.

عالم و آدم می دانند دوحه مقصد مناسبی برای ماجراجویی نیست ولی گردشگر خارجی می تواند برای هر روز اقامت در دوحه یک برنامه جدا داشته باشد. تصمیم با خود مسافر است که چه طور از سفر به دوحه لذت ببرد. بیشتر توریست ها با برنامه ریزی راهی پاتخت قطر می شوند.

سر کرایه سوار کشتی دکلی عربی شدن از کورنیش دوحه چانه بزنید. یا اینکه یک داو را کلا کرایه کنید. خیلی خوش می گذرد. دور و بر جزیره السافلیه چرخیده و از داو پیاده شده و تنی به آب بزنید. راستش را بخواهید آخر هفته ها این قسمت از دریا ی دوحه پر از داو و قایق تفریحی و جت اسکی می شود. خیلی سر و صدا می شود. تماشای غروب آفتاب در سواحل دوحه واقعا لذت بخش است.

دولت قطر سعی دارد دوحه را به مرکز آموزشی در خاورمیانه تبدیل کند. صاحب نظرهای سیاسی و علمی در دنیای عرب در برنامه دوحه مناظره با هم به بحث و گفتگو نشسته و موضوع های روز دنیا را پیش می کشند: آتش خشم فلسطینی ها خودشان را می سوزاند؟ آیا اختلاف سنی و شیعه مفهوم صلح آمیز بودن دین اسلام را زیر سؤال می برد؟ مسلمان ها از پس افراط گراها برنمی آیند؟

این مناظره ها آدم را به فکر فرو برده و دید ما را نسبت به جهان عرب باز می شود. شانس تماشای برنامه های زنده دوحه مناظره برای گردشگرهای خارجی پایین است.

در خاورمیانه رسم بر این است که مردم هر روز عصر به قهوه خانه رفته و با استعمال قلیان میوه ای تفریح می کنند. رستوران های شرقی در کورنیش دوحه جای خوبی برای قلیان کشیدن هستند.

مرکز خریدهای دوحه

به غیر از گوشت خوک و نوشیدنی های الکلی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در دسترس مسافرهای دوحه است. مردم بومی دوحه عاشق خرید هستند و نرخ اجناس موجود در دوحه در قیاس با دوبی پایین تر است. در قطر هم مانند دیگر کشورهای خاورمیانه تا می توانید سر قیمت با فروشنده چانه بزنید.

لندمارک شاپینگ مال در حومه شمالی دوحه روی پوشاک و جواهرات و لوازم آرایشی تمرکز کرده و فروشگاه زنجیره ای کارفور در طبقه همکف این مرکز خرید در شهر دوحه هست.

د مال اولین مرکز خرید دوحه است. گردشگر عاشق د مال دوحه می شود.

هایت پلازا نزدیک اسپورتس سیتی و مول فیلاجیو در حومه غربی دوحه است. هایت پلازا از دیگر مرکز خریدهای دوحه کوچک تر است اما کمتر شلوغ می شود. مردم به عشق فودکورت و جنگل زون به هایت پلازا ی دوحه می روند.

به طور نرمال بیشتر مال های دوحه از شنبه تا پنج شنبه از ده صبح تا ده شب باز و صبح جمعه تعطیل هستند. مرکز خریدهای دوحه جمعه عصر خیلی شلوغ می شوند. بعضی از شاپینگ مال های دوحه خانوادگی اند یعنی ورود آقایان مجرد به این مرکز خریدها در پایتخت قطر ممنوع است. اروپایی ها مشکلی برای ورود به مرکز خریدهای دوحه ندارند اما اهالی جنوب آسیا مخصوصا با لباس محلی نباید اطراف مال های دوحه بچرخند.

سیتی سنتر دوحه در آوریل 2001 راه اندازی شد و بزرگترین مرکز خرید در کشور قطر است. سیتی سنتر دوحه در امتداد شمالی کورنیش دوحه بهترین محل برای خرید عطر و جواهرات در دوحه است. این مرکز خرید در دوحه سینما و سالن بولینگ و محوطه بازی کودکان و سالن اسکیت روی یخ دارد. دو فود کورت هم در بزرگترین مال دوحه هست. سیتی سنتر دوحه به دلیل داشتن فروشگاه های مختلف و لوکیشن در دسترس، در وب سایت تریپ ادوایزر امتیاز گرفته است. یک سوپر مارکت کارفور هم در سیتی سنتر دوحه وجود دارد.

مول فیلاجیو یکی از تازه ساز ترین مرکز خریدهای دوحه است – نزدیک اسپایر سنتر. قرار بود فیلاجیو از نظر معماری به سبک ونیزی باشد. بیشتر برند های اروپایی در این مال دوحه نماینده فروش دارند، حتی هایپر مارکت فرانسوی کارفور. چند رستوران اروپایی هم در فود کورت ویلاجیو مال شعبه دارند. در کانال آبی همین شاپینگ مال، مسافر با پرداخت پانزده ریال قطر سوار گوندولا می شود و قرار است به زودی یک سینمای سه بعدی هم داشته باشد.

سوق های دوحه

تجربه خرید در بازارهای محلی دوحه برای گردشگر خارجی شیرین است. سوق واقف معروف به سوق قدیمی یا سوق ایرانی محل خوبی برای خرید سوغات قطر و تماشای شاهین ها است.

سوق طلا نزدیک مجموعه HSBC دوحه

سوق عمانی در خیابان حلول محل فروش ادویه، عود، محصولات بافته شده از الیاف گیاهی است – کنار بازار تره بار دوحه.

رستوران های سنتی و معروف قطر

در رستوران های دوحه انواع غذاهای هندی، تایلندی، چینی، ایتالیایی، کره ای سرو می شوند.

مصرف نوشیدنی های الکلی در قطر آزاد نیست، مسافر نمی تواند در رستوران های دوحه مشروبات الکلی سفارش دهد مگر اینکه مهمان یکی از هتل های بین المللی دوحه باشد.

رستوران های زنجیره ای فست فود آمریکایی در دوحه عبارتند از مک دونالد، کی اف سی، أربیز، هاردیز، برگر کینگ، ديری كوين، پیتزا هات، پاپا جانز، لیتل سزارز، پیتزا این، تورتیلا کالیفرنیا، جانی راکتز. بیشتر این رستوران ها در مرکز خریدهای دوحه و حوالی خیابان سلوی دوحه قرار گرفته اند. به دلیل وجود تعداد زیادی رستوران اطراف هتل رامادا دوحه، گردشگرهای خارجی به این منطقه از شهر دوحه لقب (ایستگاه شکم) داده اند.

اخیرا رستوران های لوکس تر آمریکایی در پایتخت قطر آغاز به کار کرده اند: تی جی آی فرایدیز، اپل بیز، چیلیز، فدرکرز، پاندروسا استیک هاوس، راجرز دینر، رد لابستر.

کافه استارباکس در همه مال های دوحه شعبه دارد. شعبه های مک دونالد در شهر دوحه برای مسافرها هم سرویس بیرون بر دارند.

مهاجرهای هندی زیادی در شهر دوحه زندگی می کنند. مرکز شهر دوحه پر از رستوران های کوچک و بزرگ هندی است. طراحی داخلی رستوران هندی د گاردن ویلج دوحه روبروی بیمارستان العلی دوحه خیلی جالب است.

رستوران ترکی سنترال در خیابان المرقاب شهر دوحه غذاهای خاورمیانه ای با نرخ مناسب سرو می کند. کیفیت شیش طاووق این رستوران در دوحه خیلی بالا است. اگر از سمت مرکز شهر دوحه آمده اید، این رستوران درست بعد از تی جی فرایدیز قرار گرفته، یک رستوران خوب تایلندی هم مقابل این رستوران در دوحه هست – رستوران تای اسنک دوحه.

برای خوردن غذاهای ایرانی به رستوران شبستان در خیابان السعد دوحه بروید. چند رستوران خوب هم در سوق واقف هست که برای نوشیدن یک فنجان چای و قلیان کشیدن جان می دهند. البته این رستوران های دوحه به اندازه ترکی سنترال مجلل نیستند.

رستوران بست فیش در خیابان المرقاب خوراک های دریایی محلی دوحه را با نرخ پایین سرو می کند. وب سایت قاره پیما خوردن ماهی هامور گریل با کره سیر را به گردشگرها پیشنهاد می دهد. اگر هوس خوردن بهترین ماهی های دوحه به سرتان زده به رستوران فیش مارکت در هتل موون پیک دوحه بروید.

نوشیدن مشروبات الکی فقط در بارهای هتل های بین المللی دوحه ممکن است مانند: رامادا هتل دوحه، دبلیو هتل در دوحه، هتل گراند هایت دوحه، هتل د ریتز کارلتون در شهر دوحه و . . . مسافر قبل از ورود به بارهای دوحه باید پاسپورت خود را نشان دهد. خارجی ها معمولا به کریستال لانژ در دبلیو هتل دوحه و اسکای ویو بار در لا سیگاله هتل دوحه می روند.

یک بار ایرلندی با موسیقی زنده در زیرزمین هتل شرایتون در منطقه کورنیش دوحه نزدیک سیتی سنتر مال دوحه هست.

برای خرید نوشیدنی های الکلی خارج از بارهای دوحه باید اقامت قطر داشته باشید. دارنده مجوز خرید می تواند هر ماه از فروشگاهی در حومه شهر قطر به نام قطر دیستریبیوشن کمپانی مقدار مشخصی نوشیدنی الکلی بخرد (معادل ده درصد حقوق ماهانه یک نفر در قطر)

مسافر اجازه آوردن نوشیدنی های الکلی به دوحه را ندارد چون گمرک فرودگاه بین المللی حمد آن را توقیف خواهد کرد. موقع خروج از دوحه همه وسایل مسافر را زیر و رو کرده و اجازه نمی دهند مشروبات الکلی را از کشور قطر خارج کند.

نوشیدنی های غیر الکلی در هر جایی از شهر دوحه در دسترس همه هستند.

هتل های دوحه قطر

تعداد هتل های زنجیره ای بین المللی 5 ستاره در دوحه رو به افزایش است.

هتل لا سیگاله پلاک 60 خیابان سحیم بن حمد شهر دوحه

هتل کوچک شیزان در مرکز شهر دوحه با شصت اتاق و یک رستوران به مسافرهای پاکستانی سرویس می دهد.

همه سوئیت های هتل المدینه سوئیتس سیستم تهویه مطبوع، وای فای، چای ساز، تلویزیون کابلی دارند. این مجتمع اقامتی در دوحه سالن ورزشی و ترانسفر فرودگاهی و خشک شویی دارد. نرخ یک شب اقامت در هر کدام از واحد های المدینه سوئیتز دوحه 450 ریال قطر است.

شروع نرخ رزرو اتاق های هتل کریستال پالاس دوحه از 239 ریال قطر است.

هتل المنتزه پلازا ی دوحه هم اتاق و هم آپارتمان های دو / سه خوابه دارد. این هتل واقع در خیابان المنتزه دوحه به مسافر دسترسی آسان به کورنیش، مرکز شهر دوحه، فرودگاه بین المللی حمد و شاپینگ سنترهای دوحه را می دهد.

رستوران و پیانو بار هتل چهار ستاره موونپیک دوحه در کورنیش 24 ساعته باز هستند.

هتل اینترکانتیننتال دوحه درست روبروی شهربازی علاءالدینز کینگدم واقع شده، استخر و یک مجتمع ساحلی بزرگ دارد ولی رستورانهای این هتل چنگی به دل نزده و مهمان شیفته اتاق های هتل در دوحه می شود و زندگی شبانه در اینترکنتیننتال هتل دوحه عالی است.

هتل سه ستاره مروب در خیابان السعد دوحه

هتل چهار ستاره ماریوت از مرکز شهر دوحه دور افتاده ولی طرفدارهای خاص خودش را دارد. ماریوت هتل دوحه دو برج لوکس دارد. رستوران های این هتل 4 ستاره در دوحه غذاهای مکزیکی، پان آسیایی، هندی سرو می کند. سفارش نوشیدنی های الکلی در بار یا لانژ هتل ماریوت دوحه برای مهمان هتل آزاد است. یک دیسکو هم به ساختمان ماریوت هتل چسبیده است.

هتل چهار ستاره مرکور واقع در مرکز شهر دوحه استخر و اسپا و رستوران دارد. اتوبوس های شاتل مدام بین فرودگاه اینترنشنال حمد و مرکور هتل دوحه در رفت و آمد هستند. میهمان هتل حسابی از نزدیک بودن به جاهای دیدنی قطر لذت می برد.

دوحه بی – قطر یوث هاستلز اسوسییشن واقع در پلاک هفده خیابان الریان پشت بازار العلی، کرایه یک شب اتاق اختصاصی / اشتراکی در این هاستل در دوحه به ترتیب 240 و 120 ریال قطر است.

هتل 5 ستاره پولمان دوحه وست بی در خیابان الشط فقط چند دقیقه با مرکز نمایشگاه و همایش دوحه / گیت مال دوحه / مرکز خرید دوحه سیتی سنتر فاصله دارد.

رستوران هندی هتل چهار ستاره رامادا مشروبات الکلی هم برای مشتری سرو می کند. دیسکو ی طبقه همکف رامادا هتل دوحه آخر هفته ها روی انگشت یک گروه موسیقی فیلیپینی می چرخد و پاتوق کارگرهای آسیایی ساکن پایتخت قطر است. رفقای قدیمی در لایبرری بار بالاترین طبقه هتل رامادا دور هم جمع می شوند و با هم آبجو می خورند.

ساختمان بیست و شش طبقه هتل موونپیک تاور اند سوئیتز (یک لندمارک جدید در دوحه) سیصد و پنجاه اتاق مهمان و سوئیت دارد. تالار کنفرانس و رستوران های موونپیک هتل پاتوق مردم بومی دوحه است.

هتل و سوئیت های دونز در منطقه وست بی دوحه، اسپا و استخر سرپوشیده و سالن ورزشی و هلث کلاب دارد. مسافر باید یک روز قبل از برنامه پرواز خروجی دوحه برای استفاده از اتوبوس شاتل رایگان به فرودگاه بین المللی حمد به بخش پذیرش هتل درخواست دهد. ورزشگاه سحیم بن حمد در چهار کیلومتری این هتل آپارتمان لوکس در دوحه واقع شده است.

هیلتون دوحه در منطقه تجاری وست بی رو به دریا، رستوران و بار و کافی شاپ دارد.

بنانا آیلند ریزورت دوحه جنب آنانتارا در ساحل خلیج فارس فقط یازده کیلومتر با بافت قدیم شهر دوحه فاصله دارد – شروع نرخ از 305 دلار آمریکا

هتل آپارتمان سامرست وست بی دوحه در منطقه دیپلماتیک شهر دوحه واحدهای دو و سه خوابه دارد.

هتل های مجلل دوحه

هتل د تورچ دوحه در الوعب، اسپایر پارک مناسب مسافرهایی است که دنبال هتل های لوکس و گران در دوحه هستند. این ساختمان پنجاه و یک طبقه بلندترین هتل در شهر دوحه است. د تورچ هتل به پارک اسپایر دوحه و مرکز تجاری ویلاجیو مال چسبیده، تم رستوران قالیچه پرنده در هتل د تورچ دوحه کاملا شرقی است و رستوران تری سیکستی در طبقه آخر ساختمان د تورچ هتل دید خوبی به شهر دوحه دارد.

فور سیزنز اولین هتل 5 ستاره شهر دوحه است. این هتل در دوحه رستوران لوکس ایتالیایی و سیگار / کوکتل لانژ دارد. فقط مهمان های هتل امکان استفاده از استخر و اسپا و ساحل اختصاصی هتل را دارند.

هتل رتاج رویال پانزده دقیقه پیاده تا سوق واقف دوحه، دیوان امیری دوحه، موزه هنر اسلامی، کلوپ گلف دوحه، سیتی سنتر دوحه مال فاصله دارد. اداره های دولتی قطر هم خیلی به رتاج رویال دوحه نزدیک هستند. ساختمان پانزده طبقه هوتل لوکس رتاج رویال صد و هشت اتاق و سوئیت دارد.

هتل ایمپریال سوئیس دوحه در منطقه الهتمی عتیق پنج دقیقه با فرودگاه بین المللی حمد فاصله دارد. همه سوئیت های این هتل در دوحه آشپزخانه دارند. امسیات رستوران هتل ایمپریال سوئیتز در شهر دوحه معروف است.

تراس اتاقهای هتل گراند هایت دوحه رو به خلیج فارس است.

اقامتی لوکس در هتل دبلیو دوحه

لا سیگاله هتل در خیابان سحیم بن حمد دوحه – یک هتل بین المللی در فاصله پانزده دقیقه ای با تاکسی از فرودگاه اینترنشنال حمد دوحه، دویست و بیست و پنج سوئیت و اتاق لوکس / یازده سالن و مرکز سرگرمی / رستورانهای بین المللی / سالن ورزشی / استخر سرپوشیده / اسپای مجلل / حمام دارد.

میرو هتل سنترال دوحه، نزدیک استادیوم رأس ابو عبود دوحه، هتلی 5 ستاره در دوحه مناسب اقامت بازرگان ها است.

د ریتز کارلتون دوحه ده دقیقه با ماشین از مرکز شهر دوحه فاصله دارد و کنار ساحل خلیج واقع شده، اتاق های لوکس هتل به هزینه گزاف اقامت در د ریتز کارلتون دوحه می آیند. استخر این هتل در دوحه صخره و آبشار هم دارد. در بالکن بار کنار استخر هتل کوکتل و سیگار سرو می شود. فقط مهمان های هتل د ریتز کارلتون دوحه و اعضاء ثابت و صاحبان خودروهای ایتالیایی اجازه ورود به دیسکوی هتل را دارند.

هتل رامادا آنکور دوحه در خیابان احمد بن محمد بن ثانی مرکز شهر دوحه واقع شده است.

بنای هتل شرایتون یک لندمارک فرهنگی در شهر دوحه است. هتل شرایتون دوحه در انتهای کورنیش قرار گرفته و از اسکله هم پیدا است. ساختمان شرایتون هوتل دوحه شبیه یک هرم است و یکی از قدیمی ترین هتلهای بین المللی در پایتخت قطر می باشد. نه اینکه نخ نما شده باشد هنوز هم شکوه خاص خودش را دارد.

فهرست سفارت ها در دوحه

سفارت یونان در دوحه

سفارت ایالات متحده آمریکا در خیابان 22ام فوریه منطقه اللقطة دوحه

تفریحات قطر

جذاب ترین برنامه تفریحی در قطر، اجاره یک خودرو بیابان گرد و رفتن به ارتفاعات شنی خارج از شهر دوحه است. بدون دسترسی به سامانه موقعیت یابی جهانی که گردشگر خارجی در مسیر بیابان های دوحه گم می شود. مهمان هتل های بین المللی دوحه مثل آب خوردن یک خودرو با راننده در دوحه کرایه می کند. به توصیه وب سایت قاره پیما به یکی از شرکت های برگزار کننده تورهای داخلی قطر مراجعه کنید تا با پرداخت چند صد ریال قطر در یک برنامه تفریحی با چند مسافر دیگر همراه شوید.

مزایا توریسم

عربین ادونچرز

بلک پرل

سیتی دیسکاوری

دوحه سوق

گت یور گاید

گلف اودنچرز

تورهای قطر گردی

قطر اینترنشنال ادونچرز

قطر اینترنشنال تورز

قطر تراول تورز

دزرت سافاری دوحه

این شرکت ها امکان برگزاری تور بیابان گردی در دوحه، تور بازدید از مناطق باستانی دوحه، تور دوحه گردی، تور کمپینگ در بیابان های دوحه را دارند.

در بیابانی در چهل کیلومتری جنوب غرب دوحه با پایین آمدن رطوبت هوا و وزش باد و جا به جا شدن شن ها صدایی وهم آور به گوش خواهد رسید. با قدم زدن روی شن ها شدت این صدا بیشتر می شود. از آنجایی که این بیابان دورتر از جاده اصلی است مسافر نمی تواند بدون استفاده از جی پی اس خود را به این لوکیشن در دوحه برساند.

بدون شک دوحه بزرگ ترین شهر در کشور قطر است و بیشتر از هشتاد درصد مردم قطر در شهرهای قطر زندگی می کنند. شهرهای دیگر کشور قطر خیلی کوچک هستند اما برای گردشگرهای ماجراجو جالبند.

الوکره در دوازده کیلومتری جنوب دوحه، یک مسجد قدیمی و چند ساحل شنی دارد.

الخور در پنجاه کیلومتری شمال دوحه (کورنیش، موزه، چند برج دیدبانی) دارد.

دخان محل استخراج نفت خام است و جاهای دیدنی زیادی ندارد اما تماشای غروب آفتاب در ساحل شهر دخان در قطر برای مسافر لذت بخش است.

ام صلال محمد در پانزده کلومتری شمال دوحه، یک دژ باستانی و مسجد دارد.

از 1825 تا امروز خانواده سلطنتی آل ثانی بر کشور قطر حکمرانی می کنند.

سوم سپتامبر 1971 قطر به استقلال کامل از بریتانیای کبیر رسید.

در 1916 به بهانه محافظت از قطر، کنترل سیاست خارجی قطر به دست بریتانیا افتاد.

قطر در خاورمیانه به لطف کسب درآمد هنگفت از صادرات نفت و گاز طبیعی اکنون یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است.

قدمت سر نیزه های چخماقی ، خرده ریزهای سفالی، سنگ نگاره ها، مقبره های موجود در قطر به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

به دلیل موقعیت جغرافیایی قطر (یک صحرای خشک ماسه ای) قطری ها نگران بلایای طبیعی نیستند.

مروارید قطر یک جزیره مصنوعی در دوحه شبیه یک ریسه مروارید است و تاریخ شکار مروارید در قطر را به یاد آدم می آورد. مروارید قطر تنها منطقه ای است که به خارجی ها زمین فروخته است.

جام جهانی فوتبال 2022 از 30 آبان تا 27 آذر 1401 در کشور قطر برگزار خواهد شد. برای اولین بار یک کشور عربی در خاورمیانه میزبان جام جهانی شده و به چند دلیل یک رویداد تاریخی است. قطر برای انجام کاری به این بزرگی، کشور کوچکی است. این اولین دوره جام جهانی فوتبال است که در نیمه دوم سال برگزار می شود. این اولین جام جهانی فوتبال است که با تکیه بر احتراق گاز سوخت فسیلی برگزار شده و از یک نیروگاه انرژی خورشیدی 800 مگا واتی استفاده خواهد کرد و طرفدارهای فوتبال بی صبرانه منتظر شروع بازی های فوتبال در کشور قطر هستند.

سایت باستان شناسی الزباره تنها مورد ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو به عنوان یک مکان تاریخی در قطر است. این شهر ساحلی در قطر از اواخر قرن 18 تا اوایل قرن 19 در پرورش و تجارت مروارید خوش درخشید ولی در 1811 ویران شد و بعدا همه اهالی الزباره این شهر را ترک کردند.

سازمان های حقوق بشر کشور قطر را به برده داری معاصر متهم کرده اند، قضیه از این قرار است که پیمانکارهای قطر پاسپورت کارگرهای خارجی ای که مشغول ساخت ورزشگاه های جام جهانی فوتبال 2022 هستند را گرو نگه داشته اند و در گرمای طاقت فرسا از این آدمها کار می کشند و تا الآن هم خیلی از این کارگرها جان خود را از دست داده اند.

در 2017 عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین و مصر رابطه سیاسی با کشور قطر را قطع کرده و بعدها یمن و مالدیو و لیبی راه آنها را پیش گرفتند.

بیش از نود و هفت درصد درآمد قطر روی صادرت نفت و گاز می چرخد یعنی بیشتر از پنجاه و هشت بیلیون دلار آمریکا.

اهالی قطر بیشترین مالک های خارجی در لندن هستند – سه برابر دارایی های ملکه انگلستان.

هیچ درختی در کشور قطر نیست. گرچه بعضی ها در ملک شخصی خودشان باغچه دارند ولی پوشش گیاهی کشور قطر صفر درصد است.

به لطف حکمرانی خاندان آل ثانی در قطر صد میلیون دلار آمریکا برای خرید آثار هنری هزینه شده و در 2013 گفتند کسی به اندازه شیخ قطر در این دنیا به هنر اهمیت نمی دهد.

رتبه دوازدهم چاقی در دنیا را به بومی های کشور قطر داده اند. . .

یک خرس عروسکی با یک لامپ روی سرش نماد ساختمان ترمینال فرودگاه بین المللی حمد دوحه است. این خرس عروسکی بیست تنی با هفت متر ارتفاع، 6.8 میلیون دلار آمریکا می ارزد.

قطر رتبه اول تولید گازهای گلخانه ای در جهان را دارد.

کشور قطر قطب بهترین خط هوایی دنیا (قطر ایرویز) است، اسکار صنعت هوانوردی.

نسبت مردها به زن ها در قطر سه به یک است.

شکار با شاهین یک سرگرمی و تفریح در قطر است. در سوق فالکون دوحه، شاهین و تجهیزات شکار می فروشند. در این بازار شاهین ها را تیمار هم می کنند.

جالب اینکه 99.2 درصد جمعیت قطر در شهرهای قطر زندگی می کنند.

 

سوالات متداول درباره سفر به قطر :

هزینه سفر به قطر چقدر است ؟

هزینه دقیق سفر به قطر بستگی به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر – نرخ دلار و ریال عمان – نوع سفر زیمینی یا هوایی یا دریایی – کیفیت هتل و … دارد بنابرین امکان بیان قیمت دقیق وجود ندارد .
البته قیمت تقریبی بلیط – هتل – غذا – حمل و نقل – ورودی مکان های تاریخی و … در قاره پیما برای شما آورده شده است لطفا برای آگاهی وارد سایت شوید .

از چه راه هایی می شود به قطر رفت ؟

در حال حاضر امکان سفر هوایی با پروازهای مستقیم و همچنین امکان سفر با اتوبوس و یا ماشین و در تهایت با کشتی به قطر از ایران وجود دارد .

فرمول تبدیل ریال قطر به تومان و تومان به ریال قطر ؟

برای تبدیل دلار به ریال قطر و یا تومان به ریال قطر و بلعکس می توانید وارد سایت شده و از محاسبگر سایت استفاده کنید .
محاسبگر آنلاین ریال قطر به تومان و دلار

آیا برای سفر به قطر به ویزا نیاز است ؟

بله ویزای 30 روزه قطر در فرودگاه صادر می شود .

قیمت بلیط هواپیما قطر ؟

قیمت بلیط پروازهای قطر بستگی به تاریخ سفر و نوع بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت دارد .
برای آگاهی از نرخ دقیق بلیط هواپیما به قطر وارد سایت شوید .
توجه داشته باشید در حال حاضر تنها از تهران – شیراز – اصفهان و مشهد پرواز مستقیم به قطر انجام می شود .

قیمت رزرو هتل و اجاره سوئیت و آپارتمان در قطر ؟

برای آگاهی از قیمت هتل و آپارتمان و … وارد قسمت رزرو اینترنتی هتل های قطر سایت شوید .

تورهای مسافرتی قطر ؟

برای رزرو تور قطر با شماره های قاره پیما در تماس باشید .
قیمت تور قطر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا