ارمنستان

فستیوال ها و جشن های ارمنستان

فستیوال ها و جشن های ارمنستان هرساله در این کشور در حال برگزاری هستند که به یکی از دلایل سفر توریست ها و گردشگران به این کشور زیبا و تاریخی با فرهنگ غنی تبدیل گردیده است.

در ادامه این متن به برخی از مهمترین این مراسم ها جهت کسب اطلاعات بیشتر شما عزیزان اشاره خواهیم کرد.

وارداوار Vardavar

فستیوال ها و جشن های ارمنستان
جشن آب ارمنستان – قاره پیما

یکی از محبوب ترین و مشهور ترین و همچنین شناخته شده ترین جشن ها و فستیوال هایی که در کشور ارمنستان هر ساله در حال برگزاری می باشد جشن وارداوار یا همان جشن آباشی ارامنه می باشد.

کلمه وارداوار دو معنی دارد؛ شعله‌ ور شدن گل رز و خیس‌ شدن با آب.

این افسانه از زمان های گذشته این گونه بیان شده است که آستقیک  دومین ایزد بانوی ارمنیان که ایزد عشق، آب، غم و سهولت بوده است، عشق را در سراسر کشور ارمنستان با پاشیدن آب به رنگ رز و هدیه دادن گل سرخ، پخش کرده است و همچنین گفته می شود واهاگن که ایزد جنگ بوده است از این عشق نگهداری و محافظت کرد و همیشه با شیطان در حال جنگ برای حفظ این عشق بوده است.

این نکته نیز قابل ذکر است که اگر در زمان برگزاری این جشن در ارمنستان بودین از اول صبح همه به روی هم آب می‌ پاشند.

اگر در این روز در ارمنستان حضور داشتید باید هر کجایی که رفتید منتظر آب پاشی بر روی خود باشید و از اینکه کسی به شما آب پاشید، ناراحت نشوید، زیرا این یکی از سنت‌ های دیرینه و قدیمی ارامنه می  باشد به خوبی حفظ شده و نسل به نسل در این کشور در حال اجرا و برگزاری می باشد.

این جشن در فصل تابستان و معمولا در اواخر تیر و یا اوایل مرداد ماه فصل تابستان برگزار می گردد چون هوادر این ماه ها گرم بوده و با آب پاشی و به جا آوردن این عید سنتی بسیار خوشایند می باشد و مردم روزبسیار مهیج و خوبی را در کنار هم تجربه می کنند زیرا در این روز به هر طرف و هر نقطه از ایروان و کشور ارمنستان که بروید مردم شاد و مهربانی را خواهید دید که در حال برگزاری این جشن دیرینه خود می باشند.

جشن عید پاک Easter Festival

جشن های مذهبی ارمنستان ایروان
جشن عید پاک در ارمنستان – قاره پیما

ارمنستان بعنوان اولین کشور مسیحی شناخته شده در جهان عید پاک را بعنوان یکی از مهمترین، شناخته شده ترین اعیاد خود می داند که مراسم ها مختص به آن را هر ساله و به طور کاملا سنتی و مذهبی برگزار می کند .

عید پاک در واقع بعنوان یکی از بزرگترین جشن هیا مسیحیان محسوب می شود چون مسیحیان معتقد هستند در این روز عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن دوباره زنده شده است و به آسمان عروج پیدا کرده است .

در این روز ارامنه کیک ها مخصوصی بنام پاسکا درست می کنند که نشان دهنده تپه ای میباشد که حضرت عیسی مسیح بر روی آن به صلیب کشیده شده است و بر روی آن صلیبی به نشانه صلیب عیسی مسیح می گذراند و در اطراف آن تزئینات خرگوش‌های شکلاتی و تخم مرغ های رنگی می گذارند که نمادی دیگر از این جشن و عید در بین ارامنه و مسیحیان محسوب می گردد .

این جشن معمولا در فروردین ماه هر سال برگزار می گردد و بعنوان یکی از پنج تعطیلات اصلی و رسمی در کلیسای ارامنه شناخته شده می باشد که در روز عید پاک نیز در تمامی کلیسا های مراسم ها خاصی توسط کشیش و اسقف ها برگزار می گردد .

جشنواره روز جهانی جاز در ارمنستان YEREVAN JAZZ DAY

فستیوال های موسیقی ارمنستان
جشنواره روز جهانی جاز در ارمنستان – قاره پیما

یکی دیگر از جشن هایی که هرساله و در ماه آوریل در این کشور برگزار می گردد جشواره جهانی جاز میباشد.

این جشن هر ساله در بسیاری از کشور ها برگزار می گردد و کشور ارمنستان نیز با دعوت کردن هنرمندان ارمنی و همین طور هنرمندان خارجی این روز را در کنار مدرم هنر دوست ارمنستان جشن میگیرد.

فستیوال دلمه در ارمنستان Dolme Festival in Armenia

فستیوال غذا در ایروان ارمنستان
فستیوال دلمه در ارمنستان – قاره پیما

دلمه یکی از غذاهای اصیل و محبوب در میان ارامنه کشور ارمنستان می باشد که در تمامی فصول سال این غذای خوشمزه و لذیذ در ارمنستان طبخ می شود .

بعلت اینکه این غذای سنتی در ارمنستان بسیار محبوب میباشد هرساله در روستایی بنام هنابرد در استان آرارات فستیوالی در اواخر ماه می  در این رابطه برگزار می گردد که در آن آشپزهای ارمنی از سراسر کشور دور هم جمع می شوند و دلمه‌ های متنوعی را می پزند .

داورهایی نیز برا تست کردن و اعلام برنده نهایی در این فستیوال حضور دارند  وهمچنین در کنارش بازدید کنندگان بسیاری نیز به این فستیوال می روند و از این دلمه های خوشمزه خرید کرده و نوش جان می نمایند .

علاوه بر ارائه دلمه های پخته شده همچنین برنامه های دیگری نظیر رقص و پایکوبی و آوازهای محلی نیز در این فستیوال برگزار می شوند .

ترندز Trndez

جشن پریدن از آتش در ایروان ارمنستان
ترندز – قاره پیما

یکی از محبوب ترین جشن هایی که هرساله در ارمنستان و مردم این شهر و همچنین ارامنه سراسر جهان برگزار می شود جشن ترندز می باشد .

این جشن همانند چهراشنبه سوری ایرانیان می باشد و مرتبط با آتش و پریدن از روی آن می باشد .

این جنش سنتی همزمان با روز عشق یعنی ولنتاین برگزار می شود و نمادی از عشق و ازدواج نیز محسوب می گردد .

جشنواره هندوانه در ارمنستان Watermelon Festival in Armenia 

فستیوال ها و جشن های ارمنستان
جشنواره هندوانه در ارمنستان – قاره پیما

در پایتخت کشور ارمنستان یعنی ایروان و در ماه جولای هرساله جشواری بوسله شهرداری این شهر و در نزدیکی میدان اصلی شهر برگزار می گردد.

در این شهر مردم به شادی، رقص و پای کوبی می پردازند و در کنار آن مسابقه حکاکی پوست هندوانه نیز اجرا می شود و هم می توانید از آنها بازدید کرده و هم از هرکدام که دوست داشتید بعد از اعلام نتایج برندگان مسابقخ هرید نمایید.

جشنواره گاتا در ارمنستان Gata Festival in Armenia

فستیوال های معروف ارمنستان
جشنواره گاتا در ارمنستان – قاره پیما

گاتا نوعی نان ارمنی میباشد که به دو صورت شور و شیرین درست می شود و مواد اصلی تشکیل دهنده گاتا آرد، شکر و کره می باشد.

این جشنواره  هر ساله در روستای خاچیک کشور ارمنستان در میان شرکت کنندگان برگزار می شود و مردم با انواع گاتاهای خوشمزه خو در این مراسم شرکت می کنند و گاتا های پخته شده خود را به گردشگران و همچنین مردم محلی و بومی خود ارائه می دهند.

در کنار این گاتا ها انواع نوشیدنی های گرم و سرد که محبوب ترین آن قهوه ارمنی نیز می باشد برای بازدید کنندگان سرو می شود و با رفتن به انجا می توانید نهایت لذت را در کنار این مردم خونگرم و مهمان نواز و عاشق هنر ببرید و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.

این جشنواره معمولا در بیست و یکمین روز از ماه سپتامبر همراه با ساز و آواز در کشور ارمنستان برگزار می گردد.

جشنواره عسل در ارمنستان Honey Festival in Armenia

زمان انجام جشن های ارمنستان
جشنواره عسل در ارمنستان – قاره پیما

یکی دیگر از جشواره هایی است که همراه با موسیقی، رقص و آواز در کشور ارمنستان هر ساله برگزار می شود.

اگر علاقه مند به شیرینی و مزه های شیرین هستید یکی از بهترین گزینه ها شرکت در این جشنواره می باشد.

استان تاووش در شمال شرقی ارمنستان  هر ساله و در ماه آگوست میزبان این جشنواره  و بازدید کنندگانی  و شرکت کنندگانی است که اعلام آمادگی برای حضور در این مراسم را دارند.

مردم عسل‌های طبیعی و خوشمزه و همین طور شهد میوه‌ های شیرینی چون توت و انگور را می توانند با شرکت در این جشنواره تهیه کرده و از امتحان کردن تمامی آنها لذت ببرند.

جشنواره پشم چینی در ارمنستان Wool picking Festival in Armenia

جشنواره های موسیقی ایروان ارمنستان
جشنواره پشم چینی در ارمنستان – قاره پیما

این جشنواره بواسطه توسعه پروش دام و تقدیر از این صنعت از سال 2014  و در استان سیونیک هر ساله در حال برگزاری در کشور ارمنستان میباشد.

شرکت کنندگان در ضمن اجرای مسابقه پشم چینی همچنین به پختن غذاهای سنتی و خوشمزه می پردازند و در کنار آن با به نمایش گذاشتن صنایع دستی سنتی نیز می پردازند.

برای شرکت در این مسابقه های برگزار شده هر کس در سریع ترین زمان پشم ها گوسفند خود را بچیند برنده مسابقه می باشد.

زاخگازارت caxkazard

جشن میلاد مسیح در ارمنستان
زاخگازارت – قاره پیما

این جشن یک هفته قبل از عید پاک و به یادبود و بزرگداشت ورود حضرت عیسی مسیح به اورشلیم برگزار می گردد.

در روز جشن تمامی کلیساهای ارمنی با شاخه های بید تزئین می شوند و  شاخه های زیتون چیده شده که در زمان ورود عیسی مسیح به زیر پای او برای خوش آمد گویی ریخته شده بوده را طی مراسم مذهبی خاصی قرار می دهند و سپس این شاخته های متبرک شده را در بین مردم و حضار شرکت کننده در جشن پخش می کنند.

برخی نیز برای خود و کودکانشان از این شاخته ها دسته برای به روی سر گذاشتن درست کرده و بر سر می گذارند.

جشن انگور در ارمنستان Grape Festival in Armenia

جشن شراب و فستیوال شراب باکو
جشن انگور در ارمنستان – قاره پیما

در زبان ارمنی این جشن به اسم خاقوق اُرهنِک نیز شناخته شده می باشد.

این نکته نیز در رابطه با نام این جشن قابل ذکر است که  در زبان ارمنی khaghogh  به معنای انگور و orhnek به معنای تبرک است و روی هم رفته به معنی جشن تبرک انگور می‌باشد.

در روز این جشن انگور های توسط کلیسا ها و حتی مردم عادی تهیه شده و به کلسیا برای متبرک شدن اهدا می گردد و این انگورها بوسیله بالاترین مقام های هر کلیسا متبرک شده و سپس در ظروف مخصوصی گذاشته شده و در بین مردم و حضار شرکت کننده در جشن پخش می شود.

جشن تاراز در ارمنستان Taraz Festival in Armenia

جشنوارهای ارمنستان
جشن تاراز در ارمنستان – قاره پیما

یکی از محبوب ترین و مشهو ترین جشن هایی است که هرساله در کشور ارمنستان در حال برگزاری می باشد . دارای شرکت کنندگان و بازدید کنندگان بسیاری نیز می باشد.

در این جشنواره  مردم  لباس‌هایی محلی به تن می کنند و با موسیقی محلی و سنتی ارمنستان در کنار یکدیگر به جشن و شادی می پردازند.

در این مراسم میتوانید از انواع لباس های محلی دست دوز شده را از نزدیک ببینید و با هر فردی که لباس مورد علاقه شما را بر تن دارد نیز عکس یادگاری بگیرید.

جشنواره شراب در ارمنستان Wine festival in Armenia

جشن ها مجردی ارمنستان
جشنواره شراب در ارمنستان – قاره پیما

ارمنستان بعنوان یکی از کشور هایی می باشد که در ضمینه تولید شراب ها خوشمزه تخصص دارد و کارخانه های بسیاری در ضمینه در ارمنستان فعالیت می کنند.

این جشنواره علاوه بر اینکه این  امکان  را ایجاد میکند که شما نوشیدنی های سنتی ارمنستان را امتحان کنید بلکه میتوانید با اداب و فرهنگ ارمنستان نیز به راحتی آشنا شوید.

در این جشنواره با قسمتی از روشها سنتی تولید انگور نیز که در کنار رقص و آواز میباشد نیز می توانید آشنا شوید.

جشنواره رنگ در ارمنستان Color Festival in Armenia

جشن رنگ در ارمنستان
جشنواره رنگ در ارمنستان – قاره پیما

این جشنواره هر ساله در شهر ایروان کشور ارمنستان برگزار می شود.

همانطور که از نام آن می توانید ببینید در این جشن مردم با پاشیدن رنگ های بی خطر برای بدن و اجزای صورت آنرا برگزار می کنند.

در حین برگزاری این جشن آواز های و موسیقی های بسیاری نیز برگزار می گردد که بر جذابیت آن در میان شرکت کنندگان در این جشن می افزاید.

جشنواره بین المللی فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان Golden Apricot International Film Festival in Armenia

جشن های خوب ارمنستان
جشنواره بین المللی فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان – قاره پیما

این جشنواره از سال 2004 در شهر ایروان کشور ارمنستان به صورت روتین و هر ساله در حال برگزاری می بشد.

ضمینه فیلم هایی که در این مراسن پخش می شوند عبارتند از  مسائل اجتماعی، زندگی روزمره مردم و …

در این جشنواره هنرمندان و فیلم سازان بسیاری برای ارائه کار های خود شرکت می کنند و دانش های کسب شده خود را نیز با دیگر همکاران و بازدید کنندگان به اشتراک می گذراند.

هدف اصلی ایجاد  این جشنواره تشویق و ایجاد خلاقیت  درفیلم سازان و ایجاد گردهمایی و ارتباطات گسترده در میان علاقه مندان در این حرفه می باشد.

فستیوال شاتوت سایونیک THE SYUNIK MULBERRY FESTIVAL

فستیوال شاتوت سایونیک
فستیوال شاتوت سایونیک – قاره پیما

این فستیوال محبوب و پرطرفدار هر ساله در استان سیونیک  و در  پارک منطقه‌ ای گوریس در روستای زوراتس کارر برقرار می گردیده است.

بیشترین هدف از برگزاری این فستیوال جذب توریست بیشتر به این منطقه است و همچنین قابل ذکر است در این فستیوال رقص محلی، موسیقی سنتی ارمنستان نیز اجرا می شود.

این نکته نیز قابل ذکر است که در این فستیوال انواع  محصولات مرتبط با شاتوت از قبیل نوشیدنی شاتوت، شاتوت خشک شده و دوشاب (شهد شاتوت)  نیز برای بازدید کنندگان و علاقه مندان به این محصول پر خاصیت ارائه می شود و تمامی این محصولات نیز قابل خرید می باشند.

فستیوال بین‌المللی بالون ایروان balloon festival in armenia

زیباترین فستیوال های ایروان
فستیوال بین‌المللی بالون ایروان – قاره پیما

یکی دیگر از جذاب ترین فستیوال هایی که در شهر ایروان و در میدان جمهوری این شهر و کشور ارمنستان هر ساله در حال برگزاری می باشد فستیوال بین المللی بالون می باشد.

هر بالن در این فستیوال نشامگر پرچمی از یکی از کشور ها می باشد و هدف از برگزاری این فستیوال مشارکت در رشد گردشگری و صنعت هوایی کوچک ارمنستان می باشد.

 

سوالات متداول درباره فستیوال ها و جشنواره های ایروان ارمنستان :

هزینه سفر به ارمستان چقدر است ؟

هزینه دقیق سفر به ارمنستان بستگی به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر – نرخ دلار و درام ارمنستان – نوع سفر زیمینی یا هوایی – کیفیت هتل و … دارد بنابرین امکان بیان قیمت دقیق وجود ندارد .
البته قیمت تقریبی بلیط – هتل – غذا – حمل و نقل – ورودی مکان های تاریخی و … در قاره پیما برای شما آورده شده است لطفا برای آگاهی وارد سایت شوید .

از چه راه هایی می شود به ارمنستان رفت ؟

در حال حاضر امکان سفر هوایی با پروازهای مستقیم و همچنین امکان سفر با اتوبوس و یا ماشین شخصی به ارمنستان از ایران وجود دارد .

فرمول تبدیل درام به تومان و تومان به درام ؟

برای تبدیل دلار به دارم و یا توان به درام و بلعکس می توانید وارد سایت شده و از محاسبگر سایت استفاده کنید .
محاسبگر آنلاین دارم به تومان و دلار

آیا برای سفر به ارمنستان به ویزا نیاز است ؟

خیر ایرانیان می توانند بدون دریافت ویزا تا 90 روز در ارمنستان اقامت داشته باشند .

قیمت بلیط هواپیما ارمنستان ؟

قیمت بلیط پروازهای ارمنستان بستگی به تاریخ سفر و نوع بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت دارد .
برای آگاهی از قیمت بلیط تهران ارمنستان وارد سایت شوید .
توجه داشته باشید در حال حاضر تنها از تهران پرواز مستقیم به ارمنستان انجام می شود .

قیمت بلیط اتوبوس ارمنستان ؟

قیمت بلیط اتوبوس ارمنستان نیز در تاریخ ها و با شرکت های مختلف متفاوت است برای آگاهی از مسیر اتوبوس تهران ارمنستان وارد سایت قاره پیما شوید .

قیمت رزرو هتل و اجاره سوئیت و آپارتمان در ارمنستان ؟

برای آگاهی از قیمت هتل و آپارتمان و … وارد قسمت هتل های ایروان سایت شوید .

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام
    اگر سوالی در مورد زمان برگزاری جشن ها و فستیوال های ایروان ارمنستان دارید با ما در تماس باشید

    1. سلام عذرمیخوام امسال روز جاز فستیوال برگذار میشه به نظرتون؟یا واسه کرونا کنسله؟ وبلیط باید خرید؟

      1. با سلام فستیوال برگزار خواهد شد برای کرونا تعطیلی ای در ارمنستان اعلام نشده است .
        با تشکر از پیام شما – تیم پشتیبانی قاره پیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا