پاکستان

راهنمای سفر به پاکستان

درباره پاکستان

پاکستان کشوری است واقع در جنوب غربی آسیا و پایتخت آن شهر اسلام آباد می باشد.

پاکستان با کشورهای افغانستان، هندوستان و چین همسایه و هم مرز می باشد.

زبان رسمی مردم و ساکنین این کشور اردو می باشد و قابل ذکر است  واحد پول مورد استفاده مردم این کشور روپیه پاکستان می باشد.

کشور پاکستان دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم در شمال و آب و هوای معتدل درجنوب که متأثر از اقیانوس هند می باشد است.

این کشور همانند بسیاری دیگر از کشور ها در جهان دارای محصولاتی کشاورزی  و همچنین محصولاتی صنعتی می باشد که در ادامه به برخی از مهمترین این محصولات اشاره خواهیم کرد.

محصولات کشاورزی:

پنبه، گندم، برنج، شکر، میوه، سبزیجات، شیر، تخم‌مرغ و گوشت گوسفند.

محصولات صنعتی:

پوشاک و منسوجات، دارو، کاغذ، کود، میگو.

 

جمعیت و دین پاکستانآب و هوای پاکستانشهرهای پاکستانهزینه سفر و واحد پول پاکستانبلیط هواپیما هتل و تور پاکستانسوالات متداول درباره پاکستان

 

جمعیت و دین پاکستان

دین رسمی مردم این کشور اسلام است و اکثریت ساکنین آن را مسلمانان تشکیل میدهند.

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد اکثر ساکنین تشکیل دهنده در این کشور را مسلمانان و بعد از آن مسیحیان و هندو ها تشکیل میدهند.

در بین مسلمانان اکثریت آنها اهل سنت و اکثراً از مذهب حنفی می باشند.

پیروان ادیان های مختلف در این شهر به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

آب و هوای پاکستان

کشور پاکستان در تمامی فصول سال دارای آب و هوای متعادلی است و سفر در تمامی فصول سال به این کشور برای توریست ها و گردشگران امکان پذیر است.

اما می توان گفت تابستان به علت گرمای بسیار بالای آن برای مسافران پیشنهاد نمی شود مگر اینکه کسی با این آب و هوا و گرمای آن مشکلی نداشته باشد.

بهترین زمان سفر به پاکستان در فصل زمستان می باشد و در این زمان گرمای کمتری را حس خواهید کرد و از ساحل آن لذت بیشتری خواهید برد و لحظات رمانتیک، جذاب و دلنشینی را نیز تجربه خواهید نمود.

پاییز و بهار نیز  می توانند زمانی مطلوب جهت سفر به این کشور برای توریست ها و گردشگران محسوب شود زیرا این دو فصلی یکی به گرمای تابستان نرسیده و دیگری  به سرمای زمستان هنور نرسیده است.

شهر های کشور پاکستان

کراچی Karachi

کراچی بعنوان بزرگترین شهر کشور پاکستان شناخته شده می باشد.

این شهر در ناحیه جنوب شرقی کشور پاکستان و بر کرانه اقیانوس هند واقع شده است.

نام این شهر برگرفته شده از نام بنیانگذار این کشور یعنی محمد علی جناح می باشد و همچنین بعنوان چهارمین شهر پرجمعیت جهان نیز شناخته شده می باشد.

این شهر بواسطه قرار گرفتن در در نزیدیک ساحل دارای آب و هوایی متعادل میباشد و زمستان های این شهر معتدل بوده و دارای تابستان های گرمی می باشد.

کراچی بعنوان دوازدهمین شهر پر جمعیت جهان شناخته شده می باشد و قابل ذکر است  از نظر زبانی ، قومی و مذهبی متنوع ترین شهر پاکستان است و همچنین یکی از سکولارترین و لیبرال ترین شهرهای پاکستان نیز محسوب می گردد.

شهر کراچی محل زندگی دو بندر بزرگ دریایی پاکستان ، بندر کراچی و بندر بن قاسم می باشد و همچنین شلوغ ترین فرودگاه پاکستان نیز فرودگاه بین المللی جناح می باشد.

کراچی اکنون مرکز برتر مالی و صنعتی در پاکستان میباشد.

این شهر دارای اقتصادی رسمی است که برآورد می شود از سال 2014 بعنوان بزرگترین اقتصاد در پاکستان محسوب می شود.

لاهور Lahore

لاهور بعنوان دومین بزرگ شهر پس از کراچی در کشور پاکستان میباشد.

شهر لاهور در لیست بزرگ‌ ترین شهرهای پاکستان قرار گرفته است و قابل ذکر است که در افکار مردم به عنوان قلب کشور پاکستان محسوب می گردد.

در رابطه با لاهور این نکته قابل ذکر است که این شهر از قسمت شمالی و غربی به ناحیه شیخ اوپورا، از سمت جنوبی به ناحیه کاسور و از سمت شرقی به رودخانه وگاه منتهی می گردد.

با تخمین تولیدات ناخالص داخلی این شهر در سال 2017 بعنوان یکی از ثروتمند ترین شهر های کشور پاکستان شناخته شده گردید.

لاهور  مرکز فرهنگی تاریخی منطقه وسیع پنجاب است  و یکی از لیبرال ترین شهر های پاکستان محسوب می شود.

این شهر در طول تاریخ تحت کنترل امپراتوریهای بی شماری از جمله شاهنشاهان هندو ، غزنویان ، غوریان و سلطنت دهلی توسط قرون وسطی قرار گرفته است.

لاهور مرکز بزرگی برای صنعت نشر پاکستان است و همچنان به عنوان اصلی ترین مرکز صحنه ادبیات پاکستان و همچنین مرکز اصلی آموزش و پروش کشور پاکستان شناخته شده می باشد.

شهر حصاری ، مساجد معروف بدشاهی و وزیرخان ، مسجد جامع لاهور و مزارهای سیک از جمله معروفترین و شناخته شده ترین مراکز دیدنی در این شهر می باشند.

گردشگران بسیاری در سفر خود به کشور پاکستان حتما سری به شهر لاهور نیز می زنند و از زیبایی های انجا نهایت لذت را می برند.

اسلام آباد Islamabad

اسلام آباد بعنوان پایتخت کشور پاکستان شناخته شده و مشهور می باشد.

این شهر بعنوان نهمین شهر بزرگ در کشور پاکستان شناخته شده می باشد و به عنوان بخشی از قلمرو پایتخت اسلام آباد، به صورت فدرال اداره میگردد.

اسلام آباد به عنوان یک شهر برنامه ریزی شده برای جایگزینی کراچی به عنوان پایتخت پاکستان ساخته شده است و به دلیل استانداردهای بالای زندگی ،  ایمنی  و سرسبزی فراوان شهرت دارد.

مسجد فیصل که بعنوان  بزرگترین مسجد در جنوب آسیا  و پنجمین مسجد در جهان شناخته شده است در این شهر ساخته شده است.

اسلام آباد در منطقه‌ ای  حاصل خیز با جنگل‌های انبوه واقع شده و درختانی چون اوکالیپتوس، انجیر هندی و بلوط، این شهر و نواحی پیرامون آن را پوشانده‌ اند.

اکثر ساکنین در این شهر را  اقوام پنجاب و مابقی ساکنین را مهاجران اردو، مهاجران پشتو و نیز  سایر اقوام (شامل سندی، بلوچی و کشمیری) تشکیل می‌ دهند.

 

هزینه سفر به پاکستان

به دلیل نزدیک بودن و همسایگی کشورهای ایران و پاکستان هزینه سفر و تورهای سفری به این کشور گران نمی باشد.

قابل ذکر است ارزش پول پاکستان از ارزش پول ایران کمتر می باشد و همین امر باعث گردیده تا هزینه های سفر به کشور پاکستان کمتر و مقرون به صرفه تر باشد.

هزینه های اقامتی هتل ها، خورد و خوراک و حمل نقل این کشور نیز کم می باشد و در قبل از سفرتان نیز می توانید اطلاعات لازم را در این باره کسب نمایید.

واحد پول پاکستان - قاره پیما

واحد پول پاکستان – پول پاکستان چیست ؟

روپیه پاکستان چیست؟

واحد پول کشور پاکستان روپیه است و از سکه 1 روپیه تا اسکناس 5000 روپیه در بازار دیده میشود. انتشار این واحد پول تحت نظر بانک دولتی پاکستان می باشد. هر لک (Lac) برابر با صدهزار روپیه و هر کرور (Cror) هم برابر با ده میلیون روپیه است.

 

هر روپیه چند دلار است؟

قیمت هر دلار امروز (جمعه – 15 اَمرداد 1400) معادل 165 روپیه در بازار آزاد و بین 163-164 در بازار بین بانکی می باشد. گسترش روابط اقتصادی پاکستان با چین و کشور های حاشیه خلیج فارس از یک سو و افزایش صادرات خدمات و محصولات صنعتی این کشور از سوی دیگر، سبب ثبات ارزش واحد پول پاکستان در برابر دلار آمریکا شده است.

 

پاکستان یک کشور نیمه صنعتی است که با سرعت بالا به سمت تبدیل به یک کشور post industrial و جزو بیست قدرت اقتصادی جهانی حرکت می کند. اینک با سرمایه گذاری صدها میلیاردی چین و کشور های حاشیه خلیج فارس، پاکستان به یکی از محبوب ترین مقاصد سرمایه گذاری تبدیل شده است.

 

هر روپیه چند تومان است؟

در یک سال اخیر تلاش های گسترده ای برای افزایش ارتباطات ایران و پاکستان صورت گرفت و به نتایج خوبی نیز رسید. اما اینک با کاهش ارزش تومان و ریال و بی ثباتی اقتصاد ایران، این روابط اقتصادی با چالشی بسیار سخت مواجه شده‌اند. تا 2 سال گذشته ارزش هر روپیه پاکستانی معادل 65 تومان بود ولی بی‌ثباتی اقتصاد داخلی ایران به حدی زیاد شد که اینک هر روپیه پاکستانی بیش از 200 تومان ارزش پیدا کرد.

بدین ترتیب باوجود آنکه ارزش پول پاکستان در مقابل دلار مقداری کمتر شده است ولی رشد پول پاکستان در مقابل ایران ادامه دارد و این امر سبب دشواری را بین تجار دو کشور و نیز زائرین می گردد.

 

نگاهی به کراچی

A Glance to Karachi

کراچی مرکز ایالت سند، بزرگترین شهر در پاکستان است.

در 1947 که کراچی بخشی از حکومت تاج در هند بود، صدها هزار مهاجر از هند به کراچی آمده و جمعیت کراچی از چهارصد و پنجاه هزار نفر به چهارده میلیون و نهصد و ده هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر رسید. هر سال بیشتر از یک میلیون نفر در شهر کراچی ساکن شده و تعجب ندارد که وب سایت قاره پیما (کراچی) را چهارمین شهر پر جمعیت جهان بداند.

کراچی واقع در کرانه دریای عرب، بزرگ ترین بندر پاکستان، مرکز بازرگانی کشور پاکستان است. کراچی تافته جدا بافته پاکستان است مثل نیویورک در ایالات متحده آمریکا. ریتم زندگی در شهر کراچی تند است و مردم محلی کراچی در قیاس با پاکستانی های دیگر، روشن فکر تر هستند. کراچی یعنی شهر نور، شهر شاخ نعمت، شهری که هرگز خاموش نمی شود.

کراچی توسعه خود را مدیون هم زیستی مسالمت آمیز اقتصادی و سیاسی مهاجرهایی است که با داشتن ملیت و زبان و دین متفاوت با یکدیگر کنار می آیند. شهروندان کراچی و افرادی که در شهر کراچی متولد می شوند، خود را اهل کراچی می دانند. نود و هشت درصد ساکنان کراچی زبان اردو را می فهمند.

 

منطقه های پاکستان

کراچی شهری بزرگ و یکی از بخش های ایالت سند در پاکستان است. کراچی به پنج ناحیه مختلف تقسیم شده، که خود این ناحیه ها به هجده شهر تقسیم شده اند و شش کانتون نظامی تحت پوشش ارتش پاکستان دارند.

جنوب کراچی (صدر، جمشید تاون، لیاری تاون، کراچی کانتونمنت، کلفتن چهاونی)

پر جنب و جوش ترین منطقه شهر است. جاذبه های تاریخی کراچی، بلند ترین سازه های کراچی، محله های اعیان نشین کراچی، ایستگاه راه آهن کراچی، سواحل کراچی، پارک های کراچی، موزه های کراچی، لندمارک های کراچی، رستوران های کراچی، هتل های کراچی در این منطقه هستند.

شرق کراچی و ملیر (کورنگی کریک کانتونمنت، کورنگی تاون، بحری تاون، لاندهی تاون، شاه فیصل تاون، شاه فیصل کانتونمنت، ملیر کانتونمنت، گلشن اقبال تاون، بن قاسم تاون، گداپ تاون)

شرق کراچی مرکز صنعتی و دفترهای اداری است. چند موزه و شهربازی و پناهگاه حیات وحش و مهم تر از همه فرودگاه بین المللی جناح در شرق کراچی هستند. منطقه سرسبز ملیر، ییلاق کراچی محسوب می شود. ملیر کراچی پر از پارک آبی است.

مرکز و غرب کراچی (بلدیا تاون، کیماری تاون، اورنگی تاون، سائت تاون، منوره کانتونمنت، شمالی ناظم آباد تاون، نیو کراچی تاون، گلبرگ تاون، لیاقت آباد)

بزرگ ترین محله فقیرنشین جنوب آسیا و نمونه بارز ساخت خانه های ارزان را در اورنگی تاون می بینید. پارک های صنعتی بزرگ در مرکز و غرب کراچی ساخته شده اند. سواحل و جزایر به منطقه غرب کراچی زینت بخشیده اند در حالی که بعد از استقلال پاکستان به دلیل مهاجرت مردم از شهرهای دیگر پاکستان به کراچی، مرکز شهر محل سکونت قشر متوسط شد.

چارلس جیمز نیپیر می گوید: کراچی، تو باعث افتخار خاور زمین هستی، ای کاش باز هم بتوانم به کراچی سفر کنم، امیدوارم همیشه پایدار باشی. کراچی متنوع ترین و کازماپولیتن ترین شهر در پاکستان و آینه آینده روشن پاکستان است. کراچی از جهات مختلف با نیویورک قابل قیاس است از این نظر که زندگی در کراچی به سرعت رو به پیشرفت بوده و وقت طلا است. در قیاس با دیگر شهرهای پاکستان تعداد زیادی گروه دینی غیر مسلمان در کراچی ساکن هستند مانند: هندو، مسیحیت، پارسیان، سیک، بهائیت، یهودیت، بودایی، زرتشت.

افراد ساکن در کراچی، گروه های قومی زبانی مختلف از سراسر پاکستان هستند. البته مهاجرهای هندی، افغان، بنگالی، چینی، اوگاندایی، برمه ای هم در شهر کراچی زندگی می کنند.

تاریخ کراچی

قدمت شهر کراچی به سیصد و بیست و هفت سال پیش از میلاد برمی گردد زمانی که اسکندر کبیر ناوگان خود را در کراچی برای گسیل به بابل آماده کرد. در 712 بعد از میلاد که محمد بن القاسم لشکر خود را به سمت کراچی هدایت کرد، عرب ها کراچی را با نام دیبل شناختند. تاریخ مدرن کراچی بعد از انتخاب این شهر به عنوان پایتخت سند در 1840 شروع شد. در 1878 کراچی زیر پرچم راج بریتانیا از طریق قطار به نقاط دیگر هند بریتانیا کانکت شد. ساخت و ساز بنا های عمومی مثل فریر هال و ایمپرس مارکت به پایان رسید. در 1876 محمد علی جناح (بنیان گذار پاکستان) در کراچی به دنیا آمد. به دنبال استقلال پاکستان در 1947 کراچی به کلان شهری با بنا های ساخته شده به سبک معماری استعماری و کلاسیک در حاشیه معابر تبدیل شد. کراچی پایتخت کشور پاکستان شد و در 1960 پایتخت پاکستان از کراچی به اسلام آباد منتقل شد. تا 1970 کراچی الگوی اقتصادی شهرهای بزرگ در کشورهای مختلف بود. تعداد زیادی از کشورهای دنیا از برنامه ریزی اقتصادی کراچی کپی برداری کردند. کره جنوبی دومین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کراچی را کپی کرد. اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود پیروان جنبش مهاجر قومی (سندی ها و پنجابی ها) با نیروهای دولتی در کراچی درگیر شدند. در نتیجه ارتش پاکستان برای برقراری آرامش در کراچی وارد میدان شد.

کراچی بر کرانه اقیانوس هند واقع شده، آب و هوای کراچی تقریبا معتدل است. میانگین بارش سالانه در کراچی دویست و پنجاه میلیمتر می باشد. موسم بارندگی کراچی از جولای تا آگوست است. زمستان های کراچی معتدل و تابستان های کراچی داغ است. مجاورت کراچی با دریا رطوبت هوای شهر را بالا برده و نسیم دریا از گرمای تابستان در کراچی کم می کند. به دلیل گرمای تابستان در کراچی، زمستان بهترین زمان سفر به این شهر در پاکستان است. بیشتر رویدادهای اجتماعی در کراچی از جشن عروسی گرفته تا مراسم جمع آوری اعانه در جولای و دسامبر و ژانویه رخ می دهند. گردشگرها و خارج نشین ها در همین ماه به کراچی سفر می کنند. آب و هوای کراچی معتدل است و به غیر از میزان بارش، مثل فلوریدا است. بالاترین و پایین ترین دمای هوای ثبت شده در شهر کراچی به ترتیب 48 و صفر درجه سانتی گراد است.  

سبک زندگی روزمره مردم ساکن کراچی با اهالی شهرهای دیگر پاکستان فرق دارد. فرهنگ رایج در کراچی ترکیبی از خاورمیانه، آسیای مرکزی، جنوب آسیا، اروپا است و کراچی مرکز تجارت خارجی در پاکستان است. در کل تنوع فرهنگی در کراچی بالا است و همین باعث شکل گیری قشرهای اجتماعی مختلف شده، مؤسسه های فرهنگی برجسته پاکستان در شهر کراچی هستند. بعد از گذراندن یک دوره دو ساله در آکادمی ملی هنرهای نمایشی در جمخانه هندو کراچی می توان در زمینه موسیقی کلاسیک و تئاتر معاصر مهارت کسب کرد. برنامه های سازمان داوطلب ارتقاء هنر کلاسیک پاکستان در کراچی زیر نظر همین سازمان با چهل و پنج سال سابقه درخشان در لاهور پیش رفته و از 2004 به بعد سالی یک فستیوال موسیقی در شهر کراچی برگزار کرده است. هر سال بیشتر از سه هزار نفر در این فستیوال در کراچی شرکت می کنند.

شورای هنر ملی (کوچ ثقافت) برنامه اجرای موسیقی و مشاعره دارد. هر سال فیلم ها و مستند های پاکستانی و اینترنشنال در فستیوال فیلم کارا به نمایش درمی آیند. فستیوال ادبیات کراچی هم هر سال برگزار می شود.

جشن رود سند در کراچی

نمایش دلفین ها در کراچی

نمایشگاه اتومبیل های کلاسیک کراچی

هفته مد کراچی

همارا کراچی

جشنواره ادبیات کراچی

آرتس کونسل کراچی

کراچی فوتو واک

برنامه های سازمان داوطلب ارتقاء هنر کلاسیک در پاکستان

جشنواره بین المللی فیلم کارا در کراچی فیلم های کوتاه، بلند، مستند به نمایش گذاشته و برای برگزاری این رویداد، هزینه بلیط رفت و برگشت کراچی سلبریتی های سراسر جهان را می دهد.

سفر به کراچی با هواپیما

فرودگاه بین المللی جناح با کد یاتا KHI بزرگترین فرودگاه در حاشیه کلان شهر کراچی است. فرودگاه اصلی کراچی به هاب های دیگر دنیا کانکت شده مثل: تورنتو، لندن، نیویورک، توکیو، دبی. پاکستان اینترنشنال ایرلاینز (شرکت هواپیمایی حامل پرچم پاکستان) به شهرهای اصلی پاکستان و مقاصد گردشگری مختلف دنیا پرواز می کند: پکن، بارسلون، لندن، نیویورک، تورنتو، استانبول، کابل، کپنهاگ، پاریس، فرانکفورت، آمستردام، میلان، کوآلالامپور، اسلو، ابوظبی، شیکاگو، بیرمنگام، منچستر، گلاسکو، هنگ کنگ، داکا، شارجه، العین، کاتماندو، مومبآی، مسقط، جده، بانکوک، توکیو، امان، ریاض.

فرودگاه کراچی 

فرودگاه اصلی کراچی سه ترمینال دارد: ترمینال سه یعنی ترمینال جناح محل انجام پروازهای تجاری

ترمینال دو محل انجام پروازهای حج

ترمینال یک زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان

ترمینال اصلی جناح یعنی ترمینال شماره سه به دو بخش تقسیم شده: بخش شرقی جناح برای پروازهای بین المللی و بخش غربی جناح برای پروازهای داخلی که هر دو امکانات لازم برای جا به جایی مسافرهای هوائی را دارند یعنی آنها بدون نیاز به شاتل از گیت ترمینال تا کابین مسافران می روند. مسافر به سالن انتظار پرواز و فروشگاه های دیوتی فری و اغذیه فروشی ها دسترسی آسان دارد. ترمینال طبقه پایین مخصوص مسافرهای ورودی کراچی و ترمینال طبقه بالا مخصوص مسافرهای خروجی کراچی است. رستوران مک دونالد و کافه باتلرز چاکلت در این فرودگاه در پاکستان شعبه دارند. در سالن خروجی فرودگاه: کیوسک بانک، دستگاه خود پرداز، صرافی، باجه ارائه خدمات اینترنتی رایگان، کافی شاپ، فروشگاه سوغات پاکستان، شکلات فروشی هست.  

فروشگاه دیوتی فری در فرودگاه بین المللی جناح به غیر از نوشیدنی های الکلی همه چیز می فروشد: فرش، لوازم ورزشی، تجهیزات پزشکی، عقیق و دیگر سنگ های قیمتی و غیره. مسافر می تواند چمدان های خود را چند ساعت در انبار وسایل مسافران در ترمینال های فرودگاه بگذارد. دارنده بلیط داخلی یا بلیت خارجی با پرداخت صد / دویست روپیه هند از خدمات باربر و چرخ دستی در فرودگاه کراچی استفاد می کند. قبل از عزیمت پرواز از خط هوایی بخواهید به مسافر معلول کمک کند. در ترمینال های ورودی و خروجی پروازها به ویلچر دسترسی خواهید داشت.

دارنده بلیط هواپیمای بیزینس کلاس یا فرست کلاس و کارت اعتباری جوبیلی سافرون به لانژ سی آی پی فرودگاه بین المللی جناح دسترسی رایگان دارد. فرودگاه کراچی دو لانژ سی آی پی مختلف دارد: بارکلیز و یونایتد بنک پاکستان. لانژ پروازهای بیزینس پاکستان اینترنشنال ایرلاینز کنار سالن CIP فرودگاه بین المللی جناح است – امکان استراحت، تماشای شبکه های تلویزیونی، استفاده از وای – فای رایگان، صرف غذا و نوشیدنی، خواندن روزنامه و مجله، دوش گرفتن، دسترسی به تلفن و فکس و شارژر موبایل.

معمولا تشریفات گمرکی و مهاجرتی زمان بر است – چهل و پنج دقیقه. صف طولانی چک پاسپورت هم مسافر را کلافه می کند اما کار دارنده کارت FERC چه در ورود به کراچی و چه در خروج از کراچی سریع پیش می رود.

هتل های زیادی نزدیک فرودگاه بین المللی جناح ساخته شده اند از هتل ارزان اسکای رومز کراچی گرفته تا هتل پنج ستاره رامادا پلازای کراچی. اینها یک کیلومتر هم با ترمینال خروجی فرودگاه KHI فاصله ندارند (شاتل رایگان) این هتل های کرچی: سالن بدن سازی، استخر، اتاق جلسه، تالار کنفرانس دارند. مک دونالد هم درست بیرون ساختمان ترمینال اصلی فرودگاه کراچی شعبه دارد.

پارکینگ موقت درست مقابل ساختمان ترمینال است در حالی که پارکینگ اصلی کمی با ترمینال فرودگاه فاصله دارد (در حد پیاده روی) تشریفات گمرکی و مهاجرتی مثل قبل طولانی و خسته کننده نیستند. دفتری مستقر در ترمینال فرودگاه کراچی به امور اشیاء گم شده مسافران رسیدگی می کند. مسافر باید سه ساعت قبل از پروازهای خارجی در فرودگاه کراچی باشد. برای پروازهای داخلی وقت مسافر کمتر گرفته می شود.

شرکت اتوبوسرانی دوو از کراچی به بیشتر از چهل مقصد سرویس دارد: حیدرآباد، مولتان، فیصل آباد، لاهور، اسلام آباد و . . . سرویس این اتوبوس ها ایمن و به موقع است. مسافر با تماس با یونیورسال اکانت نامبر شرکت دوو بلیط اتوبوس خواهد گرفت. پایانه مسافربری اصلی کراچی در سهراب گوته است، دستگاه های خود پرداز موجود در این پایانه در کراچی با ویزا کارت و مستر کارت و یونیون پی کارت کار می کنند. امکان خرید بلیط اتوبوس از دفاتر مختلف در سراسر شهر کراچی برای مسافر وجود دارد. حتی با شاتل مسافر را از پایانه مسافربری به نقاط دور و نزدیک در کراچی می برند.

ترمینال های تاکسی – قطار و اتوبوس در فرودگاه کراچی

ترمینال اصلی اتوبوس در سکتور 3-B کریدور اسکیم 33 سهراب گوته    

ترمینال فرودگاه کراچی: فلک ناز هیتس روبروی فرودگاه بین المللی جناح، شاهراه فیصل

ترمینال ایستگاه راه آهن کراچی کانتون ساختمان شماره 45 خیابان فاطمه جناح نزدیک هتل بومبآی در شهر کراچی

ترمینال خیابان محمد علی جناح در مجتمع تاج جنب علی رضا امام بارگاه کراچی

ترمینال فدرال بی اریا ساختمان شماره 5 میدان نگهت بازار ناصر آباد مقابل دانشگاه علامه اقبال خیابان تعلیمی باغ بلوک اف بی اریا کراچی

ترمینال گلشن اقبال رابعه پالاس بلوک 10 گلشن اقبال مقابل پارک علاء الدین خیابان رشید مینهاس

ترمینال حیدری در ناظم آباد یعقوب مارکت بلوک ای شمال شهر کراچی

برای چک کردن موجودی بلیط قطارهای کراچی به وب سایت مربوطه رجوع کنید ولی برای خرید بلیط قطار به باجه های فروش بلیط در نقاط مختلف شهر کراچی، طبقه اول فرودگاه بین المللی جناح، خود ایستگاه راه آهن کراچی بروید.

سفر با قطارهای فرست کلاس پاکستان تجربه ای لذت بخش است. کراچی از طریق ترابری ریلی به شهرهای اصلی پاکستان کانکت شده: اسلام آباد، لاهور، کویته، مولتان، فیصل آباد، گوجرانواله، حیدرآباد، راولپندی، پیشاور.

کراچی چهار ایستگاه قطار دارد: ایستگاه راه آهن کراچی کانتون و ایستگاه قطار شهر کراچی و ایستگاه راه آهن لاندهی و ایستگاه قطار خیابان درگ. ایستگاه راه آهن خیابان درگ به فرودگاه اینترنشنال جناح نزدیک است اما همه قطارها در این ایستگاه در کراچی توقف ندارند.

تهار اکسپرس هفته ای یک بار از بگهت کی کوتهی نزدیک جوادپور در هند به کراچی می آید. قطارهای باری پاکستان ترکیه از ایران عبور می کنند و اصلا مسافر نمی گیرند. 

ایستگاه راه آهن کراچی کانتون اصلی ترین نقطه جا به جایی ریلی در شهر کراچی است. این ایستگاه واقع در خیابان دکتر داود پوته منطقه صدر یکی از آثار حفاظت شده دولت سند است گرچه به بازسازی نیاز دارد.

یک پارکینگ بزرگ در این ایستگاه راه آهن به اتومبیل های مسافران اختصاص داده شده است. مسافر در همین ایستگاه می تواند بلیت خطوط ریلی پاکستان را رزرو کند. در سکوهای ایستگاه قطار کراچی کانتون، دستگاه خود پرداز و اغذیه فروشی و کتاب فروشی هم هست. دو رستوران رحمت شیرین و پیتزا هات در سکوی شماره یک شعبه دارند. فاصله تقریبی بین فرودگاه بین المللی جناح و ایستگاه راه آهن کراچی کانتون 17.5 کیلومتر است (سی دقیقه)

هتلهای ارزان در چند قدمی ایستگاه راه آهن کراچی کانتون ساخته شده اند. گرین لاین اکسپرس یک قطار درجه یک است که هر روز از این ایستگاه به اسلام آباد می رود.

تسهیلات داخل قطار عبارتند از واگن های خانوداگی، ای سی دی، وای فای رایگان، غذا، خدمات پزشکی. امکان رزرو آنلاین بلیط قطار برای مسافر وجود دارد. کارت های اعتباری و یونایند بنک اومنی هم قابل قبول هستند. در ایستگاه راه آهن لاهور یک هتل و یک کافه هم هست.

کراچی شهر استیشن با نام قبلی ایستگاه مکلیود اولین و قدیمی ترین ایستگاه قطار در پاکستان است. مردم بومی پاکستان این ایستگاه را به عنوان شهر استیشن یا ایستگاه راه آهن شهر می شناسند. کراچی شهر استیشن نزدیک حبیب بانک پلازا در چندریگر است. این ایستگاه قطار در کراچی پارکینگ، کارگو، کانتر رزرو بلیت قطار، خدمات بسته بندی دارد. بهاءالدین زکریا اکسپرس از مولتان و بولان میل از کوته و فرید اکسپرس از لاهور و هزاره اکسپرس از حویلیان و خوشحال خان ختک اکسپرس از پیشاور و سکهر اکسپرس از سکهر همگی به این ایستگاه قطار در کراچی می آیند.

مسافر می تواند از شهرهای مختلف در پاکستان و هند، چین، افغانستان، ایران با خودرو به کراچی برود. بزرگراه بین المللی شماره 5 کراچی را به لاهور و پیشاور و همچنین افغانستان، هند، چین وصل کرده است. قومی شاهراه شماره 25 از کراچی تا بلوچستان جنوبی کشیده شده یعنی گودار از طریق آزادراه ساحلی مکران علاوه بر ایران و به سمت ترکیه. سوپر بزرگراه کراچی را با جامشور و حیدرآباد کانکت کرده است.

از سراسر اقیانوس هند برای خرید داو به بندر کراچی می آیند. مسافری که می خواهد با قایق یا کشتی به کراچی سفر کند باید برنامه اش را از قبل با کاپیتان هماهنگ کند. این مسیر به درد مسافرهای خارجی نمی خورد.

قبلا یک کشتی تفریحی بین کراچی و دوبی رفت و آمد داشت. در آینده کشتی های شرکت PNSC از کراچی به بندر قاسم، مارینا کلاب، گودار، بندرعباس، دوحه، دبی، مسقط خواهند رفت.

تجربه سفر به کراچی به دل مسافر می نشیند. در سفر به کراچی با آدم های جدید روبرو شده و چیزهای عجیب و غریب می بینید. پیدا کردن نوعی وسیله نقلیه برای جا به جایی در کراچی کار راحتی است و اگر بدانید چه هدفی از سفر به کراچی دارید، به نتیجه دلخواه می رسید.

گاهی پیاده روی بهترین راه ممکن برای رفتن به جاهای مختلف در شهر کراچی است اما همه منطقه های کراچی مناسب قدم زدن نیستند. مسیرها طولانی اند، درست و حسابی علامت گذاری نشده اند. به هر حال اگر مایل به راه رفتن هستید فقط پیاده رو ! اگرنه تا جای ممکن در کنار خیابان قدم بزنید طوری که به وسایل نقلیه دید کامل داشته باشید.

جاده های کراچی آن قدر که به نظر می رسد خطرناک نیستند. در کراچی معمولا راننده های بی خیال با عابر پیاده تصادف می کنند. اگر آسم دارید یا به آلودگی هوا حساس هستید، ماسک بزنید. آلودگی هوای حاصل از رفت و آمد کامیون و اتوبوس در شهر کراچی در کنار گرما و رطوبت هوا غیر قابل تحمل می شود. باز هم اگر مایل به پیاده روی در کراچی هستید: 

دو سه کیلومتر پیاده روی از دولمین ستی در مسیری رو به دریا تا رستوران سالت اند پپر ویلج در کراچی

پیاده روی از برج میری ویدر در خیابان چندریگر تا موزه ملی پاکستان در خیابان دکتر ضیاءالدین احمد و به سمت ساختمان انجمن هنر پاکستان در خیابان مستر کیانی

پیاده روی از هتل شرایتون کراچی تا سالن فریر در خیابان عبداله هارون

رایج ترین روش رفت و آمد در شهر کراچی، اتوبوس درون شهری کراچی است. ترانسفر از فرودگاه بین المللی جناح تا مرکز شهر کراچی با اتوبوس پنجاه دقیقه زمان می برد. این اتوبوس ها آن قدر شلوغ هستند که مسافرها روی سقف نشسته یا از میله آویزان شده یا جای نفس کشیدن هم ندارند.

کسی که از بیرون وضعیت مسافران اتوبوس را ببیند قطعا سوار تاکسی می شود ! ولی اتوبوس های کراچی تنها وسیله حمل و نقل مناسب آدم های خسیس هستند. به طور آنلاین مسیر و شماره اتوبوس ها و مینی بوس های کراچی را چک کنید.

تاکسی های کراچی

شرکت های تاکسی زیادی در بیرون از ساختمان ترمینال فرودگاه کراچی فعال هستند. بر حسب ترافیک ترانسفر فرودگاهی در کراچی نیم ساعت زمان می برد – از دویست و پنجاه روپیه به بالا. در دهلی نو مسافر خارجی به اپلیکیشن اوبر، کریم، بائیکیا (موتور سه چرخ) دسترسی دارد. برای استفاده از سرویس بائیکیا در دهلی نو برای این شرکت میس کال 0307-1234567 بیاندازید.

تاکسی های سیاه و زرد ارزان ترین راه رفت و آمد در کراچی اند، مقابل خروجی فرودگاه بین المللی جناج پر از تاکسی است. اینها دیگر از تاکسی متر استفاده نمی کنند پس قبل از سوار شدن درباره مقصد نهایی در کراچی و کرایه تاکسی با راننده به توافق برسید. کرایه مصوب تاکسی در ازای طی هر کیلومتر در کراچی هفت روپیه پاکستان است اما معمولا مسافر خارجی را دو برابر شارژ می کنند. هزینه ترانسفر از فرودگاه کراچی KHI تا منطقه صدر از هفتصد روپیه پاکستان بالاتر نمی رود یا اینکه از خود هتل بخواهید برایتان تاکسی بفرستد.

تاکسی های دولتی کراچی با تعرفه ثابت مسافر را جا به جا می کنند. یک سازمان دولتی روی رفت و آمد تاکسی های کراچی نظارت دارد. راننده تاکسی های کراچی خوش قول، صادق، آموزش دیده اند. تاکسی های دولتی کراچی کولر و تاکسی متر دارند.

تاکسی های سفید امن ترین وسیله حمل و نقل عمومی در کراچی اند. هزینه تماس با وایت کب 50 روپیه پاکستان و هزینه هر کیلومتر جا به جایی با تاکسی های سفید در کراچی 15 روپیه پاکستان است. تلفن تماس (+92 21) 111-789-786

کیوسک وایت کب در طبقه اول فرودگاه بین المللی جناح، پارکینگ ایستگاه  راه آهن کنتونمنت، کراچی بندرگاه، خیابان کورت، خیابان شمشیر فعال است.

تلفن تماس با مترو کب (+92 21) 111-222-787 راننده های شرکت مترو کب تر و تمیز هستند. کرایه مترو کب از فرودگاه تا مرکز شهر کراچی تقریبا سیصد روپیه پاکستان است ولی معمولا از مسافر خارجی بیشتر پول می گیرند.

استفاده از ریکشا یا موتور سه چرخ یا توک توک یا اتو برای طی کردن مسیرهای کوتاه در کراچی توصیه می شود. ریکشا (سه پاچه یا توک توک یا اتو) مناسب مسیرهای کوتاه است. مسافر در هر نقطه ای از شهر کراچی می تواند سوار ریکشا شود. قبل سوار توک توک شدن در کراچی سر قیمت با راننده اتو چانه بزنید. راستش را بخواهید ریکشاهای کراچی با دستورالعمل های ترافیکی بیگانه اند. به همین دلیل گردشگرها از رفت و آمد با ریکشا می ترسند. در واقع ریکشا یک وسیله نقلیه ارزان و بی خطر است.

چینگچی ریکشا یک وسیله نقلیه اشتراکی ارزان است که هر مسافر سوار بر آن کرایه خودش را می پردازد. در هر نقطه ای از شهر کراچی به غیر از جنوب (به دلیل ترافیک سنگین) ریکشا گیر می آید.

کراچی سرکلر ریلوی قبلا در شهر تردد داشت ولی سودآور نبود. دولت پاکستان پروژه ساخت خط برج میری ویدر تا سهراب گوته را تأیید کرده است.

دو کشتی با نام های عرفه کریم و افزا الطاف از کیماری و مانورا به کراچی می آیند. به سمت ترمینال کیماری در شرق کراچی / اسکله غربی کراچی بروید. صدها کشتی دیگر روزانه از کیماری و مانورا به مقصدهای مختلف حرکت می کنند. اخیرا مسیر کراچی به اسکله گوادر باز شده است. مسافر می تواند  با قایق از مرداب های پورت گریند به بوت بیسن و کیماری و رستوران ساوور برود. از 1965 سفر دریایی از کراچی به بمبئی باب شده است. 

 

جاهای دیدنی کراچی :

کراچی بزرگ ترین شهر در پاکستان است و اردو زبان بین المللی مردم بومی کراچی تلقی می شود. هرچند زبان انگلیسی در دنیای تجارت و بانکداری کراچی رایج شده است. گردشگر انگلیسی زبان از پس همه کارهای خود در کراچی برمی آید. در کراچی تابلوها و اعلان ها به هر دو زبان اردو و انگلیسی هستند.

کراچی یک کلان شهر است و جاذبه های گردشگری زیادی دارد ولی بیشتر مکان های گردشگری در جنوب کراچی واقع شده اند.

پورت گریند، خیابان مولوی تمیزالدین خان زیر پل جناح نزدیک نتی جیتی پر از رستوران است. مردم روی صندلی های بیرون رستوران ها نشسته و از مناظر بندر کراچی لذت می برند.

یک درخت انجیر صد و پنجاه ساله مرکز توجه گردشگرها است . میکده نیپیر در حاشیه پل نیپیر مول قرار گرفته است.

مرکز تفریحی پورت گرند کراچی فروشگاه، بازار ساحلی، کتاب فروشی، گل فروشی، نگارخانه، سینمای شش بعدی، دستگاه خود پرداز، یک معبد هندو دارد. با پرداخت پانصد روپیه هند مسافر می تواند از اینجا با قایق به نهر کناری برود.

مسافر می تواند با یک سوم سیصد روپیه پاکستان به عنوان مبلغ ورودیه، در اوتلت ها غذا بخورد یا از فروشگاه ها خرید کند. ورود دارنده کارت جوبیلی سافرون یا UBL، دانشجوها، بچه های زیر دوازده سال، افراد بالای 65 سال رایگان است. درصورت رزرو آنلاین صندلی در رستوران، نیازی به پرداخت هزینه ورودیه نیست. با تاکسی از خیابان محمد طیب خان و با اتوبوس از پل جناح به پورت گریند کراچی بروید.

کلیفتن محبوب ترین ساحل شن های نقره ای دنیا در قرن بیستم بوده ولی به خاطر نشت نفت در 2003 از سکه افتاد. کلفتن پر رفت و آمد ترین ساحل  کراچی است اما دیگر به درد شنا نمی خورد. یک پارک ساحلی در کلفتن کراچی هست. سواحل کراچی یکشنبه ها شلوغ می شوند. گردشگر شتر سواری و اسب سواری روی ماسه های ساحل کلفتن را دوست دارد. از دست فروش ها نوشیدنی خنک، چای، پاپ کورن بخرید. آخر هفته ها به بلندترین آب نمای دنیا در این ساحل کراچی سر بزنید. کرایه تاکسی یا ریکشا از صدر تا کلفتن دویست روپیه پاکستان است.

دولمین ستی در خیابان ساحلی (کنار ساحل کلیفتن) بزرگترین مرکز خرید در شهر کراچی است – مغازه های لوکس، هایپر مارکت کارفور، شهربازی سندباد، شیرینی سینابون، فت برگر، جانی راکتز، گان اسموک. از گلوریا جینز دولمین ستی ساحل کراچی پیدا است، فیش اسپا را هم امتحان کنید.

باغ بن قاسم، شهر فردوس (جنب پارک ساحلی، روبروی پارک تاورز) معروف ترین پارک کراچی است – اسکله لیدی اوید، جهانگیر کوتهاری پرید، شهربازی صد ساله فانلند، معبد هندوی زیرزمینی، مسجد، آرامگاه. قدم زدن در شهر فردوس کراچی برای گردشگر خاطره می شود. شب هنگام به باغ بن قاسم کراچی بروید.

بوت بیسن در خیابان رومی کراچی نام خود را از نهر چاینا که محل پارک قایق ها است، گرفته و پارک بی نظیر بوتو این نهر را احاطه کرده و ساخت پارک یکی از پر هزینه ترین پروژه های کراچی بود. در پارک بی نظیر بوتو کراچی یک خیابان به طول یک مایل پر از رستوران های روباز وجود دارد.

دو دریا یک خیابان ساحلی در کرانه بحر العرب پر از رستوران است: کولاچی، چارکول، امبولا، افریدی این، . . . غذا خوردن در رستوران های ساحلی کراچی واقعا لذت بخش است. هتل های لوکس کراچی صرف شام در کشتی های شناور در بحر العرب را به مهمان های خود پیشنهاد می کنند – هتل ساوور کراچی یا هتل کارلتون کراچی.

بهترین موزه های پاکستان در کراچی هستند. بیشتر موزه های کراچی در منطقه جنوبند (صدر و کلیفتن) مثل مهتا پالاس، آرامگاه و موزه قائد اعظم (محمد علی جناح، بنیان گذار پاکستان) موزه بانک دولتی پاکستان، موزه ملی پاکستان، انجمن هنر پاکستان.

موزه های کراچی

موزه های کوچک زیادی در جاهای مختلف شهر کراچی هستند. یحیی مرچنت مقبره قائد اعظم در مرکز شهر کراچی را از سنگ مرمر ساخت و لوستر کریستالی اهدائی مردم چین اکنون در این آرامگاه در کراچی قرار دارد. یک پارک بزرگ هم جزئی از موزه قائد اعظم در شهر کراچی است.

موزه مهتا پالاس در کلیفتن یک نمایشگاه گردان دارد که تاریخ آثار هنری پاکستان را به تصویر کشیده، یک فروشگاه سوغات پاکستان هم در این ساختمان هست. مهتا پالاس کراچی دوشنبه ها تعطیل است. مبلغ ورودیه این موزه در کراچی برای هر بزرگسال بیست روپیه پاکستان است. برای شرکت در مناظره هنری روزهای چهارشنبه این موزه باید از قبل ثبت نام کنید. با اتوبوس شماره 20 به مهتا پالاس در شهر کراچی بروید. 

یک تبر دو میلیون ساله در موزه ملی پاکستان در خیابان دکتر ضیاءالدین احمد کراچی وجود دارد که در حفاری های فلات پوتوهار کشف شده، تمدن های دیبل و المنصوره را در دو گالری مجزا دیده، عکس ها و مقالات مربوط به جنبش استقلال پاکستان در گالری جنبش آزادی به نمایش درآمده، اشیاء تاریخی و آثار هنر اسلامی و اسناد قدیمی را هم در این موزه در کراچی می بینید.

بازدید از باغ و خانه موزه قائد اعظم در خیابان فاطمه جناح کراچی برای عموم رایگان است.

فریر هال باغ جناح در خیابان عبداله هارون به سبک معماری مستعمراتی بریتانیا ساخته شده و هم اکنون به یک گالری هنری و کتابخانه تغییر کاربری داده و آخر هفته ها بعضی از کتاب ها را حراج می کند.

موزه بانک دولتی با هفت گالری در خیابان چندی نگر دوم، موزه پول پاکستان است که تاریخ مالی کشور پاکستان را به نمایش گذاشته

موزه ماریتایم پاکستان در خیابان کارساز جنب رستوران معروف رنگولی چند گالری دارد: نوال، مارینا لایف، تاریخ دریانوردی، علوم تعاملی. در زمستان بخشی از فضای موزه را به نمایش دلفین ها اختصاص می دهند. کشتی مین روب، زیردریایی کوچک، برگه آتلانتیک را حتما ببینید. موزه ماری تایم پاکستان هر روز باز است.

سی هواپیما در موزه نیروی هوائی پاکستان به نمایش گذاشته شده اند، از جمله یک هواپیمای جنگنده هندی که در 1965 تحت تصرف پاکستانی ها درآمد. نمایشگاه های مختلف در محوطه موزه نیروی هوائی در کراچی برگزار شده و یک شهربازی روباز به نام سندباد دارد. بازدید از موزه هوائی پاکستان برای افراد زیر سه سال و بالای شصت سال رایگان است.

افلاک نمای PIA کنار کراچی اکسپو سنتر یک رصدخانه مجازی است که به طور منظم درباره سیستم خورشیدی و پدیده کیهانی برنامه پخش می کند. نمایش های انگلیسی زبان خیلی مفصل هر یک شنبه اجرا شده و در روزهای دیگر هفته همه برنامه های این رصدخانه در کراچی به زبان اردو هستند. گردشگر با راهنما به داخل هواپیما رفته و کابین خلبان را هم از نزدیک می بیند.   

نمایشگاه های مختلفی در کراچی اکسپو سنتر برگزار می شوند مانند داون لایف استایل، مای کراچی، اکسپو پاکستان

استودیو مگنیفی ساینس در طبقه چهارم داوود سنتر یک موزه علوم در مرکز شهر کراچی است.

آردربهوم سینتر در دل جنگل های مانگرو در سی و پنج کیلومتری شهر کراچی. گشت زدن در جنگل های مانگرو، قدم زدن در سواحل کراچی، تماشای پرندگان و لاک پشت ها، طبیعت گردی و کسب اطلاعات بیشتر درباره سایت های رامسار، تنوع زیستی منطقه.

لندمارک ها و بناهای ساخته شده به سبک معماری استعماری در کراچی

از 1858 تا 1947 در دوران راج بریتانیا بناهای شخصی و عمومی زیادی به سبک معماری استعماری در شهر کراچی ساخته شد که هنوز سرپا هستند. بیشتر از ششصد بنا در دوره راج بریتانیا در کراچی ساخته شده مثل فریر هال، مهاتا پالاس، هندو جمخانه، کراچی پورت تراست، خالق دینا هال، ساختمان دادگاه شهر کراچی، دنسو هال، قائد اعظم هاوس، کلیسای ترینیتی در کراچی، سنده کلاب، کارخانه پشم کراچی، جمخانه کراچی، عمارت وزیر، بازار ایمپرس، دادگاه عالی سنده، کلیسا جامع سنت پاتریک، کلیسا ی سنت اندروز، دیارام جیته ساینس کالج. حبیب بانک پلازا در صدر در 1963 ساخته شد و بیش از یک دهه بلندترین بنای جنوب آسیا بود.

به توصیه وب سایت قاره پیما مسافر باید حسابی در خیابان های محمد علی جناح و چندریگر یکم کراچی بچرخد. چند بنای یادبود دیگر در این مناطق کراچی هستند: میری ویدر تاور، ساختمان سابق بانک لویدز، کراچی استوک اکسچنج و تعداد زیادی ساختمان که به سبک معماری استعماری ساخته شده اند. اینها پر رفت و آمد ترین خیابان های کراچی اند چون هنوز هم بانک ها و ساختمان های اداری زیادی در این محله های کراچی فعالند تا جایی که لقب (وال استریت پاکستان) را به خود گرفته اند.

جزیره ها و سواحل و پارک های کراچی

خط ساحلی کراچی به طول شصت کیلومتر از کیپ ماؤنز در غرب تا جزیره بهندار در شرق کشیده شده اما بیشتر قسمت های آن در حال ساخت است. کراچی پر از ساحل های کوچک و بزرگ است مثل کلفتن – شلوغ ترین و محبوب ترین ساحل کراچی.

ساحل کلفتن کراچی خیلی کثیف است فکر مایو پوشیدن و روی شن های ساحل دراز کشیدن را از سر بیرون کنید. وضعیت سواحل غربی کراچی بهتر است (ساحل سندزپیت، ساحل هاوکس بی، ساحل فرنچ) چون در حومه شهر کراچی اند و درباره لباس کمتر سختگیری می کنند. لاک پشت های در حال انقراض به خوبی در این سواحل کراچی زندگی می کنند. مخصوصا در فصل بارندگی یعنی از جولای تا سپتامبر عروس دریایی هم در اینجا پیدا می شود. بعد از تاریک شدن هوا تنها در سواحل کراچی راه نروید.

چند جزیره هم در کراچی هست: کستورا مچهلی، جزیره بهندار، جزیره منورا، جزیره چرنا.

مسافر به راحتی از ترمینال کیماری به منورا می رود. تالپورها این جزیره را به بریتانیایی ها دادند. ویرانه های یک معبد هندو و یک کلیسا مربوط به قرن نوزدهم در منورا باقی مانده اند. دکه های غذا فروشی منورا خوراک ماهی سرو می کنند. 

جزیره چرنا یکی از سایت های توپخانه نیروی دریایی پاکستان است. در پارک دریایی چرنا مسافر به تماشای جانوران دریایی می نشیند: دلفین، خارپشت دریایی، دوولمی، گربه ماهی کوسه ای، نیزه ماهی، فرشته ماهی، لاک پشت، طوطی ماهی، عروس دریایی، بادکنک ماهی، شقایق دریایی. پرنده های نادر هم در جزیره چرنا پاکستان زندگی می کنند. هزینه تور غواصی در چرنا برای هر مسافر 3.500 روپیه پاکستان است.  

کراچی به دلیل وجود جنگل های انبوه در دنیا شناخته شده، اما نقاط سرسبز زیادی در شهر کراچی پراکنده اند. پارک باغ بن قاسم و پارک بوت بیسن در جنوب کراچی واقع شده اند. دیگر پارک های کراچی عبارتند از: پولو گروند، فریر هال، هلال پارک، پارک نثار شهید، پارک سی ویو، پارک کاپیتان راجا فرهان علی شهید، پارک زمزمه، باغ وحش کراچی، جهیل پارک، هیل پارک.   

پارک زمزمه کراچی: پیست اسکیت، مسیر پیاده روی و دویدن، باغ بونسای، سالن ورزشی، زمین بازی دارد. تنها موزه هنر مدرن کراچی در زمزمه پارک واقع شده است.

شهربازی های کراچی و سافاری پارک های کراچی در شرق

باغ شهری عامر کانجی در کراچی

پارک قائد اعظم در شهر کراچی

پارک های آبی در منطقه ملیر کراچی

دومین پارک ملی بزرگ پاکستان (کهیرتهر) در کراچی است. بزرگترین نیشنال پارک پاکستان (هنگول) هم صد و نود کیلومتر با کراچی فاصله دارد.

شهر کراچی با هجده میلیون جمعیت راه های زیادی برای سرگرم کردن گردشگر دارد. خود را در دل تناقض بین فقیر و غنی در کراچی غرق کرده و از جاذبه های گردشگری کراچی لذت ببرید. کراچی خودش یک جهان کوچک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اتفاق های هیجان انگیز جاری در شهر کراچی به وب سایت KiaSceneHai.pk رجوع کنید.

زیر آسمان شب در سواحل کراچی قدم زده و در حالی که بحر العرب انگشتان پایتان را نوازش می کند به ستاره ها نگاه کنید. چراغ های روشنایی خیابان های کراچی زیبایی دریا و ساحل را دو چندان کرده اند. خاطره سوار کالسکه ویکتوریا شدن از پولو گروند تا کلیفتن در ذهن توریست حک می شود.

البته مسافرها به دیگر سواحل کراچی هم می روند مثل خلیج هاوکس، پارادایس پوینت، سندزپیت، . . . مسافر می تواند بعد از اقامت در کلبه های موجود در این سواحل پراکنده در کراچی خود را با ماهیگیری، قایق سواری، اسب سواری، شتر سواری، غواصی، جمع کردن صدف سرگرم کند.

جزیره منورا در کرانه ساحل کلفتن یک فضای پیک نیک بی نظیر در کراچی است. مسافر با قایق شخصی مثل آب خوردن از مرداب های پورت گریند به منورا می رود. جاذبه های گردشگری جزیره منورا عبارتند از زیارتگاه، فانوس دریایی، معبد هندو، کلیسا و دیگر بناهای صد ساله.

برای تماشای آسمان کراچی به شهربازی هیل بروید. اخیرا تعداد زیادی اسپا و سالن ماساژ در شهر کراچی ساخته شده، از آیورودا گرفته تا صرف چای سبز ! اسپای هتل های پنج ستاره کراچی به درد مسافر خارجی می خورد مثل هتل آواری کراچی، هتل ماریوت کراچی، هتل شرایتون کراچی، هتل رامادا پلازای کراچی، هتل ریجنت پلازا کراچی، هتل پی سی کراچی

مسافر در کراچی امکان قایق سواری و شام خورن در کشتی را دارد. با بخش گردشگری هتل ساوور کراچی و هتل کارلتون کریک کراچی تماس بگیرید.

سینمای آتریوم در آتریوم مال صدر کراچی

دسترسی به سیگار اصل کوبایی در سیگار لانژهای کراچی – کوبا هاوانا، سیگار بار، کاسترو. برای قلیان کشیدن به کافه شیشه کراچی بروید.

تماشای فیلم در سینماهای کراچی هم گزینه بدی نیست. سینماهای کراچی طبق استانداردهای جهانی ساخته شده اند، پر فروش ترین فیلم های پاکستان و هالیوود و بالیوود را در کراچی ببینید. قیمت بلیط سینما در کراچی در قیاس با اروپا خیلی ارزان تر است مگر اینکه لازم باشد عینک سه بعدی بزنید.

مجموعه سینمایی نوپلکس در خیابان شاهین کراچی پنج سالن نمایش دارد – 270 صندلی در سالن شماره یک، 1360 صندلی در سالن شماره دو، 275 صندلی در سالن شماره سه، 148 صندلی در سالن شماره چهار، 48 صندلی در سالن لوکس شماره پنج

سینمای پنج بعدی در امرالد مال کراچی

سینپکس در اوشن مال ساحل کلیفتن کراچی

شاید گردشگر بخواهد سینمای شش بعدی در پورت گریند کراچی یا میلنیوم مال را تجربه کند یا به سالن بازی در کارساز برود – صخره نوردی، زمین گلف، بولینگ، اسکیت روی یخ و دیگر بازی های سالنی

اریا 51 یک سالن بولینگ کنار کریک کلاب کراچی است.

در دوران راج بریتانیا بناهای زیادی به سبک انگلیسی هندی در شهر کراچی ساخته شده، فرهنگ دوست ها جذب گالری های هنری در کراچی می شوند. 

آدم نمی داند کدام فعالیت ماجراجویانه در کراچی را انتخاب کند ؟!

جت اسکی – باشگاه ایرمن، نهر کورنگی، از دوشنبه تا یکشنبه 6 صبح تا 6 عصر

غواصی – دیدن دنیای زیبای زیر دریای عرب در جزیره چورنا – نفری سه هزار و پانصد روپیه پاکستان.

مرکز غواصی اسکوبا در کراچی – آموزش شنا، نجات غریق، غواصی آزاد، غواصی زیر آب

ورزش های آبی در ساحل بحر العرب – جت اسکی، اسکی روی آب، موج سواری، غواصی، ماهیگیری  

پاراگلایدر در قالب پکیج های پیشنهادی باشگاه گلایدینگ کراچی

اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، ماهیگیری در کراچی را از دست ندهید (طبیعت بکر کراچی) باشگاه ماهیگیری آقا در 1985 به منظور ترویج فرهنگ ماهیگیری در کراچی شروع به کار کرد: برگزاری مسابقات ماهیگیری، ارائه خدمات راهنما هنگام ماهیگیری، اطلاع رسانی درباره محیط زیست واقع در محدوده کراچی و غیره.

پارک شگفت انگیز آیش در کراچی – طناب کشی، پینتبال، دیواره سنگ نوردی، بانجی جامپینگ، . . .

باشگاه گلف ایرمن در کراچی بزرگترین زمین گلف پاکستان را دارد.

در هر گوشه از شهر کراچی نشانه ای از کریکت هست. از طبقه کارگر تا اعیان ها، در کراچی همه عاشق کریکت هستند.

پارک های آبی زیادی در حومه کراچی واقع شده اند مانند: سان وی لاگون، کوزی واتر پارک، فیئستا

پارک های موضوعی سرپوشیده در مرکز خریدهای کراچی را از دست ندهید.

شهربازی دو طبقه واندر لند در لاکی وان مال کراچی تعداد زیادی وسیله بازی هیجان انگیز دارد.

شهربازی روباز علاءالدین در گلشن اقبال یک باغ وحش کوچک و مرکز خرید دارد.

چرخ فلک چشم کراچی در عسکری پارک در منطقه گلشن اقبال

شهربازی روباز سندباد را با دیگر شعبه های آن در شاپینگ مال های کراچی اشتباه نگیرید.

شهربازی چانکی مانکیز در ساحل کلیفتن کراچی

هیل پارک اند جهیل پارک نزدیک خیابان طریق در شهر کراچی

باغ وحش کراچی در گاردن رود (با نام سابق گانی گاردن) یک موزه تاریخ طبیعی و باغ مغولی است.

پارک ویژوال کراچی در قیاس با همتای خود در دوبی و وگاس هیچ چیز نیست.

باغ وحش پارک موضوعی بحریه ادونچر لند در بحریه تاون کراچی جنب دنزو شبانه روزی است. ترن هوایی های بحریه ادونچر لند در کراچی معروف هستند.

دریموورلد ریزورتس با نام تجاری ماشاء الله – باشگاه گلف، شهربازی، پارک آبی، رستوران های مجلل بین المللی، اسپا، هتل 5 ستاره، مرکز سرگرمی و ورزشی برای همه سنین.

تماشای پرش از آب و بازی دلفین ها در موزه ماری تایم پاکستان در خیابان کارساز کراچی

سافاری پارک واقع در گلشن اقبال باغ وحش و زمین بازی برای بچه ها و تعداد زیادی باغ دارد. با تسهیلاتی مانند تله سی یژ و مسیر سافاری و دو دریاچه طبیعی، یکی از اصلی ترین مراکز تفریحی و سرگرمی کراچی می باشد. از ارتفاع به تماشای حیوان ها یا پاگودای ساخته شده در دریاچه طبیعی را بنشینید.

ورودی پارک علاء الدین کراچی از خیابان رشید مینهاس است.

عصر سپتامبر و نوآمبر برای تماشای لاکپشت زیتونی و لاکپشت سبز دریایی به خلیج هاوکس بروید. بهتر است یک طبیعت شناس همراهتان باشد یا از کیماری، یک قایق با کاپیتان اجاره کنید.  

کستورا مچهلی محل مناسبی برای صید خرچنگ است. مسافر از آواری هتل کراچی به بندرگاه کیماری رفته و سوار یک قایق بادبانی سنتی می شود. خرچنگ ها را روی عرشه قایق با ادویه های مختلف و سیب زمینی سرخ کرده بخورید و از تماشای غروب خورشید در بندر کراچی لذت ببرید. تا نه شب مهمان به هتل محل اقامت خود در کراچی برمی گردد.

کلاب های کراچی

اتو تراول کلاب در پلاک 72 خیابان گاردن کراچی

باشگاه غواصی کراچی

کلوب ورزشی آقا خان در خیابان استادیوم شهر کراچی

کلب بحریه عربی کنتری بن قاسم کراچی

کلوب هوانوردی غیر نظامی استار گیت شاهراه فیصل

کلوب و هتل کارلتون مقابل خیابان ذوالفقار کراچی

آرنا در خیابان کارساز کراچی

باشگاه گلف کارساز کراچی

کلوب دی اچ ای کریک کراچی

کلاب قایق سواری دی اچ ای کراچی

دیفنس هاوسینگ اتهارتی

کلوب کراچی خیابان ضیاءالدین احمد

کلوب کشمیر در شهر کراچی

باشگاه مارینا در کراچی

کلاب سانست در خیابان جامی کراچی

کلاب سند در خیابان عبدالله هارون کراچی

جمخانه کراچی

کراچی ریس کلوب

کلوب قایق سواری نیروی هوایی پاکستان

باشگاه گلف دی اچ ای در کراچی

کلاب دریم ورلد در محله گلشن معمار کراچی

باشگاه سوارکاری سی ویو در کلفتن کراچی

پاویون اند کلوب در خیابان رشید مینهاس جنب پارک علاءالدین

باشگاه قایق سواری در خیابان ابراهیم اسماعیل چندریگر‎

باشگاه ورزشی و تفریحی د رویال رودال در خیابان سی و چهارم خیابان سحر فیز پنج خروجی دی اچ ای: صرف شام، برگزاری جشن، سونا، جکوزی، باشگاه بدن سازی، استخر شنا، یوگا، اروبیک، تنیس، اسنوکر

گردشگری پزشکی در پاکستان رونق ندارد با این که دکترها و جراح های فوق العاده در مراکز درمانی مجهز در کراچی مشغول به کار هستند.

پاکستانی های خارج نشین، مخصوصا افرادی که در خاورمیانه یا انگلیس یا ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند، برای استفاده از خدمات بهداشتی درمانی پاکستان به کراچی می آیند شاید برای این که کمتر هزینه کنند یا در آنجا بیمه نیستند. بیمارهای خارجی برای جراحی قلب، درمان ناباروری، جراحی دندان، لیپوساکشن به کراچی می آیند.

آموزش موسیقی هندی و هیپ هاپ در بادی بیت در منطقه دی اچ ای دیفنس کراچی

مدرسه موسیقی ام ای دی در بلوار اصلی زمزمه فیز 5 شهر کراچی

آموزش رقص سالسا در آموزشگاه کاندلا توسط مربی های آمریکایی و کانادایی

آموزش غواصی در مدرسه ایندوس اسکوبا کراچی

کلاس های آشپزی، کامپیوتر، خیاطی، طراحی پارچه، زبان انگلیسی، بدن سازی و … در مرکز جامعه رانگونوالا کراچی برگزار می شوند.

مرکز آموزش مدیران کارآفرین SoL در کلفتن شهر کراچی

کراچی مرکز مالی و تجاری کشور پاکستان است. در کراچی فرصت های زیادی در زمینه شغلی مالی ایجاد شده مثل بانکداری، مدیریت فنآوری اطلاعات، برون سپاری فرایندهای تجاری و . . . مخصوصا برای افراد مسلط به زبان انگلیسی

یا اینکه در بزرگ ترین صنعت هنرهای نمایشی و برنامه های تلویزیونی (در کراچی) فعالیت کنید.

کراچی ارزان ترین شهر دنیا است و پایتخت خرید پاکستان محسوب می شود. در بازارها و مارکیت های بزرگ کراچی هر چیزی دلتان می خواهد، بخرید. مرکز خریدهای کراچی در دو منطقه دیفنس و کلفتن هستند. نگران پول کم آوردن حین خرید در کراچی نباشید چون طبق گزارش چاپ شده در روزنامه تایمز بریتانیا، کراچی ارزان ترین کشور جهان است. قبل از سفر به کراچی یک لیست خرید آماده کنید.

کراچی پر از مرکز خریدهای کوچک و بزرگ است، از بازارهای محلی کراچی گرفته تا مال های مد روز کراچی. هر چیزی که فکرش را کنید در بساط دست فروش های بومی کراچی پیدا می شود. تنها مشکل این است که قیمت پیشنهادی هر کالا به مسافر خارجی دو سه برابر ارزش واقعی آن است. چه بهتر که هنگام خرید در کراچی یک فرد بومی همراه گردشگر باشد. علاوه بر این فروشگاه های بزرگ در نقاط مختلف کراچی شعبه دارند.

گردشگر می تواند در همه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ کراچی و رستوران های مجلل کراچی از کارت اعتباری استفاده کند. ولی مغازه های محلی کراچی دو سه درصد از مشتری کارمزد می گیرند.

ارز رایج در کراچی، روپیه پاکستان است. به توصیه وب سایت قاره پیما قبل از خرید خرت و پرت پول خود را به روپیه پاکستان تبدیل کنید البته اگر قصد استفاده از کارت اعتباری ندارید. صرافی های معتبر در نقاط مختلف شهر کراچی شعبه دارند – صرافی دلار ایست کراچی و صرافی گلکسی اینترنشنال کراچی در ترمینال های ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی جناح شعبه دارند. در صرافی های کراچی ارائه گذرنامه الزامی است.

دستگاه های خود پرداز موجود در فرودگاه اینترنشنال جناح و هتل های کراچی کارت های مختلف را می پذیرند: مسترکارت، امریکن اکسپرس، یونیون پی، . . . منتهی در هر تراکنش سه درصد مبلغ به عنوان کارمزد از موجودی کارت مشتری کم می شود. 

کتابی درباره مردم کراچی نوشته شده که در همه اوتلت ها و کتاب فروشی های کراچی در دسترس گردشگر است (خیلی ارزان !) با خواندن این کتاب دید بهتری به آداب و رسوم، تاریخ و تمدن، سبک زندگی مردم بومی کراچی پیدا می کنید.

مراکز خرید کراچی

در هر نقطه ای از شهر کراچی، یک مرکز خرید هست:

لاویش مال در خیابان طریق کراچی

آتریوم مال در خیابان زیب النساء کراچی – سینمای سه بعدی، فروشگاه زنجیره ای زم زم، فود کورت

د فوریوم در منطقه کلفتن کراچی – تعداد زیادی مغازه، فود کورت، سوپر استور

پارک تاورز در کلفتن کراچی – مغازه، فود کورت، سوپر مارکت بزرگ، پارک موضوعی سرپوشیده برای بچه ها، گالری هنری

فروشگاه زنجیره ای چیس در شهر کراچی اجناس مختلف را به نرخ عمده عرضه می کند.

دولمین مال سه شعبه در شهر کراچی دارد: مرکز خرید دولمین کلفتن کراچی، دولمین مال در خیابان طریق کراچی، شاپینگ مال دولمین در حیدری کراچی. هر سه، فود کورت بزرگ و محوطه بازی برای کودکان و تعداد زیادی فروشگاه دارند. حتی در اخبار سی ان ان هم به کلفتن دولمین مال کراچی اشاره شده: فروشگاه های زنجیره ای دبنهمس و کارفور و کهادی اند کهادی هوم، بانک حبیب، سالن تونی اند گای، شهربازی سندباد، صرافی وال استریت.

در حال حاضر لاکی وان بزرگترین مرکز خرید در کراچی است: بیشتر از دویست فروشگاه، فود کورت، آتریوم، شهربازی واندرلند، فود کورت در طبقه دوم، محل برگزاری فشن شو، کنسرت. اگر تنها هستید در ابتدا با پرداخت دو هزار روپیه پاکستان یک کارت اعتباری خرید شش ماهه دریافت می کنید، مبلغ ورودیه لاکی وان مال کراچی برای هر نفر پنجاه روپیه پاکستان است. آخر هفته ها درصد تخفیف در فروشگاه های مرکز خرید لاکی وان کراچی باور نکردنی است !‌

در خواربار فروشی اوشن مال در کلفتن کراچی، مواد غذایی بدون گلوتن، کم چرب و رژیمی، پروبیوتیک دار / شیر سویا / میوه و سبزیجات ارگانیک / غذاهای آماده شده در بهترین رستوران های کراچی به وفور یافت می شود. نانوایی راحت و خرده فروشی فریدز، رستوران سولمن استانبول، کافه زوک، کافه شوکول لاته در مال اوشن کراچی شعبه دارند. مجتمع سینمایی سینپکس و شهربازی به ترتیب در طبقه های چهارم و پنجم مرکز خرید اوشن کراچی واقع شده اند.

جمیرا مال در خیابان طریق کراچی

امرالد مال مقابل اوشن تاور کراچی

میلنیوم مال گلشن اقبال کراچی: فروشگاه، رستوران، سینما ی شش بعدی، سوپر استور، پارک موضوعی سرپوشیده برای بچه ها، کوکتل بار، سالن بولینگ

هایپر استار – کارفور در دلمن مال و کلفتن و لاکی وان مال

دریمز در منطقه کارساز کراچی

فروشگاه های زنجیره ای سی ویو در نقاط مختلف شهر کراچی

عوامی مرکز در شاهراه فیصل کراچی

سوپر مارکت های زنجیره ای ناهید در جاهای مختلف کراچی

مرکز عمده فروشی مارکو در صدر کراچی پوشاک تولید پاکستان را عرضه می کند، با برندهای پاکستانی: گل احمد، کورتا کورنر، کمبریج، جنید جمشید.

کش اند کری در خیابان یونیورسیتی کراچی

سوپر مارکت Aghas در کلفتن کراچی و گلشن اقبال کراچی

فروشگاه مد پاک استایل در شاهراه فیصل کراچی

سوپر مارکت امتیاز در بهادرآباد کراچی، عوامی مرکز کراچی، ناظم آباد کراچی

بازارهای کراچی

یک شنبه بازار کراچی، محل فروش جنس های دست دوم

خیابان طریق بزرگترین منطقه خرید در شهر کراچی است. چند مرکز خرید بزرگ در خیابان طریق ساخته شده: دولمین / جمیرا / لاویش

بازار بهادرآباد کنار خیابان طریق در کراچی

بازار حیدری در شمال ناظم آباد کراچی چند مال بزرگ دارد: دولمین حیدری / مندی / صائمه

خیابان زیب النساء در دوران استعمار بریتانیا ساخته شده و الآن مرکز فروش کفش های گران قیمت است. سوق طلا و آتریوم مال هم در این خیابان در شهر کراچی اند.

بوتیک های شیک و کلاب ها و رستوران ها در بلوار زمزمه کراچی  

دست فروش های محلی کراچی در کنار فروشگاه های سطح بالای کیف و کفش و پوشاک در گلف اریا مارکت کراچی

زینب مارکت، محل خرید پوشاک ارزان در کراچی 

کی دی ای مارکت خیابان گلشن اقبال کراچی: پوشاک / کیف و کفش / لوازم آرایشی

سه بازار زیرزمینی در کراچی هست: بوهری بازار / ناظم آباد چورنگی / لیاقت آباد

در کل خرید کردن در کراچی برای گردشگر جالب و نشاط آور است.

در خیابان طریق یا بازار زینب لباس های ارزن، روتختی، پیراهن مردانه، تیشرت بخرید. برندهای پاکستانی عبارتند از چن وان، بونانزا، گل احمد، کمبریج. برای خرید از بوتیک های لوکس به خیابان زمزمه بروید. محصولات برندهای معروف دنیا مثل لیوایز، آدیداس، اسلازنجر، هنگ تن، نایکی، ریباک، کلوین کلاین جینز، آرمانی، ورساچه، امریکن ایگل در فیصل آباد (غول نساجی دنیا) تولید می شوند. در فروشگاه های محلی کراچی همه محصولات فوق با نرخ پایین پیدا می شوند. در کراچی با 1200 روپیه پاکستان می توان یک شلوار لی لیوایز خرید.

کفش و کیف و کاپشن چرم تولید پاکستان عالی است. برای خرید کفش ارزان در کراچی به انگلیش بوت هاوس، هاش پاپیز، اسپوتنیک، شو پلانت، سروس، مترو، گپ شوز (در خیابان طریق)، لوتوس، استپ این (در حیدری)، جیبیز (در صدر) بروید. برای خرید کاپشن چرم، کیف پول چرم، کیف زنانه چرم، ساک چرم به مرکز پانوراما در خیابان زیب النساء بروید.

خرید طلا از سوق های طلا در بازار زیب النساء و مال های اصلی کراچی. قیمت طلا در کراچی از دوبی هم ارزان تر است چون خریدار طلا در پاکستان مالیات نمی دهد.

لوازم ورزشی مثل کریکت کابلا، توپ، لباس و هر چیزی که به ورزش ربط دارد در شهر کراچی. در هیچ جای دنیا لوازم ورزشی با این کیفیت اما ارزان پیدا نمی کنید. 

شایان ذکر است که نود درصد لوازم ورزشی دنیا در پاکستان تولید شده و پاکستان بزرگترین پارتنر مسابقات جام جهانی فوتبال است.

آلات موسیقی ارزان و باکیفیت در پاکستان تولید شده و با دو هزار روپیه پاکستان می توان یک گیتار آکوستیک خرید.

لیبرتی بوکس – بزرگ ترین کتاب فروشی آنلاین پاکستان – در نقاط مختلف شهر کراچی شعبه دارد.

لوازم کامپیوتری در ریگال سنتر (صدر) و رینبو سنتر (خیابان پریدی) و تکنوسیتی (خیابان چندریگر‎ دو) و ناز پلازا (خیابان محمد علی جناح)

برای خرید فرش های عربی، افغان، ایرانی، پاکستانی در شهر کراچی به فروشگاه فرش های افغان در هتل ماریوت کراچی / فرش فروشی های واقع در خیابان زمزمه کراچی / فروشگاه فرش وزیر در هتل متروپل کراچی در خیابان کلاب / مغازه ایژین کارپت پالاس در خیابان زیب النساء کراچی بروید.

خرید انواع گوشی تلفن همراه و لوازم الکترونیکی خانگی در خیابان پریدی کراچی

اشیاء تزئینی ساخته شده از صدف

خرید عسل و شکلات و بیسکویت از فروشگاه های مواد غذایی در کراچی مثل دی مارت، مکرو، ناهید

فروشگاه های وسایل خانه در دولمن مال در خیابان طریق کراچی و فروشگاه های زنجیره ای در کراچی مثل امتیاز 

سنگ های قیمتی، صنایع دستی، ظرف های بلوری و برنزی، اشیاء ساخته شده از مرمر / شیشه / چوب در فروشگاه های خیابان زیب النساء صدر کراچی

قیمت پشمینه و قالی و پتو در مغازه های کراچی از پانزده تا هفتصد دلار متغیر است. اجرک نوعی شال است که آن را به عنوان سوغات استان سند می شناسند. 

گالری های هنری در کراچی

نگارخانه طریق جی در پاکستان ایمپلائز کوآپریتو هاوسینگ سوسایتی

گالری احمد پرویز در ساختمان انجمن هند در کراچی

گالری هنر کلفتن شهر کراچی

گاالری هنر ایندوس در باته آئی لیند

استودیو آرت در منطقه کلفتن

نگارخانه فنکار در کلفتن کراچی

گالری هنری لوور در ساختمان شماره نه پرل هاون کلفتن کراچی

گالری هنری ویژن در کهکشان کلفتن کراچی

زینینی در منطقه تجاری کلفتن کراچی

گالری صادقین فریر هال باغ جناح کراچی

نگارخانه کنواس ای – 3 حسن هومز بلوک پنج خیابان کلفتن در شهر کراچی

گالری هنری رواج در پارک تاورز کراچی

گالری فیضی رحمین (مرکز فرهنگی فرانسوی)

گالری هنری جهان زیب در منطقه تجاری کلفتن

گالری هنری مجموع در خیابان فاطیما جناح کراچی

نگارخانه وی ام در ساختمان مرکز اجتماعات رنگون والا

نگارخانه ای آر فریدی در شهر کراچی

آرت چوکندی در منطقه کلفتن کراچی

رستوران های پاکستانی

هر غذایی که فکرش را کنید در کراچی هست. کراچی ارزان ترین شهر دنیا است یعنی گردشگر با 0.5 دلار یک وعده غذا می خورد – البته نه خیلی تر و تمیز. کراچی رستوران لوکس هم دارد. رستوران های سطح بالا یا در هتل های کراچی (شرایتون، پرل کانتیننتال، آواری تاورز) یا مال های کراچی (دلمن، اوشن، آتریوم) یا منطقه زمزمه در دیفنس واقع شده اند. مسافر در هر جایی از کراچی شعبه های کی اف سی، مک دونالد، پاپا جانز، هنیز، پیتزا هات، دومینو اند دانکین دوناتس را می بیند. جذابیت کراچی در این است که هر کسی خوراک باب میل خودش را پیدا می کند.

به توصیه وب سایت قاره پیما فود کورت های بزرگ در مرکز خریدهای کراچی را از دست ندهید.  

فود کورت داخل دولمن مال شعبه کلفتن و اوتلت های غذا در ساحل کلفتن کراچی همیشه پر از گردشگر خارجی هستند.

رستوران های زیادی در منطقه دو دریا کراچی هستند: سجاد، آفریدی این، چارکول گریل، امبالا، کولاچی، هات بایت. در ساحل صخره ای دو دریا ی کراچی مسافرها با طعمه کردن یک تکه میگو ماهی می گیرند.

تفرجگاه پورت گریند در حاشیه بندر کراچی جنب ساحل کلفتن پر از کافه و رستوران و غذاخوری است.

اعیان ها دوست دارند در خیابان زمزمه کراچی فر بخورند. لوکس ترین کافه های ساحلی کلفتن در خیابان زمزمه پاتوق جوان ها و سلبریتی های کراچی هستند. گران ترین رستوران های کراچی در بلوار زمزمه واقع شده اند.

کافه چاو کراچی، کافه اسپرسو کراچی، کافه چاترباکس کراچی، کافه بالترز چاکلت کافه کراچی، رستوران کوپر کتل کراچی، رستوران روسترز کراچی، رستوران آریزونا گریل کراچی، رستوران فوشیا کراچی، رستوران اوکرا اند بان تای در شهر کراچی و شعبه رستوران های فست فود پیتزا هات، دومینوز، سابوی در خیابان زمزمه کراچی

بوت بیسن محل قرار گرفتن رستوران های روباز و دکه های مواد غذایی در ساحل کلفتن کراچی است – بروست، مستر برگر، قصر النخل، دیره، نیهاری این، کافه کلفتن، بی بی کیو تونایت، تندوری هات، برگر کینگ، کی اف سی، پیتزا هات، مستر برگر، ناندوس. بوت بیسن پاتوق شب زنده دارها در کراچی است چون تا پنج صبح هم آدم در اینجا چیزی برای خوردن پیدا می کند حتی بعضی از رستوران ها بیست و چهار ساعته باز هستند. مخصوصا در زمستان بوت بیسن کراچی خیلی شلوغ می شود. از هفت صبح صبحانه محلی پاکستان (حلوا پوری و پراتها) در همه رستوران های بوت بیسن سرو می شود. پول نقد همراه خود برده و حسابی خوش بگذرانید. جوجه ماخنی (خوراک جوجه با کره) با نان سیر یکی از معروف ترین غذاهایی است که گردشگر خارجی در بوت بیسن کراچی مزه می کند.

پاکستانی ها در سفر به کراچی برای غذا خوردن به خیابان برنز در صدر (بافت قدیم کراچی) می روند – رستوران نیهاری کراچی، رستوران سجی کراچی، رستوران بوتیس کراچی، رستوران تیکاس کراچی، رستوران لاسی هاوس کراچی، رستوران صبری نیهاری کراچی

بیشتر ساختمان های واقع در برنز رود کراچی به سبک معماری روزگار ویکتوریا ساخته شده اند و آدم احساس می کند در دهلی نو قدیم است.

راستش را بخواهید برنز رود تمیز ترین جای کراچی نیست ولی بهترین مکان برای مزه کردن غذاهای محلی پاکستانی است. فود سنتر بهترین رستوران خیابان برنز کراچی به حساب می آید. خرج دسر و یک لیوان لاسی 300 روپیه پاکستان هم نمی شود !‌

پراتهای خوشمزه تهیه شده از گوشت مرغ، خوک، گوساله با پنیر یا مایونز در کهدا مارکیت کراچی (هشتاد روپیه پاکستان) البته پراتهای پر ملات گران تر می شود. این رستوران های کراچی ساندویچ و برگر هم سرو می کنند. برای خوردن چات در کراچی به چتخاری و گازبو بروید. بریانی در ایندوس بریانی و فست فود در کای بیز و غذاهای چینی در مینگ کورت / چاپ استیکس / چاینا مینگ

کهدا سند مسلم کوپریتیو هاوسینگ سوسائتی پاتوق رستوران های فست فود است – کی اف سی، ناندوس، پیتزا اکسپرت، کهوه، باندو خان، رویال، حیدرز. معروف ترین نانوایی کراچی هم در این منطقه است (هاب ناب) اخیرا قهوه خانه گلوریا جینز یک شعبه جدید در اینجا باز کرده است.

شهباز کامرشیال در دیفنس کم کم جایگزین زمزمه می شود. روز به روز کافه ها و رستوران های بیشتری در گوشه و کنار شهباز کامرشیال سبز می شوند. مشتری این غذاخوری ها در شهباز کامرشیال از طبقه متوسط و اعیان کراچی اند. کافه استودیو یک طبقه مجزا برای سرو قلیان دارد و بعد از تمام شدن غذا، مشتری را به زیرزمین کافه هدایت کرده و یک عکس یادگاری از او گرفته و بلافاصله سی دی حاوی عکس را به عنوان یادگار سفر به کراچی به او می دهند.

رستوران کپس از ادغام یک کافه و یک گل فروشی شکل گرفته است. سیکرت رسیپ به دلیل سرو چیزکیک و دسرهای خوشمزه در شهر کراچی معروف شده است. مردم بومی کراچی برای خوردن خوش مزه ترین صبحانه های اروپایی به کافه اسپرسو در شهباز کامرشیال می روند. البته کافه اسپرسو دو شعبه دیگر در کراچی دارد.

یک رستوران جدید به نام (د دینر) در شهباز کامرشیال راه افتاده است. رستوران Sawasdee به دلیل سرو غذاهای تایلندی تند در کراچی معروف است. شعبه های پیتزا هات و سابوی را در شهباز کامرشیال کراچی فراموش نکنید.

خیابان 26ام و توحید کامرشیال در کراچی پر از کافه و رستوران هستند. بیشتر گالری های هنری کراچی در منطقه دیفنس واقع شده اند و مردم بومی کراچی آن را با لقب (منطقه هنری) می شناسند. کافه فلو در کراچی بهترین غذاخوری فرانسوی در کشور پاکستان محسوب می شود. کافه های هنری این محله در کراچی عبارتند از کافه کوئل، کافه پرپل هزه، کافه هات اسپات، . . . از پای و میلک شیک گرفته تا دسر بستنی !

حومه حیدری پاتوق رستوران های کراچی شده، از رستوران های 5 ستاره در کراچی گرفته تا لندی کوتل. رستوران های بین المللی در حیدری کراچی شعبه دارند: هاردیز، پیتزا هات، کی اف سی، آریزونا گریل، برگر کینگ، دومینوز، ناندوس، کالیفرنیا پیتزا، یوگن فروز، لال قلعه، مک دونالد، برگر کینگ و بستنی فروشی مونتینا. رستوران های زنجیره ای کراچی در منطقه حیدری شعبه دارند: رد اپل، یونایتد کینگ بیکری، . . .

رستوران های توسو، ومبیز، هو مور، یونایتد کینگ بیکری در بهادرآباد گلشن کراچی

سرو خوراک های محلی پاکستان در رستوران های میدان حسن گلشن اقبال کراچی

به غیر از تراکم مراکز خرید در خیابان طریق کراچی، خوردن سمبوسه / کاچوری / سالاد چند میوه با ادویه و خامه تازه در اغذیه فروشی های خیابان طریق در کراچی ترند شده است (لذیذ میکس فروت چات لیبرتی سیگنال طریق رود)

نوشیدن مشروبات الکلی در مکان های عمومی در کراچی ممنوع است چون پاکستان یک کشور اسلامی است ولی بیشتر هتل های لوکس کراچی بار دارند اما مهمان هتل پنهانی از رخت شوی خانه به بار می رود. غیر مسلمان ها باید برای مشروب خوردن در کراچی مجوز بگیرند. در منطقه های شیک کراچی مشروب فروشی هم هست. مری یک برند پاکستانی محلی است (با الکل)، بادویزر و باواریا هم بدون الکل هستند.

کولای پاکستانی حرف ندارد. پاکولا یک نوشیدنی غیر الکلی است که چند طعم دارد: لیچی، پرتقال، تمشک، سیب، انگور، دابل کولا و غیره.

لاسی، نوشیدنی محلی تهیه شده از ماست به دو شکل ساده و شیرین در کراچی سرو می شود و گاهی چند تکه میوه تازه هم به آن طعم می دهد. روح افزا یک نوشیدنی گیاهی قرمز رنگ شیرین است. عصاره نیشکر که اگر تازه باشد، حرف ندارد ! فالوده و گل قند یعنی چند نوع شربت در یخ خرد شده. قیمت یک لیوان آب معدنی یک و نیم لیتری نستله در کراچی پنجاه روپیه پاکستان است.

میرچی 360 کوچه استادیوم شماره دو فیز پنج دی اچ ای کراچی

کافه های کراچی

کافه آروما در هتل ریجنت پلازا ی کراچی 

کافه بیسمنت در خیابان زمزمه کراچی

کافه دمشق در منطقه کلفتن کراچی

کافه سینامون در آواری تاورز خیابان فاطمه جناح شهر کراچی

کافه فرش در کراچی

کافه کریک این کراچی

کافه شیشه کلفتن کراچی

ونوس کافه در هتل ریزورت کارلتون مقابل خیابان ذوالفقار کراچی

کافه رودساید کهکشان کلفتن

لاته لانژ منطقه تجاری نشاط کراچی

کافه بولینگ رویال رودال خیابان سحر در کراچی

کافه 9 در زمزمه فیز پنج کراچی

کافه لاگون در ریزورت دریم ورلد

کافه سلسیوس در دیفنس فیز دو جنب دانشگاه اقرا

کافه چاترباکس در زمزمه فیز پنج کراچی

یازده شعبه کافه دانکن دوناتس در نقاط مختلف شهر کراچی

کافه و نانوایی برد پیپل در خیابان بیست و ششم منطقه تجاری شهباز

کافه کلاب قصبه و 007 در هتل بیچ لاکچری کراچی

کافه لامور در زمزمه فیز پنج

کافه های ایندالج در پارک تاورز، میلنیوم مال، خیابان رشید مینهاس، گلشن اقبال

کافه کوئل در کلفتن کراچی پاکستان

کافه دژوو در شهر کراچی

کافه کهوه در کراچی

کافه اپرا در گراند مرکور هتل فرودگاه کراچی استار اونیو ترمینال یک

کافه و رستوران دان کورلئونز در اسکوآر مال زمزمه فیز 5 دی اچ ای

کافه پرپل هزه در خیابان بیست و پنجم منطقه تجاری توحید فاز 5 در زیرزمین رستوران اوولوشن سرو انواع دسر، قلیان با تنباکو ی عربی، شبهای کارائوکه

کافه روسترز در زمزمه کراچی

کافه د اسپورتس بار در توحید کامرشیال اریا کراچی

کافه د البو روم در خیابان ممتاز حسین کراچی  

کافه د گریپوان در هتل پرل کانتیننتال خیابان کلاب شهر کراچی  

کافه اوله در زمزمه فاز پنجم دی اچ ای کراچی  

کافه باتلرز چاکلت در منطقه زمزمه شهر کراچی پاکستان

کافه اوریجینال کریپ فکتوری مین خیابان مجاهد کراچی

قهوه خانه های کراچی

اونیو آرت کافه در زمزمه فاز پنج

قهوه خانه الاو کراچی

کافی دی در خیابان شمشیر پاکستان

کافی شاپ فانوس در هتل شرایتون کراچی

سه شعبه اسپرسو در شهر کراچی

قهوه خانه لتیتیود در کلفتن کراچی

ل گراند در شهر کراچی

مشتری قهوه خانه د سکند فلور در محیط مناسبی برای اتصال به اینترنت بی سیم و مطالعه کتاب های آنلاین خواهد بود. گذشته از قهوه های بی نظیر، انواع ساندویچ و اسنک و دسر هم سرو می کند. د سکند فلور کراچی جایی برای شعر خوانی، کتاب خوانی، کارگاه آموزشی، بحث و گفتگو، نمایش فیلم، استند آپ کمدی، برگزاری نمایشگاه های کوچک و . . . است. د سکند فلور پاتوق سیاست مدارها، هنرمندان، نویسنده ها، رقاص ها، فیلم سازها، متفکران معروف کراچی است.

شعبه های مختلف آقا جوس در شهر کراچی (از 1960) مین ناظم آباد کراچی، بهادر آباد کراچی، خیابان مین رشید مینهاس در کراچی، کهدا مارکت دیفینس فیز پنج

د دیپ شاپ در گلشن اقبال

بروآن در منطقه تجاری راحت کراچی

هات اسپات خیابان سی و سوم توحید کراچی

جلاتو افیر در حیدری کارساز کلفتن

رد منگو در کراچی

حیدر جوس نزدیک خیابان طریق در شهر کراچی

موونپیک ایس کریم در کلفتن کراچی

شعبه توتی فروتی در شمال ناظم آباد کراچی 

یوگنفروز در بهادرآباد شهر کراچی

شعبه د کانتریز بست یوگرت در کراچی

سیگار لانژ کاسترو در هتل کارلتون کراچی

رستوران مصری مزاج در کلفتن کراچی 

کلاب هاوانا وادا هاوس خیابان زمزمه کراچی

بادال پن شاپ نزدیک فایو استار چورنگی 

کلاب جنووآ خیابان سحر در کراچی

سیگار بار در زمزمه فیز 5

نایت کلاب های کراچی

تعدادی از نایت کلاب های کراچی عبارتند از: اکسلسیور، تابیز بار، پرپل هزه، بیسمنت، قصبه. تفریحات شبانه در کراچی در سراسر پاکستان بی نظیر هستند. در هر نقطه ای از شهر کراچی، بار و باشگاه شبانه و سالن رقص هست. ولی بعضی از مردم محلی کراچی در خانه های خودشان بساط عیش و نوش راه می اندازند.

در کراچی جاهای خاصی برای اتومبیل رانی و دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است.

اجرای نمایش در آرتس کانسیل کراچی

اجرای کنسرت و نمایش فیلم و برگزاری مراسم بالماسکه در البو روم کراچی

برگزاری مهمانی با تم های خاص در نادیا کافه ماریوت هتل کراچی

پورت گراند در دل شهر کراچی، تعداد زیادی اوتلت غذا و شاپینگ مال و نگارخانه و میکده و پیاده راه دارد.

کلوب رو به دریا ی رویال رودال با باشگاه بدن سازی، سونا، بار، سالن بولینگ

اجرای زنده موسیقی و کارائوکه در پرپل هزه، بیس راک کافه، د اسپورتس بار

اجرای گروه غزال در پی سی هتل کراچی

گروه اجرای موسیقی محلی پاکستان در نایت کلاب البوستان هتل شرایتون کراچی

مهمانی رقص برای زوج ها هر شنبه شب در بیچ لاکچری هتل کراچی

ضیافت شام (ظریفیت 35 نفر) در کشتی تفریحی با هماهنگی کارلتون هتل کراچی

رقاص های هندی در باشگاه شبانه دم پخت در هتل ماریوت کراچی

کد تلفن شهر کراچی 21 است. در صورت تماس با کراچی از کشوری دیگر 0092 را بگیرید. شماره تلفن های ثابت در کراچی هشت رقمی اند. همه شماره موبایل ها در کراچی یازده رقمی بوده و با 03 شروع می شوند و ربطی به کد شهری 21 ندارند. اگر در پاکستان نیستید، کد 92 را جایگزین صفر اول شماره موبایل کنید. 

هر پنج اپراتور فعال تلفن همراه در کراچی امکان دسترسی کاربر به اینترنت با موبایل و لپ تاپ را فراهم کرده اند. یا این که یک مودم یو اس بی با سرعت 9.1 مگا بایت در هر ثانیه بخرید. سرعت اتصال اینترنت در کراچی در قیاس با دیگر شهر های پاکستان خیلی بیشتر است. مرکز شهر کراچی حکم وال استریت پاکستان را دارد مثلا وائی ترائب و وطین، مودم جیبی بی سیم با سرعت اینترنت بالا و قیمت پایین عرضه می کنند.

گردشگر در هتل های کراچی، مال های کراچی، کافه ها و رستوران های کراچی به وای – فای رایگان دسترسی دارد و با پرداخت مبلغ ناچیز می تواند از خدمات هات اسپات وطن استفاده کند.

با پرداخت ساعتی بیست روپیه پاکستان می توان یک ساعت در کافی نت های کراچی نشست. با دسترسی همه به اینترنت موبایل بیشتر کافی نت های کراچی بسته شده اند. از دیدن مانیتورهای چهارده اینچ با ویندوز 2000 یا 98 یا ایکس پی در کافی نت های کراچی تعجب نکنید. نه سیستم درست و حسابی دارند و نه سرعت بالا اینترنت ! امکان ویروسی شدن یو اس بی مشتری هم وجود دارد.

در هر نقطه ای از شهر کراچی یک باجه تلفن عمومی هست حتی در نیمی از فروشگاه های کراچی. بعد از تمام شدن مکالمه تلفنی هزینه آن را پرداخت خواهید کرد.

پوشش شبکه موبایل در کراچی خیلی خوب است. اپراتورهای تلفن همراه در کراچی عبارتند از موبی لنک، وارد تلیکوم، تله نور، یوفون، زونگ. به محض ورود به کراچی با ارائه پاسپورت به یکی از این اپراتورها یک سیم کارت بخرید و بعدا آن را در هر بقالی ای شارژ کنید.

چند شرکت پست در کراچی فعال است: تی سی اس، لئوپاردز، فدکس و دی اچ ال و پاکستان پست غیره.

کراچی خیلی گرم است. دمای هوای کراچی در فاصله زمانی آوریل تا ژوئن به سی و پنج درجه سانتی گراد هم می رسد یعنی مسافر باید یک بطری آب معدنی همراه خود داشته باشد. مخصوصا در تابستان روزی هشت لیوان آب بخورید.

در تابستان مدام زیر نور آفتاب نباشید. از خوردن غذاهایی که طولانی مدت بیرون بوده اند، خودداری کنید. در کراچی بعضی از غذاهای خیابانی خیلی تند هستند. اگر با ادویه های تند مشکل دارید، از کنار این غذاهای پاکستانی رد نشوید.

جرم در خیابان های کراچی مثل هر کلان شهر دیگری در دنیا بیداد می کند. از عقل سلیم خود استفاده کرده و به محله های خطرناک کراچی نروید. تنها بیرون نروید یا در خیابان های تاریک و خلوت کراچی قدم نزنید. موبایل، کیف پول، ساعت، زیورآلات خود را در جاهای عمومی در کراچی به نمایش نگذارید چون به راحتی جلب توجه می کنند. یک عده فریبکار در کمین گردشگرها نشسته و اگر غریبه ای به سمت شما آمد فقط به راه رفتن در کوچه و خیابان های کراچی ادامه دهید. در جاهای شلوغ در کراچی مراقب جیب برها باشید.

برای دیدن بناهای ساخته شده به سبک معماری استعماری در خیابان های محمد علی جناح و پریدی، آخر شب یا صبح زود راهی شوید چون در ساعات اوج ترافیک در کراچی روان آدم به هم می ریزد.

مردم بومی کراچی خیلی مهمان نواز هستند. اینها با آغوش باز از گردشگر خارجی استقبال می کنند ولی همه زندگی خود را برای پاکستانی ها رو نکنید. . . 

این که می گویند کراچی از دیگر شهرهای پاکستان امن تر است را باور نکنید. به توصیه وب سایت قاره پیما مسافر باید شماره تماس کنسولگری ایران در کراچی را از بر باشد.

در محله های اعیان نشین کراچی هیچ خطری مسافر را تهدید نمی کند. دیفنس و کلفتن همیشه امن هستند چون طبقه اعیان و تحصیل کرده در این دو منطقه در کراچی زندگی می کنند. بیشتر افراد ساکن در دیفنس و کلفتن انگلیسی صحبت می کنند. اینها از نظر فرهنگی راحت تر با گردشگر خارجی کنار می آیند.

ترافیک در کراچی سنگین است. گرچه اخیرا تعداد زیادی زیر گذر و پل هوایی برای رهایی از این معضل در شهر کراچی ساخته شده ولی خودروها همچنان باید دنبال راه فرار باشند. به نظرم با راننده های عصبانی و بدرفتار کراچی درگیر نشوید.

هنگام عبور از خیابان های کراچی احتیاط کنید چون راننده ها نه از سرعت حرکت خود کم کرده و نه برای هشدار دادن به عابر بوق می زنند. هنگام پیاده شدن از ماشین در کراچی هم دقت کنید. اگر یک اتومبیل با سرعت به طرف شما آمد، سریع کنار بروید. راننده مینی بوس های کراچی خیلی زبان نفهم هستند.

شماره تماس های اضطراری در کراچی

پلیس کراچی 15

آتشنشانی کراچی 16

رنجرز 1101 گاهی پلیس نمی تواند همه مسائل جاری در پاکستان را کنترل کند چه در کراچی چه در لاهور یا اسلام آباد و شهری های دیگر. مثلا اگر یک حزب سیاسی در پاکستان شما را تهدید کند، فقط رنجرهای پاکستانی توان نجات دادن شما را خواهند داشت !‌

آمبولانس 1021، یک بخش خصوصی شبکه آمبولانس در کراچی را هندل می کند. شرکت ادهی بزرگ ترین گرداننده خدمات آمبولانس در دنیا است. دو شرکت کوچکتر چیپا و امان هم در کراچی فعال هستند.

مرکز تماس شهری کراچی 1339

برای کسب اطلاعات دربار وقایع روز به روزنامه های محلی کراچی رجوع کنید. روزنامه داون هر روز جدیدترین اخبار مربوط به شهر کراچی را چاپ می کند. روزنامه متروپولیتن کراچی هم زیرمجموعه داون است. اکسپرس تریبون زیر نظر اینترنشنال هرالد تریبون (نسخه جهانی نیویورک تایمز) در شهر کراچی چاپ می شود. چند روزنامه انگلیسی زبان به طور منظم در شهر کراچی چاپ می شوند: د نیوز، بیزینس رکوردر، د نیشن اند دیلی تایمز. روزنامه های انگلیسی و آمریکایی در همه شعبه های کتاب فروشی لیبرتی در کراچی پیدا می شوند. شهر کراچی یک عالمه ایستگاه رادیویی دارد که روی موج اف ام برنامه پخش می کنند.

بیمارستان های کراچی

بیمارستان دانشگاه آقا خان در خیابان استادیوم کراچی صندوق پستی 3500

بیمارستان آقا خان کلفتن کراچی   

بیمارستان ساوت سیتی خیابان یکم شاهراه فردوسی بلوک سه کلفتن

بیمارستان اومی در شهر کراچی

مرکز درمانی دولتی جناح  کراچی

بیمارستان دامپزشکی کراچی در خیابان کاردن داخل باغ وحش کراچی

بیمارستان دامپزشکی ریچموند کراوفورد در خیابان محمد علی جناح کراچی

پناهگاه حیوانات کراچی 

داروخانه شبانه روزی تایم مدیکو در ساختمان افضل خیابان استادیوم مقابل بیمارستان دانشگاه آقا خان کراچی

جاذبه های گردشگری بحری تاون (شهری کوچک در حومه کراچی) عبارتند از: دروازه ورودی بحری تاون، کپی برابر اصل میدان ترافالگار لندن، فواره موزیکال مثل بلاجو در لاس وگاس، خیابان زیگزاگ لومبارد، اتوبوس دو طبقه گردشگری، چند سینما و رستوران، کارناوال اریا.

تهته یک شهر باستانی نزدیک کراچی است که به دلیل علم و هنر و تجارت شهرت جهانی پیدا کرده، جاذبه های گردشگری تهته عبارتند از:

مکلی، یک گورستان قدیمی 

دیبل، اولین مسجد ساخته شده در جنوب آسیا در قرن هشتم بعد از میلاد توسط محمد بن قاسم 

کلنگ اول مسجد جامع تهته به دستور شاه جهان زده شد.

دریاچه هالیجی، پناهگاه پرندگان

پارک آبی سانوی لاگون در پنجاه و پنج کیلومتری کراچی

اقامت در کلبه های پناه گاه دریاچه کینجهر در شانزده مایلی شهر تهته. مسافر می تواند به قایق سواری و ماهیگیری و تماشای پرندگان برود. شب ها از ساحل نشین ها مشعل گرفته و اطراف کلبه را خوب دید بزنید. اجاره این کلبه ها از طریق اداره توسعه سیاحت پاکستان مقابل هتل متروپل کراچی ممکن است.

قلعه رانی کوت در کیرتهر نیشنل پارک (دومین پارک ملی بزرگ در پاکستان) در جنوب غرب سند معروف به دیوار بزرگ پاکستان

تعداد زیادی پستاندار و خزنده و پرنده در پارک ملی کیرتهر کراچی زندگی می کنند.

هنگول نیشنل پارک در حاشیه بزرگراه ساحلی مکران بزرگ ترین پارک ملی در کشور پاکستان است – آتشفشان، غار، ویرانه های تمدن باستانی پاکستان. این همان مسیری است که اسکندر کبیر 325 سال قبل از میلاد طی کرد، خود این آزادراه ساحلی یکی از مکان های دیدنی در کراچی است.

مسافر می تواند با قطار از کراچی به شهرهای دیگر پاکستان برود: لاهور، پیشاور، سکهر، روالپندی

تمدن کهن موئن جو درو

سواحل گوادر

سفر به دبی با شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت

امکان حمل بار با کشتی از کراچی به چند بندر در خاورمیانه وجود دارد مثل عمان و امارات متحده عربی.  

کراچی، بزرگترین شهر پاکستان و ششمین شهر پرجمعیت در دنیا است. مردم به عشق رستوران های کراچی و سواحل کراچی به این شهر در پاکستان می روند.

کراچی قبلا پایتخت کشور پاکستان بود.

آن طور که در کتاب های قدیمی آمده، کراچی نام خود را از یک زن (مائی کولاچی) گرفته اما این طور نیست. نام این شهر بزرگ در پاکستان ( کروکولا) بوده، بعدا محمد بن القاسم نام آن را به (دیبال) تغییر داده، در 1792 کولاچی و در آخر کراچی شد.

کراچی بهترین جای دنیا برای خرید است. لاکی وان مال کراچی بزرگ ترین مرکز خرید در جنوب آسیا می باشد و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می شود. اگر دنبال پوشاک ارزان و با کیفیت هستید به قرطبه مارکت در بهادر آباد کراچی / رابی سنتر در خیابان طریق کراچی / کو اپریتیو در صدر کراچی بروید.

یک فرد مسیحی اهل پاکستان به نام پرویز هنری گیل، صلیبی به ارتفاع صد و چهل فوت در قبرستان گورا ی کراچی ساخته است در شرایطی که نود درصد افراد ساکن در شهر کراچی مسلمان هستند.

از آنجایی که کراچی بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر در پاکستان است، میلیون ها مهاجر در آن جا زندگی می کنند: آفریقایی ها، افغانها، هندی ها، چینی ها، فیلیپینی ها، بنگالی ها. کراچی تنها شهر در پاکستان است که اقلیت های هندو و مسیحی و پارسی و بوهری بدون مشکل کنار هم در آن زندگی می کنند.

بله درست است ! بعد از مکه و مدینه، بزرگترین مسجد دنیا در شهر کراچی ساخته شده، گریند جامع مسجد در بحری تاون کراچی.

 

نگاهی به لاهور

A glance to Lahore

لاهور دومین شهر بزرگ در پاکستان، مرکز استان پنجاب پاکستان، پایتخت فرهنگی کشور پاکستان است. اندرون شهر لاهور با وسعت یک کیلومتر مربع خیلی شلوغ است. لاهور در دوران زیبا شکل گرفت و هزاران سال مرکز فرهنگی بود و امروز ده ها گزینه برای سرگرم کردن توریست دارد. میراث امپراتوری های سیک و مغول در قلعه لاهور، مسجد بادشاهی، گورودر حفظ شده است. خیابان مال لاهور پر از بناهای ساخته شده به سبک معماری استعماری – گوتیک در دوران راج بریتانیا است. عمارت های مجلل به حومه لاهور (گلبرگ و دیفنس) زینت بخشیده اند.

جمیت لاهور هشت و نیم میلیون نفر است. لاهور هزاران سال مرکز پنجاب و البته مرکز فرهنگی شمال هند بوده از پیشاور تا دهلی نو. بدون شک لاهور یک شهر باستانی است.

امروز واقعا لاهور دیدن دارد ولی منتظر دیدن یک شهر آرام با تاریخ و هنر و فرهنگ غنی نباشید – در واقع لاهور شهر خیلی قابلی است ولی سایه سبک زندگی در کشورهای جنوب آسیا روی آن افتاده، اگر توریست بخواهد نهایت لذت را از سفر به لاهور ببرد باید بداند چه موقع از سال به شهر لاهور برود، در کدام هتل لاهور اتاق رزرو کند، در کدام رستوران لاهور غذا بخورد، کدام گالری هنری در لاهور را ببیند، به کدام مرکز خرید در لاهور برود و غیره.

مردم لاهور خیلی خونگرم هستند. یک ضرب المثل قدیمی می گوید هر لاهوری یک نجیب زاده مغول است. لاهور در گذر زمان از لحاظ فرهنگی، فکری، هنری، اخلاقی بسیار پخته شده است.

آن طور که از افسانه ها برمی آید حدود چهار هزار سال پیش لو، پسر راما، قهرمان حماسه هندو (رامایانا) بنیان گذار شهر لاهور بود. در بخش شمالی قلعه سلطنتی، ویرانه های یک معبد منسوب به راما یادآور گذشته روشن لاهور است. قدمت دو هزار ساله شهر لاهور از نظر تاریخی ثابت شده است. بعد از پیچیدن آوازه اسلام در جنوب آسیا، لاهور مرکز علم و فرهنگ شد، تعداد زیادی عارف و نویسنده و هنرمند به این منطقه آمدند.

مردم پاکستان بر این باورند که لاهور در نوع خود شهری بی نظیر است و کسی که لاهور را نبیند انگار هیچ لذتی از زندگی در این دنیا نبرده . . . لاهور شهر شعر، هنرمندان، صنعت فیلم سازی پاکستان است. بزرگ ترین مؤسسه های آموزشی پاکستان و تعدادی از قشنگ ترین باغ های غرب آسیا در شهر لاهور هستند. لاهور گذشته از اینکه مرکز علم و فرهنگ پاکستان است، ویترین معماری مغولی در کشور پاکستان هم هست. از 1524 بعد از میلاد تا دویست سال، لاهور قطب فرهنگی امپراتوری مغول بود.

پادشاهان گورکانی با ساخت قصر و باغ و مسجد لاهور را بزک کردند. اما بیشتر بناهای ساخته شده در دوران مغول در شهر لاهور با گذر زمان ویران شده اند.

هیوان تسانگ در سفر به پاکستان در اوایل قرن هفتم بعد از میلاد چیزهای زیادی در وصف لاهور نوشت. سلسله های زیادی در لاهور روی کار آمدند. در 1206 قطب الدین آیبک، اولین سلطان مسلمان شبه قاره هند، در لاهور بر تخت سلطنت نشست. در گذر زمان لاهور از سکه افتاد.

لاهور از 1524 تا 1752 در دوره امپراتوری مغول به اوج رسید و چهارده سال مرکز تاج و تخت اکبر کبیر بود. مغول اعظم قلعه لاهور را روی ویرانه های دژ قبلی ساخت و یک دیوار سرخ رنگ دور شهر لاهور کشید که دوازده دروازه داشت. جهانگیر و شاه جهان زاده لاهور هستند.

جهانگیر عاشق شهر لاهور بود و همسرش نور جهان را در شاهدره به خاک سپرد. اورنگ زیب (1658-1707) مشهورترین بناهای یادبود لاهور یعنی مسجد بادشاهی و دروازه عالمگیری قلعه لاهور را ساخت.

در سده هجدهم با تحلیل قدرت مغول ها، لاهور بارها مورد حمله قرار گرفت. لاهور مرکز امپراتوری های مختلف بوده و قبل از آباد شدن با خاک یکسان می شد ! از 1740 تا 1756 نه حاکم در لاهور به قدرت رسیده، بی نظمی دولت لاهور باعث رشد سیکها شد.

آخر قصه سه پادشاه سیک در لاهور به قدرت رسیدند و رانجیت سینگ ملقب به شیر پنجاب نفر آخر بود. اوایل قرن نوزدهم شهر لاهور بی یال و کوپال شد. 

بعد از حمله بریتانیا به شهر لاهور در 1849، بنا های زیادی به سبک معماری هندی – ساراسنیک، خانه های ییلاقی، باغ های زیبا در این شهر در پاکستان ساخته شدند. در ابتدا بریتانیایی ها می خواستند در سایت هایی مثل فورت لاهور ساخت و ساز کنند ولی به بازسازی بناهای قدیمی اکتفا کردند. لاهور چهاونی محله بریتانیایی نشین لاهور است، در دو سوی خیابان های لاهور چهاونی درخت کاشته شده، خانه های ییلاقی در باغ های وسیع جا خوش کرده اند. از 1947 لاهور به عنوان مرکز ایالت پنجاب پاکستان خیلی پیشرفت کرد.

تجربه سفر به لاهور در ذهن مسافر می ماند. بناهای لاهور، خیابان های لاهور، درخت های لاهور، باغ های لاهور، . . . همه و همه آدم را به عالم هپروت می برند. وقتی باد در درختان کنار خیابان های لاهور می پیچد، سایه شفق روی قلعه لاهور می افتد، وقتی روزمرگی در لاهور برگ دیگری از تاریخ پاکستان را ورق می زند، راوی در زیبایی لاهور گم می شود، گرد و غبار بر معابر قدیمی لاهور می نشیند، موسیقی محلی پاکستان به بناهای باستانی لاهور شور زندگی می دهد و حال هر آدمی در شهر لاهور خوب می شود.

نگاهی به لاهور نوشته مسعودول حسن

نگاهی به قلعه لاهور نوشته نظیر احمد چوهدری

شاهکارهای موزه لاهور

از امریتسار تا لاهور نوشته آلتر

لاهور نوشته امین

لاهور اثر پران نیویل

دختران رقصنده لاهور نوشته لوئیز براون

کتاب مصور پاکستان از دید من نوشته پاملا کوین و دکتر عبد الرحمن خواجه

شهر گناه و شکوه: مطالبی درباره لاهور اثر بیپسی سدهوا

پنجابی و اردو دو زبان رایج در شهر لاهور هستند. درباره زبان انگلیسی هر منطقه ای در لاهور یک ساز جداگانه می زند. بیشتر افراد ساکن در لاهور تحصیل کرده اند و به زبان انگلیسی تسلط دارند. مخصوصا هنگام پرسه زدن در بافت قدیم لاهور و دیدن جاذبه های گردشگری واقع در مال رود لاهور دانستن زبان انگلیسی کار مسافر را راه می اندازد.

فرودگاه بین المللی علامه اقبال 30 – 20 دقیقه با تاکسی از مرکز شهر لاهور فاصله دارد. تعداد زیادی تاکسی و شاتل مسافرها را از فرودگاه LHE به هتل های لاهور می برند. بهتر است قبل از سوار شدن سر کرایه با راننده تاکسی های لاهور به توافق برسید. الآن مترو ی لاهور رفت و آمد در این شهر را برای گردشگر راحت کرده است.

فرودگاه اقبال لاهوری قطب اصلی پاکستان اینترنشنال ایرلاینز است که به شهرهای دیگر پاکستان پرواز کرده و با توقف در قطر یا دوبی یا بانکوک مسافر را به مقاصد گردشگری مختلف در خاورمیانه، اروپا، آمریکای شمالی، جنوب شرق آسیا می رساند. 

ایرلاین های دیگر در رفت آمد به / از لاهور عبارتند از:

پاکستان اینترنشنال ایرلاینز، تای ایرویز، هواپیمایی امارات، گلف ایر، قطر ایرویز، ترکیش ایرلاینز، ایربلو، اتحاد ایرویز، شاهین ایرلاینز، سعودی ایرلاینز و شرکت های هوایی دیگر. 

ایستگاه قطار اصلی لاهور به مرکز شهر نزدیک است و به همه شهرهای اصلی پاکستان کانکت شده، سمجهاتا ایکسپرس هفته ای دو بار از لاهور (پاکستان) به آمریتسار (هند)‌ می رود.

قطار از ایستگاه راه آهن اصلی لاهور به بخش های شمالی پاکستان: مولتان و کراچی و دیره غازی خان / بخش های جنوبی پاکستان: پیشاور، راولپیندی، جهلم، گجرات، گوجرانواله می رود. غرب پاکستان را هم به فیصل آباد وصل می کند.

ایستگاه های محلی قطار لاهور عبارتند از: شاهدره باغ، بادامی باغ، مغل پوره، باغبان پوره، هربنس پوره، جلو، واگها. به دلیل ازدحام جمعیت، گاهی در طول روز رفت و آمد با قطار شهری برای گردشگر خارجی غیر ممکن می شود.

یک بزرگراه مدرن از لاهور تا اسلام آباد، سیالکوت، مولتان، فیصل آباد، پیشاور کشیده شده است. با اینکه جاده گراند ترانک طولانی تر است، اما این بزرگراه وضعیت بهتری دارد. با اینکه ترافیک لاهور پر هرج و مرج و خطرناک است، بزرگراه های لاهور امن هستند و چنگ انداختن به قوانین و مقررات رانندگی الزامی نیست. البته پلیس راهنمایی و رانندگی لاهور نسبت به قبل سخت گیر تر شده است.

کرایه تاکسی و اتوبوس در لاهور :

کرایه تاکسی از لاهور تا مرز هند – پاکستان چهارصد روپیه پاکستان است.

اتوبوس شماره چهار از مرز پاکستان – هند با بیست روپیه پاکستان به ایستگاه راه آهن اصلی لاهور می رود.

مینی بوس ارزان ترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی از لاهور به شهرهای دیگر پاکستان است اما خیلی شلوغ می شوند پس برای راحت تر سفر کردن سوار اتوبوس های برون شهری لاهور شوید.

اسکای ویز، نیازی اکسپرس و یکی دو شرکت اتوبوسرانی دیگر از لاهور به اسلام آباد و پیشاور و فیصل آباد می روند. سفر زمینی از لاهور به شهرهای دیگر پاکستان ارزان از آب درمی آید.

ترمینال دائیوو به کلمه چوک نزدیک است. پایانه مسافربری دائیوو با لیبرتی مارکت لاهور و استادیوم قذافی در لاهور و بازارهای معروف لاهور فاصله کمی دارد. اتوبوس های تمیز، راحت، کولر دار مدام از لاهور به شهرهای دیگر پاکستان می روند: کراچی، اسلام آباد، مولتان، فیصل آباد، پیشاور. مردم محلی لاهور کیفیت سرویس دائیوو را باور دارند. در مسیر لاهور به راولپندی یا اسلام آباد، خدمات پرمیوم پلاس داده می شود یعنی صندلی های بزرگ تر و راحت تر. چند سال پیش دائیوو از کلمه چوک به تهوکر نیاز بیگ تغییر مکان داد و هزینه رفتن از تهوکر نیاز بیگ به کلمه چوک جداگانه محاسبه می شود. تأخیر ده پانزده دقیقه ای اتوبوس ها باعث نارضایتی مسافرها شده، گاهی سوکت های یو اس بی و هدفون های داخل اتوبوس هم درست کار نمی کنند. این مشکل در اتوبوس های لوکس طلایی مسیر لاهور اسلام آباد هم پیش می آید.

پراکندگی شهری لاهور قابل ملاحظه است. تنها راه رفتن به بافت قدیم لاهور پیاده یا توک – توک است. اگر می خواهید پیاده لاهور گردی کنید، پوشیدن کفش راحت فراموش نشود.

به غیر از فصل زمستان، در طول روز آن قدر هوای لاهور گرم است که آدم نمی تواند خیلی پیاده روی کند. باز هم یکشنبه صبح که خیابان های لاهور خلوت ترند، اوضاع قابل تحمل است.

مردم بومی لاهور درست و حسابی به غریبه ها آدرس نمی دهند و آن قدر بد مسافر را راهنمایی می کنند که در آخر به مقصد اشتباه برسد. حداقل از دو سه نفر کمک بخواهید یا این که طبق GPS تلفن همراه خود پیش بروید.

سوار اتوبوس دو طبقه شدن یکی از بهترین راه های گشت و گذار در شهر لاهور است. تور لاهور گردی با احتساب ترافیک دو ساعت زمان می برد و مسافر بیشتر از سی لندمارک لاهور را دیده و این برنامه از استادیوم قذافی (لیبرتی چوک) در جنوب شرق شهر لاهور شروع شده و به مناره پاکستان در شمال غرب لاهور ختم می شود. این اتوبوس روزی دو بار در شهر لاهور می چرخد – کرایه هر گردشگر دویست روپیه پاکستان. 

خط نارنجی متروی لاهور (27.1 کیلومتر) از شمال شرق دیرا گوجران تا جنوب غرب علی ترمینال کشیده شده و بیست و شش ایستگاه دارد. دو ایستگاه انارکلی و مرکزی زیرزمینی اند و به سبک فرهنگ و هنر حماسی لاهور طراحی شده اند.

متروباس از ایستگاه انارکلی خط نارنجی تا ایستگاه ایم ای او کالج لاهور کشیده شده و تا ایستگاه راه آهن لاهور هم پیش می رود. خط اصلی متروباس از شمالی ترین نقطه لاهور (شاهدره) تا جنوبی ترین نقطه لاهور (گجو مته) کشیده شده است. قبل از سوار شدن نام نزدیک ترین ایستگاه به مقصد خود در لاهور را به یاد داشته باشید. لاهور نقشه درست و حسابی ندارد و مسافر غریبه در شهر لاهور گم می شود. شاید ساعت ها در کوچه ها و خیابان های باریک لاهور راه بروید در حالی که فاصله چندانی با مقصد ندارید. کرایه هر مسیر متروباس لاهور برای یک نفر بیست روپیه پاکستان است و از هر جایی در شهر لاهور با اسپیدو باس می توان خود را به متروباس رساند.

به دلیل ترافیک سنگین و فاصله بین مبدأ / مقصد و گرمای طاقت فرسا، بد نیست مسافر بعضی از مسیرهای لاهور را پیاده طی کند.

توک توک یک وسیله نقلیه ای کرایه ای در لاهور با ظرفیت چهار مسافر است. مسافر به راحتی با اتوریکشا به هر نقطه ای از شهر لاهور می رود. گردشگرهای اروپایی به هیاهو و همهمه در خیابان های لاهور عادت ندارند. موتور سوارهای لاهور درک درستی از سرعت ندارند. ریکشا ارزان ترین راه تردد در لاهور است. اتو ریکشا امن ترین وسیله نقلیه عمومی برای خانم ها در لاهور می باشد. اگر قادر به صحبت به زبان های اردو یا پنجابی نیستید، در لاهور غریبه اید و راننده ها هم سرتان کلاه می گذارند.

به ندرت در خیابان های لاهور تاکسی پیدا شود چون اتوریکشاها سیستم حمل و نقل عمومی در لاهور را قبضه کرده اند. در لاهور باید تلفنی تاکسی رزرو کنید. بیشتر راننده تاکسی ها و اتوریکشا های لاهور موبایل دارند. اگر یک راننده مورد اعتماد در لاهور پیدا کردید بد نیست شماره تلفن او را بگیرید.

مسافر  شهر لاهور به شرکت های تاکسی اینترنتی مانند اوبر و بائیکیا و کریم دسترسی دارد. مسافر اصلا نباید در خیابان های باریک اندرون شهر لاهور تاکسی بگیرد. یا پیاده طی کنید یا سوار موتور گازی شوید. تاکسی موتور بائیکیا بهترین انتخاب برای افرادی است که تنها به لاهور سفر کرده اند.

در فرودگاه بین المللی علامه اقبال مسافر متوجه فریاد دلال ها درباره تاکسی یا اقامتگاه های گردشگری لاهور می شود. عقل خود را دست اینها ندهید ! هتل های خوب لاهور  یکی را با شاتل برای استقبال از مسافر ورودی لاهور به فرودگاه می فرستند. کرایه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر لاهور نهایتا هزار روپیه پاکستان است.

مینی ون سوار شدن در لاهور خریت محض است چون راننده مینی ون های لاهور اعتقادی به احتیاط ندارند. یک مینی ون شلوغ در لاهور به درد مسافر خانم نمی خورد یا جای نشستن کوچکتر از اندازه معمولی است یا باید کنار دست راننده بنشیند. اتوبوس های درون شهری لاهور در قیاس با مینی ون ها تمیز تر و راحت تر هستند و خانم ها روی صندلی های بهتر می نشینند.

تاکسی های اینترنتی اوبر و کریم همه منطقه های شهر لاهور را پوشش می دهند. این بهترین راه جا به جایی در لاهور برای مسافر خارجی است.

جاذبه های گردشگری در لاهور

شهر محصور لاهور یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا است:

بنای عظیم قلعه شاهی به دستور پادشاه امپراتوری مغولی هند ساخته شد. نام قلعه لاهور در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. یک موزه کوچک به دوران امپراتوری سیک در سده هجدهم اختصاص داده شده، مسافر می تواند همراه راهنما ی موزه به شبستان های تابستانی این بنا برود.

مبلغ ورودیه گردشگر خارجی به مقبره مهاراجه رانجیت سینگ در لاهور دویست روپیه پاکستان است. 

مسجد بادشاهی توسط اورنگ زیب (امپراتور مغول) ساخته شده و تا مدت ها بزرگترین مسجد دنیا بود. مسافر نمی تواند با کفش وارد این مسجد تاریخی در لاهور شود. بهتر است عصر به مسجد عالمگیری لاهور بروید که خیلی شلوغ نباشد. مسجد یک مکان مذهبی است و با لباس آستین کوتاه و شلوارک / دامن نباید به مسجد بروید. حتی بهتر است مسافرهای خانم شال سر کنند.

مینار پاکستان معروف به برج ایفل پاکستان درست روبروی مسجد و قلعه بادشاهی است. منار پاکستان در 1940 برای فضا دادن به مسلمان های ساکن لاهور ساخته شد.

اندورن لاهور پر از زیارتگاه و قصر است که در این میان، حمام های امپراتوری و حویلی آصف جاه تازه بازسازی شده اند.

مسجد وزیر خان نزدیک دروازه دهلی در شهر لاهور

در دوران مغول شهر لاهور بین دیوارهای آجری با ارتفاع نه متر محصور شده بود و همین برج و بارو ها لاهور قدیم را سرپا نگه داشتند. اندرون لاهور در قدیم سیزده دروازه داشت:

دروازه روشنی یا دروازه نور بین مسجد سلطنتی و قلعه های لاهور. جاده باریک منتهی به دروازه روشنی، شاهی محله نام دارد. مردم خیلی بی غل و غش اطراف دروازه روشنی زندگی می کنند و غذاخوری های کوچک هم در اینجا کاسبی راه انداخته اند. 

دروازه کشمیری رو به کشمیر

درواه مستی

دروازه دهلی رو به جاده دهلی نو

دروازه اکبری نام خود را از جلال الدین محمد اکبر گرفته که قلعه لاهور را بازسازی کرد.

دروازه ذکی نام خود را از یک قدیس شهید گرفته که مقابل متجاوزهای مغول ایستاد.

دروازه لاهوری که نماد خود لاهور است.

دروازه موری

دروازه شاه عالمی نام خود را از محمد اعظم شاه (عالم بهادر شاه) پسر اورنگ زیب گرفته، این امپراتور مهربان و بخشنده در 28 فوریه 1712 دار فانی را وداع گفت.

دروازه بهاتی نام خود را از یک قبیله باستانی راجپوت گرفته که در ایام قدیم در این منطقه از پاکستان ساکن بوده اند.

دروازه تاکسالی نام خود را از ضرابخانه سلطنتی واقع در آن محله گرفته است.

نام دروازه موتی از اکبر کبیر آمده است.

قدیم ها رودی از کنار دیوار شهر محصور لاهور می گذشت که علت نام گذاری دروازه شیروان والا است.

شاهراه قائد اعظم در شهر لاهور – مال رود لاهور

بازار تولینتون در لاهور، نگارخانه لاهور، جنرل پست آفس لاهور، دیوان عالی لاهور، محوطه قدیمی دانشگاه پنجاب در لاهور، موزه لاهور، دانشگاه ملی هنر لاهور، کمز گن، منزل شاه دین، پارک عشاق در لاهور، مسجد شهداء لاهور، الحمرا آرتس کونسل، سمن آباد، ساختمان انجمن استان پنجاب، کتاب فروشی فیروزسنز در لاهور، سالن فراماسون ها در لاهور

واپدا هاوس یک ساختمان اداری با سقف شیشه ای و روف گاردن در شهر لاهور است.

باغ وحش لاهور به مدرن ترین شکل ممکن در 1827 در مرکز شهر شروع به کار کرد. این یکی از قدیمی ترین باغ وحش های شبه قاره هند است. البته بعضی از قسمت های باغ وحش لاهور در 1853 ساخته شده اند.

هر سال بازدید کننده های زیادی به باغ وحش لاهور می روند. از شاهراه قائد اعظم خود را به در ورودی باغ وحش مقابل واپدا هاوس برسانید.

کتابخانه و باغ لارنس، همان باغ جناح، روبروی اتاق بازرگانی و صنایع لاهور است. لارنس یکی از بزرگترین باغهای لاهور می باشد. 

بستنی فروشی چمن در لاهور بیشتر از بیست طعم بستنی و میلک شیک دارد.

استادیوم فورتس معماری قلعه روهتاس را با ورزشگاه ترکیب کرده، نمایشگاه های زیادی در فورتس لاهور برگزار می شوند. این استادیوم محل برگزاری نمایش مشهور اسب و گاو در ماه مارس است. شهربازی جویلند لاهور هم اینجا است.

کتابخانه و موزه زیر بنای چرینگ کراس لاهور

شالامار باغ و چوبرجی و آرامگاه نور جهان و مقبره جهانگیر

برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن گالری عکس و برنامه ریزی برای لاهور گردی به وب سایت رسمی معماری تاریخی و سنتی لاهور پاکستان رجوع کنید.

امکان رفت و آمد با جیپ در میان حیوان های باغ وحش جلو پارک لاهور برای گردشگر وجود دارد.

مجموعه جلو پارک: باغ وحش، دریاچه مصنوعی، علفزار، مرکز تحقیقات جنگل، موزه، فروشگاه سوغات پاکستان، شهربازی های سندباد و جوی لند و اسکای لند 

سوزو ایدونچر پارک یکی دیگر از جاذبه های جلو پارک لاهور است. جلو پارک در بیست و هشت کیلومتری شهر لاهور قرار گرفته و هر نیم ساعت یک قطار از لاهور به ایستگاه راه آهن جلو می رود. 

ریس کورس پارک در جیل رود لاهور یک دریاچه برای قایق سواری دارد. در بهار چند نمایشگاه گل در جیلانی پارک لاهور برگزار می شود. مردم محلی لاهور برای دویدن به ریس کورس پارک می روند.

پارک گلشن اقبال در علامه اقبال تاون

هیران منار حوالی لاهور است. هیران یعنی گوزن. هیران منار شکارگاه پادشاه های مسلمان بوده، جهانگیر به خاطر مرگ حیوان خانگی محبوب خود (منسراج) این مجتمع را در شهر لاهور ساخت. هیران منار هم محل زندگی گوزن ها دور از خطر بود و هم یک سایت تاریخی نزدیک لاهور شده، برج گوزن شامل یک مناره، کوشک، استخر، گذرگاه می شود.

چهانگا مانگا یک جنگل و باغ وحش ساخته دست بشر در فاصله شصت و هشت کیلومتری شهر لاهور است. دریاچه و راه آهن مینیاتوری و استخر و کافه تریا دارد. گردشگر می تواند برای پیک نیک یا قایق سواری به چهانگا مانگا لاهور برود.

خیابان خوراکی های اولد انارکلی لاهور

خیابان خوراکی های گوالمندی در شهر لاهور

داتا دربار آرامگاه یک عارف به نام علی جلابی هجویری در شهر لاهور است. این بنای مدرن در لاهور همیشه پر از افرادی است که در حال دعا کردن، صدقه دادن و پخش کردن سوپ مرغ نذری هستند.

برج ایفل لاهور کپی برابر اصل برج ایفل پاریس در حومه بحریه تاون است. گردشگر می تواند با آسانسور به آخرین طبقه این برج در لاهور برود. بازدید از بدل میدان ترافالگار لندن در شهر لاهور، مصر کوچک، باغ وحش لاهور خالی از لطف نیست.

واهگه مرز بین پاکستان و هند، یک مکان گردشگری در پاکستان محسوب می شود. تشریفات گمرکی هر روز در واهگه در جریان است. خارجی ها به عشق دیدن معبد طلایی از واهگه می گذرند.

گریند جامع مسجد در بحریه تاون لاهور

موزه ملی علم در لاهور

موزه کریکت در جمخانه لاهور

افلاک نمای پاکستان اینترنشنال ایرلاینز

موزه لاهور در دوران راج بریتانیا در 1864 تأسیس شد. مصنوعات کشف شده در منطقه گنداره، دست نوشته های قدیمی، اسلحه های باستانی، لباس محلی اقوام پاکستانی، جواهرات ملی پاکستان در موزه لاهور به نمایش درآمده اند.

حیوان های مختلف در سفاری پارک واقع در بیست و پنج کیلومتری شهر لاهور زندگی می کنند: ببر بنگال، طاووس هندی، قرقاول، شیر، شتر مرغ، نیلی گاو، قوی گنگ. امکان قایق سواری و ماهیگیری در دریاچه پارک سفاری وجود دارد.

موزه شاکر علی در واقع خانه ای است که شاکر در نیو گاردن تاون لاهور برای خودش ساخته بود. بعد از مرگ شاکر علی، اداره ثقافت پاکستان این خانه را خرید و در 1976 به موزه در لاهور تبدیل کرد – نه تنها برای حفظ تابلوهای  نقاشی و دیگر شاهکارهای هنری شاکر علی بلکه برای نشان دادن معماری خانه به مردم.

تابلوهای نقاشی قدیمی، دست نوشته های خطی به زبان های مختلف، مصنوعات کشف شده در جنوب شرق آسیا و شبه قاره هند در موزه فقیر خانه در محدوده بهتی دروازه لاهور

نمایش عروسک های خیمه شب بازی و اجرای موسیقی سنتی قوالی و غزل خوانی در ساختمان دو طبقه مرکز فرهنگی رفیع پیر در حومه جنوبی لاهور. برای رفتن به رستوران پیروز لاهور باید از جی پی اس استفاده کنید چون راننده تاکسی های لاهور لوکیشن پیروز کیفی را بلد نیستند.

نمایش منابع اقتصادی پاکستان در موزه صنعتی و بازرگانی مغول در پونچ هاوس، خیابان مولتان، شهر لاهور. آلات موسیقی آبکاری شده، آباژور از پوست شترهای مولتان و بهاولپور، پارچه های نخی / ابریشمی / پشمی / گلدوزی شده در سالن موزه مغول لاهور

موزه بازار تولنتن در مال رود لاهور

موزه اقبال لاهوری در خیابان علامه اقبال لاهور

هر پنج شنبه صوفی ها در زیارتگاه شاه جمال لاهور دور هم جمع می شوند. پپو سائیس طبل می زند و رقصنده ها از خود بی خود می شوند. محل نشستن تماشاچی های خانم یا خارجی جدا است.

مجموعه فورتریس استیدیم لاهور شامل سوزو سینما، مرکز خرید، شهربازی سرپوشیده می شود. 

سینما دی اچ ای نزدیک مدرسه دولتی پسرانه دیفینس، سین استار در تاون شیپ لاهور، سین گلد در بحریه تاون، سینما پلازای کوئینز رود

پاکستانی ها مثل همسایه های هندی شان عاشق کریکت هستند. استادیوم قذافی در لاهور میزبان بازی های بین المللی کریکت است. اگر حالتان بد نمی شود اسنک های خوشمزه و رنگارنگ دکه های ورزشگاه قذافی لاهور را تست کنید.

برای خرید لوازم جانبی مد و پوشاک زنانه به انارکلی بازار لاهور و لبرتی مارکت لاهور بروید.

گشت و گذار در مال رود لاهور فراموش نشود.

گردشگری سلامت در لاهور

گردشگری سلامت در لاهور شکوفا شده، مخصوصا کاشت مو در پاکستان خیلی باب شده و مردم از سراسر دنیا برای کاشت مو به لاهور می آیند. تعداد زیادی مرکز کاشت مو در شهر لاهور هست، مخصوصا در دی اچ ای / گلبرگ / خیابان محمد محمود عالم و از جدید ترین روش های کاشت مو استفاده می کنند. جراح ها و پزشک های متخصص در مراکز درمانی لاهور مشغول به کار هستند. هزینه کاشت مو در لاهور منطقی است.

اسپاهای لاهور: استخر شنا، خدمات درمانی، سونا، جکوزی، باشگاه ورزشی، سالن زیبایی دارند.

لاهور از قدیم در دنیای ورزش جایگاه داشته، تجربه بازی چوگان در لاهور در ذهن گردشگر می ماند. پاکستان یکی از هشت کشور دنیا است که چوگان را به عنوان ورزش حرفه ای پذیرفته و 26 باشگاه چوگان دارد. امپراتورها و شاهان در لاهور پولو کلاب چوگان بازی کرده اند. بازی دوستانه تیم های خارجی با تیم پاکستان هم در این کلوپ لاهور انجام می شود.

برای خرید زیورآلات، پوشاک، سفالینه، سوغات پاکستان به بازار اچهره لاهور یا بازار انارکلی لاهور بروید.

برای کارتینگ یا پینت بال به یکی از شهربازی های لاهور بروید.

غذاهای خیابانی لاهور را در منطقه انارکلی یا گوالمندی مزه کنید.

باشگاه فیلم و ادبیات لاهور در مرکز ساوت ایژین مدیا هر شنبه یک شب فیلم برگزار می کند. منتقدهای سینمایی در کافه این کلاب قهوه می خورند و گپ می زنند. سمینارهای ادبی و مراسم شعر خوانی هم در این باشگاه لاهور برگزار می شوند. 

تحصیل در لاهور

لاهور با داشتن تعداد زیادی مؤسسه آموزشی، مرکز آموزش در پاکستان محسوب می شود – کالج ایچیسن در لاهور، کریسنت مادل اسکول، سنترال مادل اسکول، مدرسه گرامر لاهور، بیکن هاوس اسکول سیستم، مدرسه آمریکایی لاهور، کالج دولتی قائد اعظم در لاهور، مدرسه بین المللی شویفات لاهور، کالج علم و هنر لاهور، کانونت آف جیسس ایند میری لاهور (دخترانه)، سلامت اسکول سیستم در لاهور

لاهور مرکز آموزش عالی در پاکستان است. دانشگاه پنجاب قدیمی ترین مؤسسه آموزشی در شبه قاره هند است. قدمت کتاب های موجود در دانشگاه پنجاب لاهور به دوران راج می رسد.

دانشگاه پنجاب قدیمی ترین و مشهور ترین مرکز آموزش عالی در کشور پاکستان است و سه برنده جازه نوبل با دانشگاه پنجاب همکاری دارند. 

دانشگاه ملی علوم رایانه و نوظهور در لاهور

دانشگاه پزشکی کینگ ادوارد یکی از دو مدرسه پزشکی معتبر در کشور پاکستان است. باید به مدرسه پزشکی فاطیما جناح در لاهور و مدرسه پزشکی علامه اقبال در لاهور هم اشاره کنم.

تدریس طراحی گرافیک، هنرهای زیبا، معماری، موسیقی در کالج ملی هنر لاهور

تحصیل در رشته هنر آزاد در دانشگاه ملی بیکن هاوس لاهور

دانشگاه علوم دامی و دامپزشکی در لاهور

دانش گاه رئیس در لاهور

گورنمنت کالج یونیورسیتی لاهور

کالج کنیئرد / کالج لاهور (مختص خانم ها)

تحصیل در رشته های اقتصاد، حقوق، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی در دانشگاه علم مدیریت لاهور

تحصیل در رشته های اقتصاد، علوم رایانه، پزشکی، حقوق در دانشگاه لاهور

ارائه برنامه های تجاری و اقتصادی مدرسه اقتصاد لاهور

دانشگاه جنوب آسیا در شهر لاهور

دانشگاه مدیریت تکنولوژی لاهور

اخذ مدرک آنلاین از دانشگاه لندن در یونیورسیتی کالج لاهور در رشته های اقتصاد، مدیریت، حسابداری، حقوقی، امور مالی  

لاهور کالج برای خانم ها یونیورسیی، با قدمت هشتاد و پنج سال یکی از بهترین مؤسسه های آموزشی در پاکستان است که حدود شش هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. این کالج در هال رود لاهور در مه 1922 زیر نظر دانشگاه پنجاب با 35 دانشجو پاکستانی و 25 دانشجو خارجی راه اندازی شد. 

دانشگاه مهندسی و تکنولوژی در جاده گرند تراک لاهور از 1921 راه اندازی شده، بزرگترین دانشگاه مهندسی لاهور است و دانشجوها از سراسر پاکستان، ایران، عربستان سعودی، خاورمیانه، سومالی، بوسنی و هرزگوین، سریلانکا، بنگلادش برای گذراندن دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مهندسی به این یونیورسیتی در لاهور می آیند. موزه ملی علم لاهور و کتابخانه ملی علوم لاهور بخشی از دانشگاه مهندسی و تکنولوژی لاهور است.

فروشگاه های لاهور

هایپر مارکت در سفاری شاپینگ مول بحریه تاون لاهور

فروشگاه مواد غذایی ارگانیک دالی در لاهور

فروشگاه گوشت، مرغ، ماهی میدز در شهر لاهور

نچرالی هولسام در لاهور

فروشگاه نیت میت لاهور

زنیث در دیفینس رود، گلبرگ، جوهر تاون، مادل تاون، علامه اقبال تاون، شعبه دارد. 

فروشگاه های زنجیره ای الفتح و کارفور و هایپراستار در شهر لاهور

عمده فروشی مارکو در لاهور

شعبه های سوپرمارکت مترو ای جی در لاهور

کتاب فروشی فیروز سنز در لاهور

فروشگاه کتاب ریدینگ در بلوار اصلی گلبرگ

 ورایتی بوکس در لبرتی مارکت

برای خرید هر کالا باید به یکی از بازارهای سنتی اندرون شهر لاهور بروید.

انارکلی بازار – می گویند یک فاحشه به نام انارکلی را به دلیل ابراز علاقه به شاهزاده در این جا زنده به گور کرده اند. هر چیزی که به فکر آدم برسد در بازار انارکلی لاهور پیدا می شود: صنایع دستی پاکستان، رادیو ترانزیستوری، ماهی تابه و قابلمه، یخچال، . . .

آدم عاشق بازار های اندرون لاهور می شود – کوچه های باریک پر از ریکشا و خر و گاری !!

خرید پارچه های ابریشمی، نخی، طرح دار دوخته نشده در اچهره بازار لاهور و روتختی، رومیزی، پارچه های طرح دار در مزنگ بازار لاهور

خرید دی وی دی های خیلی ارزان در فورتس استادیوم لاهور

خرید لباس های اسپورت از بیشتر از هزار مغازه در پانوراما ی خیابان مال

لیبرتی مارکت در شهر لاهور

فروشگاه های مد روز در گلبرگ و دیفینس متمرکز شده اند. لیبرتی مارکت بازاری مدور پر از مغازه است. یک زیرزمین در لبرتی صنایع دستی پاکستان می فروشد.

لینک رود مادل تاون یکی از اصلی ترین مراکز خرید در شهر لاهور است.

خیابان محمد محمود عالم یکی از شیک ترین جاهای لاهور است، پر از رستوران های لوکس و فروشگاه های اروپایی.

خرید کهادی از راجا سنتر در گلبرگ لاهور

حافظ سنتر یکی از بزرگ ترین بازارهای موبایل و کامپیوتر در شبه قاره هند است.

بازار کفش احسان چاپال هاوس لاهور

پیس خریداری مرکز در لاهور

مال آف لاهور

شن هوآ مال لاهور

لاهوری ها عاشق غذا هستند. لاهور به دلیل داشتن خوراک های محلی و غذاهای پاکستانی معروف شده، غذاهای پنجابی در همه دکه های لاهور پیدا می شوند. برای خوردن غذاهای بین المللی باید به رستوران های لوکس لاهور بروید. رستوران های گران لاهور در فضای بهتر غذای با کیفیت تر سرو می کنند. باز هم تست کردن غذاهای لاهوری توصیه وب سایت قاره پیما نیست. اوتلت ها و رستوران های آمریکایی به غیر از اندرون لاهور در همه جای شهر شعبه دارند.

قیمت غذا در لاهور بالا نیست. در لاهور زیر بار خوردن غذاهای خیابانی مانده نروید. پرس و جو درباره زمان پخت غذا در پاکستان گستاخی محسوب نمی شود.

برای خوردن نهاری به رستوران حاجی نهاری در جیل رود لاهور یا رستوران کراچی سیلور اسپون در لبرتی مارکت لاهور بروید. 

گردشگر باید برای خوردن شام در لاهور حداقل یک بار به خیابان گوالمندی برود. انواع غذاهای لاهوری در ساختمان های قدیمی دو سه طبقه سرو می شوند. از هر نقطه ای از لاهور مسافر با ریکشا به گوالمندی استریت می رود یا برای خوردن کباب خودش را به رستوران های اطراف موچی دروازه در لاهور می رساند. دو فروشگاه شیرینی و شکلات به نام های فضل سویتس / رفیق سویت هوس در محدوده دروازه موچی لاهور هستند. گوالمندی مسافر را یاد دوران گورکانی می اندازد. با دیدن منوی رستوران های لاهور اشتها آدم باز می شود.   

کافه و رستوران های لاهور

غذاخوری پهجا سری پائی در هیرا مندی بازار لاهور 

وارث نهاری در نیو انارکلی

چمن آیس کریم در بیدن رود: پسته بادام، آناناس، قلفی، پسته سبز

ریاض فالوده شاپ در نیو انارکلی لاهور و بازار اصلی علامه اقبال تاون

هیرا چرغه در لاهور

سرو خوراک ماهی در رستوران بشیر دار الماهی لاهور و رستوران اسلم دار الماهی لاهور

بحریه کباب در لاهور

تاج محل سوئیتس در اندرون لاهور

صادق حلوه پوری روبروی شمع میترو بس لاهور

خرید نان خطائی با مغز بادام درختی از خلیفا بیکرز در اندرون لاهور

بیشتر از صد اوتلت گورمی فودز در جاهای مختلف لاهور 

آیس برگ پارلور در لاهور

بیکرز بوتیک در پرل کانتیننتال لاهور

نانوایی کوپر کتل در فیز دو دی اچ ای

جلال سانز در گلبرگ

آشپزخانه کوچک ریناس در لاهور

جلاتو اقیر در فیز دو دی اچ ای لاهور

د هات اسپات در دیفینس لاهور

آیس لند در ورزشگاه فورترس

بستنی فروشی ماربل استونز در گلبرگ لاهور

کافه مالیز لاهور

اخیرا کافه های زیادی مثل قارچ در جاهای مختلف لاهور سبز شده اند.

بار و رستوران مکزیکی چالوپا در سمن آباد لاهور

کافه مکزیکی گان اسموک در لاهور

کافه و قهوه خانه لاتین در لاهور

سرو شاورما در رستوران های لبنانی لاهور

کیمز اسنک بار سمن آباد لاهور

غذاهای چینی خیلی در شهر لاهور طرفدار دارند ولی اینها هم طعم غذاهای پاکستانی را به خود گرفته اند. 

مینی گلف لاهور جای قلیان کشیدن نیست.

سرو سمبوسه و چات در رستوران شتخارة لاهور

غذاهای محلی لاهور در رستوران مرچی

سرو خوراک جوجه جالفرازی در رستوران پاپریکا لاهور

سرو چای سبز و انواع کباب در رستوران بلوچی سجی لاهور

تقریبا بیشتر رستوران های لوکس در منطقه های شیک لاهور هستند. تعداد رستوران های اندرون لاهور کم است. مردم بومی هم در رستوران های مجلل لاهور بدون محدودیت نوشیدنی الکلی می خورند.

سرو میگو و سالاد آووکادو و شراب کافه آیلانتو در خیابان محمد محمود عالم لاهور

غذاخوری لالافی در بلوار اصلی جوهر تاون لاهور

سرو غذاهای لاهوری گران در رستوران شاهی بیتهک درست پشت شاهی حمام

سرو غذاهای پاکستانی در رستوران هاولی لاهور

کافه مجلل تنریف در گلبرگ لاهور

رستوران تایلندی زوک در لاهور

رستوران پاکستانی وراندا بیسترو در لاهور

سرو خوراک خرچنگ در رستوران سقف شیشه ای لا آتریوم لاهور

رستوران خانوادگی فردیز در شهر لاهور

هتل لوکس و رستوران فورت ویو در بافت قدیم لاهور نزدیک روشنائی دروازه

انواع غذاهای پاکستانی در رستوران ویلج لاهور

رستوران ژاپنی فوجی یاما در آواری هتل لاهور

لاسی شیرین در رستوران سالت اند پپر گریل لاهور

سرو خوراک مرغ مغلائی / کباب بره / روتی چانای رستوران دیره درست چسب ورزشگاه قذافی لاهور

رستوران ناندوس در خیابان محمد محمود عالم لاهور

رستوران پاکستانی ضیافت در شهر لاهور

رستوران ایتالیایی کوستا نوسترا در لاهور

مصرف الکل برای پاکستانی های مسلمان ممنوع است ولی فروش مشروبات الکلی در لاهور آزاد است و بازار سیاه آن در لاهور سودآور است.  بار هتل های لوکس لاهور برای مهمان های خارجی نوشیدنی الکلی سرو می کند. رستوران های مجلل لاهور پا را فراتر گذاشته و به مردم بومی لاهور هم مشروب می دهند. بساط مشروبات الکلی در مهمانی های خصوصی اعیان های لاهور پهن است. با دور شدن از مرکز شهر لاهور سخت گیری در مورد نوشیدن الکل کمتر می شود.

کلاب های لاهور

خاویار لانژ در رویال پالم لاهور

کافه راک / کافه فورست / کافه گلبرگ  در لاهور پاکستان

کلاب فارمهاوس در شهر لاهور

کلوپ چالوپا

کافه ایتالیایی پنینی در لاهور

کافه گلوریا جینز لاهور

لوسیانو در عمار بلال خیابان کاسوری لاهور

کافه نادیا در هتل پرل کانتیننتال لاهور

کلاب بهوربن در هتل پرل کانتیننتال

چز نور بیسترو در منطقه گلبرگ لاهور

کافی تی اند کمپانی در شهر لاهور

کافه اسپرسو در لاهور

لاهور گراند در خیابان ظفر علی لاهور

جامین جاوا کافه سه شعبه در دیفنس و گلبرگ و جوهر تاون لاهور دارد.

فلوریلجیوم در گلبرگ لاهور

دیفتس در کامرشیال لاهور

نانوایی و لانژ سینامون کافی در شاهراه قائد اعظم هتل آواری لاهور

کافه دانشگاه علم مدیریت لاهور

لاهور خریداری مرکز در لاهور کنتونمنت

وایت داینینگ لانژ

روسترز در گلبرگ

هابناب کافه 

ورلد فشن کافه در خیابان کاسوری لاهور

اجرای زنده موسیقی جاز هر شنبه شب در پیروز کیفی در حومه لاهور

ای کی لانژ در طبقه اول شین هوا مال لاهور

مالیز کافه در جیل رود و گلبرگ سه شعبه دارد.

به توصیه وب سایت قاره پیما مسافرها می توانند در سه منطقه مختلف در لاهور اقامت داشته باشند:

بافت قدیم شهر لاهور – با دسترسی به سایت های تاریخی لاهور

تنها عیب اقامت در هتل های بخش تاریخی شهر لاهور این است که برای تفریحات شبانه باید مسیری طولانی با توک توک طی کنید. از رستوران روی پشت بام دو ساختمان به مسجدهای اندرون لاهور دید دارید. 

بزرگ ترین و گران ترین هتل های زنجیره ای لاهور در مال رود هستند، فاصله گردشگر از مکان های تاریخی لاهور و باشگاه های شبانه لاهور یک اندازه است.

با اقامت در هتل های دو منطقه گلبرگ و دیفنس هم به رستوران های خوب لاهور و مرکز خریدهای لاهور دسترسی آسان دارید و هم به فرودگاه بین المللی لاهور نزدیک هستید. 

لوکیشن هتل در لاهور برای گردشگر مهم است چون نمی خواهد وقت خود را در ترافیک سنگین لاهور تلف کند. یکشنبه صبح بهترین زمان ممکن برای بازدید از شهر قدیم لاهور و مال رود لاهور است.

در سفر به لاهور باید در هتل یا مسافرخانه اقامت داشته باشید. هتل های لاهور گران تر هستند ولی حداقل توآلت فرنگی دارند . . .

هتل ها و اقامت های لاهور

اگر با اقامت در مهمانخانه های ارزان لاهور مشکل ندارید، دور و بر ایستگاه های قطار در لاهور به درد شما می خورد.

اقامت ارزان در لاهور بکپکرز هتل (ساختمان امین)

به توصیه وب سایت قاره پیما برای لاهور گردی از یکی از شرکت های تورگردان مستقر در لاهور کمک بگیرید.

هتل امبسدور در پلاک هفت خیابان دیویس لاهور

مسافرخانه ایسترن لژ گلبرگ سه لاهور پاکستان روبروی نیسار آرت پرس

هتل رز پالاس در گلبرگ دو لاهور با فاصله کم از فرودگاه بین المللی اقبال لاهوری و پایانه مسافربری دایو

هتل آلپاین در مادل تاون لاهور

هتل میراژ در شهر لاهور

هتل آمیر لاهور

هتل آواری در پلاک هشتاد و هفت شهر قائد اعظم لاهور

هتل کشمیر پالاس در پلاک چهارده خیابان ایمپرس لاهور

هتل هالیدی این در خیابان اجرتون لاهور

هتل پارک پلازا ی لاهور

هتل د سان فورت در منطقه تجاری لیبرتی لاهور

هتل مارول در خیابان اقبال دی اچ ای لاهور

هتل شالیمار در پلاک سی و شش لیبرتی مارکت لاهور

هتل و ریزورت بحریه گراند در بحریه تاون لاهور

مسافرخانه گریس این لاهور پاکستان پشت دکتر هاسپیتال در شهرک جوهر

دیسنت متل لاهور – پاکستان

مسافرخانه رویال شله در شهرک جوهر

هتل کورپوریت این لاهور

هتل چهار ستاره پرل کانتیننتال لاهور

در خیابان های لاهور خبری از جرم نیست ولی گردشگر عاقل باید احتیاط کند.

در کل مردم محلی لاهور خیلی دلشان می خواهد در کار مسافرها سرک بکشند. لبخند زدن و شل آمدن در برابر اهالی لاهور دردسر ساز می شود. مخصوصا در بازارهای لاهور با کسی قاطی نشوید.

تظاهرات در لاهور غیر عادی نیست. در هر شرایطی خود را قاطی این مسائل در پاکستان نکنید. اوایل 2006 اعتراض های مربوط به کاریکاتور حضرت محمد از کنترل خارج شد و مشاغل زیادی در لاهور آسیب دیدند. خارجی ها باید در هتل محل اقامت خود در لاهور مانده و نخود هر آشی نشوند.

خانم ها قبل از ورود به مسجدهای لاهور دوپته سر کنند و همه باید بدون کفش باشند، چه مرد و چه زن. 

شبها تنها به منطقه های خاموش در لاهور نروید. هنگام چرخیدن با دوستان در لاهور احتیاط کنید، مست و پاتیل به مکان های عمومی در لاهور نروید، پاکستان یک کشور اسلامی است.

در مکان های شلوغ لاهور مثل لبرتی بازار، فرودگاه بین المللی اقبال لاهوری، ایستگاه های اتوبوس در لاهور، ایستگاه های راه آهن لاهور، انارکلی، اجهره شاپینگ سنتر، سر مال مراقب جیب برها باشید.

به غریبه ها در لاهور اعتماد نکنید. فساد در لاهور بیداد می کند و پشت هر چهره مهربان گرگی پنهان شده که به هر ترتیب می خواهد گردشگر خارجی را تلکه کند. وضعیت پلیس لاهور هم بهتر از مردم عادی نیست. به نظرم در لاهور پلیس و شیادها همدست هستند.

در شرایط اضطراری با شماره های 15 یا 1122 تماس بگیرید.

حرف غذاهای خیابانی لاهور در کل پاکستان پیچیده به شرط اینکه مزاج آدم به هم نریزد. در دکه های شلوغ خیابان گوالمندی لاهور غذاهای خیابانی داغ تازه پخته بخورید. از خوردن سالاد در داباهای لاهور اکیدا خودداری کنید.

اگر کسی توان مالی داشته باشد حتما از پس هزینه های درمان در بیمارستان های خصوصی لاهور برمی آید – مثل بیمارستان فاطیما مموریال.  

حد الامکان در لاهور آب معدنی بخورید و به آب تصفیه شده هتل های لاهور یا رستوران های لاهور اعتماد نکنید.

خدمات بیمارستان داکترز لاهور و بیمارستان نیشنال لاهور بهتر و گران تر است.

کنسولگری یونان در مین گلبرگ لاهور

با گذر از مرز واهگه به امریتسار در هند بروید، معبد طلایی و دیگر جاذبه های گردشگری امریتسار را ببینید. البته مسافر باید ویزا توریستی هند داشته باشد. از واهگه با ریکشای رکابی به ایستگاه عطاری رفته و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی خود را به امریتسار برسانید. شهر امریتسار در سی و دو کیلومتری لاهور پاکستان واقع شده است.

هیران مینار در بیست و سه کیلومتری شیخ پوره لاهور

پارک جنگلی چھانگا مانگا

محوطه باستانی هاراپا در سیصد کیلومتری جنوب غرب شهر لاهور  

مقبره امپراتور (جهانگیر) و همسر او (نور جهان) آن طرف رود راوی یعنی در شهر کوچک شاهدره

دفتر فدکس در مال رود لاهور از صفر تا صد ثبت درخواست ویزا را انجام داده و مدارک را به سفارت ایران و سفارت هند در اسلام آباد می فرستد. شاید در زمینه اخذ ویزای چین برای دارنده پاسپورت پاکستانی هم به مسافر مشاوره دهد. همراه داشتن دو نسخه کپی از صفحه اول گذرنامه پاکستانی و پول نقد الزامی است.

برای ثبت درخواست ویزای انگلیس به دفتر فدکس واقع در غالب مارکیت لاهور مراجعه کنید.

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل و اخذ ویزای پاکستان با ارزانترین قیمت در قاره پیما :

راه های سفر به پاکستان از ایران

ایرانیان عزیز برای سفر به پاکستان نیاز به دریافت ویزای پاکستان دارند .

ویزای پاکستان به صورت الکترونیکی و قبل از سفر انجام می شود و امکان سفر به دبی بدون دریافت ویزا و یا صدور ویزای فرودگاهی وجود ندارد .

ویزای پاکستان

پرواز به پاکستان

در حال حاضر امکان پرواز از تهران – شیراز – مشهد – اصفهان – جزیره قشم – جزیره کیش و … به شهر دبی امارات وجود دارد برای خرید اینترنتی پروازهای امارات ( دبی ) وارد لینک زیر بشوید .

بلیط پاکستان

بلیط کراچی

بلیط لاهور

بلیط اسلام آباد

تور پاکستان

برای آگاهی از تورهای پاکستان با شماره های قاره پیما در تماس باشید

رزرو هتل در پاکستان

برای رزرو هتل در تمام شهر های پاکستان وارد لینک زیر شوید اطلاعات کلی در راهنمای سفر به پاکستان قاره پیما

بهترین هتل های پاکستان

رستوران هایی که در سفر به پاکستان حتما می بایستی به آنها سر بزنید !!

رستوران دربار لاهور darbar restaurant lahore

بهترین کافه و رستوران های پاکستان
رستوران دربار لاهور پاکستان – قاره پیما

همانطور که از نام این رستوران می توانید ببینید این رستوران در شهر لاهور کشور پاکستان واقع شده است.

این رستوران کوچک در منوی غذایی خود انواع غذاهای لذیذ پاکستانی را جاد داده است و با رفتن به آنجا می توانید از طعم و مزه غذاهای عالی آنجا نهایت لذت را ببرید.

تمامی مواد اولیه مورد استفاده در طبخ غذاهای این رستوران به صورت روزانه و کاملا تازه تهیه می شوند.

رستوران هاولی Haveli Restaurant

رستوران های سنتی پاکستان

 

رستوران هاولی – قاره پیما

این رستوران واقع شده در شهر لاهو کشور پاکستان می باشد.

با رفتن به این رستوران می توانید نمایی بینظر از شهر و همچنین از یکی از معروفترین مکان های مذهبی به نام مسجد بدشاهی را شاهد باشید که این مسجد ساخته شده توسط امپراطور مغول اورنگ زیب در سال 1673 می باشد و دارای قدمتی تاریخی می باشد.

بالکن های چوبی، درها و پنجره های دست تراش شده ، نرده های آهنی فرفورژه ، آجرهای تخت خشک شده در برابر آفتاب ، کاشی های دست ساز و… از مشخصه های مورد توجه مشتریان این رستوران می باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده در قسمت بالا منوی غذایی این رستوران نیز در میان مردم و توریست ها محبوب می باشد و با رفتن به انجا می توانید از طعم غذاهای لذیذ رستوران که تمامی مواد اولیه در ان به صورت روزانه تهیه می شود و تازه هستند لذت ببرید.

رستوران های سنتی پاکستان

مکان های دیدنی و توریستی پاکستان

لاهور فورت Lahore Fort

مکان های دیدنی پاکستان

 

لاهور فورت پاکستان – قاره پیما

لاهور فورت قلعه ای معروف در پاکستان می باشد که دارای مساحتی حدود بیست هکتار می باشد.

در این محوطه بزرگ کاخ‌ های بزرگ پادشاهی، کتابخانه، مسجد، خوابگاه، زرادخانه، پاسدارخانه و دیوان‌ خاص و عام که زیبایی خاصی که آن داده در پاکستان ساخته شده است و جزو یکی از مکان های تاریخی مهم نیز شناخته شده است.

گردشگران بسیاری در سفر خود به پاکستان از این قلعه تاریخی زیبا دیدن می نمایند.

موزه کاخ محاتا پاکستان Mohatta Palace Museum

جاذبه های توریستی پاکستان

 

موزه کاخ محاتا پاکستان – قاره پیما

این بنا به مساحت دوازده هزار متر مربع در سال 1927 به درخواست یک تاجر بزرگ مرواری در کشور پاکستان ساخته شده است و دارای قدمتی تاریخی می باشد و در بین مردم محلی، بومی و همچنین گردشگران شناخته شده می باشد.

احمد حسین آقا، یکی از اولین معماران مسلمان هند، در ساخت یک سبک احیای مجلل با ترکیبی از سنگ زرد و پر زرق و برق این کاخ را طراحی کرد و بعد از سالها این قصر و سازه های آن تبدیل به موزه ای گردید تا عموم مردم بتوانند از آنجا بازدید کرده و از زیبایی های آن لذت ببرند.

آثار باستانی پاکستان

پاساژ های ارزان قیمت پاکستان

مرکز خرید امپریور Emporium Shopping Center

مراکز خرید پاکستان

 

مرکز خرید امپریور پاکستان – قاره پیما

یکی از مراکز خرید محبوب وپرتردد ساخته شده در شهر لاهور کشور پاکستان می باشد.

در این مرکز خرید انواع کالاهای لوکس و گران قیمت با کیفیت بسیار عالی در انواع فروشگاه ها که ارائه دهنده برترین برندهای بین المللی و داخلی هستند به فروش می رسند.

پوشاک، کیف، کفش، زیور آلات، محصولات بهداشتی، وسایل دکوری و تزیینی، عینک و … از جمله محصولاتی است که در این مرکز خرید برای مشتریان ارائه میگردد.

مرکز خرید فورترس اسکوئر fortress square Shopping Center

ارزانترین مراکز خرید در پاکستان

 

مرکز خرید فورترس اسکوئر – قاره پیما

این مرکز خرید در 5 طبقه ساخته شده است و ارائه دهنده فروشگاه هایی با محصولات معتبر و شناخته شده بین المللی و داخلی می باشد.

محصولاتی که در این مرکز خرید به مشتریان ارائه می شوند عبارتند از پوشاک، زیور آلات، کیف، کفش، محصولات بهداشتی، وسایل دکوری و تزیینی، عینک، وسایل ورزشی، عطر و …

علاوه بر خرید در این مجموعه مشتریان می توانند از رستوران، کافی شاپ، فضای بازی کودکان، سینما، پارکینگ استفاده کنند.

بازارهای سنتی پاکستان

از پاکستان چی بخریم ؟

مگنت پاکستان Pakistan Magnet

سوغاتی های پاکستان

 

مگنت های پاکستانی برای یخچال – قاره پیما

یکی از وسایلی که می توانید بعنوان بهترین گزینه برای یادگاری از کشور پاکستان باشد مگنت های این کشور می باشد که بر اساس بناهای مهم و دیدنی و فرهنگ این کشور ساخته میشوند.

این مگنت ها دارای آهن ربای کوچکی در قسمت پشتی ان می باشند که بر روی اجسام فلزی و آهن به راحتی نصب می شوند.

قابل ذکر است حمل این مگنت ها در چمدان بواسطه اندازه کوچک آنها بسیار راحت و آسان و بدون هیچ گونه مشکلی می باشند.

شال های پاکستانی pakistan Shawls

هزینه و قیمت خرید سوغاتی و هدیه از پاکستان

 

شال های پاکستانی – قاره پیما

این شال ها بعنوان بخشی از پوشش خانم های این کشور شناخته شده و محبوب می باشد.

برخی از این شال ها به صورت کار دست و بوسیله هنر دست زنان و مردان در این کشور ساخته می شود و برخی دیگر با دستگاه های ماشینی ساخته می شوند.

در زمان های گذشته بخش اصلی پوشش مردم این کشور شامل این شال ها می شد اما در حال حاضر برخی مردم به صورت نمادی و فشن از این شال ها که در ابعاد، نقوش و رنگ ها مختلف هستند استفاده می کنند.

این شال های رنگارمگ می توانند گزینه های مناسبی جهت یادگاری باشند.

قیمت سوغات در پاکستان

خوشمزه ترین غذا های پاکستان

بریانی Biryani

خوشمزه ترین غذاهای پاکستان

 

بریانی پاکستانی – قاره پیما

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین غذاهای طبخ شده در پاکستان می باشد که در کشورهایی شبیه هند نیز می توانید از این غذا و شبیه آنرا پیدا کرده و نوش جان نمایید.

این غذا از  ترکیب برنج زرد و گوشت قرمز یا سفید و ادویه های  مخصوصی درست می شود که طعمی خاص و خوشمزه به این غذا می دهد.

لیمو، سیب زمینی و گوجه از دیگر مواد اولیه هستند که به این غذا د حین پختن اضافه می شود.

این غذا به دلیل شباهتی که به غذاهای ایرانی دارد به ذائقه ایرانیان نیز سازگار میباشد.

سیخ کباب Seekh Kabab

غذاهای سنتی پاکستان

 

سیخ کباب پاکستان – قاره پیما

این غذا که به نام سیخ کباب در بین مردم شناخته شده می باشد معمولا با ترکیب گوشت گوساله تهیه می شود.

برای طبخ ایتدا گوشت گوساله را با ادویه های مخصوص و پیاز رنده شده مزه دار کرده و در نهایت به سیخ می کشند و بر روی ذغال کباب می کنند و برخی افراد نیز آنها را بر روی سیخ های چوبی کوچ می کشند و درون فر می گذارند و یا در ماهیتابه سرخش می کنند.

بعد از پخت کامل این غذا در کنار سس ها مخصوص و سبزیجات تازه و در برخی جاها در کنار برنج سرو می کنند.

غذاهای خیابانی در پاکستان

 

سوالات متداول درباره سفر به پاکستان :

هزینه سفر به پاکستان چقدر است ؟

هزینه دقیق سفر به پاکستان بستگی به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر – نرخ دلار و روپیه پاکستان – نوع سفر زمینی یا هوایی – کیفیت هتل و … دارد بنابرین امکان بیان قیمت دقیق وجود ندارد .
البته قیمت تقریبی بلیط – هتل – غذا – حمل و نقل – ورودی مکان های تاریخی و … در قاره پیما برای شما آورده شده است لطفا برای آگاهی وارد سایت شوید .

از چه راه هایی می شود به پاکستان رفت ؟

در حال حاضر امکان سفر هوایی با پروازهای مستقیم و و غیر مستقیم به پاکستان از ایران وجود دارد .

فرمول تبدیل روپیه پاکستان به تومان و تومان به روپیه پاکستان ؟

برای تبدیل دلار به روپیه و یا تومان به روپیه پاکستان و بلعکس می توانید وارد سایت شده و از محاسبگر سایت استفاده کنید .
محاسبگر آنلاین روپیه پاکستان به تومان و دلار

آیا برای سفر به پاکستان به ویزا نیاز است ؟

بله قبل از سفر به پاکستان می بایستی ویزای این کشور را دریافت نماید .
شرایط دریافت ویزای پاکستان

قیمت بلیط هواپیما پاکستان ؟

قیمت بلیط پروازهای پاکستان بستگی به تاریخ سفر و نوع بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت دارد .
برای آگاهی از نرخ دقیق بلیط هواپیما پاکستان وارد سایت شوید .
توجه داشته باشید در حال حاضر تنها از تهران و مشهد پرواز مستقیم به پاکستان انجام می شود .

قیمت رزرو هتل و اجاره سوئیت و آپارتمان در پاکستان ؟

برای آگاهی از قیمت هتل و آپارتمان و … وارد قسمت رزرو اینترنتی هتل های پاکستان سایت شوید .

تورهای مسافرتی پاکستان ؟

برای رزرو تور پاکستان با شماره های قاره پیما در تماس باشید .
قیمت تور پاکستان

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا